Pozycjonowanie long tail (długi ogon), co to jest i jak je stosować?

pozycjonowanie long tail długi ogon

Pozycjonowanie long tail to metoda optymalizacji treści pod kątem słów kluczowych długiego ogona, czyli fraz szczegółowych, zawierających intencje o małej liczbie wyszukiwań. Zupełnie odwrotnie niż frazy short tail, które są bardzo ogólne, o dużej liczbie wyszukań i najczęściej krótsze.

Frazy long tail są dużo mniej popularne, skoncentrowane na konkretnym zapytaniu użytkownika, dzięki czemu trafiamy do bardzo konkretnej grupy docelowej, a to sprawia, że da świetne efekty.

Pozycjonowanie na długi ogon (long tail) polega na wykorzystywaniu dużej liczby, mało konkurencyjnych fraz kluczowych w treściach naszej strony. Skupienie na tym, aby dana treść była zoptymalizowano pod konkretną frazę oraz konkretne zapytanie użytkownika, pozwala nawet mało popularnym stronom uzyskać świetne rezultaty. Duża liczba takich fraz long tail w Top10 Google zrekompensuje Ci niepozycjonowanie się na frazy short tail np. ze względu na zbyt mocną konkurencję.

Dostępny również na Spotify >>.

Rozpoznawanie fraz long tail – czy frazy long tail muszą być długie?

Często mówi się, że frazy kluczowe z długiego ogona to frazy długie np. 3-wyrazowe i dłuższe, ale czy tak jest naprawdę? Jak rozpoznać frazę z długiego ogona? Co o tym decyduje?

Frazy długiego ogona często są dłuższe, ale nie jest to regułą. Dlaczego? Ponieważ za daną frazą musi iść jakaś głębsza intencja użytkownika.

Gdy ktoś wpisuje w Google: “elektryczne biurko”, nie wiadomo, czego szuka, ale najprawdopodobniej tylko informacji o takich biurkach. Można powiedzieć, że jest to bardzo ogólna fraza (fraza generyczna).

Ale jeśli użytkownik wpisuje konkretną nazwę produktu np.: “Elektryczne biurko Spacetronik SPE-O124”, jest to już bardzo konkretne pytanie. Taka osoba dokładnie wie, czego szuka i jest już dużo bliżej zakupu tego produktu. Czy ta fraza jest dłuższa? Tak, bo składają się na nią 4 słowa kluczowe. Narzędzia nie wskazują żadnej liczby jej wyszukań, Google pokazuje dla niej tylko 4 340 wyników. Czy taka fraza będzie łatwa do wypozycjonowania? Z pewnością łatwiejsza niż “biurko elektryczne”.

Ale… to nie dowód na to, że zawsze użycie długich fraz będzie tożsame z frazą long tail. Bywa, że pojawiają się frazy długie, ale przy tym bardzo konkurencyjne i ogólne (frazy generyczne). Ale tylko bywa. Najczęściej rozbudowane frazy 3, 4 wyrazowe i dłuższe są jednak frazami long tail.

O czym pamiętać, jeśli chcemy wdrożyć pozycjonowanie long tail i dobrać frazy, które będą zgodne z intencją użytkownika? Badając frazy, warto zwracać uwagę właśnie na ich intencje, ale też liczbę wyszukań oraz, wspomnianą wcześniej długość.

Według badań Ahrefs 92% fraz (słów) kluczowych wpisywanych do wyszukiwarek, to frazy long tail, a tylko 8% to frazy ogólne. Według HigherVisibility 95,88% fraz wpisywanych w Google składa się z co najmniej 4 słów kluczowych.Widać zatem, że dobrze dobrana fraza long tail może być dla Ciebie i Twojej strony bardzo ważna.

Jak widzisz, zdecydowana większość słów kluczowych to właśnie frazy long tail, co oznacza, że nie musisz walczyć z największymi brandami na rynku o główne frazy kluczowe, ale spokojnie możesz skupić się na pozycjonowaniu witryny na frazy należące do długiego ogona, które są zdecydowanie mniej konkurencyjne.

Poniżej przedstawiam wykres z mojego kursu Łowca Fraz pokazujący jak wygląda long tail i short tail.

5 powodów, dla których warto pozycjonować stronę na frazy z długiego ogona

Dlaczego powinieneś się zainteresować długim ogonem i użyć pozycjonowania szerokiego? Jest wiele powodów, dla których warto wykorzystać pozycjonowanie long tail, a poniżej wspominam o kilku najważniejszych z nich.

1. Mała konkurencja fraz long tail

Frazy typu long tail (z długiego ogona) najczęściej są frazami niszowymi, na które dużo mniej stron jest pozycjonowanych, przez co dużo łatwiej wypozycjonujesz na nie swoją stronę niż w przypadku popularnych fraz.

Są branże mocno konkurencyjne, w których na główne frazy pojawiają się bardzo mocni konkurenci i nie sposób pokonać ich inaczej, niż właśnie skupiając się na frazach long tail. Warto jednak obserwować branżę, bo w ostatnich latach widzę, że coraz więcej nawet dużych firm sięga po frazy z długiego ogona. Jeśli dobrze przeanalizuje się najważniejsze frazy long tail, potrafią naprawdę przynieść dobre rezultaty i poprawić widoczność strony.

2. Szybsze efekty pozycjonowania

Następstwem wyboru mniej konkurencyjnych fraz jest to, że są one dużo łatwiejsze w pozycjonowaniu, a to pozwoli Ci na dużo szybsze uzyskanie efektów w seo.

Pozycjonowanie strony na frazy ogólne może trwać rok, czy dwa. Pozycjonowanie na frazy long tail, to bardziej kwestia kilku miesięcy (oczywiście jeśli wcześniej przeprowadziłeś odpowiedni research i analizę słów kluczowych). Dzięki temu w któszym czasie zaczniesz generować zyski z ruchu organicznego, a sama inwestycja w seo, szybciej się zwróci.

3. Nieograniczone możliwości

Najprawdopodobniej dla pozycjonowanej strony znajdziesz 5, 10, no może 20 głównych fraz kluczowych. Ich liczba jest ograniczona.

Np. masz sklep zoologiczny i znajdujesz dla niego frazy typu: “sklep dla zwierząt, sklep z artykułami dla zwierząt, sklep zoologiczny, sklep zoologiczny online…”.

Jednak liczba fraz z długiego ogona jest niemalże nieograniczona. Wybierasz frazy dla strony głównej, każdej kategorii, podkategorii, a także setki fraz kluczowych do artykułów blogowych. Z czasem analizujesz za pomocą Google Search Console, na które frazy strona rankuje lepiej, gorzej i zyskujesz pomysły na kolejne artykuły.

Nie zapominaj o konkurencji, która powinna być dla Ciebie ogromnym źródłem inspiracji, o czym więcej dowiesz się z artykułu: “Jak sprawdzić frazy kluczowe Twojej konkurencji?”.

Setki, tysiące fraz kluczowych w Top10 Google, nawet o nie wielkiej liczbie wyszukań mogą spowodować niesamowity wzrost przychodów z Twojej strony.

4. Wiele fraz za jednym razem

Jako że frazy kluczowe z długiego ogona są mało konkurencyjne, łatwiej wypozycjonujesz na nie stronę, to warto, żebyś je grupował i optymalizował daną podstronę na kilka z nich.

Przykładowo na tym blogu znajduje się podstrona z narzędziem do generowania tekstów synonimizowanych. W sumie nigdy jej nie optymalizowałem, ale pojawia się w Google np. na te frazy “mieszarka synonimów, generator synonimów, mieszacz tekstu, generator synonimów zdań…”. Nie byłoby sensu pod każdą z tych fraz tworzyć oddzielnej podstrony z treściami, a wystarczyłoby jedną zoptymalizować pod nie wszystkie.

Bardzo pomocne w tym celu będzie narzędzie do audytów w SurferSeo.

5. Wyższy współczynnik konwersji

Słowa kluczowe long tail dostarczają do Twojej strony dużo lepszej jakości ruch, często z zamiarem komercyjnym, potencjalnych klientów, przez co mają dużo większą wartość biznesową.

Dzięki pozyskiwaniu do Twojej strony użytkowników bardziej zaangażowanych, będących na dalszym etapie ścieżki zakupowej, możesz liczyć na wyższy współczynnik konwersji (docelowej akcji, jaką ma wykonać na niej internauta).

10 sposobów na znalezienie fraz z długiego ogona?

Proces wyszukiwania fraz kluczowych jest niesłychanie ważny, gdyż na tym będzie oparta cała strategia pozycjonowania strony na frazy z długiego ogona. Dlatego warto skupić na nim sporo uwagi.

O ile znalezienie głównych fraz nie jest problematyczne, o tyle już proces wyszukiwania fraz long tail bywa dużo trudniejszym zadaniem.

1. Wejdź w buty potencjalnego klienta

Najpierw spróbuj wejść w buty odbiorcy i zastanów się, co Twój potencjalny klient może wpisywać do wyszukiwarki Google, aby znaleźć Twój produkt/usługę.

2. Zrób burzę mózgów

Być może burza mózgów z przyjaciółmi, pracownikami, rodziną będzie pomocna. Oczywiście warto też pytać klientów, jak Cię znaleźli. Spisz wszystko, bez względu na to, czy uważasz to za dobry pomysł, czy też nie.

3. Sprawdź frazy konkurencji do long tail seo

Mnóstwo narzędzi pozwala na przeanalizowanie, na jakie frazy kluczowe pojawiają się strony Twoich rywali. Jak to zrobić krok po kroku, opisałem w artykule: “Jak sprawdzić frazy kluczowe Twojej konkurencji?”. Zdecydowanie nie lekceważ analizy słów kluczowych, których używa Twoja konkurencja.

4. Sprawdź frazy, na które Twoja strona już rankuje

Nie tylko analiza konkurencji jest ważna. Jeśli od jakiegoś czasu prowadzisz już stronę www, to w Google Search Console w sekcji Skuteczność >Zapytania znajdziesz frazy kluczowe, na które Twoja strona już rankuje w Google. Z pewnością znajdziesz tam wiele fraz z długiego ogona.

5. Skorzystaj z narzędzi seo

Na rynku jest naprawdę mnóstwo narzędzi tak bezpłatnych jak i płatnych, które pomogą Ci w wyszukiwaniu. Miej na uwadze, że te bezpłatne mają ograniczone możliwościi.

Bezpłatne narzędzia do wyszukiwania fraz kluczowych:

  • Ubersuggest,
  • Answer The Public.

Płatne, profesjonalne narzędzia do wyszukiwania fraz kluczowych:

  • Planer słów kluczowych,
  • Ahrefs,
  • Senuto,
  • SemRush,
  • Long Tail Pro…

Powyżej wymieniłem tylko kilka spośród wielu produktów, dostępnych na rynku, dzięki którym możesz zbudować swój „długi ogon” przydatnych fraz oraz sprawić, by Twoje pozycjonowanie stron było jeszcze skuteczniejsze.

6. Wykorzystaj wyszukiwarkę Google

Czy wiesz, że sama wyszukiwarka Google udostępnia Ci kilka bezpłatnych informacji o frazach z długiego ogona? Na czym polegają podpowiedzi Google?

Autouzupełnianie w Google

Wystarczy, że wpiszesz dowolną frazę w Google, np. “gdzie kupić rower”, która sama w sobie jest już z długiego ogona, bo wskazuje na intencję zakupową, ale Google i tak podpowie Ci szereg kolejnych fraz. To bardzo przydatna pomoc do skutecznego pozycjonowania na długi ogon stron i sklepów internetowych.

Fraza główna składa się z 3 słów i poszukuje jej średnio 100 osób miesięcznie. Frazy, które wskazał mi Google, są już co najmniej 4 wyrazowe i wyszukiwane przez maksymalnie 20 osób miesięcznie.

Jeśli w wyszukiwarce Google wpiszesz bardziej popularną frazę kluczową, np. “kryptowaluty” (która jest wyszukiwana przez 55 tysięcy osób miesięcznie), to możesz wykorzystać podpowiadane frazy ponownie.

Podpowiedzianą frazę “kryptowaluty jak zacząć” (która jest wyszukiwana przez 3600 osób miesięcznie) wpisałem ponownie do wyszukiwarki.

Jak widzisz, doszedłem do wielu niszowych fraz, jak np. “kryptowaluty jak zacząć zarabiać”, której szuka już tylko 40 osób miesięcznie, czy “kryptowaluty jak zacząć kopać” wyszukiwanej przez 20 osób miesięcznie. Liczbę wyszukań sprawdzisz w jednym z wcześniej wspomnianych narzędzi.

Banalne prawda? Wystarczy Ci tylko Google.

Podobne pytania w Google

Coraz częściej Google pokazuje odpowiedzi na zapytania użytkowników bezpośrednio w wynikach wyszukiwań, aby nie musieli wchodzić na strony internetowe. To wyniki tzw. Direct Answer i są to odpowiedzi na najczęściej wyszukiwane pytania, co może być dla Ciebie kolejną inspiracją w wyszukiwaniu fraz z długiego ogona.

Podobne wyszukiwania w Google

Gdy zjedziesz na sam dół wyników wyszukiwania Google, to zobaczysz “podobne wyszukiwania”, co również może być pomocne w znalezieniu fraz long tail. Może akurat ten przykład, nie jest najlepszy, ale czasami można tu znaleźć ciekawe zwroty.

8. Poproś o pomoc AI

Grzechem byłoby nie skorzystać również z pomocy AI, np. ChatGPT, o którym już wspominałem na blogu w tym materiale: “AI SEO, czyli jak sztuczna inteligencja pomoże Ci w pozycjonowaniu?”, aby uzyskać informacje o frazach kluczowych

9. O co ludzie pytają?

Sprawdź na tematycznie powiązanych forach dyskusyjnych czy grupach w social mediach, o co realnie ludzie pytają w temacie, który Cię interesuje. Lata temu, gdy jeszcze nie istniały tak dobre narzędzia do wyszukiwania fraz kluczowych jak teraz, m.in. w ten sposób, szukałem pomysłów np. na tematy blogowe.

Przeglądając wpisy na forach, komentarze na blogach, czy posty w social mediach, zorientujesz się, jakich informacji ludzie szukają, jakich zwrotów używają (w tym fraz kluczowych).

10. Coś unikalnego

Jeśli Twoje produkty/usługi są w jakiś sposób specyficzne, np. tanie, ekologiczne, luksusowe…, to również będzie pomocne przy wyborze fraz kluczowych.

Dzięki wskazanym powyżej metodom znajdziesz setki, jeśli nie tysiące, fraz kluczowych. Jak zatem wybierać frazy z długiego ogona?

Możesz przyjąć wiele kryteriów, jednak zacząłbym od 2 podstawowych, czyli:

  • małej liczby miesięcznej wyszukań danej frazy, np. do 200 miesięcznie, choć sam musisz zdecydować, czy będzie to 50, 100, 200, czy więcej,
  • długość frazy kluczowej tutaj celowałbym we frazy dłuższe niż 3-4 słowa kluczowe.

Niektóre narzędzia oceniają trudność pozycjonowania danej frazy (z tego też możesz skorzystać), a także udostępniają sekcję pytań, wprowadzanych do wyszukiwarki, które są związane z wpisaną przez Ciebie frazą. Często jest nie tylko frazą, ale gotowym tematem na artykuł.

Jak używać fraz z długiego ogona, czyli skuteczne pozycjonowanie long tail

Jak wcześniej wspominałem, jeśli chcesz wdrożyć skuteczne pozycjonowanie szerokie, warto grupować frazy kluczowe, łączyć ze sobą np. synonimy, wyrazy bliskoznaczne, a nie pod każdą pojedynczą frazę tworzyć treści, bo może dojść do sytuacji, że Google nie będzie wiedział, jaki adres url z Twojej strony wyświetlać w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu zaoszczędzisz też środki na tworzeniu zbyt dużej liczby treści. Zrobisz to dla wszelkich stron niezależnie, czy będzie to artykuł, strona główna, czy kategoria w sklepie, opis usługi…

Treści zoptymalizowane pod frazy kluczowe tworzymy za pomocą SurferSeo w narzędziu Content Editor, do którego wpisujesz listę fraz, a on na podstawie wyników Google, tworzy wytyczne do niej. Działa to znakomicie, bo mnóstwo treści pisanych w ten sposób bez problemu wbija do Top10 Google.

Możesz przygotować nowe treści albo też zoptymalizować już istniejące, jeśli takie już masz na swojej stronie. We wspomnianym wcześniej SurferSeo przechodzisz do narzędzia Auditor wpisujesz frazę oraz adres url, a on wyświetla Ci wytyczne do zoptymalizowania treści.

Narzędzie jest dostępne pod tym linkiem >>. Oczywiście nie musisz z niego korzystać, możesz ręcznie analizować wspólne parametry stron z wyników w Google i na tej podstawie przygotowywać treści.

Poza samą treścią wspomnę też o tym, że fraz tych możesz użyć również w linkowaniu wewnętrznym. Będzie to bardzo pomocne w seo. Przykład? Choćby w artykule umieszczasz linki z frazami long tail do jakiś innych artykułów czy kategorii z frazami long tail. To pomoże też bardziej zaangażować ludzi na Twojej stronie, wydłużyć ich czas wizyty, co również może być pozytywnym wskaźnikiem dla Google, że Twoja strona jest właściwą dla użytkownika.

Aha… przy okazji, pamiętaj o dywersyfikacji anchorów.

Podsumowanie zagadnienia long tail seo

W seo warto wykorzystywać nie tylko ogólne słowa kluczowe. Równie ważny jest też long tail. Na czym polega pozycjonowanie z pomocą fraz należących do długiego ogona? Pozycjonowanie strony na frazy long tail polega na znalezieniu mało konkurencyjnych, ale wciąż wyszukiwanych przez internautów fraz i słó kluczowych, które odpowiadają na precyzyjne zapytania użytkowników, a następnie na przygotowaniu dobrze zoptymalizowanej treści, która pojawi się na stronach i w sklepach internetowych.

Nie jest to trudne, szczególnie jeśli wykorzystujesz profesjonalne narzędzia seo, które najpierw je znajdą, a później dadzą wytyczne do ich przygotowania. Oczywiście trzeba trochę pogrzebać, aby znaleźć perełki wśród tysięcy fraz, ale warto. Jeśli przyłożysz się do tej pracy, by wybrane słowa kluczowe były tymi właściwymi, zalety pozycjonowania long tail już niebawem pomogą Ci poprawić widoczność Twojej strony.

Nie możesz też zapominać, że same frazy i treści to nie wszystko, i Twoja strona nie uzyska świetnych rezultatów, jeśli nie będzie zoptymalizowana od strony technicznej, czy też nie będą linkowały do niej inne strony. Dbaj o stronę kompleksowo, żebyś mógł w pełni wykorzystać moc seo i zarabiać w sieci!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.5/5 (2 votes cast)
Pozycjonowanie long tail (długi ogon), co to jest i jak je stosować?, 4.5 out of 5 based on 2 ratings

o autorze

Sławomir Gdak

"Pomagam właścicielom małych i średnich firm w generowaniu ruchu z wyszukiwarek, aby ich biznes był stabilniejszy i bardziej dochodowy, za pomocą każdego rodzaju produktów i usług, jakie w danym momencie pozwalają mi ten cel realizować najlepiej."

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę GDAQ.PL Multimedia Sławomir Gdak. Zgoda może zostać anulowana w dowolnym momencie. Szczegółowe informacje dotyczące danych osobowych są umieszczone na stronie polityki prywatności.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek treści bez zgody autora.

Slawek Gdaq

Chcesz, żebym pomógł Ci zwiększyć pozycje, ruch i przychody z Twojej strony?

Sprawdź moją propozycję pozycjonowania.