Google Search Console – instrukcja obsługi

Google Search Console - instrukcja obsługi
Google Search Console dawniej Google Webmaster Tools to bezpłatne narzędzie służące do optymalizacji strony i monitorowania jej stanu na bieżąco. Dzisiaj omówię je krok po kroku, bo każda osoba zajmująca się pozycjonowaniem strony, powinna zacząć prace właśnie od zapoznania się ze wszystkimi uwagami z Google Search Console i naprawieniem błędów jakie ono wskazuje.

Bardzo wiele błędów, które pokazuje właśnie Google Search Console można napotkać podczas robionych audytów seo, a zatem warto skorzystać z tego darmowego narzędzia i wyeliminować błędy, aby poprawić pozycje Twojej strony w Google.

1. Rejestracja w Google Search Console

Aby uzyskać dostęp do wszelkich usług Google np. Google Analitycs, Google AdWords, Gmail w tym też Google Search Console należy zarejestrować konto. Możesz to zrobić klikając tutaj >> i wypełniając formularz. W formularzu możesz podać swój adres e-mail choć preferowany jest adres gmail’owy.

Jeśli już masz swoje konto w Google przejdź do strony https://www.google.com/webmasters/ i zaloguj się na to konto.

2. Jak dodać stronę do Google Search Console

Po zalogowaniu się do Google Search Console ujrzysz poniższy formularz dodawania strony, lub aplikacji na Androida.

logowanie do google search console
Wpisz adres swojej pierwszej strony i kliknij przycisk “Dodaj”.

Jeśli dodajesz kolejną witrynę do swojego konta to zaloguj się na nie, a następnie na liście stron kliknij przycisk “Dodaj” i wpisz adres nowej witryny.

dodawanie kolejnej witryny do google search console

2.1 Weryfikacja strony w Google Search Console

Po dodaniu strony niezbędna będzie jej weryfikacja, aby potwierdzić Google, iż jesteś jej właścicielem.

Do dyspozycji masz 5 metod weryfikacji witryny.

Zalecana metoda weryfikacji strony

Najszybsza metoda z której i ja zawsze korzystam. Jak widać na poniższym screenie metoda została opisana dokładnie krok po kroku. Należy pobrać plik, następnie umieścić go w folderze głównym domeny na serwerze, zakliknąć “Nie jestem botem” i kliknąć “Zweryfikuj”.weryfikacja strony zalecana w google search console

Alternatywne metody weryfikacji strony
weryfikacja strony alternatywna w google search console

Tag HTML

Należy skopiować uzyskany fragment kodu HTML, wkleić go w sekcji head strony głównej witryny, którą chcemy dodać, a następnie kliknąć “Zweryfikuj”.

memtoda alternatywna weryfikacji strony w gsc tag html

Dostawca nazwy domeny

Dostawca nazwy domen – należy wybrać dostawcę domeny następnie skopiować fragment konfiguracji serwera DNS.

memtoda alternatywna weryfikacji strony w gsc dostawca

Google Analitycs

Jeśli korzystasz już z Google Analytics to za jej pomocą możesz zweryfikować swoją stronę w Google Search Console.

memtoda alternatywna weryfikacji strony w gsc ga

Menedżer tagów Google

Jeśli masz poprawnie skonfigurowanego menedżera  tagów możesz też jego wykorzystać do weryfikacji strony w Google Search Console.memtoda alternatywna weryfikacji strony w gsc menedzer tagow

 

3. Ustawienia w Google Search Console

Wszelkie ustawienia usługi są dostępne w prawym górnym rogu po kliknięciu ikony koła zębatego.

ustawienia w google search console

3.1 Ustawienia Search Console

W pierwszej zakładce znajduje się tylko możliwość zezwolenia, lub odmowy wysyłania powiadomień od Google Search Console na adres mailowy, na który zarejestrowane jest konto.

3.2 Ustawienia witryny

W tym miejscu możesz ustawić preferowaną domenę. Jak widać na poniższym screenie możesz ustawić czy witryna w Google ma być widoczna z przedrostkiem www czy też bez. Poza przekierowaniem 301 warto ustawić to też w Google Search Console, a i o jednym i o drugim bardzo wielu autorów stron zapomina.

Więcej informacji uzyskasz na stronie https://support.google.com/webmasters/answer/44231

Kolejna opcja to ustawienie szybkości indeksowania strony.

ustawienia witryny google search console

Więcej informacji uzyskasz na stronie https://support.google.com/webmasters/answer/48620

3.4 Zmiana adresu

W przypadku kiedy zmieniasz domenę możesz skorzystać z tej funkcji. Znajdziesz tutaj możliwość wyboru nowej domeny, sprawdzenia poprawności przekierowań 301, czy weryfikacja nadal jest poprawna oraz możliwość poinformowania wyszukiwarkę Google o nowym adresie.

zmiana adresu strony google search console

Więcej informacji uzyskasz na stronie https://support.google.com/webmasters/answer/83106

3.5 Usługa Google Analytics

Ta funkcja pozwala na połączenie Google Search Console z Google Analitycs czego efektem jest dostęp do zwiększonej ilości danych o Twojej witrynie.

połączenie kont google search console z google analytics

3.6 Użytkownicy i właściciele usługi

To bardzo przydatna funkcjonalność, która pozwala Ci nadać uprawnienia do Twojej strony w Google Search Console innym użytkownikom. Możesz dać im pełne uprawnienia, lub też ograniczone. Po co to robić? Jeśli jesteś właścicielem strony i chcesz, aby webmaster, seowiec, lub ktokolwiek inny zweryfikował co się dzieje z Twoją witryną, a nie chcesz dawać mu swoich loginów i haseł (zdecydowanie nie powinieneś tego robić) to warto właśnie nadać mu odpowiednie uprawnienia.

nadawanie uprawniene google search console

Właściciel jest głównym użytkownikiem usługi w Google Search. Ma on prawo dodawać innych użytkowników, nadawać im uprawnienia oraz w razie potrzeby usuwać. Ma dostęp do wszystkich danych dostępnych w usłudze, narzędzi oraz dowolnej konfiguracji samej usługi.

Właścicieli dzielimy na dwie grupy:

  • zweryfikowany właściciel – właściciel tworzący usługę i potwierdzający ją przez dokonanie jej weryfikacji za pomocą dostępnych mozliwości. W usłudze musi być przynajmniej jeden zweryfikowany właściciel;
  • wyznaczony właściciel – nigdy nie weryfikował usługi, może nadawać innych właścicieli wyznaczonych.

Użytkownik nie jest właścicielem witryny, lecz ma dostęp do wyświetlania danych oraz pewnych narzędzi.

Użytkowników dzielimy na dwie kategorie:

  • z pełnym dostępem – jak samo stwierdzenie sugeruje, ma dostęp do większości danych i części narzędzi,
  • z ograniczonym dostępem – ma mocno okrojone możliwości co do oglądania danych oraz nie ma dostępu do narzędzi.

3.7 Szczegóły weryfikacji

Tutaj możesz sprawdzić kiedy, przez kogo i jaką metodą dana witryna była weryfikowana w Google Search Console, a także możesz cofnąć weryfikację konkretnym osobom. W przypadku gdy ktoś ustawiał/weryfikował Ci co się dzieje w GSC możesz sprawdzić kiedy zrobił pierwszy krok czyli zweryfikował witrynę, a po wszystkim odebrać mu do niej dostęp.

szczegóły weryfikacji strony w google search console

3.8 Podmioty stowarzyszone

Podmioty stowarzyszone – zakładka zarządzania kontami podmiotów stowarzyszonych z nasza usługą.

4. Panel główny Google Search Console

Po weryfikacji witryny i przejściu do panelu głównego Google Search Console zobaczysz coś w stylu poniższego ekranu.

panel główny google search console

Po lewej stronie znajduje się menu nawigacyjne po całym narzędziu i tak są to:

  • Panel – czyli panel główny dla witryny, na którym obecnie się znajdujesz,
  • Wiadomości – zakładka z wiadomościami, które otrzymałeś od zespołu google,
  • Stan w wyszukiwarce – zakładka prezentująca dane na temat wyglądu Twojej witryny w wynikach wyszukiwania,
  • Ruch związany z wyszukiwaniem – dane prezentujące jakość ściągniętego ruchu na Twoją  stronę z wyszukiwarki,
  • Indeks Google – zakładka zawierająca dane dotyczące indeksacji Twojej witryny,
  • Indeksowanie – zakładka, w której znajdziesz techniczne aspekty dotyczące indeksowania Twojej witryny,
  • Problemy bezpieczeństwa strony – zakładka poświęcona bezpieczeństwu Twojej strony,
  • Inne zasoby – przydatne linki do narzędzi.

W panelu tym znajdziesz także podsumowanie z informacjami o nowych wiadomościach i bieżącym stanem witryny czyli błędami indeksowania, analityką wyszukiwania, zgłoszoną mapą strony.

5. Wiadomości

Wiadomości to miejsce komunikacji między Google, a Tobą. To tutaj znajdą się wszystkie ważne komunikaty od Google, na które powinieneś zwrócić uwagę. Najczęściej będziesz tutaj otrzymywał wiadomości ze strony Google związane z poradami dotyczącymi polepszenia widoczności oraz sposobu indeksowania Twojej witryny. Inny typ wiadomości jest związany z błędami napotkanymi na stronie przez roboty wyszukiwarki, bądź informacje o nałożonych karach ręcznych.

Kopie tych wiadomości trafiają również na maila, na którego zostało utworzone konto. W ten sposób nie sposób ich przegapić.

6. Stan w wyszukiwarce

6.1 Dane strukturalne

Tutaj są prezentowanie informacji na temat implementacji mikro danych na Twojej stronie. Ile z nich  jest zadeklarowanych poprawnie, a ile błędnie oraz jakiego rodzaju są to błędy. Poprawna i szczegółowa implementacja mikro danych poprawia wygląd Twojej strony w wynikach wyszukiwania, co bezpośrednio może przełożyć się na zwiększoną liczbę odwiedzin z organicznych wyników wyszukiwarki.

dane strukturalne google search console

Aby uzyskać informacje szczegółowe na temat tego gdzie został znaleziony błąd i czego dokładnie dotyczył wystarczy wybrać konkretny wiersz z tabeli pod wykresem. Pod tym adresem https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/ znajdziesz narzędzie Google do testowania danych strukturalnych.

6.2 Karty rozszerzone

Zakładka poświęcona polepszeniu prezentacji danych z twojej strony w wynikach wyszukiwania w postaci kart. Znajdziesz tutaj informacje na temat wszystkich niedociągnięć oraz błędów w implementacji kart na twojej stronie. Brak danych, lub błąd w ich implementacji może zaszkodzić wyglądowi twoich kart, lub nawet uniemożliwić ich wyświetlanie. Z kart ściąganych jest ruch z różnych urządzeń, stacjonarnych jak i mobilnych. Warto zadbać o dobrą prezentację danych na temat Twoich produktów, usług lub okazji.

W pierwszym poziomie znajdują się wiersze z sumarycznymi liczbami znalezionych rodzajów kart oraz liczbami błędów. Klikając w wiersz odnoszący się do poszczególnego typu karty z następnie poszczególnego typu błędu możesz zobaczyć szczegóły dotyczące gdzie został odnaleziony błąd.

Więcej informacji uzyskasz na stronie https://support.google.com/webmasters/answer/6381755

6.3 Marker danych

Narzędzie pozwala pokazać botom Google, w których miejscach Twojej strony znajdują się odpowiednie mikro dane. Dzięki temu w wyszukiwarce mogą pojawić się dodatkowe elementy w wynikach wyszukiwania co pozwoli Ci na wyróżnienie Twojej strony. Wszystko to można zrobić bez znajomości programowania.

Jak widać na poniższym screenie pokazujesz Google gdzie w obrębie Twojej witryny znajdują się podstrony z artykułami, filmami, produktami… wystarczy, że zrobisz to dla 1 podstrony, a Google sam rozpozna podobne podstrony.

marker danych google search console

6.4 Udoskonalenia HTML

Zakładka zawiera listę wykrytych błędów w strukturze HTML twojej witryny. Znajdziesz tutaj strony, na których nie wykryto odpowiednio uzupełnionych tagów title, description, błędy w ich długości oraz informacje o występujących duplikatach. Jeśli jakieś treści uniemożliwiły indeksację strony to tutaj zobaczysz o nich informacje.

udoskonalenia html google search console

Miejsce niezbędne do odwiedzenia przy optymalizacji stron. Dzięki niemu bardzo szybko poznasz podstawowe błędu w optymalizacji znaczników title i description.

Po kliknięciu w konkretny typ błędu zostaniesz przeniesiony do listy podstron na których ten błąd występuje.

6.6. Linki do podstron

Linki do podstron są to dodatkowe linki wyświetlane w Google dla danej witryny pod głównym wynikiem wyszukiwania, które mają ułatwić użytkownikowi szybsze dotarcie do interesujących ich informacji poprzez kierowanie do konkretnych podstron.

Niestety linki te są generowane automatycznie i nie można wskazać do jakich konkretnie podstron mają pojawić się linki.

Narzędzie dostarczone przez Google Search Console pozwala na degradację (obniżenie) linków do podstron, które twoim zdaniem nie są wartościowe dla użytkownika, a zostały automatycznie wygenerowane.

linki do podstron google search console

Więcej informacji uzyskasz na stronie https://support.google.com/webmasters/answer/47334?hl=pl

6.7 Przyspieszone strony mobilne AMP

Jeśli posiadasz stronę dostosowaną do AMP (zweryfikowane strony szybciej wczytują się na urządzeniach mobilnych), w tym miejscu pojawi się wykres odnośnie błędów które należy poprawić, aby jeszcze bardziej przyśpieszyć twoją stronę. W samym raporcie znajdziesz listę stron, które pomyślnie przeszły weryfikację AMP, oraz listę stron z błędami.

Na stronie docelowej raportu znajdują się skategoryzowane błędy dotyczące stron AMP oraz liczba stron, na których wystąpiły. Chcąc zobaczyć szczegóły, na których stronach wystąpił dany błąd wystarczy w niego kliknąć.

Więcej informacji uzyskasz na stronie https://support.google.com/webmasters/answer/6340290

7. Ruch związany z wyszukiwaniem

Tutaj znajdziesz wszelkie informacje na temat wyszukiwania Twojej witryny w Google, linków prowadzących do niej, informacje o karach ręcznych czy problemów z obsługą strony na urządzeniach mobilnych.

7.1 Analityka wyszukiwania

Analityka wyszukiwania jest to jeden z ciekawszych raportów w Google Search Console. Znajdziesz w nim mnóstwo informacji na temat wyszukań Twojej witryny w wyszukiwarce Google w tym m.in.: jaka jest jej liczba wyświetleń, liczba kliknięć, CTR jej pozycja.

Powyższe dane można filtrować według zapytań, stron, krajów, urządzeń, typu wyszukiwania, czy zakresu dat.

Analityka Wyszukiwania Google Search Console

Jeśli nie posiadasz żadnego narzędzia do monitorowania pozycji strony w Google to od tego zawsze możesz zacząć.

Jest to świetne narzędzie do analizowania np. fraz z długiego ogona, wyszukiwania tych które są wysoko i np. lekko optymalizując treści na stronie można je podciągnąć wyżej.

Więcej informacji uzyskasz na stronie https://support.google.com/webmasters/answer/6155685

Jak czytać raport analityka wyszukiwania?

Pierwsze co należy zrobić to zaznaczyć odpowiednie dane, które chcesz wyświetlać. Do wyboru masz:

  • kliknięcia – liczba kliknięć w wybranym okresie,
  • wyświetlenia – liczbę wyświetleń w wybranym okresie,
  • CTR – stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń w wybranym okresie,
  • Pozycja – średnia pozycja, na której wyświetlana jest Twoja strona.

Wyświetlane dane możesz grupować według następujących kryteriów:

  • zapytania – frazy które spowodowały wyświetlenie się Twojej strony w wyszukiwarce,
  • strony – grupowanie po adresach url, które wyświetlały się w wyszukiwarce,
  • kraje – grupowanie po kraju, z którego pochodziło zapytanie,
  • urządzenia – grupowanie po rodzaju urządzenia na jakim zostało wpisane zapytanie,
  • typ wyszukiwania – grupowanie po typie np.: wyszukiwarka fraz, grafik, filmów…
  • data – grupowanie po datach, w których wystąpiło zapytanie.

Pod miejscem wyboru grupowania po dacie masz rozwijaną listę gdzie wybieramy okres jakiego ma dotyczyć wyświetlanie wyników.

7.2 Linki do Twojej witryny

W tym miejscu znajdziesz linki prowadzące do Twojej strony. Przydatne np. przy usuwaniu filtra, natomiast niestety nie są to wszelkie prowadzące do niej linki, a tylko część dlatego warto posiłkować się zewnętrznymi narzędziami jak Ahrefs czy MajesticSeo.

linki prowadzące do twojej-witryny google search console

Ekran został podzielony na 3 sekcje:

  • Źródła największej liczby linków – czyli z jakich stron masz najwięcej linków,
  • Jak wyglądają linki do Twoich danych – jakie anchor texty zostały użyte w linkach,
  • Treść najczęściej wskazywana przez linki – do jakich stron najczęściej kierują linki.

7.3 Linki wewnętrzne

Ten raport dostarczy Ci informacji na temat linkowania wewnętrznego Twojej strony. Znajdziesz w nim wszystkie strony wraz z liczbą linków prowadzących do nich. Po kliknięciu w dany link zostaniesz przeniesiony do listy stron linkujących do tej strony. Dane można pobrać i analizować dalej w excelu.

Raport przydatny przy analizie, próbie zrozumienia struktury serwisu, optymalizacji linkowania wewnątrz.

linki wewnetrzne twojej strony google search console

7.4 Ręczne działania

W raporcie działania ręczne pojawiają się informacje (oby jak najrzadziej 🙂 na temat filtrów ręcznych nałożonych na Twoją stronę. Kary te nakładane są za niestosowanie się do wytycznych Google dla webmasterów >> i najczęściej dotyczą nienaturalnego linkowania.

Jeśli rzeczywiście otrzymasz już taki filtr za pozyskiwanie linków warto dokładnie przeanalizować dane z zakładki “Linki do Twojej witryny”, a także wspomóc się wcześniej wspomnianymi narzędziami zewnętrznymi, aby mieć pełny pogląd na pozyskane linki. W powiadomieniu otrzymasz kilka przykładowych “złych” linków oraz informację jak pozbyć się filtra.

Więcej informacji o narzędziu do zdejmowania filtrów znajdziesz tutaj >>

7.5 Kierowanie międzynarodowe

W przypadku gdy Twoja strona posiada kilka wersji językowych możesz wybrać jej kraj domyślny i sprawdzić czy poprawnie zostały zastosowane tagi hreflang na Twojej witrynie. W razie błędnie zdefiniowanych tagów uzyskamy stosowne informacje.

Więcej informacji uzyskasz na stronie https://support.google.com/webmasters/answer/189077 oraz https://support.google.com/webmasters/answer/6059209

7.6 Obsługa na urządzeniach mobilnych

Urządzenia mobilne z roku na rok są co raz popularniejsze, a w niektórych krajach więcej korzysta się właśnie z nich niż ze stacjonarnych, dlatego optymalizacja stron pod nie jest bardzo ważna. Warto zajrzeć właśnie do zakładki “Obsługa na urządzeniach mobilnych”, aby sprawdzić jakie błędy posiada Twoja witryna i w jaki sposób należy ją poprawić, aby była bardziej przyjazna w użytkowaniu.

obsługa strony na urządzeniach mobilnych google search console

O tym jak projektować strony mobilne znajdziesz informacje w artykule “Czy 21 kwietnia nastąpi mobilne trzęsienie ziemi w Google?”.

8. Indeks Google

8.1 Stan indeksowania

W tej części znajdziesz informacje na temat liczby zaindeksowanych podstron Twojej witryny w Google w przeciągu ostatniego roku. Dostępne są 2 widoki :

  • podstawowy – prezentujący wykres liczby zaindeksowanych stron,
  • rozszerzony – gdzie do wcześniejszego wykresu dorzucić możesz informacje na temat stron zablokowanych przez plik robots.txt oraz url usuniętych z wyników wyszukiwania na Twoją prośbę.

stan indeksowania google search console

8.2 Słowa kluczowe w treści

slowa kluczowe w treści google search console

W tej zakładce znajdziesz informacje o najczęściej pojawiających się słowach kluczowych na Twojej stronie. Bardzo przydatne podczas analizy optymalizacji strony pod wybrane frazy kluczowe czy zweryfikowania czy Google dobrze rozumie jej tematykę.

Google pokazuje tutaj jak ważne jest dane słowo kluczowe, w jakich odmianach występuje, jak często pojawiło się na stronie, oraz pod jakimi najczęściej adresami można je zobaczyć.

Przykład słowa kluczowego “seo” pokazuje, że pojawiło się ono 13 700 razy na moim blogu.

Dane oczywiście mogą zostać pobrane do excela w celu dalszej analizy.

8.3 Zablokowane zasoby

W tej zakładce możesz zobaczyć listę zablokowanych stron przed botami Google w pliku robots.txt. To co blokujesz na stronie może mieć duży wpływ na wygląd i działanie strony, oraz jej pozycję w Google dlatego warto zweryfikować czy wszystkie znajdujące się tam adresy zostały umieszczone słusznie.

zablokowane zasoby google search console

Na pierwszej stronie znajduje się lista blokowanych hostów, po kliknięciu na nie otrzymujesz link do konkretnie blokowanego adresu, a po kliknięciu na ów adres otrzymujesz dostęp do listy stron korzystających z tego pliku. Po kliknięciu w adres strony uzyskasz informacje na temat tego w jaki sposób odblokować dostęp do ów pliku.

Więcej informacji uzyskasz na stronie https://support.google.com/webmasters/answer/6153277

8.4 Usuń adresy URL

To narzędzie pozwala na usunięcie z wyników wyszukiwarki wybranych przez Ciebie adresów url. Obchodź się z nim ostrożnie, abyś nie usunął ważnych stron 🙂

Usunięcie adresu przez tę opcję nie jest równoznaczne z zablokowaniem możliwości ponownej indeksacji, dlatego jeśli chcesz na stałe się go pozbyć powinieneś skorzystać z blokowania jego w robots.txt czy też w meta tagach.

Więcej informacji na temat blokowania adresów przeczytasz tutaj >> https://support.google.com/webmasters/topic/4598466

usuwanie adresów google search console

9. Indeksowanie

Ta zakładka zawiera narzędzia z raportami dotyczące indeksacji Twojej witryny, czyli jej widoczności w Google.

9.1 Błędy indeksowania

W tym raporcie znajdziesz informacje o problemach z indeksowaniem jakie Google napotkał podczas badania Twojej strony m.in.: błędy połączenia z domeną (dns), dostęp do zasobów witryny 404, 500, problemy z robots.txt.

W raporcie znajdują się 3 zakładki i dane te możesz sprawdzać dla komputerów, smartfonów i telefonów.

błędy witryny w google search console

Warto co jakiś czas tutaj zaglądać i sprawdzać czy strona działa stabilnie, oraz czy nie pojawiają się nowe błędy 404. Dzięki temu będziesz mógł szybko reagować na pojawiające się problemy.

9.2 Statystyki indeksowania

Zakładka statystyki indeksowania dotyczy aktywności robota google na Twojej witrynie w ciągu ostatnich 90 dni. Masz tutaj dostęp do 3 ważnych wykresów:

  • liczbę stron indeksowanych dziennie, czyli liczba stron dziennie odwiedzonych przez robota google,
  • liczba kilobajtów danych pobieranych dziennie, czyli liczba danych ile robot google pobiera podczas indeksacji stron,
  • czas spędzony na pobieraniu strony (w milisekundach), czyli czas jaki robot spędza na przetwarzaniu Twojej strony.

statystyki indeksowania google search console

9.3 Pobierz jako Google

Jeśli wprowadziłeś jakieś zmiany na swojej stronie i chcesz, aby Google jak najszybciej do nich dotarł możesz skorzystać właśnie z tego narzędzia. Podczas wpisywania konkretnego adresu url do sprawdzenia możesz wybrać jej pobranie strony w wersji na komputery jak i mobilnej.

pobierz jako google

Po kliknięciu “Prześlij do indeksu” pokaże Ci się ekran z możliwością wyboru 2 metod pobierania:

  • tylko podanego adresu, gdzie indeksowana jest tylko strona, której adres podaliśmy (500 miesięcznie),
  • podany adres wraz z linkami, czyli stronę z podanego adresu i wszystkie strony do których prowadzą linki z danej strony (10 miesięcznie).

przesyłanie informacji do google

Podczas pobierania masz możliwość porównania widoku strony dla użytkowników oraz dla robota google, a także przeanalizowania danych zwrotnych: czy dany zasób jest dostępny oraz odpowiedź serwera.

podgląd strony jaką zobaczy google oraz użytkownik

Więcej informacji uzyskasz na stronie https://support.google.com/webmasters/answer/6066468

9.4 Tester pliku robots.txt

To narzędzie pozwala przetestować plik robots.txt Twojej strony i zweryfikować czy nie zawiera on jakiś błędów. Dodatkowo możesz wpisać konkretny adres url strony i sprawdzić czy nie jest on blokowany.

tester pliku robots w google search console

Więcej informacji uzyskasz na stronie https://support.google.com/webmasters/answer/6062608

9.5 Mapy witryn

W tym miejscu możesz dodać mapę xml swojej witryny w celu przyspieszenia indeksacji jej nowo dodawanych zasobów. Dzięki niemu uzyskasz też informację ile z przesłanych adresów zostało realnie zaindeksowanych, a także czy mapa zawiera jakieś błędy i ostrzeżenia jak widać na poniższym screenie.

testowanie mapy witryny w google search console

Więcej informacji uzyskasz na stronie https://support.google.com/webmasters/answer/183668?hl=pl

9.6 Parametry w URL-ach

Aby pomóc wyszukiwarce google szybszą oraz poprawniejszą indeksacje twojej witryny możesz wyznaczyć parametry w adresie url, z którymi strony nie powinny być indeksowane, a które powinny. Pozwala to na uniknięcie indeksacji np.:wyników filtrów, stron z parametrami sesji, itp.

Blokowanie takich zasobów zabezpiecza twoją stronę przed duplicate content.

parametry w adresach url

Więcej informacji uzyskasz na stronie https://support.google.com/webmasters/answer/6080548?rd=1

10. Problemy bezpieczeństwa strony

W tej zakładce znajdziesz informacje na temat problemów z bezpieczeństwem Twojej witryny. Szczególnie przy używaniu popularnych systemów cms wordpress czy joomla takie rzeczy się zdarzają więc warto odpowiednio zabezpieczyć tego typu strony, natomiast jeśli już dojdzie do takiej sytuacji to warto tutaj zajrzeć, aby sprawdzić w czym konkretnie tkwi problem i jak go rozwiązać.

Poniżej przykład jednego z moich katalogów stron nie opartych o wordpress 🙂 w którym problem polegał na tym, że umieszczono w nim linki do stron potencjalnie mogących zaszkodzić osobom odwiedzającym. Wystarczyło usunąć te linki, aby wszystko powróciło do normy.

informacje o problemach dotyczacych bezpieczenstwa domeny google search console

Więcej informacji uzyskasz na stronie https://support.google.com/webmasters/answer/3258249https://support.google.com/webmasters/answer/2913382

11. Inne zasoby

W tej zakładce znajdziesz linki do innych przydatnych narzędzi, które pozwolą jeszcze bardziej ulepszyć twoją stronę.

  • Narzędzie do testowania danych strukturalnych – niewielkie narzędzie pozwalające przetestować konkretny adres url pod względem obecności danych strukturalnych.
  • Asystent do oznaczania danych – jeśli nie wiesz jak zadeklarować dane strukturalne na twojej stronie to narzędzie na pewno ci pomoże. Wystarczy kilka kliknięć i skopiowanie wygenerowanego kodu.
  • Tester znaczników w emailu – niewielkie narzędzie do testowania maili w formie HTML.
  • Google Moja Firma – link do zarządzania wizytówką firmy w wyszukiwarce google.
  • Google Merchant Center – usługa umożliwiająca umieszczenie twoich produktów w zakupach google.
  • PageSpeed Insights – narzędzie do testowania szybkości strony zarówno na komputerach jak i w wersji mobilnej.
  • Twoja wyszukiwarka – możliwość stworzenia własnej wyszukiwarki dla Twojej witryny.
  • Domeny Google – link do wyszukiwarki domen google, na których możesz postawić swoją witrynę.
  • Akademia dla webmasterów – poradnik, jak tworzyć jeszcze lepsze witryny.

Podsumowanie

Google Search Console to bardzo rozbudowane i przydatne narzędzie, które pozwoli Ci bezpłatnie uzyskać informacje na temat wszelkich problemów z witryną. Proponuję właśnie od tego narzędzia rozpocząć Twoja przygodę z optymalizacją witryny pod seo, a jeśli już z niego korzystasz to regularnie tam zaglądaj, by trzymać rękę na pulsie 🙂

Mam nadzieję, że ten artykuł przekonał Cię, że warto korzystać z Google Search Console i pomoże Ci sprawnie korzystać z niego.

Jeśli dane z Google Search Console Ci nie wystarczą, to zapraszam Cię do zapoznania się w moim szkoleniem “Opti Seo One” w którym omawiam różne metody optymalizacji, także te którymi Google nie chcę się z nami  dzielić 🙂

o autorze

Sławomir Gdak

"Pomagam właścicielom małych i średnich firm w generowaniu ruchu z wyszukiwarek, aby ich biznes był stabilniejszy i bardziej dochodowy, za pomocą każdego rodzaju produktów i usług, jakie w danym momencie pozwalają mi ten cel realizować najlepiej."

37 komentarzy

napisz komentarz
  • Bardzo ciekawy i rozbudowany artykuł. Nie sądzę aby samo GSC wystarczyło do kompletnego i dogłębnego audytu, ale jest z pewnością podstawowym narzędziem do analizy.

  • Bardzo fajne zestawienie informacji. Dzięki niemu sobie przypomniałem, aby zerknąć do Google Search Console, czego nie robiłem ostatnio zbyt często. Dzięki wielkie.

  • Fajny darmowy kurs. Przyda się by w pełni rozkminić Google Search Console, bo z wielu zakładek jeszcze nie korzystałem. Dzięki

  • Świetny artykuł. Bardzo szczegółowo rozpisana każda zakładka w Google Search Console. Do wielu nawet nie zaglądałem, więc ta wiedza na pewno przyda się w staranniejszym wyłapywaniu błędów i lepszej optymalizacji strony.

  • Jakiś czas temu odkryłem “Analitykę wyszukiwania” i było to trochę jak złote runo. Nie miałem pojęcia, że z tak różnych i wcześniej przeze mnie nieogarniętych fraz osoby wchodzą na moją stronę. Same z siebie frazy te lądowały w top 10 bez żadnego pozycjonowania na nie i generowały ruch. W momencie gdy je odkryłem wystarczyło kilka linków i frazy są już top 3, bo nie ma na nie praktycznie żadnej konkurencji. Także Analityka wyszukiwań to baaardzo przydatne narzędzie.

  • Sławek, dzięki za kompleksowy poradnik dot. GSC z pewnością przyda się nie raz ciekawskiemu klientowi, który wypytuję się o każdą zakładkę :)Teraz wystarczy odesłać go do tego artykułu

  • Brakuje mi informacji bardziej szczegółowych odnośnie danych strukturalnych , albo jakiegoś odnośnika gdzie można dowiedzieć się więcej.

  • Dzięki. Z większą uwagą podszedłem, i to kolejny raz, do Search Console. Dziubię to już trzeci wieczór. Zawsze lepiej poznać punkt widzenia innych, szczególnie tych bardziej doświadczonych w seo – to poszerza kontekst i wiedzę.

  • Wow! Kawał dobrej roboty. Fajnie, że tak szczegółowo opisane, bo zazwyczaj człowiek obraca się tylko w kilku zakładkach i nawet nie wie co jeszcze można znaleźć 🙂

  • Proszę o wskazówkę, Wprowadziłem certyfikat SSL, w związku z tym chciałbym zmienić strony w Google Search Console z https://… na https://
    Jak to zrobić???

  • Dzięki za tak obszerny poradnik, widzę że włożyłeś w przygotowanie go wiele pracy. Tak swoją drogą to o kilku funkcjach nie miałem nawet zielonego pojęcia. Z pewnością będę do tego poradnika często wracał. Pozdrawiam.

  • Napisanie tego poradnika musiało zająć trochę czasu. Dzięki za to! Właśnie czegoś takiego szukałem od dłuższego czasu – wszystko wyjaśnione krok po kroku. Pozdrawiam!

  • Bardzo dobry i sensowny artykuł. Gorąco polecam, dla osób, które chcą się nauczyć czegoś i zrozumieć działanie GSC!

  • Dobry artykuł, tak naprawdę dzięki niemu zaczęliśmy korzystać z Google Search Console i w ogóle od tego bloga zaczęła się nasza przygoda z pozycjonowaniem, ale takim świadomym pozycjonowaniem.

  • Można jeszcze wspomnieć o narzędziu do zrzekania się linków tak zwanym disavow-links-main ja je odkryłem dopiero nie dawno :O A myślałem że znam GWT do podszewki.

  • Bardzo ciekawy artykuł!

    Jedno pytanie – u mnie nie wyświetla się część “Słowa kluczowe w treści”. Szkoda, chętnie bym do niej zajrzała :). Czy to jakiś chwilowy brak/nie ma tego u mnie, czy też Google zrezygnował z podawania tych informacji i usunął zakładkę?

  • Właśnie tego szukałem. Zamiast wcześniej znaleźć Twojego bloga, to ja przerabiam tutoriale z GSC na youtubie po angielsku. Biorę się do pracy. Dzięki Sławek 🙂

  • Ok. U mnie jak zawsze coś nie działa… Wszędzie pusto, albo nie taki adres, albo za mało danych. Czasami się zastanawiam czy moja strona nie jest przypadkiem zbudowana “jakoś nie tak”.
    Poradnik pewnie przydatny ale jak wprawić to w ruch?

  • Bardzo rozbudowany artykuł, pokazałeś wiele rzeczy, które można sprawdzać. Większości z tych raportów, często się nie używa, a szkoda, bo dużo informacji można z nich wyciągnąć. Sama też poszukam i posprawdzam je. Masz może jakiś artykuł o tych karach od Google za linkowanie i za co można je dostać?

  • Witam, pytanie dotyczy dodawania strony do Google Search Console.

    Ze wskazówek w narzędziu wywnioskowałem, że należy dodać wszystkie warianty witryny (z www, bez www, oddzielnie z http i oddzielnie z https). Czyli cztery usługi. Pytanie brzmi – czy też tak robisz Sławku i jeśli tak, to czy dla każdej usługi należy wczytać tę samą mapę strony, czy ograniczyć wczytywanie tylko dla jednej (tej najgłówniejszej)?

  • Dzięki za podzielenie się wiedzą. Chociaż to wcześniejsza odsłona, ale zasady ogólnie są te same, więc wartościowy wpis jak najbardziej.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę GDAQ.PL Multimedia Sławomir Gdak. Zgoda może zostać anulowana w dowolnym momencie. Szczegółowe informacje dotyczące danych osobowych są umieszczone na stronie polityki prywatności.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.

Slawek Gdaq

Chcesz, żebym pomógł Ci zwiększyć pozycje, ruch i przychody z Twojej strony?

Sprawdź moją propozycję pozycjonowania.