Linkbuilding – dlaczego jest tak ważny i jak go robić

linkbuilding

Choć linkbuilding ma gigantyczny wpływ na pozycje strony internetowej w Google, to jednak jeszcze nie miałem okazji omówić tego tematu szerzej na blogu. Dziś postanowiłem to uzupełnić i opowiedzieć Ci więcej właśnie na temat link buildingu.

Słowo „linkbuilding” pochodzi z języka angielskiego i oznacza budowanie profilu linków. To proces wręcz niezbędny do skutecznego pozycjonowania witryny. Dlatego koniecznie przeczytaj, co powinieneś zrobić, by zyskać linki naprawdę na wagę złota dla Twojej strony internetowej.

Dostępny również na Spotify >>.

Co to jest link?

Zanim przejdziemy do głębszej analizy, jak działa linkbuilding, omówmy podstawy. Czym w ogóle jest link? Od strony użytkownika link to po prostu odsyłacz/odnośnik/łącze/hiperłącze, umieszczone na stronie A (linkującej), po którego kliknięciu, przechodzisz do strony B (strony linkowanej). Link może również kierować do konkretnego miejsca (podstrony), na tej samej stronie.

Dzięki linkom jesteś w stanie przemieszczać się po stronach internetowych i pomiędzy stronami.

Dla Google linki również są kluczowe, gdyż, boty wyszukiwarek podążają za linkami, by indeksować nowe strony internetowe. Mimo nieustannych zmian algorytmów, cały czas jest to jeden z najważniejszych elementów, przy ustalaniu pozycji strony w Google, które patrzy na nie, jak na polecenia stron przez domeny linkujące. Linki budują autorytet domeny w oczach Google, co pozwala rankować w wynikach wyszukiwań. Naturalnie, treść czy optymalizacja techniczna strony, też nie są bez znaczenia. Gdy pracujesz przy seo, musisz działać wielotorowo.

Jak wygląda link?

Link składa się z kilku elementów:

  1. znacznika html “<a” rozpoczynającego link,
  2. “href” wskazującego lokalizację, adres url linkowanego dokumentu może to być adres strony www, obrazka, pliku. Powinien to być adres url prosty, przyjazny i jasno wskazujący, co się pod nim kryje.
  3. target – ten znacznik może, ale nie musi się pojawiać, oznacza sposób otwierania linka np. w tym samym oknie, nowym oknie.
  4. “anchor” słowo, fraza, zwrot…, w który klikasz, aby skorzystać z linka. Powinien zachęcać do kliknięcia i pomagać zrozumieć zawartość odsyłacza, więcej o nim przeczytasz w dalszej części artykułu.
  5. znacznika html </a> – oznaczającego zamknięcie linka.

Anchor text

Wiesz już, że anchor text, to ta (tekstowa) część linka, w którą klika internauta, aby przejść do linkowanej strony. Ponadto anchor wskazuje Google tematykę linkowanej strony.

Używane anchory możemy podzielić na:

  • linki brandowe, zawierające nazwę marki, lub firmy, np. “GDAQ”,
  • zma (zero match anchor) nie zawierające słowa kluczowego; są w pełni naturalne, np. “kliknij, źródło, link, tutaj”,
  • ema (exact match anchor) – niegdyś używanie słowa kluczowego w niezmienionej formie dawało świetne efekty w pozycjonowaniu. Google, widząc taki anchor, od razu wiedział, na jaką frazę ma pojawiać się dana podstrona w Google; z czasem się to zmieniło i metoda stała się niebezpieczna. Przykład: “blog seo”.
  • pma (partial match anchor) to anchor, który zawiera frazy kluczowe, ale w odmienionej formie np.: “bloga o seo”.

Jeśli używasz fraz kluczowych w anchor text pamiętaj, aby nie stosować tych samych słów do różnych podstron, bo możesz mieć później problem z kanibalizacją fraz kluczowych.

Co to jest linkowanie / linkbuilding?

Linkbuilding (link building) to proces seo, polegający na zdobywaniu linków do pozycjonowanej strony. Stanowi podstawowe działanie off-site seo, bez którego naprawdę trudno o satysfakcjonujące efekty w pozycjonowaniu.

Linkbuilding nie musi być jednak agresywny. Właściciel witryny nie potrzebuje zawsze celowo pozyskiwać odsyłaczy. Czasami robi się to przy okazji innych działań marketingowych, których wymaga witryna internetowa. Niekiedy da się naturalnie zdobywać linki, jeśli tworzony content zostanie doceniony przez odbiorców. Wówczas to oni będą dzielić się treściami – samodzielnie polecać je, linkować stronę.

Link building – nie ilość, a jakość linkowania

Lata temu to ilość linków była najważniejsza dla Google w ramach dobrego link buildingu. Seo’wcy mieli narzędzia w stylu Xrumer, GSA, dzięki którym masowo pozyskiwali linki i wywindowywali strony do Top10 Google. Kto miał lepsze narzędzia, ten robił pozycje.

Wszystko zmieniło się po 2013 roku, gdy Google wdrożył algorytm Pingwin. Od tego momentu Google zaczął zwracać uwagę na jakość linków, wiarygodność stron, z których są one pozyskiwane. Algorytmy Google spowodowały ogromne przetasowania w wynikach wyszukiwania.

Dziesięć linków z autorytatywnych witryn, zaczęło mieć większy wpływ na pozycje strony w Google niż setki śmieciowych.

Skuteczny link building – co to jest jakościowy/mocny link?

Chciałbyś, żeby link building przynosił Ci wiele korzyści? Gdy zajmujemy się pozyskiwaniem linków, co jeszcze się liczy? Cały czas ważnym aspektem pozostaje liczba linków. Dlaczego? Ponieważ świadczy ona o popularności strony internetowej. Nigdy nie zapominaj jednak, jak wspomniałem już wcześniej, że to jednak jakość jest kluczowa.

  1. Warto pozyskiwać linki z witryn i treści powiązanych tematycznie, bo to nie tylko pozwoli zainteresować naszą stroną potencjalnych klientów, zyskać wartościowe linki pozycjonujące, ale również Google pomoże określić jej tematyczność.
  2. To, gdzie znajduje się ten link na stronie, również ma znaczenie. Większą moc będzie miał link z treści powiązanej tematycznie na stronie, niż np. ze stopki, czy sidebar, która tej treści nie zawiera.
  3. Link ze strony, która jest cały czas rozwijana, gdzie pojawiają się nowe, aktualne treści, również będzie bardziej wartościowy.
  4. Dla mnie dość ważnym elementem w ocenie jakości linka, jest widoczność domeny w Google na frazy kluczowe. Jeśli Google doceniło stronę, pozwalając jej treściom rankować na setki, czy tysiące fraz kluczowych, to uznaję ją za wartościową i chcę mieć z niej linka.
  5. Brak parametru nofollow w linku mówi robotom Google, aby nie przekazywały mocy seo i jest naprawdę bardzo ważny. Osobiście staram się pozyskiwać głównie linki bez tego parametru, a ewentualni użytkownicy, pisząc o danej stronie w social mediach czy na forach internetowych zdobywają linki nofollow.
  6. Im więcej linków wychodzących z danej podstrony, tym mniejsza będzie moc seo danego linku. Czasy pozycjonowania linkami z farm linków (strony zawierające tylko linki) dawno minęły. Także zwracaj uwagę, aby ich liczba była minimalna. Jeśli umieszczasz artykuł na jakiejś stronie, to 1, 2 linki wychodzące będą wystarczające, choć to też zależy od długości.
  7. Warto zwrócić uwagę na wiarygodność danej witryny, czyli ile ma lat, czy posiada certyfikat ssl, czy ma profile w social mediach.

Polecam Ci poniższy artykuł, który w całości jest poświęcony ocenie jakości linków.

Podział linków – jak tworzyć wartościowy profil linków?

Linki dzielimy na zewnętrzne, czyli prowadzące na stronę internetową z innych domen, i wewnętrzne, gdy nasza strona, linkuje do innych podstron naszej domeny.

Linki wewnętrzne

Nie tylko pozyskiwanie linków z zewnątrz ma znaczenie. Linki wewnętrzne, często są bardzo niedoceniane, a tkwi w nich wielka siła. Odsyłacze wewnątrz witryny to szansa na wiele korzyści, jak:

  • pełna kontrola nad anchor textem, źródłem i stroną docelową; nie masz żadnych ograniczeń w przeciwieństwie do linków zewnętrznych,
  • UX warto zwrócić uwagę na to, że linkowanie wewnętrzne poprawia użyteczność strony i ułatwia użytkownikom poruszanie się po stronie,
  • poprawa indeksowania strony od strony Google jest to o tyle ważne, że linkowanie wewnętrzne przyspiesza robotom wyszukiwarek dotarcie do wszelkich treści, do których nie prowadzą żadne linki zewnętrzne, co rodzi problem z pojawianiem się w wyszukiwarkach,
  • przekazanie mocy seo wewnętrzne linki przekazują moc seo do stron linkowanych i to właśnie dzięki temu, możemy cieszyć się efektami seo dla większej liczby podstron.

Przykładami linkowania wewnętrznego są: nawigacja strony, breadcrumbs, linkowanie innych produktów/artykułów, spis treści, jak choćby na górze tego artykułu…

Prowadzenie bloga, to świetny sposób na lepsze podlinkowanie podstron Twojej witryny i zwiększenie jej widoczności na kolejne frazy w Google. Zwróć uwagę, że nawet w tym artykule pojawiły się linki do innych moich artykułów. Na blogach sklepów warto je wykorzystać, by podlinkować np. kategorie produktów.

Linki wewnętrzne nie dają tyle mocy, co zewnętrzne, ale pomagają Google zrozumieć strukturę stronę i nadać jej moc seo. Pamiętaj jednak by takie linkowanie dawało efekty, niezbędne są też linki zewnętrzne.

Linki zewnętrzne – nie tylko artykuły sponsorowane

Linki zewnętrzne, to podstawowy element strategii offsite seo. Bywają nazywane linkami wychodzącymi i są niezbędne do uzyskiwania coraz lepszych efektów w seo.

Zewnętrzne linki prowadzą z innych domen do pozycjonowanej domeny i pracują na jej autorytet w oczach Google, a to pozwala uzyskiwać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google.

Niestety, nie masz żadnej kontroli nad linkami pozyskiwanymi w sposób naturalny (to znaczy, jak chciałoby Google), czyli nie przez specjalistę seo lub celowo przez właściciela strony. Linki naturalne są dodawane przez czytelników, klientów…, którzy sami z siebie piszą w internecie o danym produkcie bądź usłudze. Nie możesz zarządzać tym skąd lub dokąd te linki prowadzą, ani jakie mają anchor teksty.

Zdobywanie linków zewnętrznych najczęściej pochłania większość budżetu w działaniach seo (np. poprzez artykuły sponsorowane). Więcej o kosztach linków przeczytasz w artykule “Ile w obecnych czasach kosztuje link?”.

Możemy jeszcze wspomnieć o podziale na linki tekstowe oraz graficzne.

Link tekstowy, o którym w tym artykule cały czas piszę, zawiera tekst, który jest linkiem (tzw. anchor text).

Link graficzny zamiast tekstu zawiera grafikę, czyli linkiem jest np. logo, zdjęcie, dowolny plik graficzny. Rolę anchor text w linku graficznym przejmuje opis alternatywny pliku graficznego, czyli alt.

Link building – atrybuty w linkach

Linki mogą zawierać atrybuty, które informują boty Google, jak mają je interpretować. Jest to jednak tylko sugestia. Niektóre systemy CMS, jak np. WordPress, podczas dodawania linka, pozwalają na wybór atrybutu. W pozostałych przypadkach, trzeba dodać je poprzez edycję kodu html, wprowadzając “rel=”nazwa-atrybutu”.

Poniżej wymienię najważniejsze atrybuty z punktu widzenia seo.

Atrybut nofollow najbardziej znany atrybut, który wskazuje robotom Google, że takie linki (linki nofollow), mają nie przekazywać mocy seo do linkowanej strony, aczkolwiek nie są bez znaczenia dla seo. Jeśli chcesz wspomnieć o jakiejś stronie, ale np. nie popierasz jej, to możesz skorzystać właśnie z tego parametru. Najczęściej pozyskuję linki “normalne”, a linki nofollow zostawiam klientom marki.

Atrybut dofollow (linki dofollow) to przeciwieństwo nofollow, ale linki bez tego parametru ma taką samą rolę, więc w ogóle go nie używam.

Atrybut sponsored może być wykorzystywany w ramach Twojej witryny do oznaczania linków sponsorowanych. Osobiście unikałbym go, bo nie widzę jego sensownego zastosowania. Z jednej strony, pozyskując linki, nie chcemy, żeby Google wiedział, że płacimy za nie, a z drugiej wydawca jasno pokazuje, że sprzedaje linki na swojej stronie.

Atrybut ugc – z angielskiego skrót od user generated content. Tym atrybutem oznacza się linki wygenerowane przez internautów, np. linki z komentarzy czy z forów dyskusyjnych.

Atrybut noopener jest stosowany z atrybutem _blank, który otwiera linkowaną stronę w nowym oknie. Zabezpiecza użytkownika przed podmianą linkowanej strony na inną.

Atrybut nofefferer ukrywa przed Google informację o źródle ruchu. Normalnie w Google Analytics możesz sprawdzić, czy użytkownik trafił na Twoją stronę z social media, e-maila, strony www… w tym przypadku widzisz direct/none.

Link building w praktyce, czyli skąd pozyskiwać linki?

Musisz mieć świadomość, że najczęściej, im trudniej dany link pozyskać, tym jest on bardziej unikalny i wartościowy. Jak wspomniałem wcześniej, masówka to już przeszłość. Dlatego nie będę tutaj wspominał o marketingu szeptanym, serwisach ogłoszeniowych, księgach gości…

W tym artykule wspomnę tylko o kilku najczęściej spotykanych metodach pozyskiwania linków. Jakie są więc najpopularniejsze źródła linków dobrej jakości?

Artykuły gościnne a pozycjonowanie stron

Artykuły sponsorowane to obecnie chyba najpopularniejsza metoda pozyskiwania linków w Polsce. Polega na umieszczaniu artykułów napisanych przez Ciebie, z linkiem do Twojej strony, na powiązanych tematycznie stronach internetowych.

Możesz to robić, kontaktując się bezpośrednio z właścicielami stron, na których chcesz umieścić link, przekonując ich, że dzięki temu zyskają dobrej jakości bezpłatną treść na swoją stronę, bez zaangażowania, albo…

Możesz skorzystać z platform dla wydawców, jak WhitePress >> czy >”>LinkHouse >>, omawianych już na tym blogu, gdzie cały proces jest w pełni zautomatyzowany i ułatwia pozyskanie linków. Dzięki temu będzie on dużo szybszy, ale pamiętaj, że unikalność tych linków będzie też mniejsza.

Linki z artykułów

Takie platformy, jak wcześniej wspomniany LinkHouse, pozwalają na pozyskiwanie wartościowych linków z istniejących już artykułów. Co prawda, będziesz musiał za taki link zapłacić, ale zaoszczędzisz mnóstwo czasu i pracy.

Wywiady

Jeśli jesteś rozpoznawalną osobą, bardzo możliwe, że bywasz zapraszany do udzielania wywiadów. Warto korzystać z takich propozycji, bo tak również możesz pozyskać bezpłatny link, by wzbogacić profil Twoich linków. W zakładce o mnie >> na tym blogu znajdziesz linki do serwisów, które przeprowadziły ze mną wywiady.

Publikuj wartościowe treści

Rzecz niby banalna, ale warto pamiętać, zabierając się za budowanie linków, że publikując naprawdę świetne treści, sprawiasz, że ludzie będą je chętniej polecać innym.

Zanim zaczniesz o czymkolwiek pisać, stwórz awatar czytelnika (informacje o Twoim idealnym czytelniku, kliencie), a później przejrzyj fora internetowe, social media, czego taki klient szuka, z jakimi problemami się boryka i jak za pomocą Twoich treści, pomóc mu je rozwiązać.

Publikowanie testów produktów/usług, infografik, wyników badań, przewodników, list ciekawych linków czy wypowiedzi wpływowych osób z branży, również może pomóc w pozyskiwaniu linków.

Zdecydowana większość linków, prowadząca do tego bloga, została pozyskana przez moich czytelników, osoby polecające te treści, bo uznały je za wartościowe.

Twórz wyjątkowe produkty

Jeśli Twoje produkty i firma są wyjątkowe, ponadczasowe, to klienci będą o nich pisać i linkować. To naturalny sposób na naturalny link building.

Linki Twojej konkurencji

Osobiście zawsze sprawdzam, jakie linki i skąd pozyskała konkurencja, aby oszacować koszty pozycjonowania. W takich narzędziach, jak Ahrefs, Majestic…, sprawdzisz źródła linków Twojej konkurencji, co może dać Ci prosty przepis na skuteczne seo i link building.

Co więcej, we wcześniej wspomnianym LinkHouse możesz skorzystać z narzędzia Relinkowanie, by po wpisaniu adresów url Twoich konkurentów, otrzymać strony, na których Twoi konkurenci mają już linki i Ty możesz też je zakupić właśnie przez LinkHouse.

Broken Link building

To metoda polegająca na szukaniu nie działających już linków na stronach www i podstawieniu pod nie swoich treści, dzięki czemu zyskujesz link. Wygląda to tak, że szukasz strony, z której chcesz pozyskać link, skanujesz w poszukiwaniu nie działających linków. Jeśli widzisz coś odpowiadającego Twoim potrzebom, to przygotowujesz pod to materiał na Twojej stronie, a następnie piszesz do właściciela strony z informacją, że znalazłeś nie działający link na jego stronie i proponujesz mu podlinkowanie Twojego materiału.

Wszelkie działania marketingowe a strony internetowe

Jeśli aktywnie prowadzisz działania marketingowe, to może się okazać, że w zasięgu ręki masz najlepsze, unikalne linki. Nie musisz ich celowo pozyskiwać, ale po prostu pamiętać, by taki link umieścić. Wiele osób publikuje artykuły gościnne na innych stronach, udziela wywiadów, sponsoruje jakiś event, robi konkursy, ale po prostu zapomina o linkach…

Jeśli chciałbyś poczytać o większej liczbie metod pozyskiwania linków, to zapraszam Cię do mojego artykułu “101 metod pozyskiwania linków White Hat Seo”.

Podsumowanie, czyli jak stworzyć wartościowy linkbuilding dla Twojej strony?

W seo linkowanie jest kluczowym elementem, dlatego już na wstępie trzeba zrozumieć, czym jest i na czym ono dokładnie polega. Wiele analiz nieskutecznych kampanii seo, pokazuje że jednym z głównych problemów są właśnie linki oraz brak świadomości, co daje profil linków.

Jeśli zatem chcesz, żeby Twoja strona była widoczna i zdobywała coraz wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, koniecznie wykorzystaj linkbuilding, zgodnie ze wskazówkami, które znalazłeś w tym artykule. Jeśli dobrze się do tego przygotujesz, zadbasz o wprowadzenie różnicowania profilu linków (nie zapominając o tym, by był to jak najbardziej naturalny profil linków), pozyskiwanie odsyłaczy wysokiej jakości z wartościowych stron, zyska na tym Twoja strona, Twoja marka i Twój biznes. Zobacz, niby zwykły link, a jak wiele możesz dzięki niemu wygrać!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
Linkbuilding - dlaczego jest tak ważny i jak go robić, 5.0 out of 5 based on 2 ratings

o autorze

Sławomir Gdak

"Pomagam właścicielom małych i średnich firm w generowaniu ruchu z wyszukiwarek, aby ich biznes był stabilniejszy i bardziej dochodowy, za pomocą każdego rodzaju produktów i usług, jakie w danym momencie pozwalają mi ten cel realizować najlepiej."

4 komentarze

napisz komentarz
  • Najbardziej skuteczne i innowacyjne strategie linkbuildingu są wtedy, gdy masz wystarczającocierpliwości i samozaparcia. 🙂 Dodatkowo proces budowania linków może być czasochłonny, ale skupiając się na jakości, a nie na ilości, można łatwo dotrzeć do odbiorcówna których nam zależy.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę GDAQ.PL Multimedia Sławomir Gdak. Zgoda może zostać anulowana w dowolnym momencie. Szczegółowe informacje dotyczące danych osobowych są umieszczone na stronie polityki prywatności.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.

Slawek Gdaq

Chcesz, żebym pomógł Ci zwiększyć pozycje, ruch i przychody z Twojej strony?

Sprawdź moją propozycję pozycjonowania.