💰 Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej?

ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej

Artykuł zaktualizowany 10.2023

“Ile kosztuje pozycjonowanie strony?” oraz bardziej precyzyjnie “Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?”, którymi w głównej mierze się zajmuję. Te pytania, odnośnie tego, jaki tak naprawdę jest koszt pozycjonowania strony, otrzymuję nawet kilka razy dziennie, a odpowiedź na nie, jest zawsze taka sama: “to zależy”.

To tak, jakby zapytać: “Ile kosztuje samochód?”. Automatycznie nasuwa się odpowiedź: “ale jaki?”. Nowy? A może używany? Jakiej marki, z jakim wyposażeniem, ile ma lat, a ile przebiegu… Dopiero gdy odpowiesz na wiele różnych pytań precyzujących oczekiwania, sprzedawca będzie w stanie dopasować model do Twoich potrzeb i możliwości oraz podać interesujące Cię ceny. Podobnie jest w przypadku określania, jaka powinna być cena pozycjonowania strony, a efekty pozycjonowania zależą od wielu czynników dodatkowych. Dlatego najczęściej niezbędna jest indywidualna wycena kosztów pozycjonowania. O tym napiszę poniżej.

Jak jest z seo i pozycjonowaniem stron? W odróżnieniu od tego, że auto jest gotowe i wiele osób dokładnie wie, jakie chce kupić, seo szyje się na miarę. Większość osób nie ma pojęcia, czego potrzebuje strona, ani jak powinna wyglądać optymalizacja sklepu internetowego, aby został wypozycjonowany. Z tego powodu, mimo irytującego “to zależy”, taka odpowiedź jest jedynie słuszna, bo wycena pozycjonowania stron (koszt pozycjonowania strony) powstaje zawsze indywidualnie, na podstawie analizy wielu składowych elementów, które wpływają na ostateczny koszt usługi. Jeden odgórnie ustalony cennik pozycjonowania stron internetowych, nie może być zatem skuteczny.

Wiarygodna cena pozycjonowania strony, czyli od czego zależy koszt pozycjonowania stron internetowych?

W jednym zdaniu mogę napisać, że koszt pozycjonowania sklepu internetowego w wyszukiwarce Google zależy od:

  1. tego, w jakim miejscu jesteś,
  2. dokąd chcesz dojść,
  3. i jak szybko pragniesz osiągnąć ten cel.

A to można rozłożyć jeszcze na części pierwsze.

Każdy, kto wycenia pozycjonowanie stron lub sklepów internetowych, powinien dokonać szczegółowej analizy każdego z tych elementów. Pragnę zauważyć, że już sama wycena wymaga poświęcenia trochę czasu, aby później nie było zaskoczenia, że budżet został źle oszacowany.

1. Gdzie jest Twoja domena?

Mam tutaj na myśli wszystko, co do tej pory zostało zrealizowane w kontekście pozycjonowania Twojej strony. Jeśli domena jest świeża, nie zostało jak dotąd nic zrobione i zaczyna ona zupełnie od zera, jest to zupełnie inna sytuacja niż w przypadku domeny, nad którą już wcześniej pracowano. W tej sytuacji ceny za pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google mogą się drastycznie różnić.

Wiek domeny

Domena świeżo zarejestrowana będzie gorzej reagowała na działania specjalisty seo, niż taka, która jest już w Internecie np. od 3 lat i cieszy się pewnym zaufaniem ze strony Google’a.

Historia domeny

Sam wiek domeny to jeszcze nie wszystko. Olbrzymi wpływ ma również to, jakie działania seo były na niej wykonywane oraz jaka była jakość linków.

W przypadku gdy do tej pory pozyskiwano same śmieciowe linki, a strona internetowa była zafiltrowana, to nie dość, że czeka nas trochę zabawy, żeby profil linków wyczyścić, to domena może słabo reagować na nasze zabiegi, a pozycjonowanie strony, będzie bardziej skomplikowane i pracochłonne. Z tego powodu również ceny za usługę mogą być zróżnicowane.

Z kolei, jeśli do tej pory domena pozyskiwała mało odnośników, ale dobrej jakości, ma pewną widoczność w Google, ale chcielibyśmy ją dodatkowo poprawić, to efekty możemy uzyskać szybciej, bez nadmiernych nakładów na pozycjonowanie sklepu internetowego.

Widoczność strony w Google

Jeśli strona już rankuje w Top10 na pewne frazy, to z dużym prawdopodobieństwem uda się ją wbić na kolejne. Będzie to tylko kwestia przygotowania pod wybrane frazy nowych podstron, optymalizacji obecnych, ewentualnie pozyskania dodatkowych linków.

W przypadku gdy jednak witryna nie pokazuje się w Google na żadne lub na niewiele fraz, jest już dłużej w sieci, a nawet ktoś próbował przeprowadzić pozycjonowanie strony, ale bez efektów, może to oznaczać, że jest na nią nałożony filtr i zadanie będzie jeszcze bardziej utrudnione. Wówczas sam dobór fraz nie wystarczy.

Ilość i jakość posiadanych linków a pozycjonowanie sklepu internetowego

Niestety, w tym zakresie z reguły widzę największe braki, niezależnie od tego, kto wykonywał dotychczasowe pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google – sam klient czy agencja seo.

Przedsiębiorcy ze względu na oszczędzanie na seo, a agencje z chęci zgarniania jak największej części kasy dla siebie, inwestują w bardzo słabej jakości linki, przez co po roku, praktycznie cały profil linków jest do zbudowania zupełnie od zera.

Z jednej strony liczy się jakość odnośników, ale w przypadku gdy do wszystkich stron lub sklepów internetowych konkurentów z Top10 linkuje np. 100-150 domen, to raczej trudno będzie Ci uzyskać efektywne pozycjonowanie, posiadając linki z 20-30 marnych domen.

Pod uwagę trzeba też brać poziom optymalizacji strony oraz braki w tekstach. Te elementy dość szybko można jednak nadrobić.

2. Dokąd chcesz zajść w seo?

Na to, ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego w wyszukiwarce Google, ma wpływ również to, jak daleko w seo chcesz zajść.

Klienci najczęściej decydują się na pozycjonowanie, gdy brakuje im ruchu, co oznacza, że chcą więcej klientów oraz zwiększenia przychodów.

Ważne, aby właściciel strony jasno określił cel pozycjonowania, dzięki czemu seowiec może stwierdzić, czy jest on w ogóle możliwy do spełnienia i czy jest sens nawiązywać współpracę.

Konkurencyjność fraz kluczowych, czyli kwestia doboru słów kluczowych

Jeśli chcesz cieszyć się z dobrych efektów pozycjonowania, na samym początku pozycjonowania strony musimy zdefiniować frazy kluczowe, na które strona internetowa klienta ma się pojawiać w Google i z których ma być generowany ruch. Oczywiście w tym przypadku trzeba brać pod uwagę algorytm Google. Im skrupulatniej są dobrane frazy kluczowe, tym lepszych potencjalnych klientów na stronę udaje się sprowadzić i z większym prawdopodobieństwem dokonają oni zakupów. A to szansa na skuteczniejsze spełnienie Twoich oczekiwań.

O wyborze właściwych fraz kluczowych oraz o tym, jak używać odpowiednich słów kluczowych, również tych z długiego ogona oraz jak tworzyć zoptymalizowane, wysokiej jakości treści, możesz przeczytać w dwóch wymienionych poniżej artykułach:

  1. “Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego krok po kroku”
  2. “Słowa kluczowe – tajna broń skutecznego pozycjonera”

To właśnie od wyboru fraz i słów kluczowych zależy, z jaką konkurencją będziesz musiał walczyć i jakie działa przeciw nim wytoczyć, by Twoja strategia pozycjonowania okazała się skuteczna.

Gdy masz już wybrane frazy kluczowe, musisz zbadać m.in. o to:

  • jaka jest widoczność stron, pojawiających się w Top10 Google,
  • ile i jakiej jakości linki posiadają,
  • jak są zoptymalizowane…

Jeśli Twoja strona jest widoczna na 200 fraz w Top10, a konkurencja na 2500 fraz i słów kluczowych, to musisz wiedzieć, że przed Tobą najprawdopodobniej mnóstwo pracy do wykonania w zakresie wyboru fraz, optymalizacji i pozyskiwania linków, aby doczekać się takich efektów.

I tak np. zdarza mi się robić analizy, gdzie Top10 jest obstawione przez duże, znane marki, które nie dość, że posiadają wiele naturalnych, jakościowych linków, to za tymi wynikami stoją całe agencje reklamowe. W takiej sytuacji zalecam kontynuować research, żeby znaleźć takie frazy i słowa kluczowe, które są mniej konkurencyjne oraz pozwolą odkryć najlepsze nisze, aby skutecznie wypozycjonować sklepy internetowe.

Region działania

Warto, żebyś zastanowił się, czy chcesz prowadzić pozycjonowanie lokalne, na terenie całej Polski, czy również innych krajów. Ja najczęściej obsługuję właścicieli sklepów internetowych, działających na terenie całej Polski.

Jaka jest różnica w przypadku sklepów internetowych o odmiennym zasięgu? To jasne, że z inną konkurencją będziesz walczyć:

  • na rynku lokalnym, sprzedając np. odzież sportową w małej miejscowości, gdy Twoja strona to prosta wizytówka (kilka konkurujących firm),
  • na rynku polskim, sprzedając nawet tę samą odzież sportową, ale prowadząc sklepy internetowe i dostarczając produkty na terenie całego kraju (setki firm),
  • na rynku międzynarodowym, dostarczając produkty do wielu krajów (tysiące mocnych firm).

3. Jak szybko chcesz mieć efekty w seo?

Ostatnim elementem, który ma wpływ na koszt pozycjonowania stron, jest to, w jakim czasie chcesz uzyskać efekty w seo.

Być może jesteś tego świadom, ale muszę o tym napisać. Seo potrzebuje czasu, abyś mógł cieszyć się z wyników. Jak przeczytasz dalej, na wartościowe pozycjonowanie składa się bardzo wiele elementów i wdrożenie tego wszystkiego zajmuje czas.

Do tego Google nie widzi od razu wszystkiego, co robisz. Dotarcie do linków, dodawanych przez Ciebie, może mu zająć nawet kilka miesięcy, w ciągu których zazwyczaj nie zauważysz gwałtownej poprawy pozycji Twojej witryny w wynikach wyszukiwania.

Jeśli ktoś oczekuje szybkich efektów, wymaga to przyspieszenia wszelkich prac nad seo. Tutaj rachunek jest prosty. Jeśli zakładam uzyskanie efektu w przeciągu 24 miesięcy, a klient chce je mieć w 12, to budżet musi zostać podwojony.

Dodam, że zbytni pośpiech w seo nie jest zalecany. Np. zbyt gwałtowny przyrost linków, może nawet zaszkodzić pozycjonowaniu Twojej strony. Dlatego też trzeba to dokładnie przeanalizować.

Nie łudź się, że jeśli Twoja konkurencja pozycjonuje stronę od roku, a Ty dopiero wchodzisz na rynek, to za 1000 zł w przeciągu 3 miesięcy wymieciesz ich z Google.

Swoją drogą, była to jedna z przyczyn, z powodu których model rozliczenia za wypracowane efekty zniknął. Wiele agencji seo chciało uzyskać efekty jak najszybciej, używali do tego śmieciowych linków i strony klientów wpadały w filtry Google.

Kiedy ja zajmuję się pozycjonowaniem sklepów dla klientów lub dopiero rozważam współpracę, staram się do tego dobrze przygotować. Zaczynam od tego, że np. w ankiecie kierowanej do klientów, potencjalnie zainteresowanych współpracą, umieszczam zapytanie o to, jakich efektów oczekują po 6 i 12 miesiącach współpracy.

Robię to z dwóch powodów:

  1. dowiaduję się, czy jestem w stanie sprostać oczekiwaniom klienta i wypozycjonować sklep internetowy. Zdarza się, że już na wstępnym etapie muszę odmówić, bo oczekiwania drugiej strony są nierealne,
  2. sprawdzam, czy budżet klienta jest odpowiedni, aby taki efekt uzyskać.

Miałem przykłady klientów, którzy oczekiwali w przeciągu roku zwrotu z inwestycji rzędu kilku tysięcy % 🙂

Trzeba też powiedzieć, że koszt usługi może zależeć od długości podpisywanej umowy. Jako że większość firm posługuje się modelem abonamentowym, to pozyskanie klienta, który będzie płacił przez kolejne 2-3 lata, może być na tyle atrakcyjne, że zechcą zaoferować lepsze warunki cenowe niż w przypadku umowy rocznej czy półrocznej.

Sam przestrzegałem przed tak długimi umowami w artykule: “9 największych zagrożeń dla firm, zlecających pozycjonowanie – i jak ich uniknąć!”.

Niestety ten model rozliczeniowy potrafi być łatwo wykorzystywany przez nieuczciwe agencje do zarabiania kasy na nieświadomych klientach.

Podsumowując, czas w jakim klient oczekuje efektów, wpływa znacząco na cenę usługi.

Koszty pozycjonowania strony zależą od tego, w jakim miejscu aktualnie jesteś, dokąd chcesz dojść oraz jak szybko ma się to zdarzyć.

Za co płacisz pozycjonerowi, czyli co wchodzi w koszty pozycjonowania sklepu internetowego?

Ok, skoro wiesz już, od czego zależą koszty pozycjonowania Twojej strony, to przyjrzymy się temu, co tak naprawdę osoba pozycjonującą Twoją stronę musi robić, aby było to efektywne i za co tak naprawdę jej płacisz.

Brak świadomości klientów w kwestii pozycjonowania i optymalizowania sklepu internetowego, powoduje często bardzo negatywne postrzeganie seowców jako osób, które biorą kasę, nie wiadomo co robią i nie są w stanie nic powiedzieć o spodziewanych efektach.

Pozycjonowanie strony jako proces jest dość złożone i mam nadzieję, że poniższa lista uświadomi Ci, co Twój pozycjoner robi, a przynajmniej co robić powinien.

  1. Wybór słów kluczowych – pozycjoner, we współpracy z Tobą, powinien przygotować listę fraz kluczowych, na które Twoja strona będzie pozycjonowana. Mam tu na myśli frazy i słowa kluczowe dla strony głównej, podstron (np. kategorii w sklepie internetowym) lub bloga firmowego. Już podczas wyboru fraz kluczowych, warto zwrócić uwagę na ich konkurencyjność. Zbyt duża, przy zbyt małym budżecie, może pogrzebać robotę seowca. Szacowany czas: 2-8 godzin.
  2. Analiza konkurencji – warto zwrócić uwagę, jakie strony pojawiają się na najważniejsze dla nas frazy kluczowe, a następnie sprawdzić ich widoczność w Google, optymalizację strony oraz linki. To pozwala określić, ile i jaką pracę musimy wykonać, aby uzyskać efekty. Szacowany czas: 1-4 godzin.
  3. Opracowanie strategii pozycjonowania – analiza innych firm z Twojej branży, sprawdzenie jakich słów kluczowych używa konkurencja, umożliwia nam też opracowanie skutecznej strategii seo do walki z konkurencją.
  4. Treści – większość właścicieli stron, którzy zgłaszają się do mnie, ma braki w treściach. Sprawia to, że musimy zająć się ich przygotowaniem lub optymalizacją dla stron głównych, kategorii, a czasem i produktów, choć to ostatnie zdarza się rzadziej. Jeśli w przykładowym sklepie internetowym jest zaledwie 20 kategorii, a dla każdej potrzebujemy przygotować opis na 3-5k znaków, to łącznie wychodzi około 80k znaków. Dobrej jakości teksty na 1000 znaków, po korekcie redaktorskiej, mogą kosztować około 20 zł, co daje łącznie około 1600 zł. Do tego można ewentualnie dołożyć napisanie title oraz description.
  5. Techniczny audyt seo – audyt strony polega na dokładnym przeanalizowaniu witryny, przekazaniu klientowi informacji o błędach na niej oraz sugerowanych rozwiązaniach. Taki audyt seo może zająć od 4 do kilkudziesięciu godzin.
  6. Optymalizacja seo – gdy już wykonamy audyt seo, należy wdrożyć wszystkie zalecenia (czyli niezbędna jest optymalizacja strony internetowej). Czasem robi to seowiec, czasem sam klient, a seowiec nadzoruje i weryfikuje poprawność wdrożenia. Najczęściej jest to praca dla programisty, ale niekiedy wymaga wsparcia grafika, copywritera… Trudno oszacować dokładny czas, bo każda strona zawiera inne błędy i wymaga innego nakładu pracy. Myślę, że spokojnie można liczyć 5-15 godzin pracy programisty.
  7. Linkowanie – o ile wcześniejsze elementy można wykonać raz na jakiś czas, o tyle pozyskiwanie linków nie skończy się, dopóki Twoja konkurencja istnieje albo Google nie zmieni zasad gry. Koszty pozyskiwania linków są zależne od ich obecnego profilu, typu, ilości, a także Twojej konkurencji. Więcej o kosztach linkowania napisałem w artykule: “Ile w obecnych czasach kosztuje link?”. Ceny zaczynają się zaś od 1000 zł praktycznie bez górnej granicy.
  8. Content marketing – jako blog firmowy. Nie każda strona tego wymaga, aczkolwiek to dobry pomysł na naturalne i efektywne pozycjonowanie, zwiększające ruch za pomocą dobrze zoptymalizowanych artykułów pod konkretne zapytania klientów. 4 zoptymalizowane artykuły w miesiącu na 5 tysięcy znaków to koszt od 600 zł wzwyż. Cena jest zależna od doświadczenia piszącego.
  9. Monitoring – jeśli optymalizacja strony ma działać skutecznie, seowiec powinien regularnie monitorować sytuację Twojej witryny pod względem: widoczności strony w ramach wyszukiwarki Google, problemów z optymalizacją, działań konkurencji i na bieżąco na nie reagować (są do tego narzędzia). Szacowany czas: 1-2 godziny.
  10. Raporty seo – raz w miesiącu seowiec powinien dostarczyć Ci raport, chyba że umówiliście się inaczej. O tym, co taki raport powinien zawierać, pisałem w artykule: “Raporty seo – czego możesz w nich oczekiwać”. Szacowany czas: 1 godzina.
  11. Kontakt z klientem – niezależnie od tego, czy jest to kontakt telefoniczny, czy e-mailowy, wymaga on poświęcenia czasu, którego seowiec nie wykorzystuje na pracę i jest to jego koszt. Ja kontakt telefoniczny ograniczam do totalnego minimum, większość klientów w ogóle do mnie nie dzwoni, a załatwia sprawy e-mailowo. Szacowany czas na kontakt: 1 godzina.
  12. Narzędzia seo – bez odpowiednich narzędzi raczej trudno skutecznie przeprowadzić pozycjonowanie stron. Istnieje kilka bezpłatnych propozycji i warto z nich korzystać. Trzeba jednak pamiętać, że bez płatnych raczej się nie obejdzie i to jest główny problem osób, które chcą same pozycjonować. Na co dzień korzystam z takich płatnych narzędzi, jak np.: Ahrefs, Surfer, Senuto, Netpeak Spider, Screaming Frog, Clusteric Auditor, systemy indeksujące… co daje w sumie około 1000 zł miesięcznie, ale ważne, że jest to koszt, który rozkłada się na wielu klientów, natomiast może się on różnić w zależności od tego, z jakich narzędzi korzysta dany seowiec.
  13. Wiedza – sporo zawodów w obecnych czasach wymaga stałej aktualizacji wiedzy i seo również do takich należy.

Osobiście najwięcej pracy zawsze mam na początku współpracy, gdyż 6 pierwszych punktów realizuję w pierwszym lub drugim miesiącu. Z pewnością czasami trzeba też i do nich wrócić. Punkty od 7 do 11 są realizowane cyklicznie co miesiąc.

Zdarzają się klienci, którzy proponują niższą stawkę na początku współpracy, a w momencie uzyskania efektów wyższą. Z ich strony jest to logiczne, natomiast dla seowca już niekoniecznie, bo to właśnie na początku prac nakłady finansowe na pozycjonowanie są największe.

Jest to powód, dla którego agencje podpisują umowy długoterminowe i zazwyczaj nie chcą zabierać się za audyt seo, optymalizację…

Nie da się jednoznacznie stwierdzić na wstępie, ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego. Niestety, ale przypadek każdej strony jest zupełnie inny, a poszczególne elementy, z których składa się wycena, są zawsze indywidualne.

Jeśli podsumujemy powyższe przemyślenia, to wyjdzie nam, że potrzeba:

  • na start 10-30 godzin pracy seowca,
  • + 3-5 godzin regularnie co miesiąc,
  • minimum 1600 zł na copywritera,
  • + od 600 zł miesięcznie, jeśli chcemy, żeby pisał regularnie blog,
  • od 1500 zł na pozyskiwanie linków, ale bardziej skłaniałbym się ku 2000 – 2500 zł,
  • 5-15 godzin pracy programisty, jeśli klient nie robi wdrożenia zaleceń optymalizacyjnych samodzielnie.

Zakładając, że współpraca będzie trwała minimum rok, copywriter nie pisze bloga, klient robi wdrożenia sam…, czyli po linii najmniejszego oporu, mamy:

  • 10 godzin specjalisty seo na początek + 3 miesięcznie = 46 x 150zł = 6900 zł,
  • 1600 zł copywriter,
  • 18 000 zł pozyskiwanie linków.

Łącznie pozycjonowanie strony www wynosi minimum wynosi 2 208 zł netto, choć skłaniałbym się bardziej ku takiemu scenariuszowi:

  • 20 godzin specjalisty seo na początek + 3 miesięcznie = 76 x 150zł = 11 400 zł,
  • 8800 zł copywriter,
  • 24 000 zł pozyskiwanie linków,
  • 2000 zł praca programisty.

To daje budżet na poziomie 3,8k netto miesięcznie za pozycjonowanie sklepu internetowego z optymalizacją i prowadzeniem bloga.

Wyniki badania, przeprowadzone przez Link House, “Link Building w Polsce 2018”, pokazują, że firma średnio na linkowanie przeznacza ponad 1800 zł i jest to 44% budżetu, co daje przeciętny budżet na poziomie 4100 zł.

Średni koszt i cena pozycjonowania strony wynoszą 3800 zł netto miesięcznie

Tanie pozycjonowanie, czyli wartość ofert seo za 500 zł miesięcznie

Wielu moich czytelników dostało ofertę w stylu “tanie pozycjonowanie za 500 zł miesięcznie” lub też sami liczą, że znajdą propozycje, w których ceny pozycjonowania będą tak niskie.

Zapytanie od klienta poniżej

tanie seo poszukiwane

i od kolejnego:

klient korzystajacy z uslug taniego pozycjonowania

Po przeczytaniu tego, co pisałem wcześniej, czy wiesz już, dlaczego takie oferty na pozycjonowanie nie mają najmniejszego sensu? Dlaczego lepiej nie łapać się na tanie seo, a zamiast tego wybrać indywidualne wyceny pozycjonowania, skuteczną optymalizację oraz profesjonalne stosowanie content marketingu?

Niestety, ale przy takiej kwocie nie da się zapewnić opisywanych przeze mnie usług, które wchodzą w skład skutecznych działań seo.

W tej kwocie nikt nie zrobi analizy konkurencji, nie będzie opracowywał strategii seo, analizował technicznych błędów witryny, optymalizował jej, czy tworzył treści.

Najprawdopodobniej jedyny kontakt i działanie, na które możesz wówczas liczyć, to kilka linków z for internetowych, comiesięczny raport z pozycjami oraz faktura. Jeśli się mylę, śmiało napisz w komentarzu.

Jeśli płacisz za seo tego typu kwoty i zastanawiałeś się, “dlaczego to nie działa?”, to myślę, że już odpowiedziałem na Twoje pytania i wątpliwości.

Nie stać mnie na dobre pozycjonowanie, co mam zrobić?

Wchodzenie z tak niskim budżetem w zlecanie seo przysporzy Ci tylko niepotrzebnych nerwów, dlatego zalecam Ci inne rozwiązania, pozwalające uzyskać świetne wyniki i wartościowe pozycjonowanie strony www.

  • zainwestuj w rozwój treści na Twojej stronie. Mowa nie tylko o blogu, ale też np. sklepowych opisach kategorii, produktów…
  • znajdź specjalistę seo, który najbardziej Ci odpowiada i odbądź z nim płatną konsultację: w jej trakcie możecie porozmawiać o strategii linkowania lub problemach z optymalizacją Twojej witryny,
  • jeśli dysponujesz wolnym czasem, to zainwestuj go w pozyskiwanie wiedzy, by w przyszłości móc pozycjonować stronę samodzielnie i bez trudu przeprowadzać analizy konkurencji. Mogę Ci polecić moje “101 metod pozyskiwania linków White Hat Seo”.

Polecam Ci też zapoznanie się z artykułem pt.: “Co zrobić z godziną tygodniowo na seo?”.

Tanie, dobre i szybkie seo nie istnieje!

Wciąż się łudzisz, że niskie ceny za pozycjonowanie są realne? Marzeniem każdego byłoby zlecanie taniego seo, zrealizowanego dobrze i w bardzo szybkim tempie. Niestety, ale połączenie tych elementów nie jest możliwe.

Tanie i szybkie pozycjonowanie

Tanie seo nie będzie szybkie, ani dobre.

Jeśli ktoś pozycjonuje tanio, to albo dopiero uczy się pozycjonowania i powierzenie mu tego zadania będzie bardzo ryzykowne, albo też będzie to robił nie tak, jak trzeba, bo w jakiś sposób będzie musiał ciąć wydatki, na przykład przez brak analiz, optymalizacji, słabej jakości linki, dostęp do narzędzi…

Seo z założenia nie jest szybkie, a dla świeżych domen bywa niebezpieczne, najczęściej kojarząc się z pozyskiwaniem bardzo dużej liczby, marnej jakości linków. Uważałbym na oferty z szybkimi rezultatami w seo, bo wiąże się to z dużym ryzykiem. Pamiętaj, że przy starszych domenach efekty mogą pojawić się szybciej niż przy nowych.

Tanie i efektywne pozycjonowanie sklepu internetowego

Jeśli seo ma być dobrze zrobione, to jak widziałeś po liście elementów do zrobienia w ramach pozycjonowania, nie może być tanie, bo generuje sporo kosztów.

Jeśli seowiec założył, że na realizację wszelkich zadań, pozyskania linków, optymalizacji, treści… potrzebuje rok i na tej podstawie dokonał wyceny, to jedynie wydłużenie szacowanego terminu realizacji np. do półtora roku czy dwóch lat, może obniżyć koszty oraz finalne ceny usług.

Problemem jest fakt, że nie zawsze da się to zrobić. Jeśli konkurencja jest mocna i nieustannie pozyskuje linki, to przy wydłużeniu okresu tempo pracy naszego seowca byłoby zbyt niskie i nigdy nie udałoby się uzyskać pożądanych efektów.

Swoją drogą, klienci są niecierpliwi i raczej nie zalecam tej metody obniżania kosztów.

Dobre i szybkie pozycjonowanie sklepów internetowych

Myślę, że już wiesz, że jeśli seo ma być robione dobrze, to musi kosztować. Niestety, jeśli ma być szybkie, to musi kosztować jeszcze więcej.

Podsumowując tę część, nie pozwól, żeby skusiły Cię oferty na rzekomo tanie i ponoć efektywne pozycjonowanie, w którym ceny zaczynają się od kilkuset złotych miesięcznie. Taki scenariusz będzie możliwy tylko, jeśli będziesz robił je sam, choć myślę, że nawet tak niskie kwoty mogą być nierealne.

koszty pozycjonowania tanie dobre szybkie seo

Kto robi seo?

Myślę, że większość osób, która trafiła na ten tekst, myśli o zleceniu seo, ale pokrótce chcę poruszyć kwestię tego, jakie są inne opcje na skuteczne pozycjonowanie stron internetowych oraz jakie są ich zalety i wady.

Poza wcześniej wspomnianymi elementami koszt pozycjonowania strony skuteczność pozycjonowania może być też zależna od tego, czy:

  • zlecisz seo taniej agencji,
  • porządnej agencji,
  • freelancerowi,
  • będziesz robił je samodzielnie.
Tania agencjaAgencjaFreelancerSamodzielnie
koszty+++++++
czas+++++++
ryzyko+++++++++
rezultaty++++++
dla kogoduża firmaśrednia firmamała firma

Współpraca z tanią agencją seo

Może Cię zmartwię, ale chyba domyślasz się, co chcę powiedzieć.

Robienie seo w taniej agencji, za kilkaset złotych miesięcznie, to wyrzucanie pieniędzy w błoto. Zazwyczaj jest robione byle jak, na masową skalę. W takiej sytuacji bardziej szkodzi, niż pomaga, a bywa też niebezpieczne.

Osobiście proponuję wrócić do podrozdziału: “Nie stać mnie na dobre pozycjonowanie, co mam zrobić?”, jeśli wciąż przechodzi Ci przez myśl zlecenie pozycjonowania Twojej strony takim firmom.

Zdarza się, że klienci, którzy jeszcze kończą współpracę z agencjami tego typu (w trakcie okresu wypowiedzenia), płacą im dalej, ale proszą, żeby już tylko nie zajmowali się pozycjonowaniem, aby dalej nie szkodzili stronie.

Aha, warto, żebyś też zerknął na mój inny artykuł: “9 największych zagrożeń dla firm, zlecających pozycjonowanie – i jak ich uniknąć!”.

Współpraca z porządną agencją seo

Znalezienie porządnej agencji seo z pewnością nie jest łatwym zadaniem, choć nie jest też niemożliwe. Trzeba tylko poświęcić nieco czasu na poszukiwania. Zaletą tego rozwiązania jest choćby to, że ma ona specjalistów ze wszystkich dziedzin: grafików, programistów, copywriterów, analityków… zlecając im robotę, nie będziesz musiał się o nic martwić.

W swoim portfolio profesjonalna agencja seo posiada też dużych klientów, ma spore budżety na działania, zatrudnia najlepszych specjalistów, więc wie, jak sobie radzić z najpoważniejszymi problemami w seo.

Niestety, ale wadą takiego rozwiązania są ogromne budżety, na które stać często tylko duże firmy.

Polecam Ci mój artykuł pt.: “Jak wybrać agencje seo”.

Współpraca z freelancerem seo

Współpraca z freelancerem może być ciekawym rozwiązaniem, szczególnie jeśli jest on pracownikiem agencji seo, a po godzinach dorabia. Taka osoba może mieć spore doświadczenie i mieć aktualną wiedzę dotyczącą tego, co działa w seo, bo firmie zależy na rozwoju jego kompetencji.

Wadą jest to, że większość osób pracujących w agencjach specjalizuje się w konkretnych działkach, jak np. link building, audyt seo, content marketing, działania w social media… a to powoduje, że może nie patrzeć tak kompleksowo na seo, jak duże agencje.

Osobiście współpracuję np. z człowiekiem, który wspiera mnie w analizach technicznych. Bardzo sobie to chwalę, ale różnie bywa z jego dostępnością, bo pracuje na co dzień na etacie.

Samodzielne pozycjonowanie sklepu internetowego

Od lat, widząc jakie “wałki” robią agencje, promuję samodzielne pozycjonowanie stron internetowych, ze wsparciem poprzez moje szkolenia czy konsultacje. Wielokrotnie od klientów słyszałem, że w pół roku uzyskali dużo lepsze efekty samodzielnie niż agencja seo, która ich obsługiwała przez cały rok.

Zaletą tego rozwiązania jest to, że dokładnie wiesz, co jest robione i w jaki sposób. Osobiście bardzo to cenię. W każdym momencie jestem w stanie sprawdzić dokładnie, kiedy i jakie linki zostały przeze mnie pozyskane w ostatnich N latach. Dodatkowo wymusza to na mnie ciągłą naukę, a że lubię się uczyć, sprawia mi to wielką frajdę.

Do tego nie muszę się ograniczać do pozycjonowania 1 strony, ale mogę to robić dla wielu stron, zaś koszty powiększają się tylko w przypadku pozyskiwania linków i tworzenia treści, reszta to “tylko” mój czas.

I tutaj dochodzimy do głównej wady tego rozwiązania. Jeśli chcesz prowadzić skuteczne pozycjonowanie strony internetowej, musisz regularnie poświęcać swój czas. Najpierw dość sporo na naukę pozycjonowania, a później coraz więcej na samo pozycjonowanie stron internetowych. Oprócz tego, nigdy nie powinno się też rezygnować z dalszego edukowania się, bo seo to dość dynamiczna branża.

Czasami na pewno warto umówić się na konsultację u kogoś, kto zajmuje się tym na co dzień i może mieć trochę inne spojrzenie na pozycjonowanie strony internetowej. Ceny usług doradczych nie są relatywnie aż tak wysokie, a dzięki takiej rozmowie możemy wiele poprawić w dotychczasowych działaniach.

W razie potrzeby, zapraszam Cię do konsultacji seo ze mną >>.

Jest też opcja posiadania własnego działu seo w firmie, który wyłącznie prowadzi Twoje pozycjonowanie strony www, ale to zabawa dla dużych graczy, bo wiąże się z kosztami co najmniej kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie, zbieraniem i dogrywaniem zespołu przez dłuższy czas.

Z pewnością niekwestionowaną zaletą tego rozwiązania jest to, że Twoi ludzie doskonale znają firmę. Wiedzą, jakie są oczekiwania, potrafią dużo szybciej załatwić pewne rzeczy, niż ktoś obcy, a nawet wykonać zadania, które dla agencji z zewnątrz mogłyby być zupełnie niemożliwe.

Kilka miesięcy temu napisałem tekst o tym, czy lepiej pozycjonować stronę internetową samodzielnie, czy jednak zlecić. Jeśli też się nad tym zastanawiasz, to zapraszam do czytania: “Jak trafić na pierwsze miejsce w Google? 2 drogi: samodzielnie czy z agencją?”

Chcesz poprawić pozycje, zwiększyć ruch i przychody z Twojej strony za pomocą seo? Zapisz się teraz na bezpłatną konsultację, lub sprawdź moją ofertę na pozycjonowanie.

Bezpłatna konsultacjaOferta pozycjonowania

Podsumowanie: ile kosztuje pozycjonowanie strony?

Jak widzisz, nie ma łatwej odpowiedzi na pytanie: “ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?”, “ile kosztuje seo?” lub “jakie powinny być odpowiednie ceny za seo?” i mam nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu osoby, które traktują seo’wców jak szarlatanów i naciągaczy, wreszcie zmienią zdanie. Z pewnością i takich czarnych owiec w tym biznesie nie brakuje, ale nie można wszystkich mierzyć jedną miarą, a pozycjonowanie stron www potrafi być naprawdę skuteczne i uczciwe, a koszt pozycjonowania strony naprawdę może być racjonalny.

Zatem ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych? Jeden cennik pozycjonowania stron internetowych nie istnieje. Zawsze trzeba brać pod uwagę wiele indywidualnych czynników, choć w ostatnim czasie sam pokusiłem się o przygotowanie, choćby takiego orientacyjnego cennika seo, aby klient wiedział, czego się spodziewać.

Usługa pozycjonowania stron internetowych, jak niektórzy myślą, nie polega na wrzucaniu w miesiącu 30 linków do strony i po zabawie. Jest to złożony proces, składający się tak naprawdę z wielu usług, takich jak np. analizy konkurencji, samego sklepu lub innych stron, audyt, optymalizacje pod kątem słów kluczowych, dopracowany content marketing, oraz dziesiątek godzin pracy wielu specjalistów, co musi znacząco wpływać na kształtowanie ceny za taką kompleksową usługę.

Pamiętaj, że pozycjonowanie strony i sklepu to inwestycja w rozwój Twojego biznesu. Koszt pozycjonowania stron internetowych to tak naprawdę szansa na zyski w przyszłości. Poprawiając pozycje Twojej strony w Google (w wynikach wyszukiwania), sprowadzasz na nią potencjalnych klientów i generujesz zyski.

Jeśli podobał Ci się ten artykuł, zostaw pod nim komentarz i podziel się nim ze swoimi znajomymi w social media. Z góry dzięki!

o autorze

Sławomir Gdak

"Pomagam właścicielom małych i średnich firm w generowaniu ruchu z wyszukiwarek, aby ich biznes był stabilniejszy i bardziej dochodowy, za pomocą każdego rodzaju produktów i usług, jakie w danym momencie pozwalają mi ten cel realizować najlepiej."

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.

Slawek Gdaq

Chcesz, żebym pomógł Ci zwiększyć pozycje, ruch i przychody z Twojej strony?

Sprawdź moją propozycję pozycjonowania.