Ile czasu potrzeba na skuteczne pozycjonowanie?
Pozycjonowanie stron internetowych to maraton, a nie sprint. Niezależnie od tego, czy zlecasz pozycjonowanie profesjonalistom, czy podejmujesz się tego zadania samodzielnie, jedno pozostaje niezmienne: oczekiwanie na widoczne efekty może być prawdziwym testem cierpliwości.
Inwestujesz czas i środki finansowe, mając nadzieję, że te działania zaowocują w przyszłości. Ale ile dokładnie czasu potrzeba, aby zobaczyć realne rezultaty? Czy kilka miesięcy to wystarczający okres, czy może trzeba czekać rok lub dłużej? Jak rozpoznać moment, w którym należy utrzymać kurs, a kiedy zdecydować się na zmianę strategii?
W tym artykule odpowiem na te palące pytania. Przyjrzę się czynnikom, które wpływają na czas oczekiwania na efekty pozycjonowania.
Spis treści
- Czym są efekty w pozycjonowaniu?
- 2. Zwiększenie ruchu na stronie
- 3. Zwiększenie liczby konwersji / sprzedaży
- Jak długo trzeba czekać na efekty pozycjonowania?
- Ile będzie trwało pozycjonowanie strony?
- Co wpływa na czas pozycjonowania?
- Co robić, gdy nie widzę efektów w seo – czy to dalej ma sens?
- Jak przyspieszyć efekty działań seo?
- Podsumowanie
Jeśli chcemy mówić o czasie niezbędnym do uzyskania efektów w pozycjonowaniu, to najpierw warto byłoby zadać sobie pytanie:
Czym są efekty w pozycjonowaniu?
Ja od lat, patrząc na efekty w pozycjonowaniu, rozpatruję je pod trzema względami i wszystkie te elementy umieszczam w raportach seo dla klientów.
1. Poprawa widoczności strony / ilości fraz w Top10 Google
Jeśli pozycjonowanie jest dobrze robione, to dość szybko powinieneś zobaczyć poprawę widoczności strony w formie zwiększającej się liczby fraz w Top10 Google. Na początku pewnie szybciej zauważysz poprawę w Top50 wynikach, ale docelowo warto patrzeć na Top10 czy nawet Top3.
Ja osobiście sprawdzam ten parametr w Senuto.
2. Zwiększenie ruchu na stronie
Naturalnym następstwem zwiększenia widoczności fraz w Top10 Google powinno być zwiększenie ruchu na stronie, ale… jednak nie zawsze.
Po pierwsze trzeba wziąć pod uwagę sezonowość biznesu. Poza sezonem mimo większej widoczności strony, ruch najprawdopodobniej nie będzie większy niż w sezonie. W takiej sytuacji proponuję porównywać ruch w danym miesiącu do tego samego miesiąca sprzed roku. Do tego pamiętaj, aby w narzędziu analitycznym wybrać źródło ruchu organicznego, bo w tym momencie tylko na tym się skupiamy.
Po drugie, może się tak zdarzyć, że frazy kluczowe, celowo lub nie, zostały błędnie dobrane i np. nie są w ogóle wyszukiwane. W takim przypadku możesz mieć efekty w postaci zwiększonej widoczności strony, ale nie będzie zwiększonego ruchu.
Jeśli źle zostaną wybrane frazy kluczowe, to niestety nawet jeśli będziesz się dwoił i troił, to nie uzyskasz ruchu z seo.
3. Zwiększenie liczby konwersji / sprzedaży
Najczęściej najbardziej oczekiwanym efektem ostatecznym działań seo (choć nie zawsze!) jest zwiększenie: konwersji na stronie (akcji docelowej) lub bezpośrednio sprzedaży, jeśli masz sklep internetowy.
Seo daje takie efekty, ale mogą nie zostać one dostarczone, mimo spełnienia dwóch wcześniejszych warunków, np. gdy źle dobrano frazy kluczowe. Frazy takie np. będą zbyt ogólne, nie prowadzące do konwersji, czego efektem będzie dostarczenie ruchu, który nie będzie konwertował.
Wiesz już zatem, w jaki sposób mierzyć efektywność działań seo. Przejdę więc teraz do odpowiedzi na kluczowe pytanie, czyli:
Jak długo trzeba czekać na efekty pozycjonowania?
Naturalnie nasuwającą się odpowiedzią jest: “to zależy”. I to od bardzo wielu elementów, ale o tym więcej w dalszej części artykułu.
Pierwsze wyniki działań seo mogą pojawić się już po 2-3 miesiącach, ale wszystko zależy od zastanej sytuacji. Jeśli strona jest na starcie zoptymalizowana, posiada dobrej jakości linki, to może się okazać, że już sama poprawa treści przyniesie dość szybkie rezultaty. Jeśli jednak problem leży w linkach czy optymalizacji, będzie to raczej dłuższy proces.
Myślę, że dobrym pomysłem będzie danie sobie 3-6 miesięcy na zobaczenie pierwszych efektów działań seo. Zdecydowanie nie zawsze idzie tak gładko, jakbyśmy chcieli, dlatego warto dać sobie trochę czasu. Z mojego doświadczenia wynika, że niestety w wielu przypadkach problem jest po stronie klienta, który nie ma kiedy np. przejrzeć wybranych fraz kluczowych, czy zlecić swojemu zespołowi, by zajął się optymalizacją techniczną strony.
Z punktu widzenia zlecającego, w tym czasie ważne, żebyś obserwował, czy współpraca ze specjalistą seo idzie po Twojej myśli, uzyskujesz wszelkie niezbędne informacje, masz z nim dobry kontakt. To będzie dobra podstawa do dalszej pracy, nawet w przypadku braku efektów do tego czasu.
Okres 6-12 miesięcy to czas, w którym powinny pojawiać się już większe efekty pozycjonowania, choć i to nie będzie regułą. Jeśli jednak do tego czasu nie widzisz rezultatów pracy specjalisty seo, to warto poprosić o szczegółowe informacje odnośnie wykonanych prac nad projektem, by choćby skonsultować je z innym specjalistą seo. Ja np. oferuję raport R.E.D.S. >> w którym sprawdzam efektywność działań seo i pomagam stwierdzić, co warto poprawić w obecnej strategii seo.
Na poniższym wykresie przedstawiam Ci wykres projektu, w którym pierwsze efekty pojawiły się już po kilku tygodniach, ale później przez sześć miesięcy niewiele się działo. Dopiero w dziewiątym miesiącu projekt dostał mocy i jego widoczność poprawiła się o blisko 120%, a w skali rocznej współpracy o ponad 200%. Jak widać cierpliwość klienta popłaciła.
12-24 miesiące i dłużej to czas, w którym seo może naprawdę rozwinąć skrzydła. Jeśli w takiej perspektywie nie uzyskałeś żadnych efektów, to warto pomyśleć o zmianie specjalisty seo. Przy takich ramach czasowych musisz mieć też na uwadze spadki, które mogą się pojawiać ze względu na nieustające aktualizacje algorytmu Google, ale ogólna tendencja widoczności fraz w Top10 Google powinna być wzrostowa.
Poniżej przedstawiam Ci wykres z projektu, który prowadzę od listopada 2018 roku, a więc już od 5 lat. Pierwsze efekty pojawiły się w maju, czyli po pół roku od rozpoczęcia współpracy. Po półtora roku mieliśmy około 300% więcej fraz kluczowych w Top10 Google (tutaj kolosalnie zwiększyły się przychody z witryny). Kolejny rok był bez wielkich zmian, a kolejne półtora roku to zwiększenie widoczności o kolejne 300%. Łącznie od początku prowadzenia projektu poprawiliśmy widoczność w Top10 Google o ponad 1000 fraz kluczowych.
Jak widzisz, im więcej czasu daję projektowi, tym lepsze efekty udaje nam się uzyskać. Nie bez znaczenia w tym projekcie jest duże zaangażowanie ze strony klienta, który sam lub z naszą pomocą wdraża zmiany na stronie.
Czas naprawdę ma gigantyczne znaczenie dla pozycjonowania. Sama pracownica Google Maile Ohye w poniższym filmie mówi o 4-12 miesiącach oczekiwania na rezultaty działań seo.
W artykule: “Ile trwa pozycjonowanie strony?”, który powstał w oparciu o materiał ze strony Ahrefs, na podstawie badania Top10 dla dwóch milionów fraz kluczowych, stwierdzono, że średni wiek stron z Top10 Google to dwa lata, a te, które zajmują pierwszą pozycję, nawet trzy lata.
Ile będzie trwało pozycjonowanie strony?
To źle zadane pytanie, bo pozycjonowanie nigdy się nie kończy. Zatem nigdy nie dojdziemy do punktu, w którym możemy powiedzieć, że strona jest już wypozycjonowana na wszystkie frazy i możemy zakończyć pracę.
Dlaczego?
Po pierwsze listę fraz możemy rozwijać, by pozyskiwać więcej ruchu.
Po drugie najprawdopodobniej konkurencja nie śpi i będzie próbowała nas pokonać w wynikach wyszukiwań Google.
Po trzecie Google cały czas zmienia swój algorytm, swoje oczekiwania w stosunku do stron pojawiających się w wynikach wyszukiwań, więc to, że Twoja strona jest obecnie na dobrych pozycjach, nie daje gwarancji, że tak będzie za trzy czy sześć miesięcy.
Ale chcę Ci pokazać przykład projektu, który jest tego totalnym zaprzeczeniem 🙂
Znajomy poprosił mnie, abym zajął się jego projektem. Temat prosty, biznes lokalny, liczyłem, że zrobimy go w trzy-cztery miesiące. Prace rozpoczęliśmy od sierpnia 2022. Robiliśmy optymalizację techniczną strony, treści, linki… Ze względu na brak efektów, po siedmiu miesiącach zamknęliśmy temat ze względu na brak środków na dalsze finansowanie , ale… właśnie w tym miesiącu zaczęły się wzrosty widoczności. Gdy po pół roku spotkałem się z tym znajomym, powiedział, że zrobiliśmy kawał dobrej roboty. Kluczowe frazy weszły do Top10 (mimo nieprowadzenia przez nich żadnych dalszych działań), co pozwala im na regularne pozyskiwanie nowych klientów. Niewiele, ale wystarczająco, by pozytywnie odbić się na biznesie.
Jak widać po tym przykładzie, znów czas zrobił dobrą robotę 🙂
Co wpływa na czas pozycjonowania?
Widząc, jak różny może być czas oczekiwania na efekty pozycjonowania, być może chodzi Ci po głowie myśl: “No dobra, to, co trzeba zrobić, aby uzyskać je jak najszybciej?”. Tych elementów jest całe mnóstwo i nie sposób powiedzieć o wszystkich. Do tego na niektóre masz wpływ, a na inne zupełnie nie. Poniżej postaram się przedstawić Ci, jak ja to widzę.
Elementy, które mają wpływ na czas pozycjonowania, ale Ty nie masz na nie wpływu
Historia pozycjonowanej domeny, czyli to, jakie działania seo do tej pory były prowadzone dla strony, będzie miało ogromne znaczenie. Jeśli seo było robione dobrze, udało się uzyskać jakieś rezultaty (poprawa widoczności w Top10 Google), to dużo łatwiej będzie o poprawienie tych efektów, niż w przypadku strony, która w ogóle nie rankowała w Google, być może pozyskiwano do niej masowo, spamerskie linki, nie optymalizowano strony ani treści…
Wiek domeny – świeżo zarejestrowanej domenie będzie dużo trudniej o uzyskanie efektów w pozycjonowaniu, niż takiej, która jest już w sieci od roku czy dłużej.
Czas niezbędny na indeksację – w zasobach Google znajdują się miliardy witryn, które walczą ze sobą o pozycje w wynikach wyszukiwań. Pojawiają się nowe strony, inne się zmieniają, przez co Google potrzebuje mnóstwo czasu na aktualizowanie tych informacji. Dlatego trochę to potrwa, zanim Google:
- zaindeksuje/doda Twoją stronę do swoich zasobów,
- zauważy zmiany techniczne na Twojej stronie po jej optymalizacji,
- zauważy zmiany w zoptymalizowanych treściach,
a to ostatecznie wpłynie na pozycje Twojej strony w wynikach wyszukiwań.
Konkurencja – może nie będzie to miało tak wielkiego wpływu na samo uzyskanie pierwszych efektów seo, ale bardziej na to, w jakim czasie Twoja strona będzie w stanie rankować na oblegane przez nią, kluczowe frazy.
Samo sprawdzenie, na ile fraz kluczowych w Top10 Google są widoczni Twoi konkurenci, od razu pokaże Ci, czy masz do czynienia z mocnymi graczami, czy też nie. Zwracam też uwagę na to, od kiedy Ci konkurenci pracują nad poprawą widoczności. Gdy widzisz, że robią to od kilku lat, to również jest dla Ciebie wartościowa informacja.
Sprawdź frazy kluczowe, na jakie rankują, oraz treści, jakimi to robią. Tak oszacujesz, co musisz zrobić w tym zakresie, aby móc z nimi skutecznie konkurować.
Kolejna rzecza, na którą warto zwrócić uwagę, to liczba i jakość pozyskanych przez nich linków. Jeśli do większości stron z Top10 prowadzi np. 400 domen linkujących, a Twoja domena jest świeża, to łatwo obliczysz, ile pracy musisz włożyć i czasu poświęcić na dogonienie ich.
Elementy, które mają wpływ na czas pozycjonowania i Ty masz na nie wpływ
Budżet na działania seo będzie miał ogromny wpływ na szybkość uzyskania efektów. Oczywiście nie spowoduje to, że wykładając na seo miesięcznie 10k zamiast 3k, za miesiąc (liczony od dziś) zdobędziesz Top10 na wszelkie frazy. Ale przy większym budżecie Ty, agencja czy specjalista seo, będziecie w stanie wykonać więcej prac, np. szybciej przygotować nowe zoptymalizowane treści, wdrożyć zalecenia z audytu, czy pozyskać więcej dobrych linków…
Korzystaj z zaufanych specjalistów seo, aby nie okazało się, że mimo zwiększenia przez Ciebie budżetu na działania seo, wcale nie zostanie zrealizowanych więcej prac.
Stan techniczny Twojej strony odgrywa również ważną rolę w efektywności i szybkości osiągania zamierzonych rezultatów w zakresie pozycjonowania. Na początku naszej współpracy w obszarze seo, priorytetem jest przeprowadzenie szczegółowego audytu technicznego seo. Implementacja rekomendacji, wynikających z tego audytu, może być czasochłonna, lecz jest niezwykle istotna dla poprawy wyników pozycjonowania. Często już samo zastosowanie tych zmian przynosi znaczące efekty w zakresie pozycjonowania.
Punkt, od którego zaczynamy, będzie miał ogromne znaczenie dla efektywności seo. Pozycjonowanie witryny już zoptymalizowanej jest zdecydowanie łatwiejsze i szybsze.
Wdrażanie zmian optymalizacyjnych to jedna z największych bolączek przy współpracy z klientami (z mojego punktu widzenia). W ramach współpracy przygotowujemy audyt seo i przekazujemy go klientowi do wdrożenia. Jeśli nie ma, kto tego zrobić po jego stronie, to dostarczamy dane do softhouse, z którym współpracujemy. Niestety, ale bardzo często klienci zwlekają z tym całymi miesiącami, zupełnie bagatelizując powagę problemu. Z doświadczenia wiem, że są przypadki, w których brak optymalizacji był w stanie pogrzebać wszelkie próby uzyskania efektów w seo.
Wybrana strategia seo będzie kluczowym elementem w zakresie szybkości uzyskiwanych efektów, o czym wielokrotnie wspominam na blogu. Jeśli wybierzesz frazy short tail, o dużej liczbie miesięcznych wyszukań, ale konkurencyjne, trudne do wypozycjonowania, to możesz czekać rok, dwa czy nawet dłużej, zanim zobaczysz rezultaty działań seo. Dużo lepszym rozwiązaniem, choć pewnie nie zawsze dostępnym, będzie pozycjonowanie strony na frazy long tail, o małej liczbie wyszukań, mniej konkurencyjne, łatwe do wypozycjonowania.
To właśnie tutaj będziesz w stanie uzyskać pierwsze efekty już po kilku tygodniach czy miesiącach.
Znane marki często osiągają lepsze wyniki w zakresie seo, ponieważ naturalnie generują większe zainteresowanie w Internecie. Blogerzy i inni twórcy treści często wspominają o nich na swoich platformach. Dotyczy to zarówno dużych, rozpoznawalnych marek, jak i mniejszych, lecz dobrze znanych w swoich niszowych społecznościach.
Linki z zewnętrznych stron internetowych są niezwykle cenne, ale warto zauważyć, że nawet wzmianki o marce w mediach społecznościowych mogą być bardzo wartościowe. Pomagają w rozszerzaniu świadomości o marce wśród nowych osób, które z kolei mogą o niej mówić dalej. To zwiększa popularność marki, co ostatecznie może przyczynić się do zdobycia dodatkowych linków.
Co robić, gdy nie widzę efektów w seo – czy to dalej ma sens?
Jak pokazałem na wcześniejszych przykładach, pierwsze efekty działań seo powinny pojawić się do pół roku, a większe bliżej roku. Jeśli do tego czasu nie zauważyłeś efektów, to warto bliżej się temu przyjrzeć.
Bardzo często agencje seo podpisują umowy na rok. W związku z tym, jeśli do dziewiątego miesiąca współpracy nie zauważyłeś znaczących efektów, to warto rozpocząć rozmowy z agencją na temat tego: co zrobili? dlaczego to, co zrobili, nie działa? co w związku z tym chcą dalej robić?
Oczywiście zwróć też uwagę na to, jak do tej pory współpracowało Ci się z agencją, czy jesteś zadowolony z kontaktu z nią, wsparcia specjalisty seo, otrzymywanych raportów, audytów… jeśli nie, to może będzie to dobry pretekst do zmiany agencji.
Jeśli jednak na tym polu wszystko było ok, to być może warto skonsultować obecnie prowadzone działania seo z innym specjalistą, agencją seo. My na przykład dla takich osób przygotowujemy R.E.D.S. >> (raport efektywności działań seo), na podstawie którego dokonujemy oceny prowadzonych działań seo.
Jak przyspieszyć efekty działań seo?
Jeśli sam prowadzisz działania seo, po prostu powinieneś robić wszystko, co ma wpływ na te efekty. To znaczy? Być może zwiększyć intensywność tych działań lub zweryfikować, czy to, co robisz, jest na pewno poprawne. Jeśli masz wątpliwości, to możesz skorzystać z konsultacji seo ze mną >>.
Jeżeli zleciłeś pozycjonowanie, warto bardziej zaangażować się w działania seo, w porozumieniu z tą agencją. Co mam na myśli? Na przykład:
- regularne odpisywanie na pytania agencji (czasami mam wrażenie, że to nam bardziej zależy na dowiezieniu efektu, niż klientowi, który notorycznie nie odpisuje),
- wdrażanie zmian optymalizacyjnych z audytu seo, jeśli są po Twojej stronie,
- regularne tworzenie nowych treści,
- zdarza się, że klienci otrzymują propozycje barterowe, wymiany sprzedawanego produktu za opinię na stronie / link, co również pomaga w seo, ale warto to skonsultować z agencją.
Ważne jest, abyś zdawał sobie sprawę z tego, że skuteczne pozycjonowanie, zwłaszcza w jego początkowej fazie, wymaga zaangażowania zarówno ze strony specjalisty seo, jak i klienta. Podejście polegające na tym, że Twoim jedynym wkładem jest regulowanie miesięcznych płatności, może okazać się niewystarczające i naprawdę rzadko prowadzi do optymalnych wyników. Współpraca i aktywny udział w procesie pozycjonowania są kluczowe dla osiągnięcia pożądanych efektów.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że teraz rozumiesz już, że czas ma kluczowe znaczenie dla skuteczności pozycjonowania Twojej strony. Pamiętaj, że seo to nie jednorazowe zadanie, mające swój początek i koniec, a proces, przy którym czeka Cię naprawdę wiele pracy. I zdecydowanie nie powinieneś jej odwlekać, tylko od razu przystąpić do działania! Bez obaw jednak, jeśli dobrze się do niej przyłożysz, przyniesie dobre rezultaty – potrzeba tylko nieco cierpliwości.
A jeśli masz pytania lub wątpliwości, czy robisz wszystko, co trzeba i jak trzeba, skontaktuj się ze mną, a pomogę jak najlepiej zadbać o kondycję Twojego seo.
Pozycjonowanie SEO to batalia, która przynosi efekty, ale trzeba dużo cierpliwości. Osobiście mam złe doświadczenia z firmami oferującymi pozycjonowanie, ale niewątpliwie pozycjonowanie SEO jest niezbędne. Strona internetowa bez pozycjonowania pełni jedynie funkcję informacyjną. Nie zwiększy liczby klientów ani przychodu firmy. Trzeba być cierpliwym, potencjał strony buduje się latami. Tak jak pisze autor, efekty przyjdą z czasem, ale jeden warunek trzeba prace nad stroną powierzyć profesjonaliście.
Warto też monitorować te prace, ewentualnie zlecić komuś od czasu do czasu weryfikację.
Bardzo ciekawy artykuł 🙂