Narzędzia do audytu seo
Jednym z najbardziej skomplikowanych i ważnych elementów w pozycjonowaniu jest przeprowadzenie audytu seo, a następnie optymalizacji strony. Audyt seo polega na dogłębnej analizie błędów technicznych strony, które ograniczają jej widoczność w wynikach wyszukiwań Google. Tak jak wykonujesz solidny przegląd Twojego auta, dzięki audytowi możesz zajrzenie w bebechy Twojej strony, aby naprawić ją od podstaw pod względem seo.
Od kilku lat Google zwraca szczególną uwagę na problemy techniczne naszych witryn, by mieć pewność, że spełniają one oczekiwania użytkowników. W efekcie nie pozwala tym słabym na zajmowanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwań.
W trzecim już artykule z cyklu materiałów o narzędziach seo, poruszę temat narzędzi do audytów seo, które pomogą Ci dokładnie przeanalizować badaną stronę i wychwycić potencjalne problemy techniczne.
Spis treści
Narzędzie te pozwalają na analizę witryn pod kątem kwestii technicznych i on-page związanych z SEO. Dzięki nim możesz dowiedzieć się, co dokładnie utrudnia rankowanie Twojej witryny w wyszukiwarkach.
Płatne narzędzia do audytów seo
W mojej codziennej pracy wykorzystuję zarówno płatne, jak i bezpłatne narzędzia do audytu seo. Natomiast nie da się ukryć, że te płatne są dużo bardziej kompleksowe i lepiej mi się z nimi pracuje. Wybór narzędzi jest ogromny i z pewnością nie uda mi się napisać o wszystkich, jednak starałem się uwzględnić te najpopularniejsze.
Ahrefs – Site Audit
Ahrefs to kombajn narzędzi seo, m.in. posiadający Site Audit do wykonywania audytów seo. Analizuje stronę pod kątem 119 zdefiniowanych błędów seo. Po wykonanej analizie, kolorami pokazuje istotność znalezionych problemów, jako: błędy, ostrzeżenia, uwagi. Dzięki temu wiesz, czym powinieneś zająć się w pierwszej kolejności. Całość raportu możesz ściągnąć w formacie PDF.
Ahrefs wskazuje, pod jakimi dokładnie adresami url pojawia się dany problem i jak go naprawić.
Narzędzie działa w chmurze, czyli nie musisz go instalować na własnym komputerze, co pozwala na dostęp z każdego miejsca. Możesz też ustawić, aby audyty były wykonywane cyklicznie, co pozwoli Ci na bieżąco dbać o kondycję strony. Jako jedno z niewielu narzędzi w chmurze pozwala na pewną konfigurację ustawień wykonywanych audytów seo.
To jedno z moich podstawowych narzędzi, które sprawdza się naprawdę świetnie.
Podstawowe informacje:
- Opis na moim blogu: “Ahrefs mój kombajn seo – numer 1 wśród narzędzi seo”
- Cena: od 99$
- Wersja próbna: brak
- Główne funkcje: analiza linków, fraz kluczowych, audyty, monitorowanie fraz kluczowych, monitorowanie pozycji strony i wiele innych; dodatkowo wtyczka Google Chrome, WordPress
- Link: https://ahrefs.com
Raven Tools – Site Auditor Studio
Raven Tools to komplet narzędzi, który umożliwia również wykonywanie audytów w narzędziu Site Auditor Studio. Tak jak w wielu innych narzędziach, mamy podział błędów na 3 sekcje: krytyczne, ostrzeżenia, wymagające uwagi, co ułatwia ustalenie priorytetów w ich rozwiązywaniu.
Przy każdym błędzie pojawia się opis problemu i lista adresów url, których on dotyczy. Narzędzie działa w chmurze.
Mi osobiście to, jak i inne narzędzia Raven, zupełnie nie podeszły. W Ahrefs mam dużo, dużo więcej informacji, opcji, możliwości niż tutaj. Choć raczej nie ma to aż takiego znaczenia, ale rozwiązanie nie prezentuje się też zbyt dobrze.
Podstawowe informacje:
- Cena: od 39$
- Wersja próbna: 7 dni
- Główne funkcje: wyszukiwanie fraz, monitorowanie fraz, audyt seo
- Link: https://raventools.com
SeoMoz
Moz to jedno z najbardziej znanych i najstarszych narzędzi seo. To kolejny kombajn seo, z wieloma możliwościami. Znajdziesz w nim dwa narzędzia służące do audytów seo.
Jedno to On-Demand Crawl, które pokazuje przeróżne znalezione błędy od strony technicznej. Po kliknięciu w dany błąd na wykresie, pod nim pojawiają się adresy url, a na samym dole wyjaśnienie. Kolorami na wykresie zaznaczono też, czy są to: błędy krytyczne, ostrzeżenia, przekierowania, metadata, treści. Podział trochę dziwny, bo osoby niewtajemniczone nie będą wiedziały, czy przekierowania meta, content są ważne, czy nie.
Drugie to Site Crawl, które pokazuje nieco inne błędy i nie bardzo rozumiem, czemu to rozdzielono.
Podstawowe informacje:
- Cena: od 179$
- Wersja próbna: 12 dni
- Główne funkcje: wyszukiwanie fraz, monitorowanie fraz, audyt seo, linki
- Link: https://moz.com
NetPeak Spider
NetPeak Spider to narzędzie dedykowane do audytów seo. Możesz przeskanować stronę i uzyskać listę błędów z podziałem na ich ważność: czerwony – błędy, żółty – ostrzeżenia, niebieski – uwagi, ale możesz też skorzystać z mnóstwa zaawansowanych funkcji, które pozwalają Ci na konfigurację audytu.
Z NetPeak Spider korzystaliśmy bardzo często, do czasu uruchomienia audytów seo przez Ahrefs. Teraz korzystamy z niego dużo rzadziej, m.in. dlatego, że działa na komputerze, nie w chmurze. Na szczęście jest dość szybki, aczkolwiek nie ma co ukrywać, że przy dużej witrynie, będzie musiał działać przez dobrych kilka godzin.
Ogromną zaletą NetPeak Spider jest jego cena, która zaczyna się już od 7$ miesięcznie, więc nawet amatora będzie stać na to narzędzie. Dodatkowo posiada 14-dniowy okres próbny.
Podstawowe informacje:
- Opis na moim blogu: “Netpeak Spider najszybsze narzędzie do audytów seo”
- Cena: od 7$
- Wersja próbna: 14 dni
- Główne funkcje: audyt seo
- Link: https://netpeaksoftware.com
Screaming Frog
Screaming Frog to chyba najpopularniejszy program do audytów seo i uznaje się go za jeden z najbardziej profesjonalnych. Tutaj już nie ma kolorków, wskazujących na priorytet problemu, są tylko twarde dane do interpretacji przez specjalistę seo :). Znajdziesz w nim mnóstwo opcji konfiguracji oprogramowania.
Screaming Frog to jedno z kilku podstawowych narzędzi do audytów seo, z których korzystamy. Na pewno warto zwrócić uwagę, że program działa lokalnie na Twoim komputerze, co dla niektórych bywa problematyczne, ale profesjonalistom pozwala na szczegółową jego konfigurację.
Dużą zaletą Screaming Frog jest to, że do 500 adresów url (skanowanych w obrębie badanej witryny) oprogramowanie jest bezpłatne. To oznacza, że małe strony bez problemu sprawdzisz w nim zupełnie bez opłat.
Podstawowe informacje:
- Cena: od 259$
- Wersja próbna: na zawsze do 500 adresów url
- Główne funkcje: audyt seo
- Link: https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider
CognitiveSEO
CognitiveSEO, to kolejne kompleksowe narzędzie seo, z którego jednak do tej pory nie miałem okazji korzystać, ze względu na dość wysoką cenę. W swoim arsenale posiada narzędzie SiteAudit, które pozwoli Ci do zrealizowanie dogłębnego audytu seo.
Tutaj, jak i w wielu innych narzędziach do audytów seo, zastosowano oznaczenie kolorystyczne problemów: czerwony – powinno zostać naprawione, żółte – wymaga uwagi, zielone – jest ok, co powinno Ci ułatwić ustalić priorytet zadań do wykonywania podczas optymalizacji strony.
Narzędzie działa w chmurze i pozwala na pewne ustawienia audytów seo. Wygląda profesjonalnie, nie wiem, ile dokładnie bada elementów, ale każdą z sekcji z lewej strony, którą widzisz na poniższym screenie, możesz rozwinąć do kilku, a nawet kilkunastu kolejnych, więc jest tego naprawdę sporo. Myślę, że gdyby nie ta cena, to mógłbym się zastanowić nad nim.
Podstawowe informacje:
- Cena: od 129,99$
- Wersja próbna: 7 dni
- Główne funkcje: wyszukiwanie fraz, monitorowanie fraz, optymalizacja treści, audyt seo, linki
- Link: https://cognitiveseo.com
Website Auditor
Website Auditor działa od wielu lat na rynku, jednak mam wrażenie, że nigdy nie zyskał zbytniego uznania, choć jest dedykowanym narzędziem do audytów seo. Posiada pewne funkcje konfiguracyjne, ale mniej rozbudowane niż we wcześniej wspomnianych rozwiązaniach. Kiedyś był do kupienia oddzielnie, obecnie jednak możesz go nabyć tylko w pakiecie z narzędziami do monitorowania fraz i pozyskiwania linków.
Zanim zakupiłem dostęp do narzędzi, z których obecnie korzystam, to przez krótki czas korzystałem z Website Auditor, a nawet Seo Spy Glass do wyszukiwania linków. Niestety narzędzia te nie dość, że działają na komputerze stacjonarnie, nie w chmurze, to dość mocno go obciążały i działały bardzo wolno.
Posiadam licencję lifetime na Website Auditor, ale obecnie bardzo rzadko z niego korzystam.
Podstawowe informacje:
- Cena: od 299$
- Wersja próbna: tak
- Główne funkcje: audyt seo
- Link: https://www.link-assistant.com/pl/website-auditor/
Sitebulb
Sitebulb to dedykowane narzędzie do przygotowywania audytów seo. Po wykonaniu audytu możesz zobaczyć podział problemów na: krytyczne, wysokie, średnie, małe, spostrzeżenia.
O Sitebulb słyszałem już dawno temu, ale dopiero ostatnio je przetestowałem i byłem mile zaskoczony, że było ono w stanie znaleźć błędy, które nie pojawiły się w innych narzędziach. Działa on stacjonarnie na Twoim komputerze, nie w chmurze, co dla wielu użytkowników może być przeszkodą, ale jak i inne, dzięki temu daje możliwość konfiguracji.
Sitebulb działa i wygląda bardzo dobrze, a przy tym jest tani, bo ceny zaczynają się od 13,50$. Także nawet amator będzie mógł sobie na niego pozwolić.
Podstawowe informacje:
- Cena: od 13,50$
- Wersja próbna: tak
- Główne funkcje: audyt seo
- Link: https://sitebulb.com
SEOlyzer
Kilka osób prosiło mnie o zwrócenie uwagi na to narzędzie, dlatego o nim wspominam, ale… Najpierw miałem problem z utworzeniem konta i musiałem w tej sprawie kontaktować się z supportem.
Gdy już je otworzyłem, to wyglądało na dość rozbudowane, ciekawe, ale… Po pierwsze nie wiedzieć czemu, nie zgłosiło mi części błędów, które badana witryna zawierała, a po drugie potrafiło strasznie zamulać, czy mieć problem z połączeniem się z Google Search Console.
Narzędzie jest dedykowane bardziej zaawansowanym osobom, ale ze względu na napotkane problemy, raczej nikomu bym go nie polecał.
Podstawowe informacje:
- Cena: od 39$
- Wersja próbna: bezpłatna dla 1 witryny
- Główne funkcje: audyt seo
- Link: https://seolyzer.io
SeoBility
Seobility myślę, że w głównej mierze zostało stworzone do audytów seo, ale możesz też w nim monitorować pozycje fraz kluczowych, czy też sprawdzić linki prowadzące do badanej strony. Narzędzie do audytów zostało podzielone na trzy sekcje Tech & Meta, Structure, Content. Znajdziesz w nich błędy dotyczące Twojej witryny. Nie wiem, ile elementów jest badanych, ale trochę tego jest.
SeoBility działa w chmurze, także nie obciąża Twojego komputera, działa z poziomu przeglądarki, więc możesz je ustawić, aby regularnie przeprowadzało audyty seo Twojej strony. Jedną z największych zalet Seobility jest jego bezpłatna wersja, która oferuje wiele funkcji, w tym audyt do 1 000 stron, co dla właścicieli mniejszych witryn może być zupełnie wystarczające.
Podstawowe informacje:
- Cena: od 50$
- Wersja próbna: 14 dni
- Główne funkcje: monitorowanie fraz, audyt seo, linki
- Link: https://www.seobility.net/en
Bezpłatne narzędzia do audytów seo
Płatne narzędzia do audytów seo mają to do siebie, że są kompleksowe i dają pełny obraz witryny pod względem optymalizacji. Jeśli jednak nie masz wystarczających środków, by z nich korzystać, to warto zwrócić uwagę na bezpłatne, które też mogą być bardzo pomocne.
Z wcześniej opisanych przeze mnie płatnych narzędzi do audytów seo, warto wspomnieć, że trzy posiadają wersje bezpłatne: Ahrefs (do 5 000 adresów url), Screaming Frog (do 500 adresów url), SeoBility (dla jednego projektu).
SemRush – Site Audit
SemRush to cały kombajn posiadający kompleks narzędzi, w tym Site Audit do wykonywania audytów seo. Audyty przygotowywane w tym narzędziu wyglądają dla mnie na dość powierzchowne, natomiast ogromną jego zaletą jest to, że jest bezpłatne, wystarczy założyć w nim konto.
Podstawowe informacje:
- Główne funkcje: audyt seo
- Link: https://www.semrush.com
Ahrefs Webmasters Tools
Ahrefs opisałem w w sekcji płatnych narzędzi seo, ale, co ciekawe, jego bezpłatna wersja posiada te same funkcjonalności, tylko analiza jest ograniczona do 5 000 adresów url na stronę po jej weryfikacji. To naprawdę sporo. Wiele stron zmieści się w tym limicie, a te, które się nie zmieszczą, i tak dostaną informacje o problemie, tylko bez wskazania we wszystkich przypadkach adresów url.
Szczerze mówiąc, tak długo korzystam z płatnej wersji Ahrefs, że o tym nie wiedziałem.
Podstawowe informacje:
- Główne funkcje: audyt seo
- Link: https://ahrefs.com/webmaster-tools
Google Search Console
Google Search Console to podstawowe i zupełnie bezpłatne narzędzie od Google, przydatne dla każdego właściciela strony www, a dla specjalisty seo wręcz obowiązkowe. Sprawdzisz w nim skuteczność Twojej strony w wynikach wyszukiwań Google, poziom indeksacji i problemy z nią związane, dodasz mapę witryny, usuniesz zbędne podstrony z indeksu, zbadasz problemy z prędkością jej działania, czy działaniem na urządzeniach mobilnych… jest tego naprawdę mnóstwo.
Moim zdaniem wszelkie prace związane z audytem strony, powinieneś zacząć właśnie od tego narzędzia i dopiero po wdrożeniu wszelki poprawek, jakie wskazuje, przejdź do płatnych opcji.
Google Search Console Twoje centrum dowodzenia, dzięki któremu zrozumiesz oczekiwania Google stosunku do Twojej witryny, co pozwoli Ci poprawić jej widoczność i wydajność.
Podstawowe informacje:
- Opis na moim blogu: “Google Search Console – instrukcja obsługi”
- Główne funkcje: audyt seo
- Link: https://search.google.com/search-console/
Bing Webmaster Tools
Bing Webmaster Tools to odpowiednik Google Search Console, tylko że od Microsoftu. Na naszym rynku wyszukiwarka Bing ma znikome znaczenie, ale skoro można dodać do niej witrynę bezpłatnie, to dlaczego by tego nie zrobić? Zawsze to możliwość pozyskania dodatkowego ruchu.
Bing, jak GSC, jest w stanie wskazać Ci wiele błędów technicznych dotyczących Twojej witryny. Jest domyślną przeglądarką w Windows, więc jeśli Twoja strona jest skierowana do osób starszych, czy też działasz poza Polską, to być może warto się z nim zapoznać i dostosować swoją witrynę do wymogów tej wyszukiwarki.
Podstawowe informacje:
- Główne funkcje: audyt seo
- Link: https://www.bing.com/webmasters/
Podsumowanie
Jeśli chcesz skutecznie pozycjonować strony, to skorzystanie z któregokolwiek z narzędzi do audytów seo będzie niezbędne, aby Twoja witryna spełniała wymagania techniczne, jakie stawia przed nią Google i użytkownicy.
Oczywiście możesz zdecydować się na zlecenie audytu seo i zupełnie zapomnieć o narzędziach 🙂 Jeśli tak, to zapraszam Cię tutaj >>.
O ile do wyszukiwania fraz czy tworzenia contentu, mieliśmy pewien wybór polskich narzędzi, o tyle stricte do audytów seo nie ma żadnego, ale nie jest to dużym problem, bo na rynku jest całkiem spory wybór narzędzi międzynarodowych do audytów seo.
Osobiście zawsze zalecam jako podstawę Google Search Console. Znajdziesz w nim bezpośrednie informacje od Google i jest to opcja bezpłatna. U mnie w firmie korzystamy jeszcze z Ahrefs i Screaming Frog. Bardzo zainteresował mnie SiteBulb ze względu na niski koszt i sporą ilość dostarczanych informacji.
Wybór jest naprawdę spory, także na pewno znajdziesz coś dla siebie, tak w płatnych, jak i bezpłatnych narzędziach do audytów seo.
Wydaje mi sie ze ahrefs teraz daje jakas wersje probna… tzn na pewno daje bo założyłem sobie konto i podstawowe parametry jak domain authority czy keywords pokazuje dla jednej domeny 😉
Niezwykle praktyczny artykuł! Audyt SEO to kluczowy krok w optymalizacji strony. Warto docenić obszerny przegląd narzędzi, szczególnie Ahrefs, który oferuje bogate informacje i możliwości konfiguracji. Twój artykuł jest doskonałym przewodnikiem dla profesjonalistów SEO, a także dla tych, którzy dopiero zaczynają. Wartościowe informacje!