Seo Quick Wins – 27 sposobów na szybkie efekty w seo

seo quick wins szybkie efekty seo

Od lat powtarzam, że seo wymaga bardzo dużej cierpliwości i raczej nie ma co liczyć na natychmiastowe rezultaty. Niedawno pisałem artykuł o tym, że na pierwsze efekty działań seo, możesz czekać nawet pół roku, dlatego ten materiał będzie bardzo nietypowy, bo będę mówił o seo quick wins, czyli szybkich, stosunkowo prostych i niedrogich metodach, które mogą przynieść widoczne rezultaty pozycjonowania w krótkim czasie.

Co ważne, nie będą to metody z pogranicza black hat seo (które mogłyby wpłynąć negatywnie), a wręcz odwrotnie – w pełni zgodne z wytycznymi Google, by poprawić pozycję strony. Od optymalizacji treści, budowania wartościowego contentu, optymalizację techniczną strony, aż po pozyskiwanie linków – wszystko to, co pozwoli Ci szybko zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania.

Opierając się na mojej praktyce i doświadczeniu, przedstawię Ci praktyczne porady i strategie, które sam stosuję w prowadzonych przeze mnie projektach.

Muszę jednak wspomnieć, że metody te najlepiej sprawdzą się u osób, które pracują nad pozycjonowaniem strony od jakiegoś już czasu. Znajdą tutaj dodatkowe możliwości uzyskania jeszcze lepszych efektów.

Dostępny również na Spotify >>.

Aby łatwiej było Ci konsumować ten materiał, podzieliłem go na 3 części: pierwsza związana z treściami, druga z optymalizacją techniczną (całości lub części witryny), trzecia z pozyskiwaniem linków.

Seo Quick Wins – treści

Zawartość strony naprawdę ma znaczenie. Wdrożenie poniższych metod Seo Quick Wins, związanych z optymalizacją treści, jest bardzo proste, gdyż wymaga tylko i wyłącznie ingerencji w teksty, także nie wymaga to żadnego technicznego wsparcia. Wystarczy, że zaangażujesz siebie lub swoich copywriterów i poświęcisz na to nieco czasu.

Do analiz związanych z treściami wykorzystałem takie narzędzia, jak: wyszukiwarka Google, Google Search Console, Google Analytics, Ahrefs, Senuto (wszystkie zostały omówione już wcześniej na moim blogu i linki do nich uzyskasz, klikając w ich nazwy powyżej).

1. Frazy spoza Top10 Google

Top10 Google to Święty Grall, do którego dążą wszyscy zajmujący się seo. Nie wiem, czy zdajesz sobie z tego sprawę, ale dużo łatwiej “wbić” do Top10 Google frazę, na którą pozycjonowana strona znajduje się na pozycjach Top11-20 czy 30, niż na tę, która znajduje się na końcu Top100 czy jeszcze dalej.

Skoro Google uznało Twoją stronę za na tyle odpowiednią i mocną, żeby pokazywać ją na wybraną frazę, np. na pozycji 19, to bardzo dobry znak i zielone światło do wejścia do Top10 Google.

Pokażę Ci tutaj dwie metody, do zastosowania w zależności od zastanej sytuacji.

Jak to zrobić?

  1. Otwórz Google Search Console,
  2. Na głównym ekranie, na wykresie Skuteczność, kliknij po prawej: Pełny raport albo z lewego menu z sekcji: Skuteczność wybierz Wyniki wyszukiwania,
  3. Na wykresie zakliknij: Średnia pozycja,
  4. W sekcji Zapytania po prawej stronie użyj strzałki w dół do filtrowania,
  5. Wybierz filtr Pozycja > Większe niż > 11,
  6. Możesz do tego dodać filtr Wyświetlenia powyżej jakiejś liczby, co pokaże Ci frazy, które mają dużą liczbę wyświetleń, ale są poza Top10 Google, czyli najbardziej opłaca się nad nimi popracować, bo dadzą najlepszy efekt,
  7. Sprawdź, na ile dana fraza pasuje do podstrony, która na nią rankuje. Możesz zastać dwie sytuacje:
    • jeśli fraza pasuje do tej podstrony, to:
      • sprawdź, na jakie jeszcze inne frazy rankuje dana podstrona, aby, optymalizując ją na tę frazę, nie zepsuć pozycji dla pozostałych,
      • zoptymalizuj treść pod te frazy – ja robię to w narzędziu Surfer > Audit, w który wprowadzam adres url wraz z frazami kluczowymi, a on na podstawie bieżącej analizy, pokazuje mi dokładne wytyczne,
      • jeśli to ważna dla Ciebie podstrona, to możesz zadbać o skierowanie do niej linka z innej mocnej podstrony Twojej witryny,
      • po kilku tygodniach od wdrożenia tych zaleceń, sprawdź efekt działań. Jeśli pozycja się nie poprawi, to warto jeszcze raz zastanowić się, czy ta fraza na pewno pasuje do tej podstrony i czy nie lepiej byłoby stworzyć dedykowaną pod nią treść, a tę zdeoptymalizować.
    • jeśli fraza nie pasuje do tej podstrony, to:
      • właśnie znalazłeś pomysł na przygotowanie nowej podstrony – ja robię to w narzędziu Surfer > Content Editor, gdzie wprowadzam wszystkie frazy, pod które chcę ten artykuł przygotować (to narzędzie też samodzielnie ich szuka i uwzględnia w wytycznych), a on daje mi wytyczne do przygotowania znaczników title, meta description, treści…,
      • zanim zaczniesz tworzyć podstronę pod tę frazę, warto byłoby poszukać wyrazów bliskoznacznych w jakimkolwiek narzędziu do wyszukiwania fraz, np. Surfer, Senuto, Ahrefs i uwzględnić je podczas tworzenia treści,
      • koniecznie monitoruj, czy Google dla tej frazy zaczął wyświetlać nowy adres url. Jeśli nie, to być może trzeba będzie zdeoptymalizować podstronę, która rankuje, aby nowa mogła zająć jej miejsce.

2. Frazy z Top10 Google, poza Top3 w wynikach wyszukiwania Google

Pojawienie się strony w Top10 Google, daje dość duży zastrzyk ruchu na stronę, ale tak naprawdę najwięcej zgarniają strony, które są na pozycjach Top3. Często to nie lada wyczyn, jednak gra jest warta świeczki, bo frazy z Top3 zgarniają około 40-70% całego ruchu z wyszukiwarek. Czym niższa pozycja, tym mniej ruchu możesz zdobyć, a już poza Top10, tylko niewielki procent osób w ogóle zagląda.

To oczywiście oznacza, że najlepiej, aby Twoja strona znalazła się na pozycjach Top1-3 i została doceniona przez algorytmy Google. Trudno będzie wejść do Top3 z pozycji 30, 40, 50, ale warto pochylić się nad frazami, które są już w Top10 Google i do Top3 nie jest im już tak daleko.

Jak to zrobić?

  1. Otwórz Google Search Console,
  2. Na głównym ekranie, na wykresie Skuteczność, kliknij po prawej: Pełny raport albo z lewego menu z sekcji Skuteczność kliknij: Wyniki wyszukiwania,
  3. Na wykresie kliknij: Średnia pozycja,
  4. W sekcji Zapytania po prawej stronie użyj strzałki w dół do filtrowania,
  5. Wybierz filtr Pozycja > Mniej niż > 11,
  6. Możesz do tego dodać filtr Wyświetlenia powyżej jakiejś liczby, co pokaże Ci frazy, które mają dużą liczbę wyświetleń, ale są poza Top10 Google, czyli najbardziej opłaca się nad nimi popracować, bo dadzą najlepszy efekt,
  7. Tym sposobem wyfiltrowałem frazy, które są w Top10 Google. Podstrony, które rankują na te frazy należy zoptymalizować, co ja robię we wcześniej wspomniałem Surfer > Audit, który daje mi dokładne wytyczne, jak to należy zrobić.

Google Search Console nie pozwala na nałożenie kilku filtrów, dlatego polecam export danych do Excela i wyfiltrowanie fraz, które są na pozycjach <=10, oraz >3, dzięki czemu wyfiltrujesz frazy na pozycjach 4-10.

3. Aktualizacja starych treści

Jeśli Twoja strona cieszy się dużym autorytetem, to często nowo publikowana podstrona, bardzo szybko zajmuje wysoką pozycję w Top10 Google. Jeśli nie, to robisz wszystko, co możesz, aby tak się stało. Optymalizujesz treść, pozyskujesz do niej linki, aby zdobyć Top10 w Google.

Niestety po miesiącach czy latach w Google pojawia się mnóstwo nowych stron, które wyszukiwarka uznaje za lepsze w danym temacie i zrzuca Twoją poza Top10 wyników. Taką sytuację miałem w przypadku artykułu: “Darmowy audyt seo? Wykonaj go samodzielnie!”, opublikowanego w 2014 roku, który bardzo szybko wszedł do Top10, ale fraza “darmowy audyt seo“, “audyt seo” okazała się dość łakomym kąskiem i konkurencja szybko stamtąd mnie wykurzyła. W sumie się nie dziwię, bo w tamtym czasie, materiał ten był dość marny i skłoniło mnie to do jego aktualizacji w 2021 roku, choć teraz warto byłoby ponownie przeprowadzić optymalizację.

Jak to zrobić?

  1. Otwórz Google Analytics,
  2. Przejdź do: Raporty > Badania zachowań użytkowników > Strony i ekrany,
  3. W zakresie dat wybierz: Porównaj i wybierz do jakiego okresu chcesz porównać, ja np. porównuję do tego samego miesiąca sprzed roku,
  4. W sekcji Ścieżka strony i klasa ekranu po prawej stronie kliknij ikonę + i wybierz dodatkowo: Sesja – źródło/medium, aby widzieć też źródło ruchu (całość można by dużo łatwiej zrobić w Google Looker),
  5. Ja dodatkowo posortowałem tabelę według wyświetleń, aby skupić się na tych najbardziej popularnych,
  6. Dla porządku w sekcji Ścieżka strony i klasa ekranu możesz kliknąć: Pokaż wszystkie wiersze i zmienić na: Pokaż zmianę w %.

W sekcji Wyświetlenia możesz sprawdzić, na jakich podstronach miałeś spadek ruchu organicznego i te, na których był on znaczący warto byłoby sprawdzić, zaktualizować, zoptymalizować…

4. Content gap, frazy Twojej konkurencji

Content gap to technika, która pozwala na znalezienie dodatkowych fraz kluczowych, których nie uwzględniłeś w swojej stronie, a są już skutecznie wykorzystywane przez konkurencję do przyciągania ruchu. Ta metoda pozwala zainspirować się do tworzenia całkowicie nowych treści, mogących przyciągnąć dodatkowych odwiedzających, do których do tej pory docierali tylko Twoi rywale.

Dzięki tej metodzie nie tylko zwiększysz możliwość dotarcia do nowych użytkowników za pomocą Google, ale też za sprawą bardziej kompleksowego podejścia Twoja strona będzie bardziej atrakcyjna dla odbiorców.

Do tej analizy przydadzą Ci się już płatne narzędzia, np. Ahrefs.

Jak to zrobić?

  1. Otwórz Ahrefs,
  2. Wpisz adres badanej witryny,
  3. Z lewego menu wybierz: Content Gap,
  4. Wpisz adresy konkurentów,
  5. W sekcji All intersections ja wybieram minimum 3 (czyli minimalnie trzech konkurentów rankuje na tę frazę, a moja strona nie).

Tym bardzo szybkim sposobem uzyskałem listę 45 fraz kluczowych. Dla części z nich trzeba by przygotować nowe artykuły, a część z nich uwzględnić w już opublikowanych podstronach.

5. Łatwe frazy Twojej konkurencji

Warto wykorzystywać pracę wykonaną już przez Twoich rywali, którzy inwestują w pozycjonowanie od jakiegoś czasu. Dzięki analizie ich strategii seo możesz wyciągnąć wnioski, które pozwolą szybciej osiągnąć pożądane efekty w pozycjonowaniu Twojej strony.

Do tego badania, niezbędne będzie wykorzystanie płatnych narzędzi analitycznych, jak np. Ahrefs, który pomoże odkryć łatwe do pozycjonowania frazy konkurencji. Przed tym badaniem warto sprawdzić, czy nasz profil linków ma podobną moc co u naszego konkurenta, aby mieć realne szanse na uzyskanie efektów dla wybranych fraz.

Jak to zrobić?

  1. Otwórz Ahrefs,
  2. Wpisz adres strony Twojego konkurenta w Site Explorer,
  3. Po lewej stronie w sekcji Organic Search kliknij: Organic keywords,
  4. Wyfiltruj
    • Position: 1-10 (frazy na pozycjach 1-10),
    • Volume: 50-500 (frazy ze średnią miesięczną liczbą wyszukań 50-500),
    • KD: 0-10 (trudność pozycjonowania fraz od 0 do 100).

Tym sposobem uzyskałem listę łatwych do pozycjonowania fraz mojej konkurencji, pod które teraz trzeba zoptymalizować obecne podstrony (np. za pomocą Surfer > Audit) lub też przygotować nowe (np. za pomocą Surfer > Content Editor).

Podane przeze mnie liczby przy filtrowanych parametrach są przykładowe, możesz je ustawiać według swoich preferencji.

6. Treści Twojej konkurencji generujące linki

Analiza tego, co robi Twoja konkurencja, jest bardzo ważnym elementem w pozycjonowaniu, bo pozwala Ci znaleźć drogę na skróty. Nie trzeba wynajdywać koła na nowo, ale iść wcześniej wytyczoną, sprawdzoną przez innych ścieżką. Warto przyjrzeć się też ich treściom, które pozwoliły pozyskać linki. Dzięki temu będziesz wiedział, jakie treści mogą przysporzyć Ci linków.

Jak to zrobić?

  1. otwórz Ahrefs,
  2. w Site Explorer wpisz adres strony Twojego konkurenta,
  3. po lewej w sekcji Pages kliknij: Best by links,
  4. zobaczysz tabelę zawierająca listę stron w obrębie danej domeny z największą liczbą linków (na poniższym screenie widać, że dodałem jeszcze filtr z adresem url /blog/, aby Ahrefs pokazał mi tylko artykuły blogowe),
  5. wybierz interesujący Cię temat,
  6. sprawdź, na jakie frazy rankuje ten adres konkurencji,
  7. przygotuj świetnej jakości, zoptymalizowaną pod wybrane słowa kluczowe treść (może Ci w tym pomóc mój artykuł: “Jak pisać artykuły”),
  8. napisz do autora strony, który podlinkował stronę konkurencji z zapytaniem, czy nie chciałby podmienić lub dodać Twojego linka, ze względu na to, że udostępniasz dużo obszerniejszy, kompleksowy i świeży artykuł, co będzie z korzyścią dla jego czytelników.
  9. skorzystaj z innych form promocji, aby dotrzeć z artykułem do jak największego grona odbiorców.

7. Optymalizacja CTR poprzez metatagi

CTR to współczynnik wyświetleń do kliknięć, a w przypadku seo, mówi się o CTR (Click-Through Rate) z wyników Google, czyli jaki procent osób, które widzą Twoją stronę w wynikach wyszukiwania, klikną w nią.

Poprzez skuteczną optymalizację metatagów, takich jak ‘title’ i ‘description’, które są wyświetlane w wynikach wyszukiwania, możesz znacząco poprawić wskaźnik CTR i tym samym przyciągnąć więcej użytkowników z wyszukiwarek na swoją stronę internetową.

Kluczem do sukcesu jest stworzenie bardziej atrakcyjnych i przyciągających uwagę znaczników meta, które nie tylko wyróżnią Twoją stronę wśród konkurencji, ale także zwiększą prawdopodobieństwo kliknięcia przez użytkowników w link prowadzący do Twojej witryny. Pamiętaj, że dobrze skonstruowane i przyciągające uwagę metatagi, to nie tylko sposób na poprawę widoczności strony, ale również skuteczna metoda na budowanie zaufania i zainteresowania potencjalnych odwiedzających.

Jak to zrobić?

  1. otwórz Google Search Console,
  2. z lewego menu wybierz: Skuteczność,
  3. upewnij się, że nad wykresem masz zaznaczone wszystkie elementy czyli: Łączna liczba kliknięć, Łączna liczba wyświetleń, Średni CTR, Średnia pozycja,
  4. wyfiltruj frazy, które mają pozycję Mniejsza niż 10 (czyli od 1 do 10), bo szkoda czasu na optymalizację pod kątem wyszukiwarek podstron spoza Top10,
  5. wyfiltruj frazy, które mają największą liczbę wyświetleń: Większe niż,
  6. i z tego, co widzisz, wybierz frazy do optymalizacji title i description,
  7. możesz też zrobić taką analizę dla konkretnej podstrony, klikając u góry: “+Nowa”, następnie “Strona” i wpisać adres strony.
  8. jak optymalizować?
    • meta title i description zawsze powinny być unikalne dla każdej strony – warto by przyciągały uwagę, wyróżniały się,
    • title
      • do 65 znaków,
      • zacznij od najważniejszego słowa kluczowego,
    • description
      • do 160 znaków,
      • zawrzyj w nim frazy,
      • w dłuższym opisie możesz dodać pytania, liczby, znaki specjalne, spowodować, aby był on bardziej intrygujący, wyróżniający się, zachęcający do kliknięcia.

Na powyższym screenie, zastosowałem się do tego, co wyżej napisałem i wynikło z tego, że warto byłoby zoptymalizować tagi mojego artykułu o WpRocket, który w ostatnich trzech miesiącach był średnio na piątej pozycji, wyświetlił się ponad 1680 razy, ale zdobył tylko dziewięć kliknięć, czyli CTR był na bardzo niskim poziomie 0,5%.

8. Google Direct Answer

Google w wynikach wyszukiwań w 2016 roku wdrożyło Direct Answer. Co to jest? To tak zwana pozycja zero, czyli Twoja strona może znaleźć się ponad wszystkimi wynikami wyszukiwań. To bardzo mocno zwraca na nią uwagę, choć z drugiej strony wyszukiwarka Google od razu daje odpowiedź na zadane pytanie, bez konieczności wchodzenia dalej, co może powodować ogólne obniżenie CTR dla tego typu wyników.

A tak przykładowo może to wyglądać

Aby taki efekt uzyskać, w swoich treściach musisz uwzględnić odpowiedzi na zadawane przez użytkowników pytania i opatrzyć je danymi strukturalnymi. Niestety nie ma gwarancji, że Google pokaże właśnie Twoją stronę na pozycji 0 w wynikach wyszukiwania. Najłatwiej będzie Ci wejść na pozycję 0, jeśli już Twoja strona rankuje na daną frazę.

Jak to zrobić?

1. Sprawdź, jakie pytania zadają internauci w danym temacie za pomocą dowolnego narzędzia, np.

  • wyszukiwarka Google (pole wyszukiwania) – po wpisaniu do niej frazy w polu wyszukiwania, pojawiają się propozycje zapytań. Możesz też zadać jakieś pytanie związane z frazą, a Google da Ci więcej propozycji z tym związanych.
  • wyszukiwarka Google (więcej pytań) – po wpisaniu swojego pytania do Google, możesz zobaczyć sekcję Więcej pytań.
  • wyszukiwarka Google (związane z tym wyszukiwaniem) – po wpisaniu frazy na dole wyników wyszukań może pojawić się sekcja Związane z tym wyszukiwaniem, co może być kolejnym pomysłem na pytania.
  • Ahrefs (po frazie) – po wpisaniu frazy w narzędziu Keywords Explorer w sekcji Keywords ideas zobaczysz Questions, a tam listę pytań związanych z danym tematem. Sporą różnicą w porównaniu do informacji z Google jest to, że poza pytaniami, masz dostęp do informacji, ile średnio miesięcznie osób wpisuje dane zapytanie do wyszukiwarki. Sam korzystam najczęściej właśnie z tej opcji.
Na zapytanie: “gdzie kupić rower” otrzymałem sugestie, ponad 70 zapytań, z czego blisko 20 z potencjałem ruchu.
  • AnswerThePublic – po wpisaniu danej frazy uzyskasz informacje o zadawanych pytaniach w tym temacie, a po rejestracji do bezpłatnej wersji programu też informacje o średniej miesięcznej liczbie wyszukań. Darmowa wersja jest ograniczona do trzech zapytań dziennie.

2. Sprawdź, czy Twoja strona rankuje już na te frazy. Nie musi, ale jeśli tak, to będzie łatwiej o wejście na pozycję 0.

Oba powyższe kroki w ekspresowym tempie załatwi za Ciebie Ahrefs:

  1. otwórz Ahrefs,
  2. w narzędziu Site Explorer wpisz adres badanej domeny,
  3. w sekcji Organic search kliknij: w Organic keywords,
  4. wyfiltruj Position 1-10,
  5. wyfiltruj w SERP features, zaznacz: where target doesn’t rank, a następnie: Featured snippet,

Tym sposobem uzyskałem listę fraz, która znajduje się w Top10, ale nie pojawia się na pozycji 0.

3. Jeśli masz już artykuł w danym temacie, to wystarczy jego aktualizacja, jeśli nie, to musisz stworzyć go od nowa (na podstawie researchu fraz kluczowych i wytycznych do optymalizacji z odpowiedniego narzędzia) i zawrzeć w nim krótkie odpowiedzi na te pytania na około 250-300 znaków.

4. Następnie w źródle strony musisz zawrzeć odpowiedni kod Schema, aby Google mógł te informacje dobrze zinterpretować. W tym celu skorzystaj np. ze strony: technicalseo.com, wybierając Schema dla FAQ Page albo poproś o przygotowanie tego kodu ChatGPT, wydając mu komendę w stylu: “Przygotuj proszę dane strukturalne Direct Answer do pytania: Tutaj moje pytanie, a Tutaj moja odpowiedź“.

9. Kanibalizacja słów kluczowych

Zjawisko kanibalizacji słów kluczowych to sytuacja, gdy Google nie może zdecydować, która podstrona Twojej witryny powinna rankować na dane słowo kluczowe i raz umieszcza jedną, a raz drugą.

Jako przykład podam Ci sytuację, w której świadczysz różne usługi marketingowe, w ramach strony prowadzisz też bloga. Podstrona z informacjami o usługach copywriterskich rankuje na pozycji 5, ale postanowiłeś napisać artykuł na blogu na temat copywritingu. Ten artykuł spowodował pojawienie się podstrony z artykułem na pozycji 10, a Twoja podstrona z informacjami o usługach copywriterskich zniknęła. Może to być chwilowe, może trwać dłużej, a może być tak, że co kilka dni Google pokaże raz jedną, raz drugą podstronę, nie mogąc się zdecydować, która z nich lepiej pasuje do tematu.

Jeśli Twoja strona usługowa będzie wypadać z wyników wyszukiwania na rzecz artykułu, to najprawdopodobniej obniży się jej poziom konwersji i będziesz na tym stratny. Z tego też powodu warto byłoby odzyskać nad tym kontrolę.

Jak to zrobić?

  1. znajdź podstrony, na których jest problem z kanibalizacją słów kluczowych.
    • z pewnością możesz to sprawdzić w wielu narzędziach, natomiast ja to robię w Senuto, w sekcji Analiza widoczności, wpisując adres badanej strony, a następnie przechodzę do sekcji Kanibalizacja, gdzie można znaleźć m.in. informacje o tym, jakiej frazy dotyczy kanibalizacja, oraz jakie adresy ze sobą kanibalizują, można posorotować wynik według średniej miesięcznej liczby wyszukań, aby rozpocząć od fraz z największym potencjałem.
    • jeśli wpiszesz w Google site:NazwaDomeny “fraza kluczowa”, to uzyskasz listę podstron badanej witryny związanej z tą frazą, to może być pomocne w analizie. Nie będą to jednak podstrony kanibalizujące się.
  2. zdecyduj, która ze stron powinna rankować na daną frazę i:
    • obie strony pozostają
      • dla drugiej podstrony (b) znajdź inną frazę (może bardziej niszową), którą pod nią zoptymamalizujesz,
      • ewentualnie dokonaj deoptymalizacji na wcześniejszą frazę, z którą był problem,
      • sprawdź, czy podstrony pierwotnej (a) nie można lepiej zoptymalizować pod daną frazę,
      • dodatkowo możesz podlinkować podstronę pierwotną (a) z podstrony (b),
    • pozostaje tylko jedna podstrona
      • jeśli podstrona (b) okazuje się zbędna, to możesz zrobić z niej przekierowanie 301 do podstrony (a), ewentualnie sprawdź wcześniej, czy nie warto przenieść części lub całości treści z tej podstrony (b) do pierwotnej (a).
analiza problemu kanibalizacji słów kluczowych

10. Usuń lub popraw słabe treści w obrębie Twojej witryny

Google nie przepada za podstronami słabej jakości. W sumie nie dziwię się, bo szkoda marnować zasoby (crawl budget) na tego typu podstrony. Jeśli byłoby ich sporo, mógłby zacząć negatywnie oceniać naszą stronę, dlatego warto zrobić porządek z takimi podstronami.

Z tego też powodu, z tego bloga zniknęło bodajże w 2022 roku około 200 “artykułów”. Okazały się zbędne i słabej jakości.

Jak to zrobić?

  1. otwórz Google Search Console,
  2. z lewego menu wybierz: Skuteczność,
  3. przejdź do zakładki: Strony,
  4. wybierz sortowanie według Wyświetlenia, od najmniejszej – tym sposobem uzyskałeś listę podstron z minimalną liczbą wyszukań,
  5. masz co najmniej trzy rozwiązania tego problemu:
    • zaktualizuj treści na tej podstronie, aby zyskała wartość w oczach Google i użytkowników, najlepiej wcześniej dobierając do niej frazę i optymalizując pod nią treść,
    • zrób przekierowanie 301 na podstronę o zbliżonej tematyce,
    • usuń podstronę.

11. SiteLinks

Sitelinks to linki pojawiające się zaraz pod pierwszym wynikiem w Google. Są to linki wewnętrzne z krótkim opisem zawartości strony, które zwracają bardzo dużą uwagę w Google, ze względu na wielkość, a to pozwala zwiększyć CTR strony, wzbudza większe zaufanie użytkownika, świadomość marki. Użytkownikowi po wpisaniu nazwy marki, pozwalają na bezpośrednie przejście do tychże podstron.

Jak to zrobić?

Niestety nie ma konkretnej metody na uzyskanie takiego efektu. To Google decyduje, czy pozwoli na wyświetlenie sitelink dla danej strony, czy też nie, ale jest kilka elementów, na które warto zwrócić uwagę.

  1. sitelinks wyświetlają się głównie dla nazw marek, dlatego warto zatroszczyć się o unikalną, jak np. moja to: “gdaq”, a nie: “agencja seo”,
  2. sitelinks pojawiają się tylko dla stron na pozycji numer 1 w Google, także zadbać o to, aby Twoja strona pojawiała się na pierwszym miejscu na nazwę marki,
  3. Google w swoich materiałach dla developerów sugeruje:
    • “Pamiętaj, aby tekst użyty w tytułach stron i w nagłówkach zawierał jasne, trafne i zwięzłe informacje”,
    • “Utwórz logiczną strukturę witryny, w której użytkownicy będą mogli łatwo się poruszać, i zadbaj o to, aby linki były umieszczone na odpowiednich stronach i prowadziły do najważniejszych miejsc w Twojej witrynie”,
    • “Upewnij się, że tekst kotwicy w linkach wewnętrznych jest zwięzły i pasuje do strony, do której prowadzi. Unikaj powtórzeń treści”,
  4. używaj na stronie danych strukturalnych – jeśli używasz do tego wtyczek, to zaznacz opcję w stylu “Sitelinks Search Box”,
  5. dodaj mapę xml dla Twojej witryny,
  6. pamiętaj o linkowaniu wewnętrznym.

Ogólne uwagi do tworzonych treści:

  • pamiętaj, że niezbędne będzie przygotowanie treści dużo lepszej jakości od tego, co zrobiła konkurencja i lepiej zoptymalizowanej pod wybrane frazy, aby zająć wyższe pozycje,
  • jeśli nie masz pomysłów na treści, to sprawdź, co podpowiada Google w wyszukiwarce po wpisaniu frazy w polu wyszukiwania, w sekcji związane z tym wyszukiwaniem, czy też w więcej pytań,
  • zbieraj wyrazy bliskoznaczne, synonimy i łącz w ramach jednego artykułu, w przeciwnym wypadku możesz doprowadzić do kanibalizacji fraz kluczowych,

Seo Quick Wins – optymalizacja techniczna

Optymalizacja techniczna bardzo często wiąże się z dużym nakładem prac, koniecznością zaangażowania programisty, czyli nie jest to zgodne z ideą Seo Quick Wins. Dlatego ta sekcja będzie krótka.

Dodam jednak: proszę, mimo wszystko nie bagatelizuj błędów technicznych Twojej witryny, bo bywa, że potrafią one zrujnować wszystkie Twoje wysiłki w seo. Polecam Ci mój artykuł: “Darmowy audyt seo”, by przeprowadzić go samodzielnie. Możesz też skorzystać z mojej oferty audytu seo.

Do analiz, związanych z optymalizacją techniczną, wykorzystałem takie narzędzia, jak: wyszukiwarka Google, TinyPng.

12. Czy Twoja strona jest w indeksie Google?

Dlaczego indeksowanie witryny ma znaczenie? Aby Twoja strona pojawiała się na wybrane frazy w wynikach wyszukiwania Google dla użytkowników, musi być w indeksie Google (nazwijmy to bazą stron). Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z seo albo masz poważne problemy ze spadkami pozycji, to warto sprawdzić, czy Twoja strona dalej jest w indeksie Google.

Jak to zrobić?

  1. otwórz wyszukiwarkę Google,
  2. wpisz polecenie: “site:tutajadresstrony.pl”,
  3. po uzyskaniu wyników
    • jeśli Google w wynikach pokazuje adresy Twojej strony, to wszystko jest ok,
    • jeśli Google w wynikach nie pokazuje nic, to znaczy, że masz problem – jego powodów może być bardzo wiele, poniżej kilka przykładów:
      • strona zablokowana w htaccess,
      • strona zablokowana w robots.txt,
      • strona zablokowana w znaczniku meta,
      • jeśli strona jest nowa, to dodaj ją przez Google Search Console, pozyskaj kilka linków…

13. Menu z frazą kluczową

Zastanawiałeś się kiedyś, czy menu na Twojej stronie odzwierciedla frazy, na jakie chcesz, aby Twoja strona była pozycjonowana? Czy projektując menu, wziąłeś je pod uwagę?

Pierwsze od czego zawsze zaczynam współpracę z każdym klientem, to bardzo szczegółowy research fraz kluczowych na podstawie jego strony oraz kluczowych konkurentów.

W Arkuszu Google odtwarzamy strukturę strony, przypisując do każdej z podstron frazy kluczowe (ogólne słowa kluczowe, long tail). To jest szczególnie ważne w przypadku sklepów internetowych, gdzie duże znaczenie w pozycjonowaniu mają kategorie. Chcemy, aby one rankowały w wynikach Google, dlatego musimy wybrać dla nich frazy i przygotować zoptymalizowane pod nie treści, ale przede wszystkim należy dopasować tę jedną najważniejszą i nazwać nią tę kategorie. Dlaczego? Bo nazwa kategorii będzie pojawiała się wielokrotnie na Twojej stronie, a to możliwość pozyskania silnego linka z frazą kluczową. Zaznaczę, że w ostatnich latach bardzo mocno ogranicza się linkowanie z zewnętrznych źródeł na frazę kluczową, dlatego jest to tak bardzo istotne.

14. Optymalizacja obrazów

Optymalizacja zdjęć, obrazów, grafik jest bardzo ważnym elementem. Bez zadbania o to potrafią one mocno spowolnić stronę, a to może mieć wpływ na jej pozycję w wynikach Google. Lata temu miałem klienta, którzy wrzucał zdjęcia bezpośrednio z aparatu: 6-10MB jedno zdjęcie. Możesz sobie wyobrazić, jak bardzo spowalniało to działanie jego strony.

To jeden z powodów, dla którego warto zadbać o optymalizację obrazów, ale nie tylko. W wielu branżach, jak np. beauty, fotografia, wnętrza…, ludzie wyszukują w Google po obrazach, co oznacza, że za ich pomocą możesz pozyskać bezpłatny ruch na Twoją stronę.

Jak to zrobić?

  1. Oczywiście do optymalizacji obrazu użyj jakiegokolwiek programu graficznego, a co warto uwzględnić w takiej optymalizacji obrazu:
    • rozdzielczość pliku, użyj takiej, jakiej potrzebujesz, przykładowo miniatury do postów na tym blogu mają rozmiar 704x367px, a nie 3 razy tyle, bo nie ma takiej potrzeby,
    • format pliku – dla zdjęć najlepiej sprawdzi się jpg, dla ilustracji czy screenów png, a dla prostych grafik czy ikon format gif. Najlepiej przetestować, w którym formacie plik będzie wyglądał najlepiej, przy najniższej wadze. Oczywiście warto też pamiętać o formacie webp,
    • na koniec po wyeksportowaniu pliku polecam skorzystać z optymalizatora online plików graficznych w stylu TinyPng, jest naprawdę genialny i potrafi zmniejszyć wielkość pliku nawet o 90%.
  2. Pod względem seo, warto byłoby pochylić się jeszcze nad dwoma elementami:
    • alt to opis alternatywny obrazka (to, co się na nim znajduje), wyświetlany w przeglądarce, przewidziany głównie dla osób niewidomych (możesz wykorzystać frazy kluczowe),
    • nazwa pliku nie powinna być przypadkowa, a warto, aby jasno mówiła czego zdjęcie dotyczy, również możesz uwzględnić w niej frazę kluczową.
Ten printscreen miał 137kb, a po optymalizacji w TinyPng uzyskałem obrazek o wielkości 38kb

15. Dane strukturalne

Dane strukturalne pozwalają robotom wyszukiwarek lepiej zrozumieć zawartość stron. Dzięki nim w wynikach wyszukiwania można wyświetlać tzw. fragmenty rozszerzone (rich snippets), które pozwalają wyróżnić się w wynikach wyszukiwania Google i szybko zdobyć dodatkowy ruch, szczególnie, jeśli nie korzysta z tego rozwiązania Twoja konkurencja.

To wymaga umieszczenia dodatkowego kodu w stronie, a możesz nimi oznaczać takie elementy, jak: produkty, wydarzenia, firmy, przepisy, miejsca, osoby, recenzje… więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronie: Schema.org.

Myślę, że wielokrotnie w wynikach Google widziałeś: ceny produktów, oceny, zdjęcia, stany magazynowe…

To jest temat dość mocno techniczny, dlatego odsyłam Cię do webmastera/programisty, który będzie w stanie pomóc Ci to wdrożyć na Twojej stronie.

Osobom, korzystającym z WordPress, polecam wtyczkę Schema.

16. Przyspieszenie strony – lepsza szybkość ładowania strony

Szybkość działania (szybkość ładowania) strony jest niesłychanie ważnym elementem. Nie tylko wpływa na postrzeganie przez Google, ale co ważniejsze, ma bezpośredni wpływ na doświadczenia użytkowników.

Przedłużający się czas wczytywania może nie tylko zaszkodzić pozycji Twojej strony w wynikach wyszukiwania, ale co bardziej istotne, frustrować odwiedzających, którzy w obliczu opóźnień mogą zdecydować się na skorzystanie z oferty konkurencji. Taka utrata potencjalnych klientów jest często nieodwracalna.

Praca nad poprawą szybkości wczytywania się strony to zadanie bardzo techniczne, dla webmastera lub programisty. Dlatego nie chcę się tutaj w to zbytnio zagłębiać, ale dodam tylko, z czym warto się do takiej osoby zgłosić:

  1. Otwórz jedno z tych narzędzi: Page Speed od Google, GTmetrics, Pingdom Tools,
  2. Wykonaj audyt prędkości Twojej witryny,
  3. Przekaż te dane osobie odpowiedzialnej za optymalizację prędkości witryny – jeśli jeszcze z nikim nie współpracujesz, taką osobę znajdziesz na grupach facebookowych, Useme…

Jeśli jesteś użytkownikiem WordPressa, to mogę Ci polecić wtyczki do cache, jak np.: WP Super Cache, W3 Total Cache, WP Fastest Cache, ale tutaj też mimo wszystko warto wiedzieć, co i jak ustawić.

Osobiście używam wtyczki WP Rocket, która nie tylko optymalizuje cache, ale mnóstwo innych elementów. Dzięki niej szybko i sprawnie, za pomocą dosłownie kilku kliknięć, jestem w stanie optymalizować strony na tym silniku.

Seo Quick Wins – linkowanie

Linkowanie to działanie wymagające dużego nakładu pracy, ale często też wiąże się ze sporymi wydatkami, dlatego warto pomyśleć, czy i tutaj nie można czegoś zrobić zgodnie z ideą Seo Quick Wins.

Do analiz, związanych z optymalizacją techniczną, wykorzystałem takie narzędzia jak: Ahrefs.

Tę sekcję podzielę na linkowanie wewnętrzne (wewnątrz strony) oraz zewnętrzne (z zewnętrznych źródeł), bo to jednak dwa zupełnie oddzielne pola działania.

Linkowanie wewnętrzne – 6 metod quick wins

Do linkowania wewnętrznego wiele osób zupełnie nie przywiązuje uwagi, a to duży błąd, bo:

  1. po pierwsze, pomaga poprawić przepływ mocy seo poprzez stronę, a to będzie miało duży wpływ na jej widoczność w wynikach Google,
  2. po drugie, może pomóc zatrzymać użytkownika na Twojej stronie na dłużej, dzięki czemu może poprawić się współczynnik konwersji, ale też będzie to dla Google pozytywna informacja, że strona jest interesująca, skoro użytkownicy spędzają na niej więcej czasu,
  3. najczęściej wdraża się rozwiązanie, które działa w obrębie całej witryny, jeśli ma ona już jakąś moc seo, to może to spowodować bardzo szybkie wzrosty widoczności. Czyli jedno działanie może dać bardzo duży efekt dla całej witryny.

17. Podstrony powiązane

Szybko i kompleksowo możesz wdrożyć linkowanie wewnętrzne, poprzez zainstalowanie skryptu, który będzie linkował podstrony powiązane z tą, na której jesteś. Co dokładnie mam na myśli?

Np. na blogu pod koniec artykułu, mogą pojawić się linki do artykułów powiązanych, z tej samej kategorii, czy dobierane jakimkolwiek innym kluczem.

W przypadku sklepów internetowych, bardzo często jest to np. sekcja: rekomendowane akcesoria, inni oglądali również…

To wszystko ma nie tylko zachęcić do przeczytania kolejnych artykułów, zapoznania się z innymi produktami, zwiększenia koszyka w sklepie, ale również poprawia przepływ mocy seo.

Jak to zrobić?

Tutaj sprawa wygląda indywidualnie i w zależności od używanego systemu CMS musisz znaleźć odpowiednie do niego rozwiązanie. Wpisz w Google frazy w stylu: “recommendation engines”, “related products modules”, “cross-sell”, “upsell” + nazwa silnika Twojej strony, a z pewnością coś znajdziesz.

18. Szanse na linki wewnętrzne

Jak wskazałem powyżej, część tej pracy możemy wykonać automatycznie, ale zauważ, że chociażby w tym artykule pojawiło się kilka linków wewnętrznych, które zrobiłem ręcznie, gdyż uznałem, że świetnie rozwiną poruszany temat.

Warto robić takie linki, bo pozwolą bardziej zaangażowanym użytkownikom, na szersze zapoznanie się z tematem. Możliwe, że to w ich oczach zbuduje obraz Ciebie jako profesjonalisty, wydłuży czas przebywania użytkownika na stronie, poprawi w oczach Google postrzeganie Twojej strony, a także poprawi linkowanie wewnętrzne.

Jak to zrobić?

  1. otwórz Ahrefs,
    • wejdź w zakładkę Site Audit, a następnie uruchom przeprowadzenie audytu seo,
    • gdy audyt się zakończy, kliknij w sekcji Tools po lewej stronie: Internal link opportunieties,
    • zobaczysz tabelę m.in. z informacjami:
      • o potencjalnych podstronach, na których możesz umieścić link Source page,
      • z jaką frazą kluczową taki link mógłby być Keyword,
      • i do których podstron taki link powinien prowadzić Target page,
  2. otwórz Google,
    • wpisz frazę kluczową + komendę site:adrestwojejstrony, np. u mnie to będzie: “audyt seo site:gdaq.pl/blog”,
    • tym sposobem Google wskazuje w obrębie badanej domeny podstrony, które są powiązane z wpisaną frazą kluczową.

Na pewno nie należy ufać na ślepo tym informacjom, ale z pewnością warto się z nimi zapoznać i zobaczyć, czy rzeczywiście nie pojawiły się tutaj ciekawe sugestie, co do możliwości pozyskania linków wewnętrznych. Korzystam z tego i całkiem nieźle się sprawdza.

Szanse na linki wewnętrzne na tym blogu

19. Breadcrumbs (okruchy chleba)

Breadcrumbs to element nawigacji, który wskazuje, w jakim miejscu w strukturze strony jest użytkownik. Z jednej strony pozwala łatwiej odnaleźć się internaucie na witrynie, z drugiej struktura zawiera linki do elementów nadrzędnych, co pozwala lepiej ją zrozumieć botom wyszukiwarek, z trzeciej – poprawia przepływ mocy seo wewnątrz strony.

W sklepach internetowych jest to standard, więc nie powinno to wymagać jakichś dodatkowych działań, ale lepiej sprawdzić, czy masz to u siebie. W przypadku stron firmowych czy informacyjnych rzadziej jest to stosowane, a warto wykorzystać ten mechanizm.

Jak to zrobić?

Sytuacja jest analogiczna do punktu wcześniejszego, w którym zalecałem znaleźć rozwiązanie, w tym przypadku wpisując w Google: “Breadcrumbs” + nazwa używanego systemu CMS.

Przykład breadcrumbs w witrynie X-kom

20. Optymalizacja anchor text

Anchor text (na obrazku czwarty termin: “pozycjonowanie stron”), czyli tekst, który sam w sobie jest linkiem, był kiedyś bardzo ważnym elementem w seo. Pozycjonowanie opierało się na tym, że trzeba było pozyskać jak najwięcej linków z frazą kluczową w anchor texts.

Obecnie, pozyskując linki z zewnętrznych źródeł, trzeba być z tym bardzo ostrożnym. Bardzo często w anchor text używa się fraz brandowych, adresu url czy naturalnych określeń typu: kliknij tutaj, sprawdź, zobacz szczegóły… a fraz w anchor text albo nie używa się wcale, albo w bardzo małej ilości. Rolę anchorów przejęła treść, w której pojawia się link, dlatego warto zadbać, aby pozyskiwać linki ze źródeł powiązanych tematycznie z treścią pozycjonowanej witryny.

Ale… możesz śmiało używać fraz kluczowych w anchor textach linków wewnętrznych w obrębie witryny, co nadal będzie w stanie pomóc Ci poprawić wyniki dla tych fraz. Spójrz choćby na wcześniej wspomnianą nawigację breadcrumbs. Jeśli opracowałeś strukturę strony, wybierając dla niej odpowiednie frazy kluczowej, to znajdują się w niej właśnie te frazy. Linkując do innych artykułów, bardzo często używam ich tytułów, w których również znajdują się frazy.

Takie linki pozwolą lepiej zrozumieć Google oraz użytkownikom, gdzie prowadzi link, do tego zachęcą do odwiedzenia kolejnych podstron Twojej witryny, a to może mieć pozytywny wpływ na ocenę przez Google Twojej strony.

Jak to zrobić?

  1. pierwszym krokiem z pewnością będzie dobranie odpowiednich słów kluczowych do całej Twojej podstrony. Jeśli to blog, to do tworzonych treści. Co nieco na ten temat możesz przeczytać w moim artykule: “Jak sprawdzić frazy kluczowe Twojej konkurencji?”.
  2. gdy np. w sklepie internetowym do menu strony wprowadzisz nazwy z frazą kluczową, to automatycznie w obrębie całej strony pojawią się linki właśnie z nią.
  3. dodatkowo linki wewnętrzne z frazami kluczowymi możesz tworzyć ręcznie, jak np. ja to zrobiłem w podpunkcie pierwszym.
  4. ponadto, w zależności od wykorzystywanego systemu CMS, możesz znaleźć wtyczkę, która będzie ten proces automatyzować. W przypadku tego bloga korzystam z wtyczki SEO Auto Linker, w której zdefiniowałem frazy oraz linki, które mają się tworzyć automatycznie w treści.
wtyczka SEO Auto Linker do WordPress

21. Linkowanie z najmocniejszych podstron

Warto zadać sobie pytanie, które podstrony w Twojej witrynie są dla Ciebie najważniejsze i najbardziej zależy Ci na umieszczeniu ich w Top10 Google. Najprawdopodobniej będą to podstrony z Twoją ofertą usług czy produktów.

A teraz zastanów się, jeśli ludzie linkują naturalnie do Twojej strony, to w jakie miejsca? W te dla nich najbardziej wartościowe, czyli do poradników, postów blogowych itp. To powoduje, że właśnie one mają największą moc seo i to one rankują w wynikach Google. Niekoniecznie są to miejsca, które Ty byś chciał, żeby się pojawiały.

W związku z powyższym warto by było z tych najmocniejszych stron podlinkować te, na których Tobie najbardziej zależy. W ten sposób mogą uzyskać dość dużą moc seo i lepiej rankować w wynikach Google, a to szybko przełoży się na Twój biznes.

Jak to zrobić?

  1. zrób listę najważniejszych podstron dla Twojego biznesu,
  2. sprawdź, które z podstron Twojej witryny mają największą moc seo, możesz wykorzystać jedną
    • otwórz Ahrefs,
    • wejdź do Site Explorer i wpisz adres badanej domeny,
    • w sekcji Pages po lewej stronie kliknij: Best by links,
    • Twoim oczom ukaże się tabela z listą najmocniejszych podstron badanej strony, ze wskazaniem parametru URL Rating, liczby domen linkujących, liczby linków…
  3. na tych najmocniejszych podstronach umieść linki (z frazami w anchor text) do najważniejszych dla Ciebie podstron – oczywiście nie linkuj wszędzie wszystkich stron, tylko tam, gdzie będzie to miało sens.
  4. naturalnie zadbaj o optymalizację pod wybrane frazy stron docelowych.

Ta metoda będzie wymagała sporo ręcznej pracy, jednak to gra warta świeczki. Aktualizuj strony, wprowadzając zalecane linkowanie wewnętrzne. A tworząc nowe, tak jak w moim przypadku, zawsze miej na uwadze, czy nie warto umieścić linka, aby użytkownik mógł dowiedzieć się czegoś więcej.

22. Strony osierocone (orphan pages)

Strony osierocone to strony, które nie posiadają żadnych linków, a to powoduje, że mogą mieć problemy, aby zaistnieć w wynikach Google i zdobywać dla niej ruch.

Zdecydowanie należy unikać tego typu sytuacji, a jak pokazuje poniższy screen, gdzie błąd dotyczy ponad 600 podstron, czasem trzeba zweryfikować, czy problem nie leży po stronie systemu CMS.

Większość narzędzi do audytów seo bez problemu będzie w stanie wskazać strony osierocone. Ja jak zwykle używam do tego Ahrefs.

Jak to zrobić?

  1. otwórz Ahrefs,
  2. przejdź do Site Audit i wykonaj audyt dla badanej strony,
  3. z listy błędów wybierz: Orphan page (has no incoming internal links),
  4. co zrobić z takimi stronami?
    • jeśli strona jest zbędna, to:
      • ją usuń,
      • przekieruj na inną z pokrewną treścią,
    • jeśli strona jest potrzebna, to pomyśl, jak zaktualizować, rozbudować treści strony i podlinkować z innych podstron Twojej domeny.

Linkowanie zewnętrzne – 6 metod quick wins

23. Linki do niedziałających stron (broken link building)

Gdy Twoja strona tak, jak np. mój blog, ma już trochę lat, to normalne, że nowe podstrony się na niej pojawiają, a stare potrafią być wycofywane z różnych powodów, np. nieaktualności artykułów czy niedostępności produktów w sklepach internetowych.

Efekt jest taki, że jeśli nie zadbałeś o przekierowanie takiej usuwanej podstrony na inną, to internauci widzą stronę błędu 404, co nie tylko jest dla nich uciążliwe, ale jeśli do takich podstron prowadzą linki, to może się okazać, że tracisz na tym sporo mocy seo.

W takiej sytuacji należałoby albo jak wspomniałem wyżej zrobić przekierowanie, albo stworzyć nową podstronę i napisać do właścicieli stron, którzy umieścili link, z prośbą o jego podmianę.

Jak to zrobić?

  1. otwórz Ahrefs,
  2. przejdź do Site Explorer i wpisz adres badanej strony,
  3. po lewej z sekcji Pages, wybierz: Best by links,
  4. z filtra HTTP code wybierz: 404 Not found,
  5. tabelę posortuj według Referring domains,
  6. klikając strzałkę w dół w wierszu adresu url i kolumnie Referring domains, zobaczysz, jakie konkretnie domeny linkują do tego adresu url i np. zobaczysz ich parametr RD, aby szybko ocenić, czy jest to wartościowy link, aby uzyskać jak najlepszy efekt, najmniejszym nakładem pracy,
  7. co zrobić, gdy masz już listę niedziałających podstron?
    • stwórz nową podstronę ze świetnej jakości treścią i napisz do właściciela strony, który linkuje do tej niedziałającej, że tamta strona już nie działa, ale przesyłasz adres nowej, która będzie znacznie bardziej wartościowa dla jego czytelników,
    • zrób przekierowanie do strony powiązanej tematycznie.

To samo możesz sprawdzić w Ahrefs, klikając w sekcji Backlink profile w: Broken backlinks.

Strony z błędami 404 w ramach badanej domeny, znajdziesz za pomocą dowolnego oprogramowania do audytów seo, jak np. bezpłatny do 500 adresów url Screaming Frog czy bezpłatny przed dwa tygodnie NetPeak Spider, ale już do sprawdzenia linków zwrotnych niezbędne będzie oprogramowanie do badania linków w stylu Ahrefs, Majestic… Dlatego ja pokazałem tę metodę za pomocą Ahrefs, w którym wszystko mam pod ręką.

24. Uszkodzone linki konkurentów

Ta metoda jest analogiczna do wcześniejszej, z tą różnicą, że w niej sprawdzasz linki prowadzące do domen z błędem 404 Twoich konkurentów, a nie Twojej.

Po co? Dzięki temu, będziesz w stanie znaleźć niedziałające strony Twoich konkurentów z najlepszymi linkami, a następnie odebrać im tego linka i zdobyć moc seo.

Jak to zrobić?

Skorzystaj z metody, którą opisałem w punkcie 23, aby znaleźć te najlepsze linki konkurenta.

Gdy znajdziesz np. ich artykuł, do którego pozyskali linki z 20 domen, a ta strona już nie działa, to możesz stworzyć świetnej jakości treść, następnie napisać do właścicieli stron z informacją, że tamten adres już nie działa, ale przygotowałeś materiał, który świetnie odpowie na potrzeby jego czytelników i zachęcasz do zmiany tego linka.

Nawet, jeśli w ten sposób uda Ci się zdobyć linki tylko od pięciu właścicieli mocnych stron, to i tak będzie to świetny wynik, bo normalnie dostanie się tam mogłoby być zupełnie poza Twoim zasięgiem.

25. Łatwe linki konkurentów – link intersect

Wielokrotnie już pisałem, że warto śledzić, co robi Twoja konkurencja. Może nie ślepo ich naśladować, ale przyglądać się i korzystać z tego, co u nich najlepsze. Przykładowo warto analizować ich linki. Ich pozyskanie często będzie długą, żmudną i kosztowną pracą, ale wcale nie musi, bo mam dla Ciebie pewną drogę na skróty.

Sprawdź wspólne linki konkurencji – to może być szansa na stosunkowo łatwe linki do pozyskania. Będzie różnie, czasem odkryjesz tylko linki na forach czy w katalogach firm, ale czasem możesz znaleźć w bardziej wartościowych miejscach, jak np. rankingi stron, artykuł na jakimś serwisie, blogu, gdzie z jakichś powodów są wymienione te firmy konkurencyjne. Często będą to bardzo dobre wartości linki, które możesz stosunkowo łatwo pozyskać, pisząc do właściciela strony z prośbą o aktualizacje informacji w artykule o link do Twojej strony.

Jak to zrobić?

  1. otwórz Ahrefs,
  2. z głównego menu, najedź po prawej stronie na: More, a następnie kliknij: Link Intersect,
  3. wpisz adres strony, dla której wykonujesz analizę,
  4. wpisz adresy stron Twoich konkurentów,
  5. kliknij: Show link opportunities,
  6. na dole wyświetli się tabela z listą domen, z których konkurencja pozyskała linki, oraz, kto go pozyskał,
    • jeśli chcesz widzieć na górze listę domen, z których największa liczba konkurentów pozyskała link, to posortuj ją według Intersect,
    • jeśli chcesz widzieć na górze listę domen według Ahrefs najlepiej ocenianych, to posortuj ją według DR.
  7. W Site Explorer sprawdź, z jakich konkretnie podstron danej domeny konkurencja pozyskała link i do dzieła 🙂

26. Wzmianka o marce bez linka – link reclamation

Gdy Twoja marka zyska już spore uznanie na rynku, to bardzo możliwe, że w sposób naturalny będziesz mógł pozyskiwać linki bez własnego udziału, czyli sami jej użytkownicy, będą to robić, pisząc o niej w sieci.

Myślę, że to marzenie wielu właścicieli stron, choć i takiemu małemu żuczkowi jak mi takie sytuacje się zdarzały. Marka wtedy nie tylko naturalnie zyskuje jeszcze większą rozpoznawalność, ale zupełnie bezpłatnie pozyskuje linki, czyli można powiedzieć, że seo w dużym stopniu robią za nią fani 🙂

W takich sytuacjach zdarza się, że wspomniana jest marka, ale bez linka do jej strony i właśnie tutaj pojawia się możliwość jego pozyskania.

Jak to zrobić?

  1. zrób listę słów powiązanych z Twoją marką, u mnie byłoby to np. “gdaq”, “Sławek Gdak”, “Sławomir Gdak”, “blog gdaq”, “gdaq blog”, “gdaq.pl”,
  2. pobierz listę wyników z Google dla tych zapytań:
    • wpisując w Google: “intext:marka -site:adrestwojejstrony.pl -site:twitter.com -site:facebook.com -site:pinterest.com -site:youtube.com -site:instagram.com -site:linkedin.com”,
    • korzystając z dowolnego programu, wtyczki, ja np. używam wtyczki do Google Chrome Instant Data Scraper, lub Content Explorera w Ahrefs
  3. sprawdź, na której ze stron brakuje linków, możesz to zrobić. pobierając bezpłatne narzędzie Free Link Checker od ScrapeBox,
    • musisz mieć przygotowane dwa pliki, jeden z adresem strony, dla której chcesz sprawdzić linki (a) oraz adresami stron, na których będziesz szukał tych linków z punktu 2 (b),
    • w Your Sites wybierasz plik a,
    • w Blogs wybierasz plik b,
    • klikasz: Start i wynik gotowy.
  4. Adresy, na których takich linków brakuje, musisz już przejrzeć ręcznie i skontaktować się z właścicielami stron z prośbą o uzupełnienie linka.

Aby uniknąć takich sytuacji, możesz skorzystać z narzędzi monitorujących informacje pojawiające się w sieci o Twojej marce, jak np. Google Alerts, SentiOne czy Brand24.

27. Utracone linki zwrotne

Gdy pozycjonujesz witrynę od dłuższego czasu i posiadasz już sporo linków, to może się okazać, że z czasem część z nich zaczniesz tracić. W czasach masowego pozyskiwania linków, np. z komentarzy, ksiąg gości, serwisów ogłoszeniowych, for dyskusyjnych, było to nagminne. Teraz zdarza się dużo rzadziej, ale jednak problem dalej istnieje. Z czego wynika?

Powodów jest kilka:

  1. celowe lub przypadkowe usunięcie linka przez autora strony,
  2. podstrona, na której widniał ten link, przestaje działać i pojawia się strona błędu 404,
  3. strona, na której był link, zostaje przekierowana na inną.

Jest to o tyle niebezpieczne, że jeśli dużo utracisz takich linków, może to negatywnie wpłynąć na pozycje Twojej strony w wynikach Google.

W przypadku sytuacji z punktu pierwszego, warto napisać do właściciela strony z pytaniem o możliwość przywrócenia linka. W pozostałych dwóch, jeśli to nie były publikacje płatne, a linki umieszczone przez samych właścicieli stron, to raczej nie mamy na to wpływu, aczkolwiek w przypadku sytuacji z punktu drugiego zgłosiłbym to do niego, bo wcale nie musi być świadomy, że dana podstrona nie działa. Będzie Ci wdzięczny i jeśli tylko przywróci stronę, to z pewnością nie zapomni o linku do Twojej strony.

Jak to zrobić?

  1. otwórz Ahrefs,
  2. w narzędziu SiteExplorer wpisz adres badanej witryny,
  3. po lewej z sekcji Backlink profile wybierz: Broken backlinks,
  4. jeśli takich linków jest dużo, to możesz posortować je według parametru DR i zająć się w pierwszej kolejności tymi najlepszej jakości.

W tabeli na czerwono będziesz miał zaznaczone, czy link został utracony z powodu jego usunięcia, pojawienia się strony 404, uszkodzonego przekierowania…

Zdecydowanie polecam Ci stałe monitorowanie pozyskanych linków, bo szkoda by było utracić pozyskaną moc seo i zobaczyć przez to spadki pozycjonowanej strony. Osobiście robię to w swoim autorskim bezpłatnym rozwiązaniu ChuckLink, o którym więcej pisałem w artykule: “Czy pozyskane linki działają? ChuckLink monitoruje je 24 h/7”.

Podsumowanie – quick wins w seo

Chcesz uzyskać najlepsze efekty w seo? Lista Quick Wins w seo to nieraz naprawdę szybkie zwycięstwa, dzięki którym możesz wprowadzić swoją stronę na lepsze pozycje w Google z pomocą dość prostych zmian. To też lepsze dopasowanie do wymogów Google i oczekiwań użytkowników.

Przedstawiłem Ci aż 27 prostych sposobów, które pomogą Ci uzyskać szybkie i bezpieczne efekty w seo. Wśród omówionych metod znalazły się zarówno kwestie związane z tworzeniem treści, optymalizacją techniczną strony, jak i pozyskiwania linków z punktu widzenia seo.

Każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie, do wykorzystania przy pozycjonowaniu swojej strony. Wskazówki pomogą zadbać, o to by optymalizacja strony www przebiegła sprawnie. Dodam, że osoby, które prowadzą swoją stronę dłużej, czy też ich marka jest już znana na rynku, mogą skorzystać jeszcze bardziej.

Ten artykuł wymagał ode mnie mnóstwa pracy, ale wiem, że wiele osób będzie chętnie do niego wracało przez długi czas, bo to takie life hacki w branży seo, które niedużym nakładem pracy, mogą dać świetne rezultaty.

Będę Ci bardzo wdzięczny za udostępnienie tego artykułu swoim znajomym w social mediach. Niech to dobro niesie się dalej 🙂

o autorze

Sławomir Gdak

"Pomagam właścicielom małych i średnich firm w generowaniu ruchu z wyszukiwarek, aby ich biznes był stabilniejszy i bardziej dochodowy, za pomocą każdego rodzaju produktów i usług, jakie w danym momencie pozwalają mi ten cel realizować najlepiej."

13 komentarzy

napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę GDAQ.PL Multimedia Sławomir Gdak. Zgoda może zostać anulowana w dowolnym momencie. Szczegółowe informacje dotyczące danych osobowych są umieszczone na stronie polityki prywatności.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.

Slawek Gdaq

Chcesz, żebym pomógł Ci zwiększyć pozycje, ruch i przychody z Twojej strony?

Sprawdź moją propozycję pozycjonowania.