Seo dla biznesów lokalnych. Rozpoczynam nowy case study

lokalne seo case study

Dzisiaj przedstawię Ci zapowiedź nowego case study mojego własnego projektu. Jako że dopiero wystartował, to w tym materiale, będziesz mógł obserwować na bieżąco nasze postępy w pracy nad nim i efekty tychże działań.

Skąd pomysł na projekt?

Ponieważ zajmuję się seo na co dzień, to czasem szukam projektów, którym mógłbym pomóc pozyskać ruch i potencjalnych klientów. Ja i mój zespół wykorzystalibyśmy wolne moce przerobowe, a w dłuższej perspektywie klienci dostaliby wartość, za którą byliby w stanie zapłacić.

Jak to się zaczęło? Pod koniec 2022 roku zwróciłem się do osób na mojej liście e-mailowej i Facebooku z pytaniem, kto jest właścicielem lokalnego biznesu, komu moglibyśmy pomóc. Zgłosiło się kilkanaście firm, z czego wybrałem jedną do potencjalnej współpracy. Zależało mi na tym, aby było to przedsiębiorstwo, któremu będę mógł zaufać, a w razie problemów ze współpracą, zastąpić je innym (nie mogło to być zatem nic nazbyt unikalnego).

Moim zamysłem, było stworzenie strony www dla tej firmy i jej wypozycjonowanie, aby pozyskać dla niej potencjalnych klientów.

Cały serwis, a nie prosta strona

Firma, z którą nawiązałem współpracę, działa w branży Zdrowie/Uroda/Beauty. Co ciekawe, nie jest to pojedynczy lokal, ale cała sieć franczyzowa. Zdecydowałem, że nie stworzę strony dla jednego lokalu, ale cały serwis, w którym będzie mogło się pojawić wiele lokali tego i innych przedsiębiorców. Inwestycja będzie wymagała większych nakładów, ale to pozwoli otworzyć się na współpracę z firmami z tej branży w całej Polsce.

Z punktu widzenia seo, to, czy zrobimy stronę dla jednego miasta, pięciu, dziesięciu… nie ma aż tak kolosalnego znaczenia w kwestii ilości pracy, jaką będzie trzeba w to włożyć (choć na pewno będzie to trudniejsze i bardziej kosztowne), ale… efekt działań seo dla jednego, pięciu, dziesięciu miast będzie miał kolosalne znaczenie. W tej kwestii ilość będzie bardzo istotna. Z większej liczby miast będziemy mogli generować znacznie większy ruch za pomocą fraz long tail i potencjalnie będzie dużo więcej konwersji przy tej samej pracy.

Strona została zaprojektowana jako MVP (w WordPress), minimalizując nakład pracy i koszty, aby szybko dostarczyć wartość dla naszych użytkowników. Zaznaczam, że wiele rzeczy na początek będzie robione “na piechotę”, natomiast jak serwis się już rozbuja, wtedy ewentualnie będę myśleć o zbudowaniu go od nowa.

Strona powstała w pierwszym kwartale 2023 roku i wtedy pojawiło się w nim kilka ofert klienta na próbę.

Maraton, a nie sprint

Projekt jest długofalową inwestycją, jak każda inwestycja w pozycjonowanie. Pierwsze efekty już mamy w postaci widoczności w Top10, ruchu, konwersji i drobnych przychodów, ale o tym później. Według moich wyliczeń, w ciągu roku powinniśmy dogonić konkurentów, a po dwóch latach inwestycja powinna się zwrócić.

Być może, gdy dogonimy rywali z branży, zaczniemy generować leady dla klientów, dzięki czemu ich liczba wzrośnie. Moje wyliczenia bazowały tylko na trzech lokalach, które już promujemy, ale docelowo mogą to być spokojnie dziesiątki i setki.

Konkurencja

Konkurencja nie jest specjalnie mocna. Poza Booksy (z którym nie zamierzam konkurować) w Top10 pojawiają się lokale pojedynczych przedsiębiorców i nie ma tutaj jakichś wielkich brandów.

Treści mamy dobre, optymalizację również. Musimy jedynie gonić konkurencję z linkami. Średnio pozyskują je z około 200 domen, więc nie ma tragedii.

Falstart projektu

Nie wszystko zawsze idzie po mojej myśli – również i w tym projekcie. Na samym początku zrobiłem research fraz dla strony, na podstawie którego copywriterka z pomocą SurferSeo, przygotowała treści. Było ich dość sporo, gdyż poza treściami dla lokali, bloga, musiała przygotować je dla każdej usługi, w każdym mieście. To długofalowo pozwoli nam pozyskać ruch z fraz long tail.

W drugim kwartale, ruszyliśmy już z pozyskiwaniem linków, ale… W czerwcu wziąłem udział w projekcie Asbiro “Plan Na Start” jako juror, gdzie oceniałem pomysły innych osób na biznes. Wtedy zacząłem zastanawiać się, czy na pewno warto inwestować w ten projekt i wstrzymałem nad nim prace.

Trzeci kwartał upłynął pod znakiem zapytania, testów Google Ads, wielu godzin rozkmin i liczenia w Excelu, czy to ma sens. Ale bez obaw miałem też czas na spokojne wakacje.

Ostatecznie na początku października, podjąłem decyzję o realizowaniu projektu i 10 października wróciliśmy do prac nad pozycjonowaniem.

Na jakim etapie jest projekt?

Strona jest pozycjonowana, trwa pozyskiwanie linków, tworzenie treści blogowych, ewentualne drobne prace optymalizacyjne, aby pod tym względem wszystko było dopieszczone na 100%. Prowadzona jest też kampania Google Ads i na razie to tyle.

Widoczność strony w Top10 Google

Jak widać po 3 miesiącach, działania związane z linkowaniem dały efekty i w Top10 strona jest widoczna na 28 fraz kluczowych. Niewiele, ale na dobry początek jest ok.

Na razie w Top10 w większości są posty blogowe, nam jednak zależy, żeby pojawiały się tu strony lokali, miast, usług w miastach, bo tutaj są potencjalni klienci dla lokali, które mamy na stronie.

Ruch

Ruch organiczny już jest, od kilkudziesięciu do setki osób dziennie, także wygląda to obiecująco jak na sam początek. W ostatnim czasie widać zwiększoną liczbę wizyt.

Linki

Jak widać na poniższym wykresie, od kwietnia do czerwca Ahrefs zauważył 28 domen linkujących pozyskanych do projektu, natomiast później już nic się nie działo.

Jeśli liczyć, że dziś pozyskane linki, dadzą efekt za 3 miesiące, to w pierwszym kwartale 2024 można oczekiwać kolejnych większych efektów i być może aktualizacji tego case study.

Będziemy pozyskiwać kolejne salony dla naszej strony, ale najpierw chcemy dostarczyć efekty tym klientom, których już mamy, by udowodnić sobie i im, że potrafimy to zrobić.

Podsumowanie

Na ten moment projekt dopiero wystartował, więc nie ma zbytnio, czym się chwalić, ale piszę o nim, abyś mógł go obserwować od samego początku. Jest to inwestycja, jak każda inna, obarczona dużym ryzykiem, ale inwestuję w różne aktywa i fajnie mieć takie, nad którymi mam jakąś kontrolę 🙂

Nie zdradzam adresu projektu, jednak jeśli jest coś, co chciałbyś wiedzieć na jego temat, a o czym jeszcze nie napisałem, to śmiało daj mi znać w komentarzu.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.9/5 (7 votes cast)
Seo dla biznesów lokalnych. Rozpoczynam nowy case study, 3.9 out of 5 based on 7 ratings

o autorze

Sławomir Gdak

"Pomagam właścicielom małych i średnich firm w generowaniu ruchu z wyszukiwarek, aby ich biznes był stabilniejszy i bardziej dochodowy, za pomocą każdego rodzaju produktów i usług, jakie w danym momencie pozwalają mi ten cel realizować najlepiej."

4 komentarze

napisz komentarz
  • Super, właśnie szukałem praktycznych wskazówek dotyczących SEO dla mojej lokalnej firmy. Czekam z niecierpliwością na kolejne części case study!

  • Ciekawie się zapowiada ten projekt, efekty też wyglądają imponująco, ciekawe jakim nakładem pracy i jakim budżetem 🙂 Czekam na kolejną część!

  • To ja mam podchwytliwe pytanie – Pracuję na obszarze ok 50km od zamieszkania – ale nie mam siedziby ponieważ pracuję u klienta… Ciężko jest się przebić z firmami które mają fizyczną siedzibę — jakieś porady?

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę GDAQ.PL Multimedia Sławomir Gdak. Zgoda może zostać anulowana w dowolnym momencie. Szczegółowe informacje dotyczące danych osobowych są umieszczone na stronie polityki prywatności.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.

Slawek Gdaq

Chcesz, żebym pomógł Ci zwiększyć pozycje, ruch i przychody z Twojej strony?

Sprawdź moją propozycję pozycjonowania.