Błąd 404 i jego wpływ na seo. Jak znaleźć i naprawić!
Strona błędu 404 pokazuje się internaucie, gdy dany zasób nie został odnaleziony. Zamiast niego pojawia się strona zastępcza. Co to oznacza w praktyce? Internauta chce wejść na stronę A, ale trafia na mało atrakcyjną stronę z błędem 404. Wzbudza to niechęć, a potencjalny klient lub czytelnik często po prostu wychodzi ze strony. Może to prowadzić do dużych strat zwłaszcza gdy takich błędów jest wiele.
Od strony bota Google, też nie wygląda to najlepiej. Bot przeznacza swoje zasoby na skanowanie wielu stron, które kierują do błędu 404. Z czasem może ograniczyć swoje wizyty na takiej stronie.
Treści na tych stronach nie są dostępne, pozycje spadają i ewentualna moc seo, która była kierowana na te adresy, wyparowuje, zamiast zostać ponownie wykorzystana.
Problem, dotyczy bardzo wielu witryn i jak widzisz, jest wielopoziomowy. Dlatego dzisiaj pomogę Ci skutecznie się z nim uporać.
Spis treści
Skąd się biorą strony błędu 404?
Strona błędu 404 jest niezbędna. To strona zastępcza, która pokazuje się zawsze w przypadku, gdy dana podstrona lub plik nie zostały odnalezione na serwerze i nie zadbano o odpowiednie przekierowania.
Stron błędu nie należy się bać, bo nie są niczym złym, jeśli nie ma ich w nadmiarze. Mogą się pojawić, gdy np.:
- strona została usunięta np. podstrona produktu, który już nie jest dostępny w sklepie,
- adres url strony został zmieniony np. po zmianie silnika sklepu (w takim przypadku polecam Ci artykuł: “Przebudowa sklepu, a pozycjonowanie”) lub nazwy produktu, wraz z jego adresem url,
- umieszczono lub wpisano błędny link do strony.
Strona błędu 404 a wpływ na seo
Popatrz, jak to wygląda w praktyce dla Google i użytkownika. Dana podstrona dobrze rankuje w Google na N fraz kluczowych, generuje ruch na stronę, potencjalnych klientów… Jej adres zmienia się i wskazuje stronę błędu 404. Konsekwencji jest wiele:
- Internauci wchodzą z Google na stronę z błędem 404, więc najprawdopodobniej zirytowani szybko kończą swoją wizytę, a Ty tracisz potencjalnych klientów,
- Google widzi, że strona nie istnieje, ma wysoki współczynnik odrzuceń (wyjść ze strony) i z czasem zaczyna obniżać jej pozycje w Google, ponieważ nie spełnia ona oczekiwań użytkowników. Do tego duża liczba takich stron może mieć wpływ na ocenę strony przez wyszukiwarkę.
Z tego powodu warto monitorować adresy url, wskazujące stronę błędu 404 i sprawdzać, czy nie można z nich zrobić jakiegoś użytku.
Jak znaleźć strony z błędem 404?
Świetnym, bezpłatnym narzędziem do znalezienia błędów 404 na stronie jest Google Search Console, które powinien zainstalować każdy właściciel strony.
Jeśli witryna ma jakieś błędy 404, to znajdziesz je w zakładce Stan. Jak możesz zobaczyć na poniższym screenie, na wykresie na czerwono świeci się informacja o 3 problemach w obrębie 27 stron.
Pod wykresem w sekcji Szczegóły widzisz, jaki to jest dokładnie problem oraz ilu stron dotyczy. W tym przypadku jest to błąd 404 na 12 stronach. Warto też zajrzeć do zakładki Wykluczono.
Błędy 404 pojawiają się cały czas, dlatego warto sprawdzać je regularnie. Im bardziej rozbudowana strona, tym potencjalnie problem jest większy. Przykładowo w sklepach internetowych, w których są setki czy tysiące produktów, błąd może często się pojawiać.
W Google Search Console możesz trafić też na pozorny błąd 404. Oznacza to podstronę nieistniejącą (z małą ilością treści lub pustą), ale zwracającą kod 200, czyli istniejącej strony. Stronę taką należy poprawić lub jeśli jest zbędna, powinna wskazywać na 404.
Alternatywnymi narzędziami dla Google Search Console mogą być np.: Screaming Frog, Sitebulb, Netpeak Spider, Ahrefs…
Jak naprawić błąd 404?
Skoro masz już swoją listę adresów z błędem 404, to z pewnością chciałbyś teraz zapytać: “Co mam z nimi zrobić? Jak to naprawić?”. Nie zawsze trzeba, ale warto zweryfikować, czy można naprawić błędy, aby strona działała lepiej, a nieprawidłowości było jak najmniej.
- Jeśli ktoś umieścił błędny link do Twojej witryny i masz taką możliwość, to skontaktuj się z nim, by go poprawił. Jeśli nie masz takiej możliwości, to zrób przekierowanie 301 z błędnego linku, do działającego.
- Niekiedy problem znajduje się wewnątrz Twojej witryny, np.
- dany produkt został wycofany z oferty sklepu, a adres wskazuje na stronę błędu 404, to warto przekierować go do podobnego produktu, którym klient może być zainteresowany lub kategorii, w której ten produkt się znajdował. Dzięki temu nie utracisz od razu potencjalnego klienta, a być może zainteresujesz go innymi produktami.
- usunięto kategorię, bo zmieniła nazwę, czy też została połączona z inną, to należy ją przekierować,
- jeśli artykuł na blogu został usunięty, to należy jego adres przekierować na artykuł pokrewny tematycznie,
- gdy doszło do zmiany silnika CMS i struktury adresów url, należy wykonać przekierowanie 301 na nowe adresy.
Zasada jest taka, że zawsze staramy się robić przekierowanie na najbardziej zbliżoną tematycznie stronę.
Wygląd strony błędu 404
Po poszukiwaniach w Google klient liczy na to, że znajdzie odpowiedź na swoje pytanie na stronie. Jeśli zamiast tego trafia na błąd 404, może bardzo szybko zakończyć wizytę. Dlatego warto zadbać o to, aby za wszelką cenę zatrzymać go na stronie.
Oto co warto umieścić na takiej stronie:
- przede wszystkim strona błędu 404 powinna poinformować użytkownika, że dana strona nie istnieje,
- zaprojektuj zgodnie z designem całej witryny i nie korzystaj ze standardowych szablonów, umieszczanych na serwerze przez hostingodawcę,
- dodaj wyszukiwarkę, aby użytkownik mógł szybko znaleźć alternatywne strony,
- wprowadź linki np. do kategorii, które pozwolą użytkownikowi szybko dotrzeć do interesujących go zasobów,
- stwórz formularz do zgłoszenia problemu; umieść w nim dane kontaktowe (np. numer telefonu, mail), gdyby internauta chciał się z Tobą skontaktować,
- informacje o promocjach, kody rabatowe, zapis do newslettera…
Firmy potrafią być bardzo kreatywne w kwestii projektowania stron 404.
Inne biznesy wykorzystują również takie strony, by przekonać użytkowników do swoich promocji i jeszcze coś im sprzedać.
A oto moja strona błędu 404 z tego bloga, zawierająca: menu, komunikat informacyjny, wyszukiwarkę, zapis na newsletter, oraz linki do wybranych artykułów.
Więcej o tworzeniu niestandardowych stron 404 znajdziesz tutaj https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/custom-404-pages?hl=pl
Podsumowanie
Problem błędów 404 dotyczy większości witryn. Im strona jest bardziej rozbudowa, tym błąd bywa bardziej uciążliwy dla użytkowników. Może odbijać się na konwersji, seo, prowadzić do spadku zaufania…
Staraj się stale monitorować strony z błędami 404. Jeśli się pojawią, nie stresuj się zbytnio, tylko staraj się odpowiednio reagować. Pełną instrukcję krok po kroku, jak to robić, masz w powyższym artykule 🙂
Sławek nie ująłeś ważnego aspektu – mianowicie od jakiegoś czasu Search Console uznaje linki wklejone do Youtube jako 404 … Youtube te linki samodzielnie skraca…
Koszulkowo_com ma też świetnie pomyślaną stronę błędu 404. Całkiem kreatywnie.
Jeśli chodzi o sprawy związane z SEO dopiero się uczę dlatego takie artykuły, jak i z resztą wszystkie inne pisane przez Ciebie są dla mnie bardzo pomocne. Dziękuję i pozdrawiam!
Świetny artykuł. W prosty i bardzo zrozumiały sposób wyjaśnia istotę problemu z błędem 404 i jak sobie z nim poradzić.
niestety ale większość właścieli albo nie wie o 404 albo lekceważy, nawet wskazanie problemu nic nie daje,
Warto unikać tego błędu jak ognia. Jedna z bardziej nieprzyjemnych sytuacji, z jaką można się spotkać. 404 bez odpowiedniego przekierowania potrafi robić sporo szkód.
Wiele osób przy stronach 404 zwraca nieprawidłowy kod np. 200. Warto sprawdzić, jeżeli ktoś korzysta z wordpressa.
Wpływa b.mocno negatywnie na pozycjonowanie;/
mocno daje po pozycji