Narzędzia seo do wyszukiwania/analizy słów kluczowych

Ten materiał jest pierwszym z całego cyklu, w którym będzie mowa o narzędziach seo.

W świecie SEO, gdzie konkurencja jest zacięta i algorytmy wyszukiwarek nieustannie się zmieniają, kluczem do utrzymania pozycji na czele wyników wyszukiwania jest innowacyjność i ciągłe dostosowywanie się.

To właśnie od wyszukiwania fraz kluczowych rozpoczyna się wszelkie działania seo. W tym miejscu badamy daną niszę, jej konkurencyjność, sprawdzamy potencjał fraz kluczowych do generowania ruchu, określamy, gdzie jesteśmy i jakie są nasze cele w kontekście działań seo, analizujemy trendy, poszukujemy szans na zdobycie pozycji Top10 dla kolejnych fraz.

W procesie pozycjonowania słowa kluczowe odgrywają ogromną rolę. A jak wybrać te najcenniejsze? Tutaj przychodzą nam z pomocą narzędzia seo, którym przyjrzę się w tym materiale, skupiając się zarówno na tych płatnych, jak i bezpłatnych.

Niezależnie od tego, czy jesteś specjalistą seo, czy amatorem, to znajdziesz coś dla siebie. Zapraszam do zapoznania się z artykułem.

Zacznę od wskazania profesjonalnych, płatnych narzędzi seo, z których sam korzystam na co dzień.

Płatne narzędzia do wyszukiwania fraz kluczowych

Płatne narzędzia do wyszukiwania fraz kluczowych zapewniają dużo większe możliwości i często są bardziej rozbudowane niż te bezpłatne. Wspomnę jednak, że niektóre z płatnych narzędzi mają swoje ograniczenia, wynikające z wybranego pakietu. Warto to zweryfikować przed podjęciem decyzji o zakupie któregoś z nich.

W poniższym zestawieniu znalazły się tylko narzędzia, które udostępniają możliwość wyszukiwania fraz w języku polskim.

Ahrefs Keywords Explorer

Ahrefs to cały kombajn narzędzi seo, posiadający Keywords Explorera, który świetnie sprawdza się przy wyszukiwaniu fraz kluczowych. Osobiście używam go codziennie, bo ma dużo większy zasób niszowych fraz (nawet od polskich narzędzi). W swojej bazie posiada 351 milionów polskich fraz kluczowych.

Do czego go użyć? Umożliwia sprawdzanie fraz nie tylko w Google, ale i w wielu innych wyszukiwarkach, sprawdzenie konkurencyjności, tworzenie list fraz kluczowych, dodawanie ich do projektów, podłączenie przez API.

Podstawowe informacje:

SemRush – Keyword Magic Tool

SemRush to kolejny kombajn narzędzi seo, posiadający Keyword Magic Tool – bardzo rozbudowane narzędzie do badania słów kluczowych. Swoją drogą, część informacji z tego narzędzi jest dostępna zupełnie bezpłatnie.

Podstawowe informacje:

  • Cena: od 129,95$ miesięcznie,
  • Wersja próbna: 7 dni,
  • Główne funkcje: analiza linków, fraz kluczowych, audyty, monitorowanie fraz kluczowych, monitorowanie pozycji strony i wiele innych,
  • Link: https://www.semrush.com.

Senuto – baza słów kluczowych

Senuto to polskie narzędzie do badania widoczności stron, wyszukiwania fraz, ich monitorowania, tworzenia treści… Ma imponujące możliwości filtrowania fraz kluczowych i gotowe do tego presety, czego na próżno szukać u konkurencji. W swojej bazie posiada 66,8 milionów polskich fraz kluczowych.

Jako że głównie pozycjonujemy sklepy internetowe, to Senuto przede wszystkim wykorzystujemy do raportowania ogólnej widoczności tych sklepów w Google.

Podstawowe informacje:

SemStorm – słowa kluczowe

SemStorm to kolejne polskie narzędzie. Jest konkurencją dla Senuto. Służy do wyszukiwania fraz, ich monitorowania, tworzenia treści. Posiada też moduł do audytów stron i analizy linków. SemStorm nie posiada bazy słów kluczowych – pobiera je na bieżąco z różnych wyszukiwarek.

Nie używam, bo zupełnie nie podchodzi mi ich UX.

Podstawowe informacje:

  • Cena: od 107 zł netto miesięcznie,
  • Wersja próbna: bezpłatne konto z ograniczeniami,
  • Główne funkcje: badanie widoczności stron, wyszukiwanie fraz, monitorowanie fraz, tworzenie treści,
  • Link: https://www.semstorm.com/pl.

SurferSeo – Keyword Research

SurferSeo to moje ulubione narzędzie do tworzenia i audytowania treści. Posiada też moduł Keyword Research, który sugeruje klastry tematyczne w obrębie wpisanej frazy kluczowej.

Podstawowe informacje:

Long Tail Pro

Long Tail Pro to jedno z pierwszych narzędzi do wyszukiwania fraz kluczowych, którego używałem. Opisywałem je pierwszy raz na blogu już w 2014 roku. Bardzo je sobie wtedy chwaliłem, świetnie sobie radziło z szukaniem niszowych fraz. Obecnie zawiera też dodatkowe narzędzia do śledzenia pozycji, analizy linków, audytów seo, jednak podejrzewam, że to tylko skromne dodatki.

Podstawowe informacje:

KWFinder

KWFinder specjalizuje się w wyszukiwaniu fraz kluczowych, ale zawiera też narzędzia do monitorowania fraz kluczowych, analizy linków, lokalnego seo. Posiada ponadto wtyczkę do Chrome i FireFox, pozwalającą na analizowanie mocy domeny, kluczowych fraz, onpage seo.

Podstawowe informacje:

  • Cena: od 19,90$ miesięcznie,
  • Wersja próbna: dostępna ograniczona,
  • Główne funkcje: wyszukiwanie fraz kluczowych,
  • Link: https://mangools.com.

KeywordTool.io

KeywordTool.io jest dość drogim, ale bardzo ciekawym narzędziem, ze względu na to, że popularność zapytań możesz sprawdzać w bardzo wielu platformach. Poza Google również w YouTube, Bing, Amazon, eBay, App Store, Play Store, Instagram, Twitter, Pinterest, Etsy, TikTok, Google Trends, co jest niespotykane na taką skalę.

O ile w kontekście seo, raczej nie jest mi to do niczego potrzebne, wierzę, że dla innych, może to być jedyne narzędzie do wyszukiwania fraz kluczowych ze względu na brak lub niewielką liczbę alternatyw.

Podstawowe informacje:

  • Cena: od 69$ miesięcznie,
  • Wersja próbna: brak,
  • Główne funkcje: wyszukiwanie fraz kluczowych,
  • Link: https://keywordtool.io.

AnswerThePublic

To kolejne bardzo znane narzędzie, które swego czasu było bezpłatne, a obecne niestety wymaga opłat. Na szczęście, darmowa wersja po rejestracji, pozwala na zadanie 3 zapytań dziennie.

Podstawowe informacje:

  • Cena: od 21 zł miesięcznie,
  • Wersja próbna: 7 dni,
  • Główne funkcje: wyszukiwanie fraz kluczowych,
  • Link: https://answerthepublic.com.

WordTracker

WordTracker to narzędzie z bardzo długą historią. Służy do badania fraz kluczowych. Korzysta nie tylko z bazy Google, ale też YouTube czy Amazon. Kiedyś był bezpłatny i chyba cieszył się dużo większą popularnością.

Podstawowe informacje:

  • Cena: od 17$ miesięcznie,
  • Wersja próbna: 7 dni,
  • Główne funkcje: wyszukiwanie fraz kluczowych,
  • Link: https://wordtracker.com.

AlsoAsked

Jak sama nazwa narzędzia AlsoAsked wskazuje, bazuje na sekcji, która znajduje się pod wyszukiwarką Google: Związane z tym wyszukiwaniem. Dzięki temu możesz szybko sprawdzić, jakie zapytania użytkownicy wpisują do wyszukiwarki razem z wpisanym przez Ciebie zapytaniem.

Jak możesz zobaczyć poniżej, dane te są prezentowane w dość ciekawy sposób.

Podstawowe informacje:

  • Cena: 15$ miesięcznie,
  • Wersja próbna: 1 zapytanie dziennie,
  • Główne funkcje: wyszukiwanie fraz kluczowych,
  • Link: https://alsoasked.com.

UberSuggest

UberSuggest przez wiele lat był bezpłatnym narzędziem, obecnie kosztuje 99 zł miesięcznie. Służy głównie do wyszukiwania fraz kluczowych, ale możesz też za jego pomocą śledzić pozycje strony, zrobić mini audyt, sprawdzić informacje o profilu linków.

Podstawowe informacje:

Bezpłatne narzędzia do wyszukiwania fraz kluczowych

W tej sekcji umieściłem w pełni bezpłatne narzędzia, wspomagające proces wyszukiwania fraz kluczowych. Z części z nich specjaliści seo korzystają, mimo posiadania też tych płatnych rozwiązań, opisanych powyżej. Oczywiście bezpłatne często nie mają tak szerokich możliwości, jak te płatne, ale też bywają pomocne. Z pewnością lepiej korzystać z nich, niż wybierać frazy zupełnie na oślep.

Planer słów kluczowych

Planer słów kluczowych od Google to prawdopodobnie najczęściej wykorzystywane narzędzie do wyszukiwania fraz kluczowych. Wiele innych narzędzi zaciąga informacje właśnie stąd.

Dzięki niemu sprawdzisz: ile średnio miesięcznie osób szuka wpisanej przez Ciebie frazy, jakie inne frazy ludzie wpisują, jakie są trendy dla danej frazy, stawka CPC… Narzędzie jest dostępne w ramach konta Google Ads. Jest bezpłatne, ale… jeśli nie prowadzisz żadnej kampanii w Google Ads, to pokazuje bardzo ogólne dane dotyczące liczby wyszukań. Dopiero, gdy na Twoim koncie jest prowadzona jakakolwiek kampania, otrzymujesz dużo bardziej precyzyjne dane.

Podstawowe informacje:

Google Search Console

Google Search Console to narzędzie, które przydaje się do analizy fraz kluczowych czy audytów seo. Nie znajdziesz może tutaj zupełnie nowych fraz kluczowych, ale jeśli Twoja strona istnieje w sieci już jakiś czas i generuje ruch, to w zakładce Skuteczność znajdziesz zapytania, na które pojawia się w Google. Możesz sprawdzić, na jakiej pozycji pojawia się Twoja strona i zdecydować, czy chcesz pod nie zoptymalizować obecne treści, czy też przygotować nowe. To skarbnica pomysłów.

Podstawowe informacje:

Google Trends

Google Trends wskazuje zainteresowanie danym tematem na przestrzeni czasu. Dane te można sprawdzić nawet do kilku lat wstecz. To może pomóc Ci określić, czy rzeczywiście warto inwestować w pozycjonowanie danej frazy.

Dodatkowo otrzymujesz informacje na temat zainteresowania według regionu, podobne tematy czy zbliżone zapytania, co może być już bardziej bezpośrednim pomysłem na kolejne frazy kluczowe.

Podstawowe informacje:

Wyszukiwarka Google

Wyszukiwarka Google jest zupełnie bezpłatna i również może Ci pomóc w wyszukiwaniu fraz kluczowych.

Gdy zaczniesz wpisywać frazę kluczową, to Google podpowie Ci inne z nią związane. Zapisz te najciekawsze, a następnie wpisz je ponownie w Google i sprawdź, jakie uzyskasz podpowiedzi. Jak zrobisz to kilka razy dla N fraz, to możesz uzyskać kilkadziesiąt dodatkowych propozycji.

Kolejny sposób to skorzystanie z informacji na dole strony w sekcji: Związane z tym wyszukiwaniem. Znajdziesz tam dodatkowe podpowiedzi. Gdy sprawdzisz te informacje dla każdej z wpisywanych fraz, to ponownie uzyskasz całkiem pokaźną bazę fraz.

Podpowiedzi Google

Podstawowe informacje:

Ahrefs’ Keyword Generator

Ahrefs’ Keyword Generator to bezpłatne narzędzie od Ahrefs, które daje możliwość wyszukiwania fraz w Google, Bing, YouTube, Amazon. Poza frazami kluczowymi możesz w nim sprawdzić też pytania wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarek.

Nie zauważyłem żadnych ograniczeń związanych z liczbą wprowadzanych zapytań, choć pewnie jakieś jest.

Podstawowe informacje:

Surfer Seo – wtyczka Chrome

Wtyczka do Google Chrome od SurferSeo pozwala na sprawdzenie średniej miesięcznej liczby wyszukań frazy kluczowej, sugestie innych fraz, szacowany ruch dla stron pojawiających się w wynikach wyszukiwań oraz liczbę słów, na jakie strona rankuje.

Podstawowe informacje:

ChatGPT

ChatGPT już chyba wszyscy znają, a jeśli nie, to tylko wspomnę, że jest to narzędzie AI, które w głównej mierze służy do przygotowywania różnego rodzaju treści na podstawie wcześniej zebranych informacji.

Czyli wpisujesz jakąś prośbę do tego narzędzia, a ono odpowiada Ci na nie. Możesz np. poprosić je, aby przygotowało Ci zestaw fraz kluczowych powiązanych z wybraną przez Ciebie frazą, dzięki czemu zyskasz dużo większy zbiór.

Podstawowe informacje:

Soovle

Soolve ogranicza się do podawania fraz podobnych do wpisanej przez Ciebie. Korzysta z danych dostarczanych przez Wikipedię, Google, Amazon, Answers, YouTube, Bing, Yahoo.

Jak widać na poniższym screenie, na mało popularną frazę “narzędzia seo” nie pokazał zbyt wiele, dlatego polecam tylko do popularniejszych fraz.

Podstawowe informacje:

Lista płatnych narzędzi (wyżej opisywanych), które posiadają wersje próbne pozwalające, choć w części z nich skorzystać:

  • Senuto,
  • Semstorm,
  • Keyword Magic Tool,
  • KWFinder,
  • AnswerThePublic,
  • WordTracker,
  • AlsoAsked,
  • UberSuggest.

Podsumowanie

Odpowiednie narzędzia seo ułatwiają pracę i zapewniają lepsze wyniki przy pozycjonowaniu stron. Dotyczy to również wyszukiwania fraz kluczowych. Osobiście na co dzień głównie stosuję Ahrefs oraz wspomagam się Senuto. Z bezpłatnych natomiast używam Google Search Console, Google Trends. Myślę, że z bezpłatnych warto ponadto zainteresować się Ahrefs’ Keyword Generator, a także wtyczką do przeglądarki SurferSeo.

Przedstawiłem Ci całkiem sporą listę przydatnych narzędzi. Mam nadzieję, że znajdziesz wśród nich coś dla siebie, by usprawnić swoją codzienną pracę. Z pomocą płatnych narzędzi z pewnością będziesz w stanie dużo szybciej i łatwiej uzyskać dane informacje. Jednak sprawdź również możliwości, które oferują narzędzia bezpłatne i w wersji próbnej – lista jest również dość spora. Dlatego jeśli tylko masz czas, to możesz ich używać, uzyskując naprawdę dobre rezultaty.

Jeżeli chcesz, abym na blogu opisał szerzej któreś z wyżej wymienionych narzędzi, to napisz mi o tym w komentarzu.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 2.3/5 (3 votes cast)
Narzędzia seo do wyszukiwania/analizy słów kluczowych, 2.3 out of 5 based on 3 ratings

o autorze

Sławomir Gdak

"Pomagam właścicielom małych i średnich firm w generowaniu ruchu z wyszukiwarek, aby ich biznes był stabilniejszy i bardziej dochodowy, za pomocą każdego rodzaju produktów i usług, jakie w danym momencie pozwalają mi ten cel realizować najlepiej."

3 komentarze

napisz komentarz
  • Dzięki za całe zestawienie i sporo roboty przy tym 💪
    Ja używam Ahrefs i sobie cenię ale moim skromnym zdaniem trochę drogo jak za funkcje które oferuje.

  • Miałem przyjemność korzystać z kilku z wymienionych narzędzi i teraz to już są prawdziwe kombajny bez których praca zawodowego SEO-wca praktycznie nie ma sensu. Problemem może być jedynie cena, bo żeby abonamenty dochodzące do kilkuset złotych miesięcznie na siebie zarabiały, strona musi robić naprawdę przyzwoite wyniki.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę GDAQ.PL Multimedia Sławomir Gdak. Zgoda może zostać anulowana w dowolnym momencie. Szczegółowe informacje dotyczące danych osobowych są umieszczone na stronie polityki prywatności.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.

Slawek Gdaq

Chcesz, żebym pomógł Ci zwiększyć pozycje, ruch i przychody z Twojej strony?

Sprawdź moją propozycję pozycjonowania.