W ostatnich latach, w Polsce bardzo mocno rozwija się rynek e-commerce. Dodatkowo, popularny wirus spowodował, że spore grono przedsiębiorców zaczęło myśleć o założeniu własnego sklepu internetowego. Wiele z tych osób patrzy na najtańsze sposoby stworzenia i prowadzenia sklepów internetowych. Nie zwracają jednak uwagi na ich funkcjonalność lub możliwości w zakresie seo. Gdy przychodzą po porady, okazuje się, że nie wiele można zdziałać przez ograniczenia platform.

W dzisiejszym materiale porównam kilka najpopularniejszych platform sklepów internetowych, pod względem seo w SaaS i Open Source, abyś mógł wybrać optymalne dla Ciebie rozwiązanie. Taki ranking sklepów internetowych z perspektywy seo, który pomoże Ci podjąć decyzję, jaki sklep internetowy wybrać.

Pamiętaj, że wybór oprogramowania sklepu internetowego może mieć decydujące znaczenie w zakresie sukcesu, czy porażki w seo.

Liczba dostępnych platform dla sklepów internetowych szczególnie w SaaS, jest ogromna i wybranie tej najlepszej, może okazać się nie lada wyzwaniem, szczególnie dla osoby początkującej, która nie do końca wie, czego tak naprawdę potrzebuje.

Przed podjęciem ostatecznej decyzji, warto sprawdzić, czy dany sklep internetowy posiada wszelkie niezbędne funkcjonalności, których potrzebujesz. W dzisiejszym materiale skupię się natomiast na możliwościach w zakresie seo. Szczególnie dotyczy to platform SaaS, które mają je bardziej ograniczone niż rozwiązania Open Source’owe.

E-commerce na Open Source, czy Saas – jaka jest różnica dla sklepu internetowego?

Pierwsza sprawa, gdy szukasz programu do obsługi sklepu internetowego, to odpowiedzenie sobie na pytanie: postawić na oprogramowanie sklepu internetowego Open Source czy też SaaS?

Dla kogo i dlaczego Open Source w sklepie internetowym?

Open Source jest bezpłatny i wcale nie oznacza, że będzie gorszy od płatnych rozwiązań, a nawet pod wieloma względami bywa dużo lepszy. Nad takimi projektami pracuje bowiem bezpłatnie mnóstwo osób na całym świecie, dzięki czemu możesz liczyć na ich częste aktualizacje czy dodatkowe wtyczki, rozwijające możliwości, by jeszcze lepiej zaspokajać potrzeby klientów sklepów internetowych.

Do tego, zyskujesz dostęp do kodu źródłowego, liczne pluginy, które dają Ci nieograniczone możliwości dostosowania sklepu internetowego do Twoich potrzeb. Oczywiście, te rozwiązania są wielokrotnie lepsze pod względem seo niż SaaS właśnie z tego względu. Możesz przeprowadzić wszelkie prace optymalizacyjne w ramach Twojego sklepu internetowego, bez żadnych ograniczeń. Mając dostęp do kodu źródłowego, masz pełną kontrolę nad Twoim sklepem i możliwościami jego modyfikacji.

O czym pamiętać, jeśli chcesz zdecydować się na takie platformy sprzedażowe dla swojego biznesu? Open Source dla właścicieli sklepów internetowych, może być nie lada wyzwaniem, gdyż wymaga samodzielnej instalacji na serwerze i pełnej obsługi sklepu. Trzeba dokonać wyboru szablonu, konfiguracji bramki płatności, sprawdzenia poprawności działania… Niezbędna będzie choćby podstawowa wiedza z zakresu IT, aby w razie problemów technicznych, umieć sobie z nimi poradzić. Innym rozwiązaniem jest dostęp do osoby, która będzie w stanie zająć się personalizacją i wdrożeniem Twojego sklepu internetowego za Ciebie.

Jeśli nie masz wiedzy technicznej, to wdrożenie bezpłatnego sklepu internetowego Open Source będzie dla Ciebie kosztowne. Myślę, że najtańszym rozwiązaniem będzie WooCommerce, ale wciąż musisz liczyć się z jednorazowym kosztem rzędu 3 000 zł wzwyż. Oczywiście poza platformą masz na głowie koszt domeny, hostingu, regulaminu, polityki prywatności, dokumentacji RODO… ale co ważne platformy Open Source nie generują stałych miesięcznych kosztów.

W dzisiejszych porównaniu uwzględnię następujące platformy sklepów internetowych Open Source:

  1. PrestaShop,
  2. WooCommerce,
  3. Magento.

Dowiesz się zatem, co wyróżnia te jedne z najpopularniejszych rozwiązań e-commerce typu Open Source i które z nich warto wykorzystać w ramach swojego sklepu internetowego.

O wypowiedź dlaczego warto korzystać z platform Open Source poprosiłem Cezarego Sokalskiego z X13, specjalizującej się w tworzeniu sklepów na platformie PrestaShop.

PrestaShop to jeden z najczęściej wybieranych systemów sklepów internetowych w Polsce. Znajduje się w ścisłej TOPce wszystkich rozwiązań, z których korzysta się w rodzimych sklepach internetowych. Zajmuje 2. miejsce w sklepach zbudowanych na systemie Open Source. W Polsce pracuje na nim obecnie ponad 26 tysięcy sklepów internetowych.

Jedną z najważniejszych przewag PrestaShopu nad innymi systemami jest możliwość jej rozbudowy za pomocą dodatkowych modułów. Moduły to w dużym skrócie dodatkowe funkcjonalności rozbudowujące opcje sklepu. Jeśli w którymś momencie stwierdzisz, że potrzebujesz integracji z Paczkomatami – pobierasz darmowy moduł od InPosta. Tak samo w przypadku wszystkich metod płatności – firmy, oferujące szybkie płatności, przygotowały sprawdzone i aktualizowane przez nich rozwiązania, jak najlepiej dostosowane do potrzeb nowoczesnych sklepów internetowych.

Kolejnym krokiem, jeśli tylko potrzebujesz dodatkowych rozwiązań, jest możliwość zakupu modułu w polskich firmach, oferujących takie dodatki, jak np. integracja PrestaShop z Allegro, Shopee czy innymi serwisami aukcyjnymi. Dzięki odpowiednim modułom pobierzesz też błyskawicznie tysiące produktów z hurtowni za pomocą pliku XML.

Kolejnym miejscem z dodatkami jest oficjalny market PrestaShop, o ile nie przeszkadza Ci wsparcie w języku angielskim – znajdziesz tam tysiące różnych modułów zwiększających.

Moduły mają również dodatkowe zalety. Są dużo tańsze niż rozwiązania pisane typowo pod Twoje wymagania. Zostały też pobrane i przetestowane na tysiącach sklepów. Prawdopodobnie zatem taki moduł będzie posiadał więcej opcji.

Jeśli wybierasz system Open Source albo będziesz go rozwijał samodzielnie, albo za pomocą agencji lub programisty.

W Polsce znajdziesz kilka bardzo dobrych agencji oraz specjalistów, zajmujących się sklepami internetowymi, stworzonymi w tym systemie, więc nie będziesz skazany na pracę z jednym dostawcą oprogramowania, jak ma to często miejsce w przypadku SaaS’a.

Jeśli zdecydujesz się na rozwijanie sklepu internetowego samodzielnie lub z mała pomocą programisty i natrafisz na jakiś problem ze sklepem, możesz być niemal pewny, że ktoś już wcześniej się tym zagadnieniem borykał. W Polsce prowadzone są 2 duże grupy na Facebook, niezależne fora oraz oficjalne forum z działem w języku Polskim.

PrestaShop jest zarówno dla firm, które dopiero startują ze sprzedażą w Internecie, jak i dla firm, które już jakiś czas działają w branży e-commerce.

W wielu sklepach, wraz z rozwojem sprzedaży, pojawiają się dodatkowe wymagania, czy to dotyczące funkcjonalności, czy też automatyzacji. W sklepach na gotowych systemach możesz usłyszeć: „nie da się” lub wycena zmiany będzie bardzo kosztowna. W takich sytuacjach system Open Source sprawdza się dużo lepiej niż zamknięte oprogramowanie e-commerce.

Taką przewagę dają również inne systemy Open Source, jak np. Magento, Sylisu itd., jednak koszty przygotowania takiego samego rozwiązania na Preście są kilka razy niższe.

Dla kogo i dlaczego SaaS w sklepie internetowym?

Jeśli nie masz wiedzy technicznej, to możesz skorzystać z rozwiązań SaaS (Software as a Service), czyli sklep internetowy dostępny jako usługa i zupełnie nie martwić się o kwestie techniczne jak serwer, stabilność działania usługi… tym wszystkim zajmuje się właściciel platformy. Do tego, taki sklep uruchomisz w kilka minut.

Musisz zdawać sobie sprawę z tego, że jest to rozwiązanie utrzymywane w chmurze właściciela platformy. Nie masz bez dostępu do kodu źródłowego, co będzie oznaczało bardzo ograniczone możliwości optymalizacji seo, czy też jego rozbudowy. Do tego, tak naprawdę Ty nigdy nie będziesz właścicielem takiego sklepu.

Rozwiązania SaaS to koszt od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych miesięcznie i raz na rok opłata za domeny. Resztą zajmuje się dostawca platformy.

Platformy sklepów internetowych w SaaS potrafią zwiększać koszt usługi zależnie od ilości ruchu w Twoim sklepie, liczby zamówień czy generowanych przychodów, z czym nie masz problemów w Open Source.

W dzisiejszych porównaniu uwzględnię następujące najlepsze platformy e-commerce dla sklepów internetowych Saas:

  1. Shoper,
  2. Selesto,
  3. IdoSell,
  4. RedCart,
  5. Shoplo,
  6. SkyShop,
  7. Shopify.

Myślę, że większość początkujących osób w e-commerce wybiera sklepy internetowe w Saas ze względu na niższe koszty. Dzięki temu, mogą bardzo tanio przetestować swój pomysł na biznes i dopiero, gdy zaczynają myśleć o pozyskiwaniu ruchu z Google, zaczynają doceniać zalety zalety sklepów internetowych w modelu otwartym (na licencji open software license).

O wypowiedź dlaczego warto korzystać z rozwiązań SaaS poprosiłem Rafała Słomę Business Development Managera z platformy Selesto, ze względu na to, że miałem z nimi najlepszy kontakt, spośród wszystkich dostępnych na rynku platform SaaS, w trakcie tworzenia tego rankingu.

Rozwiązania typu SaaS są przede wszystkim tanie, płacisz bowiem stałą opłatę subskrypcyjną, przykładowo 99 zł netto miesięcznie (bez długoterminowych zobowiązań) i otrzymujesz kompletny sklep internetowy.

Aktualizacje systemu, podczas których cały czas dochodzą nowe funkcje, również znajdują się w ramach subskrypcji. Klient nie musi nic pobierać i instalować, wyrównywać wersji, backupować, przywracać, naprawiać, wszystko dzieje się automatycznie, jest ze sobą kompatybilne i bezpłatne.

Platforma typu SaaS, przy pomocy której da się zbudować sklep internetowy, posiada wiele wbudowanych integracji, na zasadzie włącz/wyłącz, co skraca bardzo czas potrzebny na uruchomienie sklepu, ale też ogranicza koszt budowania dedykowanych integracji, które są już gotowe, bezpłatne i czekają na uruchomienie.

Właściciele sklepów internetowych w modelu SaaS nie muszą przejmować się zakupem ani konfiguracją serwera (hostingu), bo otrzymują go w ramach subskrypcji. Wszystko w tym obszarze jest zrobione za nich, wystarczy, że wprowadzą podstawowe dane i założą sklep, wtedy spokojnie mogą się do niego zalogować i rozpocząć dodawanie produktów.

To, co właściciel musi zrobić, to zakupić domenę. Jej konfiguracja jest już określona z poziomu platformy. Trzeba tylko postępować zgodnie z wyświetlaną instrukcją.

Dodatkowym atutem jest fakt, że właściciel sklepu internetowego w modelu SaaS w ramach subskrypcji otrzymuje:

– wsparcie techniczne w przypadku problemów z konfiguracją,

– wsparcie merytoryczne w przypadku braku wiedzy na temat konfiguracji,

– obsługę błędów w przypadku ich wystąpienia.

Aby mieć pewność, że platforma będzie się rozwijać oraz że sklepy online będą działać szybko, należy wybrać taką, która jest stworzona w najnowszych technologiach. Warto też zwrócić szczególną uwagę na obszar związany z SEO. Jeżeli silnik sklepu będzie źle zoptymalizowany, to nawet najlepsza agencja SEO nie przeskoczy tego problemu i nie uda się jej osiągnąć wysokich pozycji.

Osobiście uważam, że SaaS jest dobry dla każdej firmy, niezależnie od jej wielkości, a czasy świetności dedyków powoli się kończą, no chyba, że mówimy o ogromnych brandach, typu Zalando, Allegro czy Zara. Założenie sklepu w modelu SaaS jest po prostu bardziej opłacalne, przede wszystkim, dlatego że gros kosztów znacznie się zmniejsza poprzez płatność subskrypcyjną, a ograniczenia związane z rozbudową sklepu mierzone są jedynie w czasie oraz posiadanym budżecie.

Porównanie funkcjonalności platform w zakresie seo

Platformy przedstawiam w kolejności alfabetycznej. Na początku Saas’y, a później Open Source.

RANKING PLATFORM SKLEPÓW INTERNETOWYCH

wdt_ID Funkcjonalność IdoSell RedCart Selesto Shoper Shopify SkyShop Magento PrestaShop WooCommerce
1 blog v v v v płatne v v v v
3 breadcrumbs v v v v v v v v v
5 dane strukturalne dużo błędów dużo błędów drobne błędy dużo błędów brak v v v v
7 dodawanie treści w kategoriach v v v v v v v v v
8 edycja adresów url v v v v v v v v v
9 edycja robots.txt v v v v v v v v v
10 edycja htaccess - - - - - - v v v
11 edycja strony 404 v v - v - v v v v
13 title, description dla kategorii, produktów v v v v v v v v v
15 h1 w nazwie produktu v v v v v v v v v
16 link do autorów sklepu - - - - v - v v v
17 linki kanoniczne v v v v v v v v v
19 linkowanie innych produktów v v v v v v v v v
20 mobile friendly v v v v v v v v v
21 możliwość poprawy prędkości - - - - - - v v v
22 czas wczytywania 1,67-2,21 sek 1,04-2,83 sek 800-1,03 ms 1,18-2,81 sek 1,08-1,36 626-931 ms v v v
23 produkt w wielu kategoriach (bez dc) v v v v v v v v v
24 opisy alternatywne zdjęć - v v - - - v v v
25 samodzielne ustawianie 301 v v v v v v v v v
26 samodzielne ustawianie noindex v v v v v v v v v
27 sitemapa v v v v v v v v v
28 ssl v v v v v v v v v
29 wprowadzanie zmian technicznych - - - - - - v v v
30 wsparcie 30 minut 3 godziny 1 godzina 5 godzin 2 dni 2,5 godziny - - -
32 pytania techniczne do supportu brak odpowiedzi 12 dni 2,5 godziny 6 godzin 5 dni 3 dni - - -
34
35

Legenda do powyższej tabeli:

  • Shopify ma płatnego bloga w najtańszej wersji abonamentu,
  • ? – nie uzyskałem odpowiedzi od supportu i sam nie byłem w stanie nic znaleźć,
  • link do autorów sklepu: – oznacza, że w stopce umieszczono link do autorów sklepu, v – oznacza, że go nie ma,
  • przy platformach Open Source nie wpisywałem czasu wczytywania, bo programista ma tutaj pełną swobodę działania,
  • podobnie jest z czasem supportu przy platformach Open Source,
  • produkt w wielu kategoriach (bez dc) – oznacza brak problemu z duplicate content.

W branży tworzenia stron internetowych, standardem jest link w stopce do autorów, co uważam za błędne. Nie widzę powodu, dla którego właściciel platformy miałby korzystać z mocy seo, nad którą ciężko pracują sklepy internetowe, dlatego też ta informacja znalazła się w powyższym zestawieniu.

Najlepsze sklepy internetowe – kto wygrał w tym rankingu?

Jako specjalista seo, jestem ogromnym zwolennikiem platform typu otwartego, ze względu na łatwą i szybką możliwość wdrożenia wszelkich zmian w sklepie, które w SaaS mogą okazać się nawet niemożliwe do wdrożenia, bądź narażą przedsiębiorcę na ogromne wydatki, jeśli chce rozwinąć swój sklep internetowy. Z tego też powodu to one dla mnie zawsze będą wygranymi, ale…

Wiele osób jednak woli rozwiązania SaaS, ze względu na np. niskie koszty, łatwość wdrożenia sklepu, integracji z różnymi zewnętrznymi aplikacjami, oficjalny support i poziom obsługi klienta… dlatego też i tutaj postanowiłem dokonać wyboru.

Pod względem seo, w tym podstawowym zakresie, różnice są minimalne i głównie dotyczą czasu wczytywania się strony, na co warto zwrócić uwagę. Support może nie powinien wchodzić do powyższego rankingu, bo nie ma wpływu na seo, ale jednak to dla mnie zawsze bardzo ważny element, a w przypadku kilku platform mocno kulał.

Jako że Selesto wypadło bardzo dobrze pod względem czasu wczytywania sklepów, a także cały czas pracują nad poprawkami pod względem seo i miałem z nimi świetny kontakt (cały czas odpisywano mi szybko i robiły to osoby kompetentne), to dla mnie byłby to wybór numer 1. Dodatkowo, płacisz stałą kwotę miesięcznie i masz wszystko. Autorzy platformy mogliby jednak popracować nad materiałami edukacyjnymi.

Wsparcie / support

Z każdą platformą kontaktowałem się przez formularz na ich stronie, aby uzyskać dodatkowe informacje i sprawdzić ich szybkość reakcji. Trzeba mieć na uwadze, że nie jestem ich klientem i moja sprawa mogła nie być dla nich tak ważna, jak zgłoszenie od klienta.

W e-mailu wspomniałem, kim jestem, że przygotowuję ten materiał i potrzebuję dodatkowych informacji. Od IdoSell otrzymałem odpowiedź po 30 minutach, Selesto w przeciągu 1h, ze SkyShop 2,5h, z Shoper i RedCart po blisko 3 godzinach, a Shopify po 2 dniach.

Drugi e-mail zawierał kilkanaście pytań technicznych i to dla niektórych było już nie lada wyzwaniem. Z Selesto otrzymałem odpowiedź w przeciągu 2,5h, z Shoper po 5 godzinach, Sky-Shop po 3 dniach, Shopify po 5 dniach, RedCart po 12 dniach, a z Idosell czekam od 25 maja.

Sprawa z IAI Idosell była dodatkowo o tyle skomplikowana w porównaniu z innymi platformami, że musiałem założyć sklep online, czekać na aktywację i dopiero wtedy mogłem zadać swoje pytania. Dalej, jak się okazało, moje pytanie nie trafiło do IdoSell, tylko do zewnętrznej firmy i tak cały czas czekam na ich odpowiedź. Nie polecam!

Najszybszy czas reakcji i najbardziej kompleksowe odpowiedzi zawsze uzyskiwałem od Selesto, więc jeśli dla kogoś jest to ważny element, to tutaj kierowałbym swoją uwagę. Całkiem nieźle pod tym względem wyszedł też Shoper.

Krótko o platformach e-commerce z rankingu

Platformy do analizy zostały wybrane na podstawie mojej wiedzy o najpopularniejszych rozwiązaniach e-commerce (specjalizuję się w pozycjonowaniu sklepów internetowych), a także głosowania na FanPage bloga >>.

Jeśli w komentarzu pojawią się prośby o dodanie do zestawienia kolejnych platform i będą się one powtarzać, to będę w stanie zaktualizować ten materiał.

IdoSell

IdoSell to polska platforma e-commerce. Jest to stary IAI Shop.

Koszt prowadzenia sklepu internetowego na tej platformie zaczyna się od 35 zł, ale tylko w pierwszym roku, w kolejnym to minimum 65 zł. W tej cenie firma daje dostęp do wszystkich funkcjonalności w każdym z pakietów i to jest na plus, ale… W najniższym pakiecie masz tylko 30 zamówień miesięcznie, jeśli będzie więcej, to przeskoczysz na plan za 259 zł miesięcznie. Jeśli w nim przekroczysz pakiet 60 zamówień, to będziesz dopłacał za każde kolejne zamówienie 90 gr. Kolejny plan (do 600 zamówień) kosztuje 1299 zł miesięcznie i 30 gr za każde zamówienie.

Obawiam się, że prowadzenie sklepu na tej platformie, może być bardzo kosztowne i dużo bardziej racjonalnym wyborem byłby dla mnie Selesto czy Shoper.

IdoSell oferuje takie materiały edukacyjne jak blog oraz webinary.

W ich sklepach nie ma możliwości edycji strony 404 oraz pliku htaccess, a sklep internetowy wczytuje się najwolniej ze wszystkich przeze mnie badanych.

Dość dziwny dla mnie cennik oraz brak możliwości uzyskania odpowiedzi na zadane pytania od ponad 2 tygodni – w moich oczach dyskwalifikuje tę platformę.

Właściciele platformy umieścili link w stopce do swojej strony i korzystają z ewentualnej mocy seo sklepów.

RedCart

RedCart poznałem przy pisaniu poprzedniego zestawienia w 2014 roku, jednak jego ocena nie była wtedy najlepsza. A jak to teraz wygląda?

Na RedCart możesz prowadzić sklep internetowy już od 19 zł miesięcznie z 1 000 produktów i bez ograniczeń liczby zamówień. Abonamenty są niskie, bo najwyższy kosztuje 29 zł miesięcznie i możesz w nim mieć aż 150 000 produktów. Poza tym, plany niewiele różnią się między sobą. Niski koszt abonamentu firma odbija sobie płatnymi dodatkami, których jest całkiem sporo. Także, zanim podejmie się decyzję o tym, by postawić właśnie na tę platformę e-commerce, warto przekalkulować ostateczny koszt prowadzenia sklepu.

RedCart wspiera sprzedawców poprzez publikację materiałów edukacyjnych na blogu, w formie poradników pdf, webinarów.

Jeśli chodzi o nasz ranking, to brakuje tu możliwości edycji htaccess, strony 404, a producent zostawia link do siebie w stopce sklepu. Sklepy internetowe na RedCart potrafiły być dość szybkie (3. miejsce).

Selesto

Bardzo ciekawym rozwiązaniem, by zbudować dobry sklep internetowy, jest Selesto, z którym osobiście pierwszy raz spotkałem się dopiero teraz podczas pisania tego artykułu, a istnieje on już od 2017 roku.

Koszty prowadzenia na nim sklepu zaczynają się od 99 zł miesięcznie, ale warto zwrócić uwagę na to, co otrzymujesz w pakiecie. W przeciwieństwie np. do znanego Shopera, o którym za chwilę, tutaj większość funkcjonalności masz już w cenie i nie musisz za nie co miesiąc dodatkowo płacić. W dłuższej perspektywie, to rozwiązanie może być dużo tańsze.

Selesto nie umożliwia edycji strony 404, czy edycji pliku htaccess (ze względu na zastosowaną technologię).

Na duży plus zasługuje świetny support, który bardzo szybko i kompleksowo odpisywał na moje pytania. Badane sklepy działały bardzo szybko, bo wczytywały się poniżej 1 sekundy, co pod tym względem plasuje tę platformę na 2. miejscu.

Muszę napisać, że od jakiegoś czasu współpracuję z klientem, który prowadzi sklep na Selesto. Po audycie, otrzymał ode mnie mnóstwo uwag optymalizacyjnych i… mimo że jest to Saas, to właściciele platformy wdrażają te zmiany. Zajmuje to sporo czasu, ale jest postęp. Jak się okazało, firma zleciła audyt seo swojej platformy e-commerce, by poprawić ją pod kątem seo, a moje i ich uwagi często się pokrywają. W związku z tym firma cały czas pracuje nad kolejnymi poprawkami pod względem seo i za cel postawili sobie stworzenie najlepiej zoptymalizowanej platformy Saas.

Niestety ta platforma jeszcze nie dorobiła się tak bogatych materiałów edukacyjnych jak Shoper czy Sky-Shop.

Shoper

Shoper to bardzo znana Polska platforma, która ma dobrą pozycję w naszym kraju.

Ta platforma pozwala na prowadzenie sklepu już od 25 zł miesięcznie, ale zwróciłbym uwagę na limit liczby produktów, transferu, % prowizji za dokonywanie płatności w pakietach. W cenniku zauważyłem, że “szybsze ładowanie stron sklepu” jest dostępne tylko w najwyższym pakiecie Premium.

Warto też zwrócić uwagę na funkcjonalności, jakich będziesz potrzebował, bo Shoper poza standardowym sklepem, oferuje możliwość dokupienia wielu dodatków, które poszerzają możliwości Twojego sklepu. Z jednej strony jest to świetne, z drugiej pamiętaj, że to powoduje zwiększanie comiesięcznych kosztów Twojego sklepu.

Platforma oferuje wsparcie poprzez publikację materiałów edukacyjnych: blog, poradniki PDF, video, webinary…. co jest ich dużym plusem.

Zwracam uwagę, że na kilka badanych sklepów na Shoperze czas wczytywania był na 3-4. miejscu. Dodatkowo, wszystkie sklepy w stopce posiadały link do producenta.

Z kodem Shoper-Gdaq za roczny plan Platynowy zapłacisz 200zł, zamiast 300zł.

Shopify

Shopify to w moim zestawieniu jedyny Saas zagraniczny.

Koszt prowadzenia sklepu zaczyna się od 29$ miesięcznie. To dość sporo, natomiast nie ma w nim ograniczeń co do liczby produktów czy wielkości sprzedaży, co jest dużym plusem. W zależności od wybranego abonamentu, płacisz inny poziom prowizji za płatności.

Podobnie jak w naszym Selesto, nie ma dziesiątek pluginów do dokupienia, więc wygląda na to, że wszystko jest w standardzie, za co również ta platforma sklepowa punktuje.

Mimo tak dużej, znanej platformy, niestety nie zauważyłem tony materiałów edukacyjnych, co mocno mnie zaskoczyło.

Na minus, jest brak możliwości edycji strony 404 oraz niewdrożone dane strukturalne, co mnie dość mocno zaskoczyło, a sprawdziłem to w kilku sklepach. Co dziwne przekierowania można robić tylko dla nie działających adresów url. Shopify nie jest też demonem prędkości, plasuje się na około 4. miejscu.

Aha, i na koniec na plus, brak linka w stopce do platformy. To jedyna platforma sklepowa Saas bez linka w stopce.

Szczerze powiedziawszy, mając taką mnogość rozwiązań polskich, nie bardzo widzę powód, aby korzystać z Shopify, ale może ktoś z czytelników w komentarzu da coś na jego obronę.

Sky-Shop

Sky-Shop rzucił mi się kiedyś w oczy, gdy szukałem platformy do dropshippingu.

Koszty prowadzenia sklepu na tej platformie zaczynają się już od 39 zł miesięcznie, ale tak jak platforma e-commerce Shoper, ma spore ograniczenia np. do 100 produktów, 50 zamówień, ograniczony transfer, większe prowizje za płatności… I znów warto zwrócić uwagę na funkcjonalność, aby wybrać odpowiedni pakiet dla siebie. Do tego platforma oferuje też płatne miesięcznie moduły i usługi dodatkowe, zatem sumaryczny koszt może okazać się dużo większy, niż początkowo się spodziewałeś.

Sky-Shop podobnie jak Shoper oferuje sporo materiałów edukacyjnych, jak: blog, poradniki pdf, webinary, a nawet bezpłatne szkolenia stacjonarne, co na pewno warto docenić.

Na uwagę zasługuje fakt, że wśród sprawdzanych sklepów, wszystkie wczytywały się w czasie 626-931 ms, a więc ta platforma e-commerce dostarcza najszybciej działające sklepy i tutaj należą im się brawa. Pod tym względem świeci przykładem.

Sky-Shop nie zaskoczył mnie – również umieszcza link w stopce sklepów klientów.

Magento

Magento to dedykowana platforma e-commerce firmy Adobe, która powstała w 2007 roku. Aktualnie dostępna jest bezpłatna wersja Open Source, ale istnieje także płatna Magento Commerce dla bardziej wymagających klientów.

Z Magento korzystają znane sklepy, jak np.: Smyk, Eobuwie, Neonet, Reserved.

Magento jest bezpieczną, wydajną platformą, przygotowaną na duży ruch z możliwością rozszerzenia o mnóstwo gotowych darmowych i płatnych rozwiązań.

PrestaShop

PrestaShop to również rozwiązanie dedykowane dla e-commerce, które powstało w 2012 roku.

Z PrestaShop korzystają takie znane sklepy, jak np.: Mi-home, czy Decathlon.

Najczęściej spotykam się ze sklepami, dla których wykorzystano właśnie platformę e-commerce PrestaShop i szczerze powiedziawszy, nigdy nie miałem z nimi problemu. Programiści sprawnie przeprowadzają ich optymalizacje i strony sklepowe pozycjonuje się naprawdę dobrze.

Presta oferuje mnóstwo dodatków, wsparcie społeczności, wydajność, stabilność i bezpieczeństwo.

WooCommerce

WooCommerce to wtyczka do systemu WordPress, która powstała w 2011 roku.

Właśnie ze względu na to, że jest to tylko wtyczka do znanego i lubianego przez miliony ludzi na całym świecie WordPressa, to szybko zyskała ogromną popularność. Z tego powodu mamy dostęp do mnóstwa szablonów czy pluginów, rozszerzających jej możliwości. Większość osób, które potrafią poruszać się sprawnie po WordPressie, bez problemu odnajdują się w WooCommerce.

Nie znam dużych ani znanych sklepów w Polsce, które korzystałyby z WooCommerce. WordPress to jednak platforma do blogów, stron a nie do e-commerce. Osobiście polecam WooCommerce dla mniejszych sklepów.

Pamiętaj, że wszelkie platformy otwarte wymagają regularnej aktualizacji, aby móc zapewnić bezpieczeństwo Twojemu sklepowi.

Podsumowanie

Decydując się na uruchomienie sklepu internetowego, niezbędny jest wybór platformy e-commerce. Zastanów się nad tym, czy zdecydować się na: Saas’y, czy Open Source’y. Będzie to zależało od Twoich potrzeb. Następnie wybierz dostawcę oprogramowania, który zapewni Ci odpowiednio zoptymalizowany, szybki sklep, ze sprawnym supportem, wsparciem merytorycznym i wszelkimi niezbędnymi funkcjami dla Twojego sklepu internetowego.

Zmiana platformy e-commerce zawsze jest możliwa, ale jednak dość kosztowna i pracochłonna, dlatego dobrze, żebyś przemyślał to sobie już na samym początku, by wybrać mądrze odpowiednie rozwiązanie do wykorzystania przez lata.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (4 votes cast)
Ranking platform sklepów internetowych - porównanie w zakresie możliwości seo, 4.0 out of 5 based on 4 ratings

10 komentarzy

napisz komentarz
  • Szkoda, że nie ma w zestawieniu sklepu od home.pl – zwłaszcza w odniesieniu do WooCommerce, Sky-shop i Shoper
    Szukałem alternatywy dla mojego WooCommerce i właśnie propozycja Home była najciekawsza – chodzi głównie o możliwości i konfigurację.
    Może dołożysz swoją opinię?

      • Z parametrów jest przyzwoicie. Napisałem również taką samą prośbę do Home.pl i Shoper – chodzi o moje potrzeby odnośnie sklepu i Home.pl potraktowało mnie konkretnie odpisując na każde pytanie, proponując dobre rozwiązania. Shoper odpisał zdawkowo – typu “brak takiej możliwości”… itp.
        Zainteresowałem się tym tematem ponieważ mam sklep na Woocommerce, ale co jakiś czas mam tam problemy (na szczęście nie często) – ostatnio np z finalizacją zamówienia – nie można było wejść do koszyka -503.
        Zacząłem klikać, szukać… a teraz zgłupiałem. Po przeczytaniu kilku recenzji wychodzi na to, że Woocommerce nie jest taki najgorszy, a problemy techniczne występują również na wyżej wymienionych platformach.
        Aha… Zadałem pytanie odnośnie SEO – czy po przejściu nie spadnę w wyszukiwarkach. Odpowiedziało tylko Home.pl – że nie wykluczone, ale to temat złożony… itd.

  • Patrząc na recenzję akurat jeśli chodzi o RedCart, nie zgodzę się ze stwierdzeniem, że “Niski koszt abonamentu firma odbija sobie płatnymi dodatkami, których jest całkiem sporo.” O ile w przypadku pakietu MICRO czy PLUS certyfikat SSL oraz regulamin sklepu z polityką prywatności są dodatkowo płatne (15zł+15zł =30 zł). W pakiecie PREMIUM z kolei już jest to w cenie (pomijając fakt, że u konkurencji wychodzi drożej)
    Brak jest jednak innych dodatkowych kosztów, które pojawiają się u konkurencji.

    Za darmo klient RedCart otrzymuje:

    -3 szablony graficzne do wyboru
    -Brak prowizji od sprzedaży
    -Integracja z marketplace’ami darmowa
    -Integracja z porównywarkami cen darmowa
    -Integracja z bramkami płatniczymi darmowa
    -Moduł B2B darmowy
    -Integracja z hurtowniami w ramach pakietów
    -Integracja z Allegro darmowa
    -Kilkaset funkcjonalności – bez dodatkowych opłat

    Warto nadmienić, że za te i inne funckjonalności na platformach konkurencyjnych wymagane są opłaty.

  • W przypadku Idosell edycja strony 404 jest możliwa. Link do autorów platformy jest możliwy do usunięcia za dodatkową opłatą (w kwocie 200 zł chyba).
    Wprowadzenie zmian technicznych jest możliwe i poprawa prędkości wczytywania sklepu również jest możliwa – można zbudować własną maskę sklepu od zera.
    Co więcej obecny edytor sprawia, że nawet osoby nietechniczne mogą wprowadzać zmiany w swoim sklepie.

    Co do kosztów, to warto porównać funkcjonalności jakie otrzymuje się już w najniższym abonamencie. Nie musisz podpisywać umowy z dostawcami płatności czy kurierami, bo masz to u dostawcy sklepu (dla początkujących jest to znaczne ułatwienie.). Integracja z Allegro, ebay, empik, Shopify i wiele więcej. Do tego łatwa integracja z zewnętrznymi usługami, możliwość tworzenia własnych aplikacji dzięki rozbudowanemu API.

    I na koniec coś co jest istotne dla niektórych – nie jesteś uzależniony od supportu platformy. Są zewnętrzne firmy które mogą świadczyć support Dk Ciebie, niezależnie od tego który jest w Idosell.

      • W IdoSell to normale, że tak długo odpisują i nawet jak będziesz dużym sklepem mający duże obroty nie licz, że szybką odpiszą na Twoje wiadomości

  • IAI Shop przeszedł niesamowitą drogę, to chyba pierwszy typowy SaaS Polsce. Oni w sumie wprowadzili masę rozwiązań, które później zostały skopiowane, łącznie z nazewnictwem 🙂 Teraz operacyjnie to już kilka tysięcy sklepów, obsługa jednostki na pewno podupadła niesamowicie…

  • Świetne zestawienie. Czegoś takiego potrzebowałem. Mam tylko pytanie o czas wczytywania – skąd te wartości? Sprawdzany był domyślny szablon danej platformy czy może średnia z kilku sprawdzonych sklepów?

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę GDAQ.PL Multimedia Sławomir Gdak. Zgoda może zostać anulowana w dowolnym momencie. Szczegółowe informacje dotyczące danych osobowych są umieszczone na stronie polityki prywatności.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.

Sławek Gdak Specjalista ds. seo
Jeśli potrzebujesz mojej pomocy, masz jakiekolwiek pytanie wypełnij poniższy formularz.
[contact-form-7 id="11895" title="Formularz 1"]