Ranking platform sklepów internetowych – porównanie w zakresie możliwości seo
Artykuł zaktualizowany 10.2023
W ostatnich latach w Polsce bardzo mocno rozwija się rynek e-commerce. Dodatkowo, popularny wirus spowodował, że spore grono przedsiębiorców zaczęło myśleć o założeniu własnego sklepu internetowego. Wiele z tych osób patrzy na najtańsze sposoby stworzenia i prowadzenia sklepów internetowych. Nie zwracają jednak uwagi na ich funkcjonalność lub możliwości w zakresie seo. Gdy przychodzą po porady, okazuje się, że niewiele można zdziałać przez ograniczenia platform e-commerce.
W dzisiejszym materiale porównam kilka najpopularniejszych platform sklepów internetowych pod względem seo w SaaS i Open Source, abyś mógł wybrać optymalne dla siebie rozwiązanie. Taki ranking sklepów internetowych z perspektywy seo, pomoże podjąć Ci decyzję, jaki własny sklep internetowy wybrać.
Pamiętaj, że wybór oprogramowania sklepu internetowego może mieć decydujące znaczenie w zakresie sukcesu czy porażki w seo.
Liczba dostępnych platform dla sklepów internetowych, szczególnie w SaaS, jest ogromna i wybranie tej najlepszej może okazać się nie lada wyzwaniem, zwłaszcza dla osoby początkującej, która nie do końca wie, czego tak naprawdę potrzebuje. A firmy prześcigają się w tym, by dostarczać szeroki wybór produktów dla e-commerce.
Przed podjęciem ostatecznej decyzji, warto sprawdzić, czy dany sklep internetowy posiada wszelkie niezbędne funkcjonalności, których potrzebujesz. W dzisiejszym materiale skupię się natomiast na możliwościach w zakresie seo. Szczególnie dotyczy to platform SaaS, które mają je bardziej ograniczone niż rozwiązania Open Source’owe.
Spis treści
E-commerce na Open Source czy Saas – jaka jest różnica dla sklepu internetowego?
Jaka platforma e-commerce będzie najlepsza, by stworzyć skuteczny sklep internetowy? Pierwsza sprawa, gdy szukasz programu do obsługi sklepu internetowego, to odpowiedzenie sobie na pytanie: postawić na oprogramowanie sklepu internetowego Open Source czy też SaaS?
Dla kogo i dlaczego Open Source w sklepie internetowym?
Jak wybrać własny sklep internetowy i czym wyróżniają się najlepsze platformy e-commerce w Polsce? Open Source jest bezpłatny i wcale nie oznacza, że będzie gorszy od płatnych rozwiązań w przypadku platform e-commerce, a nawet pod wieloma względami bywa dużo lepszy. Nad takimi projektami pracuje bowiem bezpłatnie mnóstwo osób na całym świecie, dzięki czemu możesz liczyć na ich częste aktualizacje czy dodatkowe wtyczki, rozwijające możliwości, by jeszcze lepiej zaspokajać potrzeby klientów sklepów internetowych.
Do tego zyskujesz dostęp do kodu źródłowego, liczne pluginy, które dają Ci nieograniczone możliwości dostosowania własnego sklepu internetowego do Twoich potrzeb. Oczywiście te rozwiązania są wielokrotnie lepsze pod względem seo niż SaaS właśnie z tego względu. Możesz przeprowadzić wszelkie prace optymalizacyjne w ramach Twojego sklepu internetowego bez żadnych ograniczeń. Mając dostęp do kodu źródłowego, masz pełną kontrolę nad Twoim sklepem internetowym i możliwościami jego modyfikacji.
O czym pamiętać, jeśli chcesz zdecydować się na takie platformy sprzedażowe dla swojego biznesu? Open Source dla właścicieli sklepów internetowych może być nie lada wyzwaniem, gdyż wymaga samodzielnej instalacji na serwerze i pełnej obsługi sklepu internetowego. Trzeba dokonać wyboru szablonu, konfiguracji bramki płatności, sprawdzenia poprawności działania… Niezbędna będzie choćby podstawowa wiedza z zakresu IT, aby w razie problemów technicznych umieć sobie z nimi poradzić. Innym rozwiązaniem jest dostęp do osoby, która będzie w stanie zająć się personalizacją i wdrożeniem Twojego sklepu internetowego za Ciebie.
Jeśli nie masz wiedzy technicznej, to wdrożenie bezpłatnego sklepu internetowego Open Source będzie dla Ciebie kosztowne. Myślę, że najtańszym rozwiązaniem będzie WooCommerce, ale wciąż musisz liczyć się z jednorazowym kosztem rzędu 3 000 zł wzwyż. Oczywiście poza platformą e-commerce, masz na głowie koszt domeny, hostingu, regulaminu, polityki prywatności, dokumentacji RODO… ale co ważne platformy Open Source nie generują stałych miesięcznych kosztów.
W dzisiejszych porównaniu uwzględnię następujące platformy sklepów internetowych Open Source:
- PrestaShop,
- WooCommerce,
- Magento.
Dowiesz się zatem, co wyróżnia te jedne z najpopularniejszych rozwiązań e-commerce typu Open Source i które z nich warto wykorzystać w ramach swojego sklepu internetowego.
O wypowiedź, dlaczego warto korzystać z platform Open Source, gdy chcesz założyć sklep internetowy, poprosiłem Cezarego Sokalskiego z X13, specjalizującego się w tworzeniu sklepów na platformie PrestaShop.
PrestaShop to jeden z najczęściej wybieranych systemów sklepów internetowych w Polsce. Znajduje się w ścisłej TOPce wszystkich rozwiązań, z których korzysta się w rodzimych sklepach internetowych. Zajmuje 2. miejsce w sklepach zbudowanych na systemie Open Source. W Polsce pracuje na nim obecnie ponad 26 tysięcy sklepów internetowych.
Jedną z najważniejszych przewag PrestaShopu nad innymi systemami jest możliwość jej rozbudowy za pomocą dodatkowych modułów. Moduły to w dużym skrócie dodatkowe funkcjonalności rozbudowujące opcje sklepu. Jeśli w którymś momencie stwierdzisz, że potrzebujesz integracji z Paczkomatami – pobierasz darmowy moduł od InPosta. Tak samo w przypadku wszystkich metod płatności – firmy, oferujące szybkie płatności, przygotowały sprawdzone i aktualizowane przez nich rozwiązania, jak najlepiej dostosowane do potrzeb nowoczesnych sklepów internetowych.
Kolejnym krokiem, jeśli tylko potrzebujesz dodatkowych rozwiązań, jest możliwość zakupu modułu w polskich firmach, oferujących takie dodatki, jak np. integracja PrestaShop z Allegro, Shopee, czy innymi serwisami aukcyjnymi. Dzięki odpowiednim modułom pobierzesz też błyskawicznie tysiące produktów z hurtowni za pomocą pliku XML.
Kolejnym miejscem z dodatkami jest oficjalny market PrestaShop, o ile nie przeszkadza Ci wsparcie w języku angielskim – znajdziesz tam tysiące różnych modułów zwiększających możliwości Twojego sklepu.
Moduły mają również dodatkowe zalety. Są dużo tańsze, niż rozwiązania pisane typowo pod Twoje wymagania. Zostały też pobrane i przetestowane na tysiącach sklepów. Prawdopodobnie zatem taki moduł będzie posiadał więcej opcji.
Jeśli wybierasz system Open Source, albo będziesz rozwijał go samodzielnie, albo za pomocą agencji, lub programisty.
W Polsce znajdziesz kilka bardzo dobrych agencji, oraz specjalistów, zajmujących się sklepami internetowymi, stworzonymi w tym systemie, więc nie będziesz skazany na pracę z jednym dostawcą oprogramowania, jak ma to często miejsce w przypadku SaaS’a.
Jeśli zdecydujesz się na rozwijanie sklepu internetowego samodzielnie, lub z małą pomocą programisty i natrafisz na jakiś problem ze sklepem, możesz być niemal pewny, że ktoś już wcześniej się tym zagadnieniem borykał. W Polsce prowadzone są 2 duże grupy na Facebook, niezależne fora, oraz oficjalne forum z działem w języku Polskim.
PrestaShop jest zarówno dla firm, które dopiero startują ze sprzedażą w Internecie, jak i dla firm, które już jakiś czas działają w branży e-commerce w Polsce.
W wielu sklepach, wraz z rozwojem sprzedaży, pojawiają się dodatkowe wymagania, czy to dotyczące funkcjonalności, czy też automatyzacji. W sklepach na gotowych systemach możesz usłyszeć: „nie da się”, lub wycena zmiany będzie bardzo kosztowna. W takich sytuacjach system Open Source sprawdza się dużo lepiej, niż zamknięte oprogramowanie e-commerce.
Taką przewagę dają również inne systemy Open Source, jak np. Magento, Sylisu itd., jednak koszty przygotowania takiego samego rozwiązania na Preście są kilka razy niższe.
Dla kogo i dlaczego SaaS w sklepie internetowym – zalety takich platform e-commerce
Jeśli nie masz wiedzy technicznej, a planujesz stworzenie sklepu internetowego, to możesz skorzystać z rozwiązań SaaS (Software as a Service), czyli sklep internetowy dostępny jako usługa, i zupełnie nie martwić się o kwestie techniczne, jak serwer, stabilność działania usługi… tym wszystkim zajmuje się właściciel platformy e-commerce. Do tego taki sklep uruchomisz w kilka minut.
Musisz zdawać sobie sprawę z tego, że jest to rozwiązanie utrzymywane w chmurze właściciela platformy. Nie masz dostępu do kodu źródłowego, co będzie oznaczało bardzo ograniczone możliwości optymalizacji seo czy też jego rozbudowy. Co więcej, tak naprawdę Ty nigdy nie będziesz właścicielem takiego sklepu.
Rozwiązania SaaS dla sklepów online to koszt od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych miesięcznie i raz na rok opłata za domeny. Resztą zajmuje się dostawca platformy.
Platformy sklepów internetowych w SaaS potrafią zwiększać koszt usługi zależnie od ilości ruchu w Twoim sklepie, liczby zamówień czy generowanych przychodów, z czym nie masz problemów w Open Source.
W dzisiejszych porównaniu uwzględnię następujące najlepsze platformy e-commerce dla sklepów internetowych Saas:
- Shoper,
- Selesto,
- IdoSell,
- RedCart,
- Shoplo,
- SkyShop,
- Shopify.
Myślę, że większość początkujących osób w e-commerce wybiera sklepy internetowe w Saas ze względu na niższe koszty – do tej kategorii zalicza się także niejedna najpopularniejsza platforma e-commerce na polskim rynku. Dzięki temu mogą bardzo tanio przetestować swój pomysł na biznes i dopiero, gdy zaczynają myśleć o pozyskiwaniu ruchu z Google, zaczynają doceniać zalety sklepów internetowych w modelu otwartym (na licencji open software license).
O wypowiedź dlaczego warto korzystać z rozwiązań SaaS i jak sprawdza się taka platforma e-commerce do tworzenia sklepów internetowych, poprosiłem Rafała Słomę Business Development Managera z platformy Selesto, ze względu na to, że miałem z nimi najlepszy kontakt, spośród wszystkich dostępnych na rynku platform e-commerce typu SaaS, w trakcie tworzenia tego rankingu.
Rozwiązania typu SaaS są przede wszystkim tanie, płacisz bowiem stałą opłatę subskrypcyjną, przykładowo 99 zł netto miesięcznie (bez długoterminowych zobowiązań) i otrzymujesz kompletny sklep internetowy.
Aktualizacje systemu, podczas których cały czas dochodzą nowe funkcje, również znajdują się w ramach subskrypcji. Klient nie musi nic pobierać i instalować, wyrównywać wersji, backupować, przywracać, naprawiać, wszystko dzieje się automatycznie, jest ze sobą kompatybilne i bezpłatne.
Platforma e-commerce typu SaaS, przy pomocy której da się zbudować sklep internetowy, posiada wiele wbudowanych integracji, na zasadzie włącz/wyłącz, co skraca bardzo czas potrzebny na uruchomienie sklepu, ale też ogranicza koszt budowania dedykowanych integracji, które są już gotowe, bezpłatne i czekają na uruchomienie.
Właściciele sklepów internetowych w modelu SaaS nie muszą przejmować się zakupem, ani konfiguracją serwera (hostingu), bo otrzymują go w ramach subskrypcji. Wszystko w tym obszarze jest zrobione za nich, wystarczy, że wprowadzą podstawowe dane i założą sklep, wtedy spokojnie mogą się do niego zalogować i rozpocząć dodawanie produktów.
To, co właściciel musi zrobić, to zakupić domenę. Jej konfiguracja jest już określona z poziomu platformy. Trzeba tylko postępować zgodnie z wyświetlaną instrukcją.
Dodatkowym atutem jest fakt, że właściciel sklepu internetowego w modelu SaaS w ramach subskrypcji otrzymuje:
– wsparcie techniczne w przypadku problemów z konfiguracją,
– wsparcie merytoryczne w przypadku braku wiedzy na temat konfiguracji,
– obsługę błędów w przypadku ich wystąpienia.
Aby mieć pewność, że platforma e-commerce będzie się rozwijać, oraz że sklepy online będą działać szybko, należy wybrać taką, która jest stworzona w najnowszych technologiach. Warto też zwrócić szczególną uwagę na obszar związany z SEO. Jeżeli silnik sklepu będzie źle zoptymalizowany, to nawet najlepsza agencja SEO nie przeskoczy tego problemu i nie uda się jej osiągnąć wysokich pozycji.
Osobiście uważam, że SaaS jest dobry dla każdej firmy, niezależnie od jej wielkości (nawet małych i średnich sklepów internetowych), a czasy świetności dedyków powoli się kończą, no chyba, że mówimy o ogromnych brandach, typu Zalando, Allegro czy Zara. Założenie e-sklepu w modelu SaaS jest po prostu bardziej opłacalne, przede wszystkim, dlatego że gros kosztów znacznie się zmniejsza poprzez płatność subskrypcyjną, a ograniczenia związane z rozbudową sklepu, mierzone są jedynie w czasie oraz posiadanym budżecie.
Porównanie funkcjonalności platform e-commerce w zakresie seo
Na początek krótka informacja – przedstawione poniżej opisy platform to subiektywny ranking sklepów internetowych. Platformy przedstawiam w kolejności alfabetycznej. Na początku Saas’y, a później Open Source’y, które zwróciły moją uwagę. Mam nadzieję, że przedstawione informacje przydadzą się, jeśli przygotowujesz się do założenia sklepu internetowego.
RANKING PLATFORM SKLEPÓW INTERNETOWYCH
wdt_ID | Funkcjonalność | IdoSell | RedCart | Selesto | Shoper | Shopify | SkyShop | Magento | PrestaShop | WooCommerce |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | blog | v | v | v | v | płatne | v | v | v | v |
3 | breadcrumbs | v | v | v | v | v | v | v | v | v |
5 | dane strukturalne | dużo błędów | dużo błędów | drobne błędy | dużo błędów | brak | v | v | v | v |
7 | dodawanie treści w kategoriach | v | v | v | v | v | v | v | v | v |
8 | edycja adresów url | v | v | v | v | v | v | v | v | v |
9 | edycja robots.txt | v | v | v | v | v | v | v | v | v |
10 | edycja htaccess | - | - | - | - | - | - | v | v | v |
11 | edycja strony 404 | v | v | - | v | - | v | v | v | v |
13 | title, description dla kategorii, produktów | v | v | v | v | v | v | v | v | v |
15 | h1 w nazwie produktu | v | v | v | v | v | v | v | v | v |
16 | link do autorów sklepu | - | - | - | - | v | - | v | v | v |
17 | linki kanoniczne | v | v | v | v | v | v | v | v | v |
19 | linkowanie innych produktów | v | v | v | v | v | v | v | v | v |
20 | mobile friendly | v | v | v | v | v | v | v | v | v |
21 | możliwość poprawy prędkości | - | - | - | - | - | - | v | v | v |
22 | czas wczytywania | 1,67-2,21 sek | 1,04-2,83 sek | 800-1,03 ms | 1,18-2,81 sek | 1,08-1,36 | 626-931 ms | v | v | v |
23 | produkt w wielu kategoriach (bez dc) | v | v | v | v | v | v | v | v | v |
24 | opisy alternatywne zdjęć | - | v | v | - | - | - | v | v | v |
25 | samodzielne ustawianie 301 | v | v | v | v | v | v | v | v | v |
26 | samodzielne ustawianie noindex | v | v | v | v | v | v | v | v | v |
27 | sitemapa | v | v | v | v | v | v | v | v | v |
28 | ssl | v | v | v | v | v | v | v | v | v |
29 | wprowadzanie zmian technicznych | - | - | - | - | - | - | v | v | v |
30 | wsparcie | 30 minut | 3 godziny | 1 godzina | 5 godzin | 2 dni | 2,5 godziny | - | - | - |
32 | pytania techniczne do supportu | brak odpowiedzi | 12 dni | 2,5 godziny | 6 godzin | 5 dni | 3 dni | - | - | - |
34 | ||||||||||
35 |
Legenda do powyższej tabeli:
- Shopify ma płatnego bloga w najtańszej wersji abonamentu,
- ? – nie uzyskałem odpowiedzi od supportu i sam nie byłem w stanie niczego znaleźć,
- link do autorów sklepu: – oznacza, że w stopce umieszczono link do autorów sklepu, v – oznacza, że go nie ma,
- przy platformach Open Source nie wpisywałem czasu wczytywania, bo programista ma tutaj pełną swobodę działania,
- podobnie jest z czasem supportu przy platformach Open Source,
- produkt w wielu kategoriach (bez dc) – oznacza brak problemu z duplicate content.
W branży tworzenia stron internetowych standardem jest link w stopce do autorów, co uważam za błędne. Nie widzę powodu, dla którego właściciel platformy miałby korzystać z mocy seo, nad którą ciężko pracują sklepy internetowe, dlatego też ta informacja znalazła się w powyższym zestawieniu. Może Ci się przydać, jeśli planujesz budowę małych, średnich i dużych sklepów i szukasz odpowiedniej platformy e-commerce.
Najlepsze sklepy internetowe ranking – kto wygrał?
Jaki e-commerce wybrać do stworzenia najlepszych sklepów? Jako specjalista seo jestem ogromnym zwolennikiem platform e-commerce typu otwartego ze względu na łatwą i szybką możliwość wdrożenia wszelkich zmian w sklepie, które w SaaS mogą okazać się nawet niemożliwe do wdrożenia, bądź narażą przedsiębiorcę na ogromne wydatki, jeśli chce rozwinąć swój sklep internetowy. Z tego też powodu, to one dla mnie zawsze będą wygranymi, gdy chce się zbudować skuteczny e-sklep.
Wybór platformy to jednak sprawa mocno złożona. Wiele osób, które chcą założyć sklep internetowy, jednak woli rozwiązania SaaS ze względu na np. niskie koszty, łatwość wdrożenia sklepu, integracji z różnymi zewnętrznymi aplikacjami, oficjalny support i poziom obsługi klienta… dlatego też i tutaj postanowiłem dokonać wyboru.
Pod względem seo, w tym podstawowym zakresie, różnice są minimalne i głównie dotyczą czasu wczytywania się strony, na co warto zwrócić uwagę. Support może nie powinien wchodzić do powyższego rankingu, bo nie ma wpływu na seo, ale jednak to dla mnie zawsze bardzo ważny element, a w przypadku kilku platform mocno kulał.
Jako że Selesto wypadło bardzo dobrze pod względem czasu wczytywania sklepów, a także nieustannie pracują nad poprawkami pod względem seo i miałem z nimi świetny kontakt (cały czas odpisywano mi szybko i robiły to osoby kompetentne), to dla mnie byłby to wybór numer 1. Dodatkowo, płacisz stałą kwotę miesięcznie i masz wszystko, czego potrzebujesz przy swoim sklepie internetowym. Autorzy platformy mogliby jednak popracować nad materiałami edukacyjnymi.
Wsparcie / support
O czym jeszcze trzeba pamiętać przy tworzeniu wykazu najpopularniejszych lub rankingu najlepszych sklepów internetowych? Kluczowe jest wsparcie. Z każdą omawianą platformą z rynku e-commerce kontaktowałem się przez formularz na ich stronie, aby uzyskać dodatkowe informacje i sprawdzić ich szybkość reakcji. Trzeba mieć na uwadze, że nie jestem ich klientem i moja sprawa mogła nie być dla nich tak ważna, jak zgłoszenie od klienta.
W e-mailu wspomniałem, kim jestem, że przygotowuję ten materiał, w którym przedstawię przydatne informacje, pomagające podjąć decyzję, jaką platformę wybrać, oraz potrzebuję dodatkowych informacji, by pomóc moim czytelnikom wybrać najlepszy sklep internetowy. Od IdoSell otrzymałem odpowiedź po 30 minutach, Selesto w przeciągu 1h, ze SkyShop 2,5h, z Shoper i RedCart po blisko 3 godzinach, a Shopify po 2 dniach.
Drugi e-mail zawierał kilkanaście pytań technicznych i to dla niektórych było już nie lada wyzwaniem. Z Selesto otrzymałem odpowiedź w przeciągu 2,5h, z Shoper po 5 godzinach, Sky-Shop po 3 dniach, Shopify po 5 dniach, RedCart po 12 dniach, a z Idosell nie doczekałem się wcale.
Sprawa z IAI Idosell była dodatkowo o tyle skomplikowana w porównaniu z innymi platformami, że musiałem założyć sklep online, czekać na aktywację i dopiero wtedy mogłem zadać swoje pytania. Dalej, jak się okazało, moje pytanie nie trafiło do IdoSell, tylko do zewnętrznej firmy i tak cały czas czekam na ich odpowiedź. Nie polecam!
Najszybszy czas reakcji i najbardziej kompleksowe odpowiedzi zawsze uzyskiwałem od Selesto, więc jeśli dla kogoś jest to ważny element, to tutaj kierowałbym swoją uwagę. Całkiem nieźle pod tym względem wyszedł też Shoper.
Krótko o platformach e-commerce z rankingu
Platformy do analizy zostały wybrane na podstawie mojej wiedzy o najpopularniejszych rozwiązaniach e-commerce (specjalizuję się w pozycjonowaniu sklepów internetowych), a także głosowania na FanPage bloga >>.
Jeśli w komentarzu pojawią się prośby o dodanie do zestawienia kolejnych platform i będą się one powtarzać, to będę w stanie zaktualizować ten materiał.
IdoSell
IdoSell to polska platforma e-commerce. Jest to stary IAI Shop.
Koszt prowadzenia sklepu internetowego na tej platformie zaczyna się od 99 zł miesięcznie, ale tylko do 20 zamówień miesięcznie, później trzeba przejść na pakiet za 249 zł miesięcznie z 60 zamówieniami, a powyżej dopłaca się 1,39 zł za każde kolejne zamówienie. Do tego jest mnóstwo opłat dodatkowych za dodatki.
Obawiam się, że prowadzenie sklepu na tej platformie, może być bardzo kosztowne i dużo bardziej racjonalnym wyborem byłby dla mnie Selesto czy Shoper.
IdoSell oferuje takie materiały edukacyjne jak blog oraz webinary.
W ich sklepach nie ma możliwości edycji strony 404 oraz pliku htaccess, a sklep internetowy wczytuje się najwolniej ze wszystkich przeze mnie badanych.
Dość dziwny dla mnie cennik oraz brak odpowiedzi na zadane pytania od ponad 2 tygodni – w moich oczach dyskwalifikują tę platformę sklepu internetowego.
Właściciele platformy umieścili link w stopce do swojej strony i korzystają z ewentualnej mocy seo sklepów.
RedCart
RedCart poznałem przy pisaniu poprzedniego zestawienia w 2014 roku, jednak jego ocena nie była wtedy najlepsza. A jak to teraz wygląda?
Na RedCart możesz prowadzić sklep internetowy od 199 zł miesięcznie z 1 000 produktów i bez ograniczeń liczby zamówień (49 zł miesięcznie przy opłacie rocznej z góry). Wydaje się, że większość dodatków jest zawartych od razu w oferowanych pakietach.
RedCart wspiera sprzedawców poprzez publikację materiałów edukacyjnych na blogu, w formie poradników pdf, webinarów.
Jeśli chodzi o nasz ranking, to brakuje tu możliwości edycji htaccess, strony 404, SSL dostepny dopiero w wyższym pakiecie, a producent zostawia link do siebie w stopce sklepu. Sklepy internetowe na RedCart potrafiły być dość szybkie (3. miejsce).
Selesto
Bardzo ciekawym rozwiązaniem, by zbudować dobry sklep internetowy, jest Selesto, z którym osobiście pierwszy raz spotkałem się dopiero teraz podczas pisania tego artykułu, a istnieje on już od 2017 roku.
Koszty prowadzenia na nim sklepu zaczynają się od 99 zł miesięcznie. Tutaj producent uzależnił pakiet od obrotów, jakie masz w sklepie online. Ten za 99 zł miesięcznie pozwala na sprzedaż do 5k, za 169 zł do 25k, a za 289 zł powyżej 25k.
Warto zwrócić uwagę na to, co otrzymujesz w pakiecie. W przeciwieństwie np. do znanego Shopera, o którym za chwilę, tutaj większość funkcjonalności masz już w cenie i nie musisz za nie co miesiąc dodatkowo płacić. W dłuższej perspektywie to rozwiązanie może być dużo tańsze.
Selesto nie umożliwia edycji strony 404 czy edycji pliku htaccess (ze względu na zastosowaną technologię).
Dużym plusem jest świetny support, który bardzo szybko i kompleksowo odpisywał na moje pytania. Badane sklepy działały bardzo szybko, bo wczytywały się poniżej 1 sekundy, co pod tym względem plasuje tę platformę na 2. miejscu.
Muszę napisać, że od jakiegoś czasu współpracuję z klientem, który prowadzi sklep na Selesto. Po audycie, otrzymał ode mnie mnóstwo uwag optymalizacyjnych i… mimo że jest to Saas, to właściciele platformy wdrażają te zmiany. Zajmuje to sporo czasu, ale jest postęp. Jak się okazało, firma zleciła audyt seo swojej platformy e-commerce, by poprawić ją pod kątem seo, a moje i ich uwagi często się pokrywają. W związku z tym, firma cały czas pracuje nad kolejnymi poprawkami pod względem seo i za cel postawili sobie stworzenie najlepiej zoptymalizowanej pod względem seo platformy Saas.
Niestety ta platforma sklepu internetowego jeszcze nie dorobiła się tak bogatych materiałów edukacyjnych, jak Shoper czy Sky-Shop.
Shoper
Shoper to bardzo znana polska platforma, która ma dobrą pozycję w naszym kraju.
Ta platforma pozwala na prowadzenie sklepu od 200 zł miesięcznie (25 zł przy płatności za rok z góry). W cenniku zauważyłem, że “Podwyższona wydajność sklepu” jest dostępna od pakietu Premium.
Wcześniej firma oferowała płatne dodatki, teraz wygląda na to, że zrezygnowali z tego i wszystko jest już zawarte w pakiecie, co uważam za bardzo dobre posunięcie.
Platforma oferuje wsparcie poprzez publikację materiałów edukacyjnych: blog, poradniki PDF, video, webinary…. co jest ich dużym plusem.
Zwracam uwagę, że na kilka badanych e-sklepów na Shoperze czas wczytywania był na 3-4. miejscu. Dodatkowo, wszystkie sklepy w stopce posiadały link do producenta.
Z kodem Shoper-Gdaq za roczny plan Platynowy zapłacisz mniej.
Update: 12.04.2023 – Jeden z moich klientów posiada sklep na Shoper i muszę przyznać, że próby kontaktu z supportem Shopera w celu jego optymalizacji skończyły się niepowodzeniem. Zwróć zatem uwagę, że w przypadku tej platformy optymalizacja sklepu nie zawsze będzie łatwa.
Shopify
Shopify to w moim zestawieniu jedyny Saas zagraniczny, należący do najpopularniejszych platform e-commerce.
Koszt prowadzenia sklepu zaczyna się od 32$ miesięcznie (24$ przy płatności za rok z góry). To dość sporo, natomiast nie ma w nim ograniczeń co do liczby produktów czy wielkości sprzedaży, co jest dużym plusem. W zależności od wybranego abonamentu, płacisz inny poziom prowizji za płatności.
Podobnie jak w naszym Selesto, nie ma dziesiątek pluginów do dokupienia, więc wygląda na to, że wszystko jest w standardzie, za co również ta platforma sklepowa punktuje.
Mimo tak dużej, znanej platformy, niestety nie zauważyłem tony materiałów edukacyjnych, co mocno mnie zaskoczyło.
Minusem jest brak możliwości edycji strony 404 oraz niewdrożone dane strukturalne, co mnie dość mocno zaskoczyło, a sprawdziłem to w kilku sklepach. Co dziwne przekierowania można robić tylko dla niedziałających adresów url. Shopify nie jest też demonem prędkości, plasuje się na około 4. miejscu.
Aha, i na koniec na plus, brak linka w stopce do platformy. To jedyna platforma sklepowa Saas bez linka w stopce.
Szczerze powiedziawszy, mając taką mnogość rozwiązań polskich, nie bardzo widzę powód, aby korzystać z Shopify, ale może ktoś z czytelników w komentarzu da coś na jego obronę.
Sky-Shop
Sky-Shop rzucił mi się kiedyś w oczy, gdy szukałem platformy do dropshippingu.
Koszty prowadzenia sklepu na tej platformie zaczynają się od 109 zł miesięcznie (19 zł przy płatności za rok z góry), ale platforma ma spore ograniczenia np. do 100 produktów w najniższym planie czy 30 zamówień i wiele innych, dopiero w planie za 199 zł otrzymujesz możliwość wdrożenia 15 tysięcy produktów i 400 zamówień.
I znów warto zwrócić uwagę na funkcjonalność, aby wybrać odpowiedni pakiet dla siebie. Do tego platforma oferuje też płatne miesięcznie moduły i usługi dodatkowe, zatem sumaryczny koszt może okazać się dużo większy, niż początkowo się spodziewałeś.
Sky-Shop, podobnie jak Shoper, oferuje sporo materiałów edukacyjnych, jak: blog, poradniki pdf, webinary, a nawet bezpłatne szkolenia stacjonarne, co na pewno warto docenić.
Na uwagę zasługuje fakt, że wśród sprawdzanych sklepów, wszystkie wczytywały się w czasie 626-931 ms, a więc ta platforma e-commerce dostarcza najszybciej działające sklepy i tutaj należą im się brawa. Pod tym względem świecą przykładem.
Sky-Shop nie zaskoczył mnie – również umieszcza link w stopce sklepów klientów.
Magento
Magento to dedykowana platforma e-commerce firmy Adobe, która powstała w 2007 roku. Aktualnie dostępna jest bezpłatna wersja Open Source, ale istnieje także płatna Magento Commerce dla bardziej wymagających klientów.
Z Magento korzystają znane sklepy, jak np.: Smyk, Eobuwie, Neonet, Reserved.
Magento jest bezpieczną, wydajną platformą, przygotowaną na duży ruch z możliwością rozszerzenia o mnóstwo gotowych darmowych i płatnych rozwiązań.
PrestaShop
PrestaShop to również rozwiązanie dedykowane dla e-commerce, które powstało w 2012 roku.
Z PrestaShop korzystają takie znane sklepy, jak np.: Mi-home, czy Decathlon.
Najczęściej spotykam się ze sklepami, dla których wykorzystano właśnie platformę e-commerce PrestaShop i szczerze powiedziawszy, nigdy nie miałem z nimi problemu. Programiści sprawnie przeprowadzają ich optymalizacje i strony sklepowe pozycjonuje się naprawdę dobrze.
Presta oferuje mnóstwo dodatków, wsparcie społeczności, wydajność, stabilność i bezpieczeństwo.
WooCommerce
Platforma WooCommerce to tak naprawdę wtyczka do systemu WordPress, która powstała w 2011 roku.
Właśnie ze względu na to, że jest to tylko wtyczka do znanego i lubianego przez miliony ludzi na całym świecie WordPressa, to szybko zyskała ogromną popularność. Z tego powodu mamy dostęp do mnóstwa szablonów czy pluginów, rozszerzających jej możliwości. Większość osób, które potrafią poruszać się sprawnie po WordPressie, bez problemu odnajdują się w WooCommerce.
Nie znam dużych ani znanych sklepów w Polsce, które korzystałyby z WooCommerce. WordPress to jednak platforma do blogów, stron a nie do e-commerce. Osobiście polecam WooCommerce dla mniejszych sklepów.
Pamiętaj, że wszelkie platformy otwarte wymagają regularnej aktualizacji, aby móc zapewnić bezpieczeństwo Twojemu sklepowi i byś mógł rozwijać swój biznes.
Chcesz poprawić pozycje, zwiększyć ruch i przychody z Twojej strony za pomocą seo? Zapisz się teraz na bezpłatną konsultację, lub sprawdź moją ofertę na pozycjonowanie.
Podsumowanie
Gdy decydujesz się na uruchomienie sklepu internetowego, niezbędny jest wybór platformy e-commerce. Zastanów się nad tym, czy zdecydować się na Saas’y czy Open Source’y. Będzie to zależało od Twoich potrzeb. Powyżej pokazałem Ci, jakie są najpopularniejsze platformy e-commerce w naszym kraju. Wybierz dostawcę oprogramowania, który zapewni Ci odpowiednio zoptymalizowany, szybki sklep, ze sprawnym supportem, wsparciem merytorycznym i wszelkimi niezbędnymi funkcjami dla Twojego sklepu internetowego.
Który sklep internetowy wybrać? Zmiana platformy e-commerce zawsze jest możliwa, ale dość kosztowna i pracochłonna, dlatego dobrze, żebyś przemyślał to sobie już na samym początku, by wybrać mądrze odpowiednie rozwiązanie do wykorzystania przez lata. W końcu oprogramowanie sklepu internetowego (typu Open Source lub Saas) umożliwia nie tylko założenie sklepu internetowego, ale też jego późniejsze wygodne prowadzenie.
Szkoda, że nie ma w zestawieniu sklepu od home.pl – zwłaszcza w odniesieniu do WooCommerce, Sky-shop i Shoper
Szukałem alternatywy dla mojego WooCommerce i właśnie propozycja Home była najciekawsza – chodzi głównie o możliwości i konfigurację.
Może dołożysz swoją opinię?
Czekam na więcej głosów, ale nie wydaje mi się, żeby ich sklep był sensowną alternatywą.
Z parametrów jest przyzwoicie. Napisałem również taką samą prośbę do Home.pl i Shoper – chodzi o moje potrzeby odnośnie sklepu i Home.pl potraktowało mnie konkretnie odpisując na każde pytanie, proponując dobre rozwiązania. Shoper odpisał zdawkowo – typu “brak takiej możliwości”… itp.
Zainteresowałem się tym tematem ponieważ mam sklep na Woocommerce, ale co jakiś czas mam tam problemy (na szczęście nie często) – ostatnio np z finalizacją zamówienia – nie można było wejść do koszyka -503.
Zacząłem klikać, szukać… a teraz zgłupiałem. Po przeczytaniu kilku recenzji wychodzi na to, że Woocommerce nie jest taki najgorszy, a problemy techniczne występują również na wyżej wymienionych platformach.
Aha… Zadałem pytanie odnośnie SEO – czy po przejściu nie spadnę w wyszukiwarkach. Odpowiedziało tylko Home.pl – że nie wykluczone, ale to temat złożony… itd.
Patrząc na recenzję akurat jeśli chodzi o RedCart, nie zgodzę się ze stwierdzeniem, że “Niski koszt abonamentu firma odbija sobie płatnymi dodatkami, których jest całkiem sporo.” O ile w przypadku pakietu MICRO czy PLUS certyfikat SSL oraz regulamin sklepu z polityką prywatności są dodatkowo płatne (15zł+15zł =30 zł). W pakiecie PREMIUM z kolei już jest to w cenie (pomijając fakt, że u konkurencji wychodzi drożej)
Brak jest jednak innych dodatkowych kosztów, które pojawiają się u konkurencji.
Za darmo klient RedCart otrzymuje:
-3 szablony graficzne do wyboru
-Brak prowizji od sprzedaży
-Integracja z marketplace’ami darmowa
-Integracja z porównywarkami cen darmowa
-Integracja z bramkami płatniczymi darmowa
-Moduł B2B darmowy
-Integracja z hurtowniami w ramach pakietów
-Integracja z Allegro darmowa
-Kilkaset funkcjonalności – bez dodatkowych opłat
Warto nadmienić, że za te i inne funckjonalności na platformach konkurencyjnych wymagane są opłaty.
W przypadku Idosell edycja strony 404 jest możliwa. Link do autorów platformy jest możliwy do usunięcia za dodatkową opłatą (w kwocie 200 zł chyba).
Wprowadzenie zmian technicznych jest możliwe i poprawa prędkości wczytywania sklepu również jest możliwa – można zbudować własną maskę sklepu od zera.
Co więcej obecny edytor sprawia, że nawet osoby nietechniczne mogą wprowadzać zmiany w swoim sklepie.
Co do kosztów, to warto porównać funkcjonalności jakie otrzymuje się już w najniższym abonamencie. Nie musisz podpisywać umowy z dostawcami płatności czy kurierami, bo masz to u dostawcy sklepu (dla początkujących jest to znaczne ułatwienie.). Integracja z Allegro, ebay, empik, Shopify i wiele więcej. Do tego łatwa integracja z zewnętrznymi usługami, możliwość tworzenia własnych aplikacji dzięki rozbudowanemu API.
I na koniec coś co jest istotne dla niektórych – nie jesteś uzależniony od supportu platformy. Są zewnętrzne firmy które mogą świadczyć support Dk Ciebie, niezależnie od tego który jest w Idosell.
Dzięki Grzesiek za informacje o 404. Z resztą wstrzymam się, aż sami zechcą mi odpowiedzieć na pytania 🙂
Czekam już miesiąc także…
W IdoSell to normale, że tak długo odpisują i nawet jak będziesz dużym sklepem mający duże obroty nie licz, że szybką odpiszą na Twoje wiadomości
IAI Shop przeszedł niesamowitą drogę, to chyba pierwszy typowy SaaS Polsce. Oni w sumie wprowadzili masę rozwiązań, które później zostały skopiowane, łącznie z nazewnictwem 🙂 Teraz operacyjnie to już kilka tysięcy sklepów, obsługa jednostki na pewno podupadła niesamowicie…
Świetne zestawienie. Czegoś takiego potrzebowałem. Mam tylko pytanie o czas wczytywania – skąd te wartości? Sprawdzany był domyślny szablon danej platformy czy może średnia z kilku sprawdzonych sklepów?
Sprawdzałem 4-5 sklepów dla każdej platformy.
Bardzo podobał mi się ten artykuł. To bardzo ciekawe dowiedzieć się, jakie są najlepsze platformy ecommerce.
a co z platformą ebexo ?? Warta polecenia ??
Pierwsze słyszę o tej platformie, także nie mam pojęcia, raczej to nie jest pionier na rynku tego typu rozwiązań.
Mam sklep na Prestashop jednak ostatnio koszta (obsługa, moduły, hosting, integracje) bardzo poszły w górę i zastanawiam się nad SaaS aby mieć spokój. Ciężko też znaleźć „słownego speca”, deklarują poprawki w 48-72h a milczą po tygodniu.
Tak dużo mówi się o analizie Seo pod kątem optymalizacji pod wyszukiwarki, o narzędziach Saas i Open Source warto również dodać, że są różnice w podejściu tych 2 narzędzi Seo uwzględniając aspekty techniczne i kosztowe.