Content hub – co to jest i jak to dobrze wykorzystać w seo?

content hub

Czasami w każdej dziedzinie biznesowej i nie tylko pojawiają się tematy, które pozornie nie są powiązane z podstawowym zagadnieniem. Jeśli jednak przyjrzysz im się bliżej, okazuje się, że dzięki nim możesz naprawdę wiele zyskać i rozwinąć swoje działania na poziomie wyższym niż Twoi rywale. Takim zjawiskiem jest wykorzystanie content hubów w nowoczesnym seo.

Gdy wziąłem się za pisanie o content hubach, w mojej głowie zaświtała myśl, że gdzieś już się z tym spotkałem. I wtedy mnie olśniło. Było to ze 20 lat temu na szkoleniu u Piotrka Majewskiego z marketingu. Wówczas jednak zupełnie nie rozpatrywano tego tematu w kontekście seo. Prowadzący wspominał o wortalach, czyli stronach o wąskiej tematyce.

Czym są huby contentowe?

Content hub to zbiór uporządkowanych, powiązanych ze sobą treści, omawiających kompleksowo jakieś zagadnienie. Tworzy się je po to, by rozwiązywać problemy, podejmować lepsze decyzje, przekazywać kompleksową wiedzę.

Content hub to nie blog, w którym treści pojawiają się cyklicznie od wielu lat i są uporządkowane chronologicznie. To forma zamknięta, zorganizowana w jedną całość, a tematy są omawiane dużo szerzej niż na większości blogów. Jeśli zagadnienie jest skomplikowane, to tematy mogą być ułożone od najprostszych do bardziej zaawansowanych.

W content hubach dużo częściej pojawiają się bardziej różnorodne materiały niż na blogach. Poza treściami możesz znaleźć filmy, podcasty, infografiki, narzędzia…

Dlaczego warto używać hubów contentowych?

Jest mnóstwo powodów, aby to robić, a jednym z nich jest seo 🙂

Huby contentowe bardzo dokładnie, krok po kroku, omawiają wybrany temat, przez co użytkownicy spędzają na nich więcej czasu. Odwiedzają kolejne podstrony, chętniej do nich wracają, a to wszystko buduje świadomość marki, zaufanie i lojalność.

Możesz za rączkę prowadzić użytkownika od jego pierwszej wizyty na Twojej stronie, kiedy jest jeszcze zupełnie nieświadomy, wyedukować go i zdobyć jego zaufanie na kolejnych stronach, by na końcu przedstawić mu swoje rozwiązanie, produkt, usługę. Dobrze zaprojektowany hub może być świetnym sposobem na stworzenie lejka sprzedażowego o bardzo dobrej konwersji.

Oczywiście, nie mogę pominąć kwestii związanych z seo. Wspomniałem już, że użytkownicy spędzają więcej czasu na stronie, odwiedzają więcej podstron. Można dodać do tego, że temat jest na tyle szeroki, że raczej nie opuszczają witryny po przeczytaniu jednej podstrony, więc zmniejsza się współczynnik odrzuceń, a zachowania użytkowników na stronie nie są bez znaczenia dla seo.

Jako że temat w content hubach jest omawiany bardzo szeroko, to Google go dobrze rozumie, uznaje Twoją stronę za autorytet w tej dziedzinie i chętniej kieruje na nią użytkowników. Do tego wewnętrzne linki z anchorami pomagają jeszcze lepiej zrozumieć zagadnienia w materiałach i wejść stronom do wyników Google na optymalizowane frazy.

Użytkownicy, dużo chętniej linkują, lajkują, udostępniają stronę, która kompleksowo omawia dany temat, niż bloga, na którym porusza się zagadnienie tylko w krótkim artykule.

Przechodzenie użytkowników do kolejnych podstron pokazuje Google, że to są dobre treści i pasują do intencji wyszukiwania.

Podstrony tematyczne, tzw. klastry, są optymalizowane na frazy longtailowe (z długiego ogona, mało konkurencyjne), co pozwala im szybciej awansować w Google i przekazywać swoją moc do strony głównej, a linkowanie strony głównej rozpropagowuje moc seo dalej, na wszystkie podstrony. O strukturze content huba, która ma bardzo duże znaczenie w kontekście seo, napiszę w dalszej części tekstu.

Struktura content hubów

Najważniejszym elementem content hubów jest ich struktura. Teraz omówię ich klasyczną wersję.

Pierwszym elementem content huba jest filar, czyli strona główna, ogólna, łącząca wszystkie tematy i zawierająca linki do podtematów (klastrów). Strona ta jest przygotowywana i pozycjonowana pod bardziej ogólne frazy kluczowe. Gdy ona się pozycjonuje, to przekazuje moc seo do podstron (klastrów).

Filary są dość długie, bo obejmują wszystkie aspekty danego tematu, jednak omawiają je po łebkach.

Dobrze, aby tworzone treści były evergreenami, czyli tematami zawsze aktualnymi. Jeśli tak nie będzie, to musisz stale dbać o ich aktualizację. W przeciwnym razie, pod względem budowania wizerunku, zaufania, może to dać zupełnie odwrotny efekt do zamierzonego.

Drugim elementem content huba są klastry tematyczne, czyli podstrony o charakterze informacyjnym, kompleksowo odpowiadające na pytania, problemy czytelnika w zawężonym już temacie. Każdy klaster zawiera link do strony głównej, dzięki czemu, jeśli on zyska moc seo, to przekazuje ją do strony głównej, która później tę moc oddaje klastrom.

Klastry są tworzone pod frazy z długiego ogona, dzięki czemu mogą łatwiej wejść do Top10 Google i zacząć generować ruch.

Poniżej schemat przedstawiający content hub.

Spójrz na poniższy przykład z frazami (w nawiasie jest średnia liczba wyszukań miesięcznych), który myślę, że całkiem dobrze obrazuje, jak to może wyglądać.

  • programista (5100) – to filar
    • ile zarabia programista (4400) – klaster
    • jak zostać programistą (1600) – klaster
    • czym zajmuje się programista (200) – klaster
    • jak wygląda praca programisty (150), na czym polega praca programisty (100) – klaster
    • jak zacząć programować (700), programowanie jak zacząć (250), od czego zacząć programowanie (150) – klaster
    • kurs programisty (300) – klaster
    • jak zostać programista krok po kroku (20), jak zostać programista bez doświadczenia (20) – klaster

W ramach jednej strony możesz mieć wiele content hubów, np. pod każdą z usług.

Bardziej rozbudowaną wersją content huba jest choćby biblioteka treści, która dodatkowo pomiędzy filarem a klastrem zawiera podstrony tematyczne z listą artykułów.

Kolejna forma to baza danych, która zawiera wszystkie tematy zgromadzone na jednej stronie, ale z możliwością ich filtrowania.

Jak stworzyć content hub?

O content hubie warto pomyśleć jeszcze przed przygotowaniem jakichkolwiek treści, by celowo tworzyć je od razu pod niego.

Znajdź temat do content huba

Poniżej kilka pomysłów, skąd możesz zaczerpnąć inspirację do ich stworzenia.

  1. Ty i Twój zespół znajdziecie wiele takich pomysłów samodzielnie.
  2. Twoi klienci z pewnością zadają mnóstwo pytań przez telefon, e-mail, czy w social mediach, z których również możesz czerpać inspirację.
  3. Konkurencja również może Ci w tym pomóc, wystarczy, że sprawdzisz treści na ich stronach.
  4. Narzędzia, takie jak np. Ahrefs, Senuto, planner słów kluczowych mogą Ci pomóc znaleźć ciekawe tematy.

Wybierz temat content huba

1. Frazy z intencją informacyjną

Wybieraj frazy, które mają intencję informacyjną, tzn. ludzie, wpisując je w Google, chcą uzyskać informacje, a nie np. dokonać zakupu. Wpisz wybraną frazę w Google i sprawdź, co znajduje się w wynikach wyszukiwania. Jeśli sklepy, to najprawdopodobniej wybrałeś frazę z intencją zakupową. Jeśli widzisz wyniki lokalne, mapy, to też jest to błędna fraza. Jeśli zaś widzisz artykuły z jakichś serwisów, blogów, to znalazłeś to, czego szukamy.

2. Tematy mające potencjał wyszukiwań

Przygotowanie content huba, to sporo pracy, więc dobrze byłoby sprawdzić, czy wybrany temat jest w ogóle wyszukiwany przez użytkowników w Google, bo to długofalowo zapewni Ci bezpłatny ruch na stronę.

We wcześniej wspomnianych narzędziach do wyszukiwania fraz kluczowych sprawdzisz liczbę wyszukiwań wybranego tematu. Ewentualne, jeśli fraza jest wyszukiwana, ale rzadko, to możesz ją spróbować połączyć z innymi.

W Ahrefs możesz sprawdzić, ile ruchu generują strony z Top10 na daną frazę. Jeśli jest tego dużo, to warto sprawdzić, na jakie inne frazy kluczowe pozycjonuje się dana strona i generuje z nich ruch.

3. Odpowiednio szerokie zagadnienia

Sprawdź, czy wybrane tematy są na tyle szerokie, że w ich ramach będziesz mógł poruszyć inne podtematy. Pamiętam, że nie mogą też być nazbyt szerokie, aby nie mieć setek tematów. W końcu content huby to proste strony.

4. Tematy, które są mało konkurencyjne pod względem seo

Dobrze byłoby sprawdzić np. liczbę domen linkujących prowadzących do stron z Top10, czy też obecność dużych marek. To da Ci choćby podstawowe informacje o konkurencyjności fraz.

Wybierz podtematy do content hub’a

1. Pytania związane z zagadnieniem

I znów narzędzia do wyszukiwania fraz kluczowych będą bardzo pomocne.

Możesz skorzystać np. z Senuto:

  1. przechodzisz do sekcji Baza słów kluczowych (1),
  2. wpisujesz dane zagadnienie (2),
  3. klikasz zakładkę pytania pytania(3).

Tym sposobem dla frazy pozycjonowanie uzyskałem 196 pytań, które są wyszukiwane w tym kontekście przez internautów. Proste, prawda? Teraz tylko kwestia wybrania z tego 20-30 najważniejszych pytań i gotowe.

To samo możesz zrobić w Ahrefs, czy innych narzędziach do wyszukiwania fraz kluczowych. Ciekawym i bezpłatnym narzędziem jest np. AnswerThePublic, który po wpisaniu danego słowa pokazuje różne pytania z nim związane. Nie jest idealny dla polskich fraz, ale z pewnością wskaże Ci kilka trafnych pytań.

2. Frazy konkurencji

Wpisz daną frazę/temat w Google, wybierz strony np. z Top3 i sprawdź, na jakie inne frazy one rankują. Dzięki temu możesz znaleźć setki fraz, które będą dla Ciebie inspiracją do tematów poruszanych w ramach content huba.

Polecam Ci mój poprzedni artykuł: “Jak sprawdzić frazy kluczowe Twojej konkurencji?”, w którym krok po kroku opisałem, jak to robić.

3. Treści na stronie

Innym sposobem na znalezienie pomysłów na pod tematy do content huba jest wpisanie tematu w Google i sprawdzenie, jakie zagadnienia poruszają znalezione strony. Oczywiście każdy z nich musi przejść weryfikację, czy jest frazą informacyjną, wyszukiwaną i niezbyt konkurencyjną. Jeśli danemu zagadnieniu poświęcisz całą podstronę, a konkurenci tylko wspomnieli o nim w ramach całego artykułu, to masz dużo większe szanse na uzyskanie świetnych efektów w wynikach Google.

Oczywiście tutaj też warto uwzględnić pytania klientów.

Po zrobieniu tak szczegółowego researchu powinieneś mieć mnóstwo potencjalnych tematów. Teraz warto byłoby, wybrać powiedzmy 20 z najbardziej trafnych, np. pasujących do usługi, czy produktów, które chcesz promować poprzez content hub.

Najlepiej ułożyć treści od tematów ogólnych (podstawowych) do coraz bardziej zaawansowanych i zastanowić się, jaki typ contentu na każdym z etapów będzie dla czytelników najbardziej odpowiedni. Pod względem seo oczywiście teksty będą najlepsze, ale na niektórych etapach (content hub może prowadzić użytkownika od zupełnie nieświadomego do potencjalnego klienta) może się okazać, że np. materiały video, webinary, podcasty… sprawdzą się lepiej, pod względem budowy zaufania, wizerunku czy bezpośrednio nawet sprzedaży.

Przygotuj treści do content huba

Jako, że blog jest o seo, to na treściach się tutaj skupię.

Jak tworzyć treści pod content huba? Dokładnie tak samo, jak wszystkie inne. Wpisałbym dany temat w Google i sprawdził, co o nim piszą inni. Przygotowałbym najlepszy materiał na ten temat, a następnie zajął się podtematami.

Treści muszą być na najwyższym poziomie, rozwiązywać potencjalne problemy czytelnika. Powinny naturalnie też być zoptymalizowane pod wcześniej wybrane frazy kluczowe. Pisząc materiały, miej na uwadze to, dla kogo je tworzysz.

Przy okazji polecam Ci mój artykuł o tym: “Jak pisać artykuły”.

Problem optymalizacji załatwia SurferSeo >>, do którego wpisujesz frazę, a on daje Ci wytyczne na podstawie badania wyników Google dla tej frazy. Podpowiada, jak przygotować treści, aby pojawiały się wysoko w wynikach wyszukiwań. To mega skuteczne narzędzie, z którego korzystam już od kilku lat.

Oczywiście ze względu na wcześniej przedstawioną strukturę, musisz zadbać o to, aby filar linkował do każdego klastra i każdy klaster do filara. Warto dopracować łatwość nawigacji, aby użytkownik nie błądził po stronie. Często jest to rozwiązywane poprzez umieszczenie menu po lewej stronie z listą linków do podtematów. Jako że jest to linkowanie wewnętrzne, to spokojnie możesz w anchor text umieścić frazy kluczowe danego podtematu.

W środku czy pod artykułami, warto umieszczać wezwanie do działania. W zależności od miejsca, w którym klient znajduje się na etapie ścieżki zakupowej. Na początku możesz polecić zapisanie się na listę e-mailową, następnie np. webinar, a dalej prezentację produktu czy usługi.

Jak przyspieszyć tworzenie content huba?

Jeśli masz już treści na stronie, jak np. ja na tym blogu, to możesz utworzyć do nich bardziej ogólną stronę filaru, a na stronie filaru, umieścić linki do klastrów, oczywiście z klastrów linki z powrotem do filaru.

Chodzi mi po głowie zrobienie czegoś takiego dla osób, które korzystają lub chcą skorzystać z usług specjalisty seo czy agencji. Mam już kilka tego typu tematów, natomiast problem jest taki, że nie są to tematy realnie wyszukiwane przez użytkowników.

Oczywiście, warto, żebyś wcześniej zrobił research tematów, fraz… by upewnić się, że to, co masz, jest wystarczające. Być może research wykaże, że potrzebujesz 10 nowych tematów, a 10 starych możesz już wykorzystać z tego, co masz, tylko będą wymagały optymalizacji seo.

Zobacz. Trochę pracy i content hub gotowy. Mógłbym na tym zakończyć materiał, ale jeszcze dwa słowa o promocji i monitorowaniu efektów.

Czas na promocję content huba

Napracowałeś się nad stworzeniem content huba, dlatego nie pozostawiaj go samemu sobie, ale zadbaj o jego promocję. Dobry content hub z czasem sam powinien generować ruch organiczny, ale warto mu nieco pomóc.

Możesz to robić na mnóstwo sposobów, chociażby poprzez promocję:

  1. na Twojej liście mailingowej,
  2. na forach internetowych,
  3. w grupach w social mediach,
  4. seo, pozyskując do niego linki,
  5. przez płatne kampanie np. Google Ads, Facebook i inne,
  6. na serwisach i blogach branżowych,
  7. z influencerami z branży…

Ja osobiście na pewno kładłbym nacisk na seo, bo tutaj praca włożona raz, może procentować nawet latami.

Mierz wyniki content huba

Warto, żebyś na bieżąco mierzył efektywność content huba, bo być może będzie wymagał zmian, poprawy, aby działał jeszcze lepiej. Poniżej kilka elementów, które powinieneś monitorować:

  • frazy kluczowe
    • monitoruj pozycje fraz w Google, pod które przygotowałeś content hub’a,
    • w Google Search Console zweryfikuj, na jakie nowe frazy strona rankuje w Google być może niektóre z nich będą wymagały przygotowania dodatkowych treści,
  • wyświetlenia – w Google Search Console sprawdzaj, czy zwiększa się liczba wyświetleń Twojej strony,
  • ctr – ponownie w Google Search Console sprawdzaj poziom ctr (kliknięć, do wyświetleń) i jeśli przy niektórych stronach mocno odstaje, to może warto zoptymalizować title lub description,
  • ruch monitoruj, czy poziom ruchu się zwiększa oraz czy nie ma jakichś większych spadków, ewentualnie skąd ruch jest największy, bo może tam warto byłoby położyć większy nacisk na promocję,
  • współczynnik odrzuceń (bounce rate) – użytkownicy w content hubie powinni przechodzić dalej i dalej, dlatego warto monitorować, który materiał powoduje opuszczenie przez nich strony, bo być może warto nad nim popracować,
  • konwersje – jak wspominałem wcześniej, w content hubie możesz mieć wiele różnych konwersji, warto je podpiąć pod Google Analytics, aby na bieżąco je monitorować oraz kontrolować ich źródła.

Podsumowanie

Content huby są świetne nie tylko pod względem seo, bo Google rozumie dobrze temat, docenia rozbudowane treści, równocześnie takie strony, też zapewniają odpowiedni przepływ mocy seo, co pozwala zajmować im wysokie pozycje w Google. Są świetne również dla użytkownika, który dostaje kompleksowe treści, przedstawione w zorganizowany sposób. To przekłada się na budowanie zaufania i autorytetu w oczach użytkowników, polecanie ich i autopromocję.

Od strony seo nie wszystkie tematy nadają się do tworzenia content hub’ów, ale i tak warto przemyśleć tę strategię, ze względu na możliwość zbudowania pozycji prawdziwego eksperta w swojej dziedzinie, który nie tylko ma wiedzę, ale też dzieli się nią z odbiorcami w sposób klarowny, kompleksowy i pełny. Tak nawiążesz nić porozumienia z czytelnikami, przekonasz ich do siebie, a z czasem, kto wie, może zbudujesz grono klientów, którego pozazdrości Ci niejeden konkurent z branży, który wcześniej nawet nie pomyślał o tym, że content hub może wspomóc skuteczną sprzedaż online.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

o autorze

Sławomir Gdak

"Pomagam właścicielom małych i średnich firm w generowaniu ruchu z wyszukiwarek, aby ich biznes był stabilniejszy i bardziej dochodowy, za pomocą każdego rodzaju produktów i usług, jakie w danym momencie pozwalają mi ten cel realizować najlepiej."

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę GDAQ.PL Multimedia Sławomir Gdak. Zgoda może zostać anulowana w dowolnym momencie. Szczegółowe informacje dotyczące danych osobowych są umieszczone na stronie polityki prywatności.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.

Slawek Gdaq

Chcesz, żebym pomógł Ci zwiększyć pozycje, ruch i przychody z Twojej strony?

Sprawdź moją propozycję pozycjonowania.