Jeśli masz do niego jakieś uwagi, lub uważasz, że brakuje tu jakiegoś pojęcia to pisz do mnie śmiało poprzez zakładkę kontakt >>.
A – B – C – D – F – G – H – I – K – L – M – N – O – P – R – S – T – U – W – Z
A
Agencja seo
Firma świadcząca usługi z zakresu marketingu internetowego.
Alt
Atrybut używany w HTML stosowany, aby określić opis alternatywny obrazków, które nie mogą być wczytane przez przeglądarkę.
Anchor text
Tekst (słowo lub fraza kluczowa), który na stronie jest linkiem. W kodzie html jest to zawartość pomiędzy znacznikami “a”. Dla użytkownika widoczny jest tylko “ANCHOR TEKST” w postaci linku do strony.
Audyt seo
Analiza działań na stronie (optymalizacja) i poza nią (linkowanie) przeprowadzona w celu oceny strony pod kątem czynników mających wpływ na pozycję strony w wyszukiwarkach. Analiza ta dostarczana jest w formie raportu i powinna zawierać informację o poprawnych i niepoprawnych elementach strony wraz z informacjami jak należy je poprawnie zastosować. Zapraszam Cię do mojego artykułu “Darmowy audyt seo? Wykonaj go samodzielnie!”
B
Ban
Kara nakładana na strony przez wyszukiwarkę Google, za łamanie jej regulaminów. Polega on na całkowitym usunięciu strony z indeksu wyszukiwarek. Jeśli wpiszesz w Google „site:adresstrony.pl” i Google nie zwróci nic to najprawdopodobniej na stronę nałożono bana.
Black Hat Seo
Jest to stosowanie technik niezgodnych z wytycznymi wyszukiwarki, w celu osiągnięcia wysokich pozycji. Często skutkiem stosowania tych taktyk jest szybkie wskoczenie strony w topy i równocześnie szybkie nałożenie na nią kary przez wyszukiwarkę. Najczęściej stosowane techniki black hat seo to ukryte teksty, korzystanie z systemów wymiany linków, keyword stuffing, lub kupowanie linków.
Bot (robot, crawler, pająk)
Robot internetowy używany przez wyszukiwarki internetowe, który podąża po kolejnych linkach, sprawdza kolejne strony zapisując je w indeksie. W ten sposób powstaje index np. Google.
Buzz marketing – marketing szeptany
Pozycjonowanie strony polegające na udzielaniu się na forach pod różnymi użytkownikami i umieszczaniu we wpisach linków do strony.
C
Cache google
Kopia całej strony, którą ostatnio odwiedził robot Google.
Citation Flow (CF)
Parametr Majestic w skali od 0 do 100 określający siłę linków prowadzących do strony. Im silniejsze strony, z których linkujemy tym lepszy nasz wynik.
Cloaking
Metoda wpływania na wyniki w wyszukiwarce należąca do black hat seo. Polega ona na tworzeniu dwóch wersji jednej witryny. Jednej dla użytkowników, a drugiej dla robotów.
Caffeine
System wprowadzony przez Google w celu ułatwienia indeksowania treści podstron. Wprowadzenie dlatego sytemu pozwoliło na szybsze indeksowanie i trafniejsze wyniki wyszukiwania.
Content
Cała treść która znajduje się na stronie: teksty, zdjęcia, grafiki, filmiki itp.
Content marketing
Marketing treści. Marketing internetowy opierający się na publikowaniu ciekawych treści. Można je publikować w postaci artykułów u siebie na stronie, blogu. Treści można też umieszczać na blogach zaprzyjaźnionych blogerów w postaci wpisów gościnnych. Więcej o samym content marketingu, ale i formach publikacji contentu przeczytasz tutaj >> “Content marketing to przyszłość branży seo”.
D
Data Center (DC) – centrum danych
Miejsce, gdzie znajdują się serwery, na których przechowywane są dane dotyczące stron internetowych. Różnym użytkownikom mogą pojawiać się inne wyniki wyszukiwania ze wzglęu na wyświetlanie danych z innych DC.
Dead link – martwy link
Nie działający link. Źle wpisany, lub też link do nie działającej już strony.
Description – opis
Znacznik HTML umieszczony w sekcji meta, który krótko opisuje zawartość całej strony. Używany przez wyszukiwarkę do wyświetlania opisu pod linkiem do strony w wynikach wyszukiwania. Obecnie wyszukiwarki mogą go już zmienić na bardziej odpowiadający zawartości strony.
Domain authority (DA)
Wskaźnik, który w skali od 1 do 100 określa konkurencyjność danej domeny. Do jego ustalenia brane jest ponad 150 czynników, ale główne z nich to linki przychodzące, a przede wszystkim ich jakość.
Doorway Page
Jest to strona przygotowana wyłącznie pod wyszukiwarkę w celu zajęcia przez nią wysokich pozycji w wynikach. Osiągają ją zazwyczaj poprzez wysokie nasycenie treści frazami kluczowymi. Użytkownika automatycznie przekierowują na docelową stronę, która często zawiera inną treść inż wynikało by to z słów kluczowych.
Duplicate content
Plagiat treści na stronie. Zjawisko to może być widocznej na 1 i tej samej stronie poprzez pojawienie się tej samej treści na kilku podstronach, istniejącej tej samej treści pod kilkoma adresami, lub też kopiowaniu treści ze strony A na stronę B.
Duplicate Content Penalty
Kara za zduplikowaną treść na stronie. Jest ona nakładana, jeśli umieścisz na stronie treść, która znajduje się na innej stronie.
Duplicate Content Filter
Filtr nakładany na stronę z powodu odnalezienia na niej skopiowanej treści (duplicate content). Zazwyczaj polega na niedołączeniu strony do indeksu wyszukiwarki, co uniemożliwia trafienie na nią użytkownikom.
F
Filtr
Kara nakładana przez wyszukiwarkę za łamanie jej wytycznych dla webmasterów. Kara ta nakładana jest w dwa sposoby:
● ręcznie nakładana przez pracowników Google, odpowiedzialnego za jakość wyników wyszukiwania;
● przez sam algorytm.
Usuwanie tych dwóch filtrów znacznie się różni. Filtr algorytmiczny znika sam po poprawieniu błędów, natomiast w ręcznym należy poprawić błędy i zgłosić ten fakt do Google z prośbą o ponowne rozpatrzenie.
FSB (Fresh Site Bonus)
Jest to bonus dla nowo powstałych stron. Google umieszcza je wysoko w wynikach wyszukiwania i strony odpowiednio linkowane mogą utrzymać te pozycje.
G
Geolokalizacja
Narzędzie wykorzystane przez Google , umożliwiające określenie położenia geograficznego użytkownika w celu lepszego dopasowania wyników na zapytania.
Głębokie linkowanie
Jedna z metod linkowania opierająca się o linkowanie do konkretnego zasobu (podstrony, infografiki, itp).
Google AdWords
Płatna reklama w wyszukiwarce google i na stronach partnerów. System ten pozwala na wyświetlanie linków sponsorowanych na konkretne słowa kluczowe, lub na konkretnych stronach internetowych. Rozliczanie reklamy występuje w 2 wersjach, za 1000 wyświetleń (CPM), za kliknięcie (CPC).
Google bomb
Jedna z technik Black Hat Seo, polegająca na spamowaniu wyszukiwarki linkami, w ten sposób aby strona znalazła się jak najwyżej w SERP na frazy nie związane z jej zawartością.
Google merchant center
Centrum przechowujące informacje na temat sklepów internetowych i produktów w nich się znajdujących. Pozwala to na udostępnienie ich w odpowiednim formacie do zakupów Google i innych usług.
Google moja firma
Usługa oferowana przez Google, umożliwiająca założenie profilu działalności prowadzonej stacjonarnie, której klienci mogą wystawiać oceny, dodawać opinie na jej temat, dawać +1 oraz udostępniać jej wpisy w innych miejscach w sieci.
Google news
Utworzony przez google agregator nowości na stronach internetowych.
Google search console – wcześniej Google Webmaster Tools
Narzędzia dla webmasterów udostępniane przez wyszukiwarkę Google. Narzędzia pozwalają na kontrole indeksacji strony przez wyszukiwarkę Google oraz wzmocnić optymalizacje strony. W ramach narzędzia dostępnych jest mnóstwo funkcji m.in:
● udostępnienie mapy witryny wyszukiwarce Google,
● statystyki indeksowania,
● analiza linkowania zarówno wewnętrznego i zewnętrznego oraz wadliwych linków,
● analiza słów kluczowych, na które jest widoczna nasza witryna w wyszukiwarce,
● powiadomienia o spamowaniu strony złymi linkami.
Google Zakupy
Reklama z listą konkretnych produktów dostępna w Google. Wyświetlane jest zdjęcie produktu, cena oraz nazwa sklepu, w którym jest dostępny.
Gray Hat SEO
Jest to stosowanie technik na pograniczu white i black hat seo. Techniki te niezwykle trudno przyporządkować do jednej z tych grup.
H
Hosting seo
Usługa hostingowa stworzona z myślą o pozycjonerach. Usługa ta od zwykłej postawionej pod jednym adresem IP różni się tym, że tu mamy kilka/kilkanaście IP. Dzięki tej różnorodności możemy postawić kilka stron z różnymi IP np.: zaplecze.
Hilltop
Algorytm odpowiedzialny za ocenę jakości stron na podstawie ilości i jakości powiązań między nimi. Opiera on się głównie na charakterystycznych stron dla danego zapytania. Lista tych stron jest najważniejszym elementem w jego działaniu.
.htacces
Plik konfiguracyjny serwera Apache. Plik działa na wszystkie pliki i podkatalogi katalogu, w którym się znajduje. Możemy w nim określić plik, który jest stroną startową, pliki które są stronami konkretnych błędów, przyjazne url, ustawić przekierowania, blokować ip konkretnych użytkowników, ograniczyć dostęp do zasobów…
I
IBL (Inbound Links/Linki przychodzące/Link popularity/Backlinks/BL)
Liczba linków kierujących do naszej strony – linków przychodzących.
Invisible text
Metoda należąca do Black Hat Seo polegająca na umieszczaniu na stronie tekstu widocznego tylko dla przeglądarki, ale nie widocznego dla użytkownika. Tekst ten zazwyczaj jest bardzo mocno nasycony słowami kluczowymi.
K
Kanibalizacja słów kluczowych
Sytuacja, gdy o jedną frazę kluczową konkurują dwie podstrony jednego serwisu. W moim artykule “Kanibalizacja słów kluczowych – 5 sposobów na rozwiązanie problemu” znajdziesz więcej informacji na temat tego zjawiska.
Katalog stron/katalog seO
Strona internetowa stanowiąca zbiór reklam innych stron internetowych. Pozwala na kategoryzację stron internetowych. Właściciele stron zgłaszają strony do katalogu. Administrator wybiera te, które są zgodne z jego wytycznymi i umieszcza ich wpis w swoim katalogu.
Z punktu widzenia SEO katalogi stron są jedną z prostszych metod zdobycia linka przekazującego moc na stronę, która zostaje umieszczona w katalogu.
Katalogowanie
Czynność polegająca na umieszczaniu strony internetowej, którą pozycjonujemy w wybranych według naszych kryteriów katalogów seo.
Keyword – słowo kluczowe
Słowo wpisywane w Google, aby wyszukać informacje. Na te słowa strony są pozycjonowane. W artykule “Słowa kluczowe – tajna broń skutecznego pozycjonera!” znajdziesz szersze wyjaśnienie tematu słów kluczowych.
Keyphrase – fraza
Dwa i więcej słów kluczowych, które w połączeniu tworzą całe frazy.
Keyword density
Zagęszczenie słów kluczowych na stronie wewnątrz jej treści.
Keyword positioning
Odpowiednie rozmieszczenie słów kluczowych w treści całej strony. Dobre ich rozstawienie w tytułach, treści, tytułach obrazków i innych elementach pozwala na osiągnięcie wyższych pozycji.
Keyword stuffing
Metoda należąca do Black Hat SEO. Polega ona na nadmiernym nasyceniu słowami kluczowymi treści strony, lub jej mata tagów.
Koliber
Algorytm wyszukiwarki Google odpowiedzialny za zwiększenie trafności wyników na zadawane przez nas zapytania.
L
Landing page
Strona przygotowana głównie pod kampanie reklamowe. Skupia się na jednym konkretnym produkcie.
Link
Element HTML pozwalający przekierować użytkownika na inną stronę internetową.
Link baiting
Jest to metoda polegająca na wymyśleniu treści, która wywoła burzę wokół jakiegoś tematu i zachęci ludzi do linkowania do tej strony.
Link bezpośredni
Link prowadzący bezpośrednio do strony docelowej, nad którą pracujemy i wpływa na jej pozycje.
Link exchange – wymiana linkami
Jest to umieszczenie linków 1 do 1. Link jest umieszczany na stronie z której chcemy pozyskać link, a w zamian my musimy umieścić link do niej na swojej. Pod tym samym pojęciem mieści się również tworzenie okręgów np: a -> b -> c -> a, lecz wtedy musisz posiadać co najmniej dwie strony. Jedną do której chcesz pozyskać link i drugą, z której oddasz link do strony, z której pozyskałeś link.
Link farm – farma linków
Jest to metoda budowania linków należąca do Black Hat Seo. Jest to grupa stron posiadająca bardzo dużą ilość linków wychodzących zazwyczaj do stron o bardzo niskiej wartości. Celem tego działania jest podniesienie link popularity.
Link pośredni
Jest to link stanowiący przekierowanie do adresu, który stanowi przekierowanie do witryny docelowej. Najczęściej stosowanymi tutaj przekierowaniami są 301 lub 302.
Linkowanie naturalne
Są to linki, które w naturalny sposób są pozyskane do treści, czyli bez ingerencji administratora, właściciela, pozycjonera… Są one najlepiej postrzegane przez przeglądarkę i dają największa moc dla naszej strony.
Linkowanie wewnętrzne
Linki przekierowujące na poziomie jednej domeny, czyli linki przekierowujące między podstronami jednej strony. Większość osób nie zdaje sobie sprawy jak wielkie znaczenie dla strony może mieć linkowanie wewnętrzne.
Linkowanie zewnętrzne
Jest to linkowanie z domeny A do domeny B.
Listy seo
Listy serwisów internetowych wartościowych z punktu pozyskiwania na nich linków zwrotnych.
Long tail – długi ogon
Pozycjonowanie strony na bardzo wiele fraz kluczowych o mniejszej konkurencyjności, na które samą optymalizacją strony można uzyskać bardzo dobre wyniki w wyszukiwarkach.
M
Meta tagi
Elementy języka HTML nie wszystkie widoczne dla użytkownika, ale stanowiące ważną część z punktu widzenia seo. Umieszczone są w sekcji head i zawierają najważniejsze informacje na temat strony.
Mobilna wersja strony
Wersja strony, która zostaje wyświetlona na tabletach i telefonach. Strona powinna być dostosowana do różnych rozmiarów wyświetlaczy. Swojego czasu opublikowałem bardzo ciekawy artykuł na temat stron mobilnych “Strona mobilna zwiększyła liczbę odwiedzin o 644%”.
Monitorowanie pozycji
Regularne sprawdzanie, na której pozycji w SERP na daną frazę znajduje się pozycjonowana strona.
MozRank
Wskaźnik określający na podstawie ilości i jakości linków, jak bardzo strona jest popularna w internecie. Im lepszej jakości strony do nas linkują, tym lepszy uzyskamy ten wskaźnik.
MozTrust
Wskaźnik określający na podstawie kodu strony i jakości linków przychodzących zaufanie do strony. Jego głównym zadaniem jest wyłapanie stron kiepskiej jakości.
Narzędzia pozycjonera
Zbiór narzędzi, które pomagają pozycjonerowi w jego pracy. Zazwyczaj są to narzędzia ułatwiające audyt na stronie, sprawdzające pozycje strony oraz linkowanie.
Tutaj znajdziesz mój artykuł na temat narzędzi seo >>
N
Nagłówki h1 – h6
Odpowiednie formatowanie tekstu pozwalające na ustalenie hierarchii treści w dokumencie. Co nieco o tej strukturze pisałem na blogu tutaj >>
Nofollow
Atrybut informujący roboty wyszukiwarek, o tym że nie powinny podążać za wszystkimi, lub częścią linków znajdujących się na stronie. Link opatrzony tym atrybutem nie przenosi mocy seo (a przynamniej nie tak dużo jak bez tego parametru).
O
OBL (outbound Links) – linki wychodzące
Są to wszystkie linki prowadzące poza twoją stronę internetowa. Zbyt wielka ich ilość może niekorzystnie wpływać na pozycję strony w Serp.
Optymalizacja strony internetowej
Jest to przebudowanie całej strony internetowej (zarówno kodu, jak i content’u) w ten sposób, aby była postrzegana najlepiej przez wyszukiwarkę Google. Pozwala to na uzyskanie wyższych pozycji.
Orphaned pages
Są to strony, które wcześniej były linkowane, lecz na chwile obecną nie prowadzą do nich żadne linki zewnętrzne. Nadal pozostają one jednak w indexie uzupełniającym wyszukiwarki Google.
P
Page authority (PA)
Wskaźnik jak DA tylko odnosi się do podstron, a nie całej domeny.
Panda
Algorytm Google wprowadzony w 2011 roku. Jest on odpowiedzialny za jakość treści zamieszczanych na stronach. Promowane są dobrej jakości i nowe treści, a karane słabe treści, bez aktualizacji, duplikowane.
Paragraf 31
Umownie przyjęta nazwa kary nakładanej przez wyszukiwarkę Google, polegającej na obniżeniu pozycji strony o 30 pozycji. Zazwyczaj nakładana na strony ukarane za tzw.: działania ręczne.
Pingowanie
Mechanizm pozwalający na informowanie roboty wyszukiwarek o nowej treści w internecie, którą powinny się zainteresować i ją zaindeksować. Pingowanie polega na wysłaniu informacji na serwer zbierający je, po czym serwer ten odwiedza robot i indeksuje nowe treści.
Pingwin
Algorytm wprowadzony w kwietniu 2012 roku odpowiedzialny za ograniczanie widoczności stron łamiących wytyczne Google w kwestii pozyskiwanie linków.
Pozycjoner – specjalista ds SEO
Osoba zajmująca się pozycjonowaniem stron internetowych w wyszukiwarkach internetowych.
Presell pages
Strony internetowe stanowiące wyłącznie zbiór artykułów, które zostały dodane przez właścicieli innych stron internetowych w celu pozyskania linka. Linki te pozyskiwane są z treści opublikowanego artykułu to tez są lepiej postrzegane przez wyszukiwarkę Google. Dodanie linku w treści pozwala również na umieszczenie naturalnie wyglądającego anchora. Należy pamiętać, aby każdy opublikowany artykuł na dowolnej presell page był unikalny.
PR (Page Rank)
Algorytm wyszukiwarki Google, określający w skali od 1 do 10 wartość strony w oczach gooogle. Podstawą jego obliczenia są linki prowadzące do strony, a dokładniej ich ilość i jakość. W kwietniu 2016 roku usłyszeliśmy o jego zupełnym usunięciu.
R
Reciprocal linK – link zwrotny
Jest to inna forma wymiany linków, stosowana zazwyczaj w katalogach SEO. Za dodanie wpisu o naszej stronie, katalogi wymagają umieszczenia linku do nich na naszej stronie.
Redirect 301 (R301, Moved Permanently) – przekierowanie 301
Jest to stałe przekierowanie jednego adresu na drugi. Wraz z przekierowaniem użytkownika przekierowane zostają również jej pozycje, Pr i cała moc SEO.
Redirect 302 (R302, Moved Temporarily) – przekierowanie 302
Tymczasowe przekierwanie użytkownika na inną stronę.
Refering domains
Domeny odwołujące się do strony pozycjonowanej.
Responsywność (RWD)
Technika budowy jednej wersji strony, która dzięki skalowaniu dobrze wyświetla się zarówno na dużych, jak i małych wyświetlaczach.
Robots.txt
Plik tekstowy, umieszczany w głównym katalogu strony, mający na celu poinformować roboty wyszukiwarek, do których plików mają odebrany dostęp.
RPR (Real Page Rank)
Jest to wartość Pr znana tylko wyszukiwarce. Nie da się jej sprawdzić narzędziami SEO. Jest ona najbardziej aktualną wartością PR.
S
SEM (Search Engine Marketing)
Metody marketingowe polegające na odpłatnym zwiększeniu widoczności strony w wyszukiwarce. Do metod tych należą m.in.: płatne linki, kampanie PPC.
SEO (Search Engine Optimization) – pozycjonowanie
Ogół czynności mający na celu podnieść pozycję strony internetowej w wyszukiwarkach. Do działań tych zaliczamy zarówno działania onsite (na stronie), jak i offsite (poza stroną).
SERP (Search Engine Results Page)
Wyniki, które otrzymujemy w efekcie wpisania zapytania w wyszukiwarce.
Sitemap – mapa strony
Zbiór adresów, które stanowią linki do wszystkich podstron serwisu. Budowanie sitemapy ma na celu ułatwienie indeksacji całej witryny.
Spam
Stosowanie nieetycznych metod w celu podniesienia pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Spamowanie to bardzo szeroki temat obejmuje on działania na stronie jak i poza nią.
Spamer
Osoba stosująca spam.
Suplemental index – wyniki uzupełniające
Wyniki również należące do indexu Google, ale znajdują się w dodatkowym indexie i pojawiają się na samym końcu wyników wyszukiwania.
Swl – System wymiany linków
System ułatwiający wymianę linków między stronami, lub ich zakup.
T
Tiny text
Metoda Black Hat SEO polega na umieszczaniu na stronie tekstu o wielkości jednego pixela. W teksie tym umieszczane zazwyczaj są liczne słowa, lub frazy kluczowe, na które chcemy zająć wysoką pozycję.
Trust flow (TF)
Parametr Majestic w skali od 0 do 100 określający zaufanie wyszukiwarki do strony internetowej. Im większe zaufanie do stron, z których pozyskujemy linki, tym większe zaufanie również do naszej strony.
U
Usability (użyteczność)
Właściwości strony decydujące o jej stopniu użyteczności dla odwiedzającego, np.: intuicyjny interfejs, proste menu, dobra hierarchia na stronie itp.
UX (User experience)
Wrażenia użytkownika po odwiedzeniu witryny.
W
White Hat SEO
Metody popularyzacji strony internetowej w internecie zgodne z wytycznymi wyszukiwarki Google dla webmasterów. Stosując te metody mamy pewność, że strona nie zostanie ukarana za nasze działania. Wyniki tego typu działań widoczne są zazwyczaj po dłuższym okresie czasu, ale również utrzymują się przez dłuższy czas. W moim artykule “101 metod pozyskiwania linków White Hat Seo” znajdziesz konkretne przykłady zdobywania takich linków.
vSeo (Video Search Engine Optimization, Video SEO)
Metoda polegająca na odpowiedniej optymalizacji plików video, aby były one bardziej przyjazne dla wyszukiwarki. polega zazwyczaj na wtopieniu filmu w tekst, opisujący co znajduje się na video oraz dobrej optymalizacji meta tagów.
Wyniki organiczne
Darmowa część wyników na stronie wyszukiwarki Google.
Z
Zaplecze
Strony na których pozycjoner umieszcza linki do pozycjonowanych stron w celu podniesienia ich pozycji. Najlepsze jest zaplecze tematyczne, tworzone pod pozycjonowanie konkretnej strony, lub stron w danej branży. Tworzone są jednak również zaplecza ogólno tematyczne, które pozwalają na pozycjonowanie większej ilości stron na jednym zapleczu.