Jak wybrać agencję seo?
Artykuł zaktualizowany 10.2023
Prowadzę mnóstwo konsultacji seo, podczas których analizuję, co agencje, lub specjaliści seo zrobili, albo czego nie zrobili, że seo nie działa. Nieświadomy klient przez rok, niekiedy nawet dłużej płacił, efektów nie było, a firma nie chciała mówić, co zrobiła, zasłaniając się swoim know-how. Postawmy sprawę jasno. Niestety często agencja wykorzystywała jego nie wiedzę. A to wszystko ze względu na wybór nieodpowiedniej firmy seo do współpracy.
Zatem każdy, kto decyduje się na zlecenie działań seo, powinien odpowiedzieć sobie na jedno zajebiście, ale to zajebiście, ważne pytanie: “jak wybrać agencję seo?”.
Uprzedzam, że to nie będzie łatwa decyzja, ale postaram się w tym artykule zebrać wszystkie najważniejsze informacje, aby pomóc Ci zmniejszyć ryzyko, że trafisz na niewłaściwą agencję seo do obsługi Twojej firmy i pomóc Ci odpowiedzieć na pytanie jak wybrać firmę seo?.
Spis treści
Gdzie szukać informacji o usługach seo?
- Zaufany specjalista – być może wśród znajomych masz już jakiegoś zaufanego specjalistę od marketingu, który potrafi pomóc. Jeśli nie on sam, to może poleci Ci kogoś odpowiedniego.
- Polecenie przez znajomych – podpytaj wśród znajomych, którzy prowadzą biznes online, czy nie korzystają z usług agencji seo, lub freelancera. Być może mają sprawdzonego człowieka do polecenia i warto rozpocząć rozmowy właśnie od niego. Polecam podpytać taką osobę o konkretne wyniki działań tej agencji, kontakt, metody współpracy. Spotkałem się wielokrotnie z polecaniem osób, które są znajomymi, przy czym osoba rekomendująca nie umiała powiedzieć nic na temat samej współpracy z nią, czy też efektów jej działań.
- Poszukiwanie w Google – wiele osób zaczyna poszukiwania właśnie od tego. Osobiście nie jestem przekonany do tej formy, ponieważ firmy z Top10 mają mnóstwo zapytań i obawiałbym się o masowość ich działań, a to nigdy klientom na dobre nie wychodzi.
Kilka tygodni temu miałem konsultację z pokrzywdzonym klientem, który stwierdził, że firma miała tak dobre opinie w Google, że go tym przekonała. Z dystansem podchodziłbym do opinii widocznych w Google Maps, lub na Facebooku. Często są to działania specjalistów od marketingu, którzy bez problemu mogą umieścić dowolne opinie na swój temat w Internecie.
Gdy jednak będziesz już rozpatrywał współpracę z konkretną agencją, to polecam Ci poszukać ich, ale bardziej na forach, facebookowych grupach. Jest wiele agencji seo, które kuszą klientów niską ceną, ale szybko możesz uzyskać informacje, które ich zdyskredytują.
Oczywiście zapraszam Cię do skorzystania także z moich >”>usług seo >>.
Pierwszy kontakt z agencją
Gdy już wybierzesz agencję, lub freelancera do seo, wyślij swoje zapytanie ofertowe i zaobserwuj, jak wygląda pierwszy kontakt. Co powinno zwrócić Twoją uwagę?
- Szybkość odpowiedzi – to ważne, abyś miał dobry kontakt z agencją, która w razie potrzeby szybko odpowie na Twoje pytania, wątpliwości. Jeśli już na etapie zapytania ofertowego musisz czekać kilka dni, zastanów się, czy przy współpracy nie będzie podobnie, albo i gorzej. Z reguły firmy chcą pozyskać klienta i nie pozwalają sobie, by zbyt długo czekał.
- O co firma pyta – agencja powinna zapytać Cię, czy i jakie działania były prowadzone w przeszłości w zakresie seo, o możliwość wdrażania zmian na stronie, ale też o Twój biznes. Dzięki temu są w stanie zrozumieć, na czym on polega i jak mogą Ci pomóc.
- Z kim rozmawiasz – czy osoba, z którą rozmawiasz ma wiedzę na temat seo, czy jest to tylko przedstawiciel handlowy, który ma sprzedać umowę, a Ty jesteś dla niego kolejnym wersem w Excelu.
- Jak długo działa agencja – agencje seo wyrastają jak grzyby po deszczu, także warto podpytać od kiedy firma zajmuje się seo, bo nie chciałbyś, aby uczyła się pozycjonowania na Twojej stronie. Możesz sprawdzić w webarchive od kiedy dana strona istnieje, czy też od kiedy świadczy usługi z zakresu pozycjonowania.
- Gwarancja efektów – jeśli jakakolwiek firma gwarantuje Ci pozycje w Top10, to olej ją. Efekty naszej pracy są zbyt mocno uzależnione od kaprysów Google, aby móc dawać takie gwarancje.
To jak szybko firma odpowie, o co będzie pytać, z kim będziesz rozmawiał, może dać Ci już odczuć, z kim być może będziesz chciał współpracować, a z kim nie.
Gdy już otrzymasz ofertę
Gdy już otrzymasz ofertę, przyjrzyj się kilku, kluczowym szczegółom.
- Spersonalizowana oferta – sprawdź, czy dostałeś spersonalizowaną ofertę, czy to tylko gotowiec wysyłany do każdego klienta. Jeśli to szablon, to można się obawiać, czy firma nie robi tego na masową skalę. W zakresie ofert nie jestem przekonany do rozwiązań w stylu, wybierz sobie pakiet cenowy, w którym masz wyszczególnione, co i w jakiej ilości zostanie w nim zrealizowane. To tak, jakby sama agencja nie wiedziała, co zaproponować klientowi.
- Raporty – zwróć uwagę na to, kiedy będziesz otrzymywać raporty i co się w nich znajdzie. Bywa, że agencje seo udostępniają je tylko na żądanie, co jest zupełną pomyłką. Raport powinieneś otrzymywać regularnie raz w miesiącu. Może one zawierać np.: pozycje fraz kluczowych, informacje o widoczności strony w Google, ruchu, zachowaniu użytkowników, konwersjach, przychodach witryny…
- Frazy – sprawdź, czy zaproponowane frazy są w ogóle wyszukiwane. Niestety zdarza się, że agencja proponuje takie frazy, których nikt nie szuka. Nawet jeśli wypozycjonują Twoją stronę do Top10, nie będziesz miał wcale ruchu, lub będzie on znikomy. Do sprawdzenia możesz wykorzystać Planer Słów Kluczowych Google, lub np.: Ubersuggest, Senuto, Ahrefs.
- Okres trwania umowy – czasami ta informacja pojawia się w ofercie, czasami dopiero w umowie. Ze względu na to, że jest wiele nierzetelnych agencji, uważaj na podpisywanie umów np. na rok, dwa lub dłużej. Jeśli trafisz na złą agencję, to będziesz miał problem z zakończeniem takiej współpracy. Okres wypowiedzenia też nie powinien trwać zbyt długo, np. pół roku. Osobiście podpisuję umowy na czas nieokreślony, z miesięcznym okresem wypowiedzenia, bo nie ma powodu, abym zmuszał kogokolwiek do współpracy. Duże agencje, mają wysokie koszty i za wszelką cenę chcą utrzymać jak najwięcej klientów. Wszystko byłoby ok, gdyby za tym szła jakość, a nie zmuszanie do współpracy poprzez te umowy.
- Zakres działań – koniecznie sprawdź, co wchodzi w zakres Waszej współpracy, czy w ramach wynagrodzenia agencji masz zapewnioną kompleksową usługę, czy może będziesz musiał ponosić dodatkowe koszty za: audyt seo, wdrożenia zmian z tego audytu, przygotowywanie treści, pozyskiwanie linków… Warto dopytać, abyś nie został niemile zaskoczony.
- Tanie oferty – na rynku jest wysyp tanich ofert seo, zaczynających się dosłownie od kilkuset złotych. Sprawdź mój artykuł: “Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej?”, a dowiesz się, co wchodzi w zakres pozycjonowania i dlaczego niemożliwe jest, aby rzetelnie wykonywana usługa była tak tania. Dobrzy specjaliści się cenią i za kilkaset złotych wykupisz godzinę konsultacji z nimi, a nie kompleksową usługę seo. W koszcie takich ofert można by pozyskać raptem 1 solidny link, a czasem nawet to się nie uda.
O co pytać agencję seo?
Po zapoznaniu się z ofertą, warto zadać pytania do agencji seo, aby doprecyzować warunki współpracy. Zwróć uwagę na kilka elementów, które może nawet zechcesz zawrzeć w umowie.
- Dostęp do specjalisty seo – czy będziesz miał dostęp do osoby kompetentnej, specjalisty seo odpowiedzialnego za Tój projekt, czy też dedykowanego asystenta, który nie do końca będzie orientował się w seo? To ważne, abyś uzyskiwał konkretne odpowiedzi na swoje pytania, a nie wymijające półsłówka od niekompetentnych osób.
- Twoje zaangażowanie – zapytaj, na ile będziesz angażowany w projekt. Lampki ostrzegawcze powinny się u Ciebie zapalić, jeśli firma powie, że wszystkim się zajmie, a Ty nie musisz się niczym martwić. To zły znak. Dlaczego? Bo jesteś niezbędny do zatwierdzenia fraz kluczowych, akceptowania treści publikowanych na stronie, lub aprobowania wdrożeń pewnych zmian optymalizacyjnych… Seo polega na współpracy właściciela firmy i agencji, a nie zleceniu i zapomnieniu.
- Proces współpracy – jeśli w ofercie nie znalazłeś szczegółowej informacji, jak wygląda proces współpracy/pozycjonowania Twojej strony, to podpytaj konkretnie, co firma będzie robić, aby ją wypozycjonować. Jeśli twierdzi, że to tajemnica i ich know-how, lepiej od razu zrezygnuj. Seo to nie magiczna wiedza, o tym uczą na stronach, w książkach, szkoleniach. Jeśli agencja teraz ma coś do ukrycia, to później tym trudniej będzie Ci uzyskać od nich jakiekolwiek informacje.
- Research fraz – zapytaj, jak firma dobiera frazy. Być może opiera się tylko na Twoim wyborze i w ogóle ich nie weryfikuje. Być może sama je dobiera bez Twojej wiedzy. Nigdy nie powinieneś tego zostawić agencji, bo może wybrać frazy niewyszukiwane, lub niedopasowane do Twojego biznesu. My np. badamy stronę klienta i konkurentów pod względem widoczności, zbieramy frazy, sprawdzamy potencjał ich wyszukiwań, przydzielamy do odpowiednich podstron. Finalnie klient otrzymuje taki dokument i wspólnie podejmujemy decyzję co do wyboru fraz.
- Zapytaj o linki – jako że linki są cholernie częstym problemem podczas współpracy z agencją, zapytałbym, skąd będą pozyskiwane. Jeśli tylko z marketingu szeptanego, katalogów, oraz profili, byłbym bardzo ostrożny. Jeżeli firma korzysta z własnego zaplecza seo, z jednej strony dostajesz komunikat, że firma działa na dużą skalę, ale z drugiej powinno pojawić się pytanie, co się stanie z tymi linkami po zakończeniu współpracy? Zastanów się, czy źródła linków będą naturalne, czy tam rzeczywiście znajdują się Twoi potencjalni klienci.
- Dostęp do GA, GSC, FTP? – zwróć uwagę na to, czy w umowie, w rozmowie telefonicznej, oraz korespondencji e-mail pojawiły się informacje o dostępach do Google Analytics, Google Search Console, Twojego CMS’a czy FTP’a. GA będzie niezbędne do badania efektywności działań seo, GSC do stałego dbania o kondycję strony w Google i monitorowania alertów, a CMS i FTP do tego, by przeprowadzać prace optymalizacyjne na stronie. Jeśli tych dostępów firma nie potrzebuje, to raczej nic dobrego z tej współpracy nie wyjdzie.
- Poproś o umowę – jeśli wybrałeś kilka potencjalnych agencji do współpracy, poproś o umowę do wglądu. Niektóre firmy nie chcą tego robić, a klient powinien móc zweryfikować, czy jakieś zapisy w umowie nie są dla niego niebezpieczne i czy zadbano o wpisanie do oferty wszelkich ustaleń.
Na koniec polecam Ci artykuł: “9 największych zagrożeń dla firm, zlecających pozycjonowanie – i jak ich uniknąć!”, który być może pomoże Ci uniknąć wpadki przy współpracy z agencją seo.
Monitoruj pracę agencji seo
Teraz skoro już wiesz, że łatwo można trafić na nierzetelną agencję seo, jeśli podejmiesz decyzję o współpracy z jakąś firmą, co 3-6 miesięcy, a minimum raz w roku, powinieneś powiedzieć: “Sprawdzam!”.
Masz według mnie 2 wyjścia:
1. Sam weryfikujesz pracę agencji – masz już wiedzę o seo, analityce możesz poświęcić trochę czasu, żeby się z tego podszkolić i nauczyć się sprawdzać np.:
- czy poprawiła się widoczność strony w Google,
- czy pozycje ustalonych fraz wzrosły,
- jakie i ile linków zostało pozyskanych,
- czy firma przeprowadziła jakiekolwiek prace optymalizacyjne,
- czy na stronie wdrażano jakieś treści…
Mój artykuł: “Jak sprawdzić pozycjonowanie strony w Google”, może okazać się bardzo pomocny.
2. Zlecasz weryfikację pracy agencji – jeśli nie masz odpowiedniej wiedzy i czasu na jej pozyskiwanie, możesz taką weryfikację zlecić np. freelancerowi seo. Zapłacisz kilkaset złotych 2 razy do roku, ale będziesz spał spokojniej i w razie potrzeby zareagujesz szybko, jeśli coś będzie nie tak.
W tym przypadku możesz napisać do mnie, a naprawdę chętnie pomogę.
Agencja seo, a może freelancer?
Większość moich klientów nie chce współpracować z dużymi agencjami, bo najczęściej właśnie od nich odeszli ze względu na brak efektów. Zależy im na bezpośredniej współpracy ze specjalistą seo.
Niestety nie będę bezstronny w tej kwestii, ze względu na to, że nigdy nie pracowałem w agencji seo, a widzę je tylko okiem pokrzywdzonych klientów.
Współpraca z agencją
Poniższe informacje zebrałem podczas wielu konsultacji z klientami agencji seo. Pamiętaj, że nie są one oczywiście regułą.
Zalety współpracy z agencją seo:
- niska cena – agencje seo oferują atrakcyjne stawki cenowe,
- dobrzy specjaliści – dobre agencje seo są w stanie zatrudniać solidnych specjalistów,
Wady współpracy z agencją seo:
- nie masz dostępu do specjalisty seo, a jedynie do osoby z działu obsługi klienta,
- umowy długoterminowe i długie okresy wypowiedzenia,
- specjaliści seo mają na tyle dużo projektów, że miewają problemy z dowiezieniem efektów.
Co do kosztów współpracy… Rok temu przygotowywałem analizę dla jednego z klientów agencji seo, ponieważ nie widział on efektów. Poproszono mnie też o udział w rozmowach. Z moich analiz wyszło, że firma zdecydowanie wykonuje zbyt mało pracy, aby dowieźć efekt. Agencja odbiła piłeczkę, mówiąc, że otrzymuje za tę pracę zbyt niskie wynagrodzenie, aby móc robić to tak, jak trzeba. To świetny przykład na to, że agencja na starcie obniżyła cenę tylko po to, aby pozyskać kolejnego klienta, ale niestety w tej cenie nie byli w stanie dowieźć obiecanych rezultatów.
Współpraca z freelancerem
Sam zaczynałem od bycia freelancerem. Teraz współpracuję z copywriterami, programistami, grafikami, a odpowiadam w całości za projekt seo.
Zalety współpracy z freelancerem:
- to Ty wybierasz bezpośrednio specjalistę seo, możesz zdecydować się na współpracę z Twoim zdaniem najlepszym ekspertem,
- dostęp do specjalisty seo – rozmawiasz bezpośrednio ze specjalistą seo, osobą odpowiedzialną za Twój projekt,
- czas specjalisty seo – dobry specjalista seo, pracujący jako freelancer, powinien mieć więcej czasu dla Ciebie, ze względu na obsługę mniejszej liczby klientów,
- krótszy czas trwania umowy i wypowiedzenia – małe agencje, freelancerzy są bardziej elastyczni i coraz częściej proponują bardziej racjonalne warunki niż długoterminowe umowy i okresy wypowiedzenia.
Wady współpracy z freelancerem:
- wybór freelancera – musisz poznać rynek, albo skorzystać z czyjegoś polecenia, aby wybrać świetnego specjalistę z odpowiednim doświadczeniem,
- wysoka cena – specjaliści cenią swoją pracę, do tego nie pracują z dziesiątkami klientów, jak Ci z agencji seo.
A co o wynajmowaniu specjalisty seo sądzi Google?
W powyższym materiale na temat współpracy ze specjalistą seo, Maile Ohye z Google, zwraca uwagę na to pewne elementy, które mogą Ci odpowiedzieć na pytanie “jak wybrać firmę seo”:
- dobra agencja dąży do poprawy doświadczeń użytkowników od pojawienia się w Google do dokonania konwersji, dopasowując witrynę do wymogów Google,
- jeśli oczekujesz długofalowych efektów, to nie ma żadnych sztuczek magicznych, które spowodują, że Twoja strona znajdzie się na pozycji Top1,
- potrzeba 4 do 12 miesięcy, aby wdrożyć poprawki na stronie i zobaczyć efekty tych działań, a na firmy gwarantujące szybkie efekty trzeba uważać,
- w większości przypadków to, co dobre dla użytkowników, będzie też dobre dla seo Twojej strony,
- zalecenia optymalizacyjne od seo’wca powinny być potwierdzone linkiem do centrum Google lub forum gdzie możesz potwierdzić, że taką zmianę należy wprowadzić.
Poza tym Maile bardzo dużo mówi o konkretnych elementach optymalizacyjnych do wdrożenia na stronie.
Chcesz poprawić pozycje, zwiększyć ruch i przychody z Twojej strony za pomocą seo? Zapisz się teraz na bezpłatną konsultację, lub sprawdź moją ofertę na pozycjonowanie.
Podsumowanie
Jak widzisz, odpowiedź na pytanie: “jak wybrać firmę seo?” nie będzie łatwa, natomiast mam nadzieję, że zgromadzone powyżej informacje pomogą Ci podjąć decyzję przy wyborze dobrej agencji seo, lub freelancera.
Nie przekreślam z góry agencji seo, bo w Polsce z pewnością są dobre i rzetelne firmy, nie gloryfikuję też freelancerów, bo z pewnością jest wielu partaczy. Ostateczna decyzja należy do Ciebie, z kim podejmiesz współpracę. Mam jednak nadzieję, że ten materiał pomoże ustrzec się przed nierzetelnymi podwykonawcami.
Dzień dobry
Ciekawy artykuł i zgadzam się, że istnieje wiele firm seo, które po biorą pieniądze i robią i robią bardzo mało. Ale z drugiej strony, klient nie może płacić kilkaset złotych i oczekiwać cudów. Solidna usługa kosztuje.
Oczywiście, dlatego trzeba być ostrożnym z tanimi ofertami seo.
Wybór odpowiedniej agencji SEO jest bardzo trudny. Wprawdzie na rynku działa dużo tego typu agencji, ale co do jakości świadczonych usług można mieć wiele zastrzeżeń. Naszym problemem nie powinna być niewiedza. Powinniśmy wiedzieć jak zweryfikować działania i oczekiwane efekty. Pana wskazówki z pewnością ułatwią szukanie profesjonalnej agencji, zwłaszcza osobom, którzy chcą nawiązać w tym zakresie współpracę pierwszy raz 🙂
Szukać agencji w SEO to też nie jest taki zły pomysł – trzeba tylko wziąć pod uwagę to, co powiedziałeś, czyli fakt, że agencje w top10 będą miały pełne ręce roboty, więc jak przejdziemy na stronę 2-3, to można próbować znaleźć kogoś, kto lepiej zadba o Klienta, którego pozyskał “trudniej” 🙂
Tak, ale to też nie daje żadnych gwarancji, tak samo jak nie można uogólniać, że wszyscy z Top10 będą źle robić seo.
Z pewnością jest wiele agencji seo, które robią dobrą robotę.
Jak w każdej branży bardzo istotne jest portfolio. Lista obsługiwanych klientów może powiedzieć bardzo dużo o skuteczności agencji SEO. Wystarczy chociaż pobieżnie sprawdzić pozycje tych klientów Google..
Większość firm nie podaje adresów klientów, tylko obsługiwane firmy, a one mogą mieć wiele stron.
Nie wiesz też, jaką przyjęto strategię pozycjonowania, wybrane słowa…
Cenny artykuł, pamiętam jeszcze Twoje początki kiedy wielu śmieszkowało z Twoich tekstów, a dziś – choćby w oparciu o ten tekst byłbym w stanie wskazać kilka tych śmieszków palcem i powiedzieć “oni właśnie tak robią”.
Jedna prawdą jest, że miarą eksperta jest czas – a ten gra na Twoją korzyść bezsprzecznie.
Dzięki Paweł! I gratuluję ciekawego bloga 🙂
Znalezienie dobrego i solidnego SEO jest trudne, Po otrzymanych ofertach nie da się stwierdzić którego wybrać, ale trzeba się w końcu zdecydować na jednego. Najtańszy nie znaczy dobry. Trzeba czasem trochę wydać aby uzyskać efekty.
Naprawdę wyczerpujący i wartościowy wpis. Dużo przydatnych informacji. Z pewnością wrócę tu.
Bardzo dobry artykuł, mało jest takich w Sieci, większość traktuje temat bardzo pobieżnie. Dodam, że sporo zależy też od samego klienta – ludzie często oczekują cudów i nie potrafią zrozumieć, że SEO to de facto budowanie marki – a tę buduje się długo i mozolnie. Jako uzupełnienie poruszonego tutaj tematu (jak Sławek pozwoli), wstawię link do zestawu 4 e-booków, jakie przygotowałem dla tych osób, które myślą nad nawiązaniem współpracy z firmą SEO. Każdy z nich porusza inny obszar – od wyboru, poprzez współpracę, na błędach, jakie popełniają klienci firm SEO podczas współpracy. Miłej lektury 🙂 – https://www.seo-profi.pl/zsnns
Bardzo ciekawy artykuł, który wiele wyjaśnia. Kluczowym elementem jest dokładne sprawdzanie zapisów w umowie – tutaj można zrobić sobie najwięcej krzywdy, zobowiązując się do długiej współpracy z agencją, która nie będzie dostarczała topów, a jeszcze na koniec trwania umowy usunie linkowanie.