Ahrefs mój kombajn seo – numer 1 wśród narzędzi seo
Z Ahrefs korzystam co najmniej od 2012 kiedy to jego główną konkurencją był Majestic. W obu narzędziach analiza linków to podstawa, ale Ahrefs przez lata rozwijał się bardzo dynamicznie i dawno pobił na głowę swojego konkurenta, oferując mnóstwo innych dodatkowych narzędzi.
Ahrefs poza szeroko zakrojoną analizą linków, zawiera też narzędzia: do analizy fraz kluczowych, audytów oraz monitorowania pozycji fraz kluczowych. Jest to zatem bardzo rozbudowane narzędzie i jeśli miałbym wybrać tylko jedno, którego mógłbym używać w swojej pracy, byłby to właśnie Ahrefs.
Pod względem linków Ahrefs króluje, jednak znalazłbym lepsze narzędzie do analizy słów, audytów czy monitoringu, ale to wymagałoby równoczesnego dostępu do kilku z nich.
W Ahrefs masz wszystkie narzędzia seo w jednym i dzisiaj udowodnię Ci, że on naprawdę wystarcza, aby prowadzić skuteczne działania seo.
Spis treści
Ahrefs Site Explorer
To mózg całego Ahrefsa. Kiedyś istniało tylko to narzędzie. Na stronie głównej Site Explorera zobaczysz podgląd wszystkich najważniejszych danych w trzech zakładkach: Profil linków, Wyszukiwanie organiczne, Płatne wyszukiwanie. Całość jest przedstawiona na wykresach.
Od góry
- Ahrefs Rank – ocena mocy profilu linków strony,
- wskaźniki: UR – url rating, DR – domain rating – oceniające jakoś linków prowadzących do strony/domeny,
- linki zwrotne – liczba linków prowadzących do analizowanej strony,
- reffering domain – liczba domen linkujących do analizowanej strony,
- organiczne słowa kluczowe – słowa kluczowe, na które strona pojawia się w Top100 Google,
- ruch organiczny – szacowany miesięczny ruch organiczny na stronie.
Większość danych jest klikalna i pozwala na przejście do szczegółowej analizy.
Podsumowanie profilu linków zawiera m.in. poniższe dane na przestrzeni czasu:
- wykres Ahrefs Rank (1),
- liczbę odsyłających domen (2),
- liczbę odsyłających stron (3),
- nowe i utracone domeny (4),
- nowe i utracone linki zwrotne,
- rozszerzenia domen, które linkują do badanej strony,
- anchor text linków.
Dodatkowo możesz sprawdzić, jaką część linków stanowią linki: dofollow, nofollow, tekstowe, z obrazów, z domen rządowych, edukacyjnych…
Profil linków
W zakładce Profil linków możesz dokonać szczegółowej analizy linków prowadzących do badanej witryny.
1. Linki zwrotne – z podziałem na nowe, utracone i uszkodzone
Najczęściej to właśnie tutaj sprawdzam, skąd konkurencja pozyskuje linki i eksportuję dane, do dalszej analizy np. w Clusteric Auditor.
Sprawdzisz z jego pomocą pozyskiwane, lub utracone linki w określonym czasie, dzięki czemu zauważysz dynamikę pozyskiwanych linków oraz, zweryfikujesz, które z nich i dlaczego zniknęły.
Ahrefs pozwala filtrować linki po rodzaju, oraz platformie, z której zostały pozyskane, języku… Bardzo często, widząc wiele linków z nietypowych krajów, możesz w kilka sekund zorientować się, że strona pozyskuje linki ze spamerskich stron.
Po każdym z nagłówków w powyższej tabeli możesz przefiltrować dane.
I tak np. filtrując dane po rodzaju linka, platformie, języku przy równoczesnym sortowaniu, np. po DomainRating, jesteś w stanie uzyskać informacje o najmocniejszych linkach danego typu dla badanej strony.
2. Odsyłające domeny z podziałem na nowe i utracone
Polega na tym samym, co działania opisane powyżej, ogranicza się jednak tylko do domen, a nie konkretnych podstron.
3. Anchory
W tym miejscu sprawdzisz kompleksowo wszystkie anchory danej strony lub z podziałem na 2, 3, 4 wyrazowe. Zweryfikujesz także, czy witryna stosuje wpisany przez Ciebie anchor tekst.
Przy każdym anchorze możesz zobaczyć, jaka jest liczba domen z tym anchorem i % użycia w stosunku do wszystkich anchorów oraz ile z nich to dofollow…
4. Odsyłające adresy IP
W tym miejscu znajdziesz liczbę adresów IP, domen linkujących oraz liczbę linków zwrotnych z nich prowadzących.
5. Przekrój linków
W tym rewelacyjnym narzędziu, po wpisaniu adresów url konkurentów badanej witryny, możesz sprawdzić, z jakich domen oni pozyskali linki, a Twoja witryna nie.
Do tego na liście tych domen zobaczysz ich DomainRating. To oznacza, że przefiltrujesz po najmocniejszych, według Ahrefs i skupisz się na pozyskiwaniu właśnie tych wartościowych linków, aby dogonić konkurentów.
Korzystając z tego narzędzia, nie musisz już się zastanawiać, skąd Twoja konkurencja pozyskała link. Z pomocą kilku kliknięć uzyskujesz bardzo praktyczne informacje, z których domen warto pozyskiwać linki do strony.
Gdy będziesz chciał sprawdzić dokładnie miejsca, z których konkurencja pozyskała link na danej domenie, to możesz przejść do analizy profilu linków danej domeny i wyszukać ten link.
Wyszukiwanie organiczne
Ahrefs jest dla mnie jednym z najlepszych narzędzi do wyszukiwania fraz kluczowych i to właśnie w zakładce Wyszukiwanie organiczne znajdziesz wszelkie informacje na temat fraz.
Organiczne słowa kluczowe
W tym miejscu sprawdzasz wszelkie słowa kluczowe, na które witryna pojawia się w Top100 Google.
Dostępne są filtry, dzięki którym możesz bardziej szczegółowo analizować anchory. Jest ich naprawdę sporo. Zaliczają się do nich:
- pozycje,
- liczba wyszukiwań,
- trudność słowa kluczowego,
- stawka CPC,
- generowany ruch,
- liczba słów,
- fragmenty rozszerzone,
- uwzględnienie, lub wykluczenie danego słowa.
Standardowo w tabeli jest możliwość sortowania po wielu parametrach jak np.: liczba wyszukiwań, CPC, ruch, pozycja…
W tym miejscu możesz np.: sprawdzić, na której pozycji Twój konkurent znajduje się w Google na daną frazę, jaki czerpie z tego ruch i dokładnie która podstrona mu go generuje :).
Dzięki temu możesz odnaleźć frazy, podstrony, które generują rywalom z branży największy ruch z Google.
Najlepsze podstrony
To kolejne świetne narzędzie oferowane przez Ahrefs, pokazujące, jaki szacowany ruch w miesiącu generują poszczególne podstrony, analizowanej domenie. Dla każdej z podstron możesz podejrzeć wszystkie frazy kluczowe, na które każda z nich rankuje w Google.
Są to dane estymowane, sądzę, że na podstawie liczby wyszukiwań słów kluczowych, ich pozycji w Google i średnich wartości CTR w Google.
Opcje filtrowania i sortowania są dostępne, jak widać na obrazku powyżej.
Konkurencyjne domeny
W tym miejscu możesz sprawdzić 50 domen konkurencyjnych do badanej na podstawie słów kluczowych.
Możesz zweryfikować wszystkie słowa konkurencji, wspólne dla Twojej strony i rywali z branży, a także te unikalne, czyli takie, których u Ciebie brakuje.
Różnica treści
To narzędzie bywa bardzo przydatne. Jest podobne do przekroju linków, tylko zamiast brakujących linków, pokazuje, jakie frazy konkurencja ma i na której pozycji w Google się znajdują. Dzięki temu możesz uzupełnić braki pojawiające się u Ciebie.
Nie będę ukrywał, że czasem korzystam z tego narzędzia na tym blogu, gdy szukam pomysłów na kolejne artykuły 🙂
Jeśli moja konkurencja napisała o czymś, uzyskała wysokie pozycje i generuje ruch, to czemu by z tego tortu nie wykroić czegoś dla siebie? Zasadę mam jednak zawsze taką, że mój artykuł powinien być najbardziej kompleksowym ze wszystkich dostępnych w sieci. Staram się robić najlepszy content, ale nie mi oceniać jak to wychodzi.
Strony
W zakładce Strony znajdziesz informacje o najlepszych stronach w badanej witrynie według posiadanych przez nie linków oraz ich przyrostu.
Jest to o tyle ciekawe, że jeśli chcesz pozyskać link z danej domeny, to możesz wybrać taką podstronę, która ma największy parametr URL Rating, czy też posiada najwięcej linków do niej prowadzących. Dzięki temu skuteczność będzie większa.
Linki wychodzące
Tutaj znajdziesz informacje o tym, do jakich witryn dana domena linkuje, z jakich konkretnie miejsc, oraz jakich anchorów używa.
Ciekawą zakładką są Uszkodzone linki, gdzie znajdziesz informacje o wszystkich niedziałających linkach w sprawdzanej domenie. Jeśli analizujesz mocną, ciekawą, tematyczną domenę, może się okazać, że znajdziesz okazję do wykupienia nieaktywnej już domeny, której odpowiednie wykorzystanie, przekaże Twojej domenie sporo mocy seo.
Płatne wyszukiwanie
Jeśli dla danej witryny, są prowadzone kampanie w Google AdWords, to w tym miejscu możesz sprawdzić, jakie reklamy zostały użyte oraz na jakie strony kierują, dla poszczególnych fraz kluczowych.
Keywords Explorer
Od dłuższego czasu Keyword Explorer jest moim narzędziem numer jeden do wyszukiwania fraz kluczowych. Dobrze sprawdza się też nasze polskie Senuto, którego również używam, jednak Ahrefs ze względu na to, że mam w nim wszystko pod ręką, stawiam na najwyższym podium 🙂
Frazy możesz wyszukiwać z danych wyciągniętych z Google, YouTube, Amazon, Bing, Yahoo… jest tego naprawdę sporo, ja jednak zawsze skupiam się na Google, bo u nas ma on zdecydowaną większość rynku.
Po wpisaniu konkretnej frazy, Twoim oczom ukaże się poniższa analiza:
- Keyword difficulty – trudność pozycjonowania danego słowa,
- Search volume – średnia miesięczna liczba wyszukiwania,
- dalej mamy miesięczna liczba kliknięć i koszt za kliknięcie,
- Global volume – średnia miesięczna liczba wyszukiwań w danych krajach,
- Having same term – są to frazy pokrewne, zawierające te same słowa, które wpisałeś w wyszukiwarkę. Z tego najczęściej korzystam, by wyszukać więcej powiązanych tematycznie fraz,
- Questions – to zapytania tzw. direct answers, dla których Google pokazuje rozszerzony wynik,
- Also rank for – inne frazy, na które rankują strony w Top10 Google na frazę, którą wpisałeś. To również bardzo dobre miejsce do szukania kolejnych fraz.
Nie ma sensu się zbytnio rozwodzić, bo każda z kolejnych zakładek, omawia to, co było widoczne na powyższym screenie.
W Keywords Explorer jest też zakładka Traffic share by domain, prezentująca informacje, która domena zgarnia, jaką część ruchu z zapytań Google, a także Traffic share by pages, pomaga podejrzeć, która konkretnie podstrona ten ruch zbiera.
Site Audit
Site audit to narzędzie, które pozwoli zadbać o kondycję Twojej witryny od strony technicznej. W celu przeprowadzenia audytu:
- podajesz adres witryny,
- potwierdzasz, że jesteś jej właścicielem,
- określasz, czy skanowanie ma być jednorazowe, czy też wykonywane cyklicznie,
- możesz wybrać źródła analizowanych linków oraz ustawić crawlera,
- podajesz frazy kluczowe dla projektu,
- a na końcu adresy stron konkurencyjnych.
Posiadam najniższy plan w Ahrefs, z ograniczeniem do skanowania miesięcznie 10 000 podstron, co nie pozwala na zbytnie szaleństwo. Dlatego poza nim korzystam jeszcze z NetPeak Spidera, Screaming Froga oraz DeepCrawl.
Po przeprowadzeniu analizy otrzymujesz listę z podsumowaniem wszystkich uwag z podziałem na: błędy (czerwone), ostrzeżenia (żółte), powiadomienia (niebieskie). W ustawieniach sam definiujesz, co według Ciebie powinno wpaść, do każdej z kategorii.
Łącznie Ahrefs sprawdza ponad 100 różnych elementów, związanych z optymalizacją witryny w 14 poniższych kategoriach:
- strony wewnętrzne – status stron,
- indeksowalność – co jest nieindeksowane oraz canonicale,
- linki,
- przekierowania,
- na stronie (tagi i h1),
- sociale – open graph,
- duplicate content,
- lokalizacje,
- szybkość działania strony,
- obrazki,
- JavaScript,
- CSS,
- linki wychodzące,
- inne.
Po kliknięciu, w każdy z błędów, zostajesz przekierowany do strony z listą konkretnych podstron, na których występuje problem.
Z lewego menu (1) możesz wybrać również konkretne sekcje błędów, aby przejść do ich podsumowania jak na przykładowym poniższym screenie (2).
To naprawdę fajne narzędzie, bo pracuje w chmurze. Dzięki temu nie obciąża Twojego komputera i pozwala na cyklicznie uruchamianie, przez co możesz stale monitorować poziom optymalizacji i poprawek.
Pozostałe narzędzia
Ahrefs posiada jeszcze kilka narzędzi, ale ze względu na to, że aktywnie ich nie używam, to tylko je wymienię, bez wchodzenia w szczegóły:
- Rank tracker – masz możliwość monitorowania pozycji Twojej strony w Google, i jej porównywania z konkurencją,
- Content Explorer – wpisując frazę, uzyskujesz listę stron powiązanych z nią tematycznie z parametrami seo,
- Alerts – możesz ustawić powiadomienia e-mailowe o nowych linkach, oraz słowach kluczowych,
- Domain comparison – porównanie do 5 domen według domen linkujących.
Szybka Analiza Seryjna
To narzędzie służy do porównania do 200 adresów url według parametrów seo oraz linków. Z tego narzędzia korzystam dość często, gdy potrzebuję na szybko zerknąć na konkurencję potencjalnego klienta.
Znajdziesz w nim m.in.:
- liczbę słów kluczowych w Top100,
- parametry UR I DR,
- liczbę odsyłających domen,
- liczbę linków zwrotnych…
Kilka ciekawych parametrów do sprawdzenia od ręki.
Koszty Ahrefs
Przejdźmy do najmniej przyjemnego etapu, czyli cennika 🙂
Jeśli prowadzisz seo dla wielu stron, spokojnie będzie to dla Ciebie do przełknięcia. Jeśli tylko dla 1, 2 może być nieco trudniej.
Najniższy pakiet Lite to koszt 99$ i sam z niego korzystam. Pozwala na:
- monitorowanie 500 słów kluczowych,
- analizę w audycie do 10 000 podstron,
- pobranie raportu z linkami do 25 domen dziennie,
- pobranie raportu z frazami do 25 dziennie…
Limity odczuwam mocno tylko przy audytach seo, choć realizuję je również w innych narzędziach. Czasami pojawiają się też trudności przy researchu fraz dla większych stron,, ale to rzadkość.
Im droższy pakiet, tym większe możliwości, a ceny poszczególnych wersji szybują nawet do 999$ :). Zdecydowanie to już warianty agencyjne.
Pełny cennik znajdziesz pod tym adresem: https://ahrefs.com/pricing
Podsumowanie
Jak mogłeś zauważyć, Ahrefs to kompleksowe narzędzie, wspierające Cię w każdym z 4 etapów seo, o których zawsze piszę:
- research fraz kluczowych,
- tworzenie contentu,
- optymalizacja,
- pozyskiwanie linków.
Jest to chyba jedyny tego typu seo kombajn na rynku. Myślę, że spokojnie z jego pomocą można prowadzić skuteczne działania seo, bez używania wielu innych produktów i narzędzi.
Ahrefs prowadzi również jednego z ciekawszych blogów w branży seo, z konkretnymi case studies.
Z czystym sumieniem mogę go polecić, bo sam korzystam z niego od wielu lat. Wiem, że nie jest najtańszy, ale też jest potężny, jak żadne inne narzędzie seo 🙂
Właśnie zastanawiam się nad zakupem pomiędzy Majestic a Ahrefs – więc dzięki za wyczucie czasu. Najważniejsze informacje odnalazłem w artykule.
Miłej zabawy. Możesz śmiało podzielić się swoją opinią w komentarzu jak już się nim pobawisz.
Z przyjemnością Sławomirze
Super narzędzie tylko ta cena, trochę duża, tym bardziej, że prowadzę jedną stronę, no w sumie dwie 🙂 Czy możesz polecić podobne narzędzie, ale tańsze?
Tomku, ja nie znam drugiego tak kompleksowego 🙁
Biorąc pod uwagę, ile narzędzi w sobie skupia, to mimo wszystko jednak nie jest drogi.
Rozumiem. Nie pozostaje nic innego jak wypróbować to narzędzie 😀
Przecież bez ahrefsa podchodzić do pozycjonowania to jakiś żart heheh 🙂
Wybacz ale to lekkie nadużycie mówiąc, że pozycjonowanie bez ahrefsa to żart… Jest sporo alternatyw czy innych opcji niż Ahrefs. Nie twierdzę, że nie jest to super narzędzie ale jest relatywnie drogie.
Oczywiście, że są też inne narzędzia i jest ich całe mnóstwo, ale jeśli policzysz koszty narzędzi do: researchu fraz kluczowych, audytów seo, analizy linków, monitorowania efektów pozycjonowania… to nie jestem przekonany, czy wyjdzie taniej.
Sławku, czy Ahrefs byłby dobry do wspomagania pisania artykułów i mógł zastąpić SurferSeo?
SurferSeo nie znajduje mi na prawdę wielu niszowych słów kluczowych takich po 20-50 wyszukiwań miesięcznie.
Przemku, jak pisałem w artykule, Ahrefs to teraz moje narzędzie numer 1 do sprawdzania fraz kluczowych.
Znajdziesz w nim bardzo długi ogon.
Dzięki za wpis Sławku – Ahrefs faktycznie chyba najlepszym narzędziem na ten moment jest.
Hmm może faktycznie warto wrócić do Ahrefsa… ostatni raz korzystałem z niego kilka lat temu jak jeszcze tak nie szaleli z cenami 🙂
Ja mam u nich jeszcze niższą cenę 79$ miesięcznie, właśnie sprzed jakichś podwyżej.
Pewnie wcześniej było jeszcze taniej.
Korzystałem z ahrefsa kilka lat temu i chyba nie miał, aż tak wielu opcji. Wygląda bardzo kusząco obecnie. Dzięki za bardzo szczegółowy opis ze screenami. Takie wpisy naprawdę lubię!
Polecam od lat pięknie się rozwija i działa.
Właśnie rozpoczęłam swoją karierę w jednej z agencji marketingowych. Bardzo lubię takie artykuły, które bardzo fajnie opisują mechanikę działania narzędzi z których uczę się korzystać. Sławku bardzo fajny wpis oby więcej takich ;D
To prawda Ahrefs to potężne narzędzie i ładnie się rozwija 🙂 Ale warto wspomnieć, że do analizy linków konkurencji, warto skorzystać z co najmniej kilku narzędzi, żeby zwiększyć szansę na znalezienie poukrywanych “smaczków” 🙂
[…] marcu pisałem o Ahrefs i jego funkcjonalności Przekrój linków, która pozwalała na sprawdzenie, jakie strony linkują […]
Widać sporo pracy włożonej w artykuł!
Przyznam, że od dłuższego czasu nie korzystałem z tak prostego narzędzia, ale po ponownym restarcie jestem miło zaskoczony.
Dzięki za wyczerpującae objaśnienia.
Ahrefs to kombaj jakich mało i obecnie używam go jako głównego programu do analizy linków. Trzeba przyznać, że daje radę. Chociaż w kwestii oceny mocy domeny wolę metryki TF/CF z Majestic niż DR z Ahrefs. Oczywiście można się z tym spierać 🙂 Kolejna sprawa jest taka, że przy cenie Ahrefs praktycznie można mieć Majestic + Senuto. A to już jest zestaw, który w mojej ocenie może konkurować z Ahrefs i w zależności od potrzeb warto to rozważyć.
Niezastąpione narzędzie. Choć nie jest tanie, to warte swojej ceny.
Świetne narzędzie 🙂 korzystam od wielu lat. Jest to scyzoryk dla pozycjonera
Mój stuff to ahrefs + senuto :)) razem w parze idą jak czołg. Majestic też spoko ale to tylko dodatek do sprawdzania :))
Świetny zestaw 🙂
Ja jeszcze bym do tego dorzucił Surfera, co by lepiej optymalizować treści.
[…] W raporcie zebrałem dane z: Google Analytics, Google Search Console, Senuto, oraz Ahrefs. […]
[…] 1. 2. Ilość ruchu organicznego możesz sprawdzić w Ahrefs > Przegląd > Ruch organiczny. Pamiętaj, że są to dane szacunkowe. Oczywiście warto […]
[…] konkurencji zobacz, o czym piszą, pod jakie frazy kluczowe. W takich narzędziach jak Senuto czy Ahrefs znajdziesz narzędzie content gap, które wskaże Ci na jakie frazy strony Twojej konkurencji […]
[…] Ahrefs >> to kompleksowe narzędzie seo. Jeśli wybierzesz z menu Keywords Explorer i następnie wpiszesz tam wybraną frazę kluczową oraz klikniesz, po lewej w sekcji Traffic share > By domains, zobaczysz listę domen, która i na jakich pozycjach znajduje się w Google fraz z szacowanym generowanym ruchem. […]
A jak wypada ubersuggest na tle ahrefsa? Ahrefs potrafi sporo kosztować.
Ahrefs to kompleksowe narzędzie i nie będziesz go w stanie zastąpić Ubersuggest.
[…] Opis na moim blogu: “Ahrefs mój kombajn seo – numer 1 wśród narzędzi seo” […]