Jak wypozycjonować produkt w sklepie internetowym?
Pisałem już kiedyś artykuł o tym, jak wypozycjonować sklep internetowy. Dzisiaj chcę się skupić na tym, co konkretnie powinieneś zrobić w obrębie podstrony produktowej, aby ją skutecznie wypozycjonować. Wejdziemy w temat głębiej i przyjrzymy się mu z różnych stron.
Przy pozycjonowaniu sklepów internetowych kluczowe jest uzyskanie wysokich pozycji w Google dla setek, tysięcy podstron produktowych. To tzw. pozycjonowanie na frazy long tail (z długiego ogona), których w sklepach jest mnóstwo, ze względu choćby na dużą liczbę podstron produktowych. Frazy takie nie mają wielu wyszukiwań, ale nadrabiają to tym, że jest ich naprawdę dużo. Do tego bardzo często są to frazy bardziej zbliżone intencji zakupowej niż te ogólne. A to prowadzi do wyższego poziomu konwersji.
Celem działań seo jest sprowadzenie na podstrony produktów jak największej liczby użytkowników, którzy będą je kupować. Da się to osiągnąć, jeśli, strony produktowe są dobrze zoptymalizowane. Wówczas, po pierwsze Google będzie zechciało je umieszczać wysoko w wynikach wyszukiwań, a po drugie nie zniechęca zainteresowanego klienta do zakupu.
W tym artykule powiem Ci o aż 17 elementach, które mogą pomóc uzyskać zająć wyższe pozycje produktom Twojego sklepu w Google.
Całość podzieliłem na kilka sekcji tematycznych, w obrębie, których znalazły się konkretne punkty.
Spis treści
Treści
1. Nazwa produktu z frazą kluczową
Zacznijmy od nazwy produktu. Jeśli dany produkt w sklepie to markowy, konkretny model, to najprawdopodobniej w jego nazwie pojawiają się właśnie te dane. Często załatwia to temat researchu frazy kluczowej, bo nazwa produktu zawiera od razu wyszukiwaną frazę, np. Nike Air Zoom Pegasus 38, która jest wyszukiwana średnio przez 210 osób miesięcznie. To jest już potencjalna fraza, do wykorzystania też w wielu innych elementach na stronie produktu, o czym więcej przeczytasz dalej.
Jeśli jednak nie jest to konkretny produkt markowy, a choćby mebel np. szafka biała z drewna, to dany produkt mogę nazwać np. szafka drewniana biała. Jeśli jednak sprawdzę liczbę wyszukań dla takiej frazy, może się okazać, że nikt, lub nie wiele osób jej szuka.
Jeśli więc pomyślałbym o zmianie tej frazy np. na komoda biała drewniana, to okaże się, że szuka jej już średnio 1 tys. osób miesięcznie.
Dzięki dobraniu do produktu nazwy z frazą kluczową, dajesz jej możliwość pozyskania bezpłatnego ruchu z Google.
Liczbę wyszukiwań fraz kluczowych sprawdzisz np. w Ahrefs, Senuto, Planerze słów kluczowych…
2. Tagi title i description
Tagi title
Tag title jest krótkim (około 65 znaków) opisem tego, co użytkownik znajdzie na stronie. Jest o tyle ważny, że może mieć bardzo duży wpływ na współczynnik kliknięć CTR z wyników wyszukań Google. Jeśli Twój wynik się wyróżni, będzie częściej klikany niż inne, Ty zgarniesz więcej ruchu i może to też być dla Google informacją zwrotną, że Twoją stronę warto umieścić wyżej w wynikach wyszukiwań. Naturalnie warto w nim umieścić frazę kluczową i to najlepiej na samym początku.
W przypadku strony produktowej w title najczęściej występuje się jego nazwa. Jako że w sklepach pojawiają się tysiące produktów, to stosuje się pewne schematy ich tworzenia np. “marka + model + kolor…”.
W małych sklepach większość osób pobiera dane od producentów (duplikuje je), Ty możesz się wyróżnić, tworząc unikalny tytuł. Musisz tylko pomyśleć, jak to zrobić. Warto wpisać ową nazwę produktu w Google i sprawdzić co pojawia się w wynikach wyszukiwań.
Pamiętaj, że tag title pojawia się w social media oraz w zakładkach przeglądarki.
Tag description
Tag description jest dłuższym (do około 165 znaków) opisem tego, co znajduje się na stronie. Nie pojawia się nigdzie indziej poza wynikami Google, nie ma też wpływu na pozycje strony w wynikach wyszukiwań, ale podobnie jak title może pomóc przyciągnąć użytkowników do Twojego sklepu.
Warto w nim zaznaczyć unikalne korzyści dla użytkownika, które przekonają internautę do kliknięcia właśnie w ten link. Możesz to zrobić, wprowadzając informacje o rabatach, darmowej wysyłce, dostawie towaru tego samego dnia, gwarancji… czymkolwiek, co może Cię wyróżnić na rynku.
Jeśli nie zadbasz o description dla Google, to wyszukiwarka sama pobierze go z Twojego sklepu i może się okazać, że znajdzie się tam nie koniecznie to, co chciałbyś w nim zobaczyć.
Nagłówek heading tags to największy nagłówek na stronie. Powinien opisywać, co użytkownik na niej znajdzie. W przypadku strony produktowej to nazwa produktu jest najważniejsza i to ona powinna się tam znaleźć. Zdarza się, że strony produktowe nie mają w ogóle tego nagłówka. Także warto zwrócić na to uwagę.
4. Unikaj duplicate content
Treści na stronach produktowych są bardzo niedocenianym elementem. Większość sklepów internetowych zasysa gotowe opisy produktów z baz producentów. Niestety jak się pewnie już domyślasz, powoduje to, że w Twoim sklepie pojawiają się opisy, które widnieją na setkach innych stron, czyli masz duplicate content, za którym Google delikatnie mówiąc, nie przepada. Pamiętaj, że Google docenia strony, które zawierają unikalne treści.
5. Zadbaj o optymalizację pod frazy produktowe
Jeśli miałeś gotowy opis produktu, to z pewnością nie robiłeś pod niego wyszukiwania frazy kluczowej (zalecam wybierać jak najbardziej konkretne frazy, często im dłuższe, tym lepsze i są bliższe intencji zakupowej), ani optymalizacji tej treści pod frazę. Warto to zrobić, ale też nie przeładuj opisu frazą. ZadbaJ również o umieszczenie w nim synonimów i wyrazów bliskoznacznych.
Pomijając seo pamiętaj, że opis produktu powinien przekonywać potencjalnego klienta do zakupu. Ma zawierając kluczowe cechy, specyfikacje, a także wskazywać korzyści dla użytkowników. Warto użyć informacji na temat marki i modelu danego produktu.
Jeśli chcesz przygotowywać dobrze zoptymalizowane treści, to polecam Ci Surfera, z którego sam korzystam na co dzień.
6. Dodaj opinie
Możliwość dodania opinii o konkretnych produktach niesie ze sobą wiele korzyści. W oczach potencjalnego klienta budują one większe zaufanie do sklepu i towarów, są dowodem społecznym słuszności zakupu danego produktu, dużo bardziej przyciągają uwagę zainteresowanych osób. Warto zaznaczyć, że np. na Allegro od jakiegoś czasu możesz zobaczyć nie tylko opinie o sprzedających, ale i o konkretnych produktach.
Od strony Google, jest to o tyle ciekawe rozwiązanie, że w Twoim sklepie użytkownicy tworzą unikalne treści. Jeśli nie masz opisów produktów lub tylko je kopiujesz, to rozwiązanie może Ci uratować tyłek.
Tutaj mam dla Ciebie kilka uwag:
- Do opinii warto wdrożyć dane strukturalne,
- Aktywnie pozyskuj opinie, prosząc klientów o nie po zakupie, dając im dokładne instrukcje jak to zrobić. Możesz ich do tego zachęcić np.: oferując w zamian rabat,
- Opinie o produkcie wyświetlaj bezpośrednio na karcie produktowej, nie w zakładce, bo użytkownicy mogą je pominąć,
- Opinie umieszczaj od najnowszych do najstarszych,
- Aby opinie były wiarygodne dla potencjalnych klientów, powinny zawierać imię i nazwisko, a nawet zdjęcie kupującego. Na AliExpress w opiniach pojawiają się zdjęcia zakupionych przez klientów produktów, albo klientów z tymi produktami.
Adres url
7. Proste adresy url
Adresy url powinny być możliwie jak najprostsze i najkrótsze. To buduje zdecydowanie większe zaufanie. Powinny też zawierać słowo kluczowe (najprawdopodobniej nazwę produktu), jako separatory myślniki najlepiej, by były pisane z małych liter. Unikaj numerów sesji, zbędnych liczb i znaków.
8. Unikalne adresy url
Bardzo ważne, aby adresy url produktów były unikalne. Czasami się zdarza, że dany produkt znajduje się w kilku kategoriach, przez co jest dostępny pod kilkoma adresami url, a to powoduje duplicate content. Google nie wie wtedy, który z adresów url powinien się znaleźć w indeksie.
To samo dotyczy dostępności całego sklepu pod adresem z www i bez, z certyfikatem SSL czy bez. Być może dokonano takiej zmiany, ale nie pomyślano o przekierowaniu starych adresów url na nowe, przez co niestety znów pojawia sięduplikacja.
UX
9. Ux strony produktowej
Warto zadbać o to, aby strona produktu nie odbiegała znacznie od znanych standardów z dużych sklepów, takich jak np. Amazon lubAllegro, które wydają mnóstwo pieniędzy na badania i analizy, poprawiać konwersje. Dlaczego? Bo ludzie bardziej ufają temu co znają, niż nowinkom. Jeśli zaczną wychodzić z Twojego sklepu, to zwiększy się współczynnik odrzuceń, a dla Google może to być znak, że Twoja strona nie jest najlepszym wyborem dla klientów i obniży jej pozycje.
Jak zatem ułożyć dane na stronie? Przykładowo: nazwa produktu na samej górze, zdjęcia po lewej stronie, cena i dostępność po prawej ew. koszty dostawy, dalej opis, a następnie recenzje…
Zdjęcia
Zdjęcia są bardzo ważnym elementem, często mogą zadecydować o tym, czy potencjalny klient dokona zakupu, czy też z niego zrezygnuje. Zdecydowana większość sklepów ze stron producentów pobiera opisy produktów, a także zdjęcia. Oczywiście jest to bardzo szybkie i wygodne, natomiast ich jakość często pozostawia wiele do życzenia. Jeśli chcesz zabłysnąć w oczach klienta, możesz pomyśleć o wykonaniu własnych zdjęć.
10. Optymalizacja zdjęć
Od strony seo warto zadbać o optymalizację zdjęć znajdujących się w sklepie, bo mogą znacznie obniżać czas wczytywania strony. Wielokrotnie spotykam się ze zdjęciami, które mają powyżej 1MB, a rzadko kiedy aż tak duże fotografie są potrzebne.
Na pierwszym miejscu polecam sprawdzić ich rozdzielczość, bo często jest ona zbyt wysoka. Tak można znacznie zmniejszyć wagę zdjęcia. Później warto przeprowadzić optymalizację pliku choćby przez TinyPng. Dzięki temu często z pliku 2MB udaje się uzyskać np. 250kb.
W kolejnym kroku, zwracam uwagę na to, czy nazwa pliku jest powiązana z nazwą produktu. Dalej czy obraz zawiera opis alternatywny, przedstawiający, co znajduje się na grafice (warto tutaj zawrzeć frazę kluczową).
Szybkość działania strony
11. Szybkość działania strony produktowej
To w sumie dotyczy całej strony, ale zwracam uwagę na podstronę produktową, bo to tutaj ma się dokonać konwersja, to tutaj użytkownik powinien trafić bezpośrednio z Google i to tutaj możesz go zniechęcić do zakupu 🙂
Strona powinna działać możliwie jak najszybciej i to nie tylko ze względu na to, że Google tak chce. Już w 2011 KissMetrics opublikował wyniki badań, w których podał, że:
- 47% klientów oczekuje, że strona wczyta się w 2 sekundy lub mniej,
- 40% użytkowników zrezygnuje z odwiedzenia strony, jeśli będzie się ona ładować dłużej niż 3 sekundy…
Warto też przypomnieć o tym, że od maja 2021 (aktualizacja związana z Web Core Vitals), Google zwraca większą uwagę na czas wczytywania strony. Rozbudowało mocno narzędzie Page Speed Insight, by pomóc developerom w poprawie witryn.
Mobile
12. Sklep dostosowany do urządzeń mobilnych
Myślę, że w tych czasach nie trzeba nikogo przekonywać, że strona dostosowana do urządzeń mobilnych (responsywna) jest elementem zupełnie niezbędnym. Grono użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych dawno przekroczyło, liczbę tych, którzy używają urządzeń stacjonarnych. Coraz częściej przeglądamy Internet w telefonie, ale też dokonujemy bezpośrednio zakupów właśnie przez nasze smartfony.
Zatem, jeśli Twój sklep nie jest dostosowany do działania na telefonach, to możesz tracić potencjalnych klientów. Znów współczynnik odrzuceń strony będzie rósł, a Google z tego powodu może obniżać pozycję Twojego sklepu.
Na stronie thinkwithgoogle.com sprawdzisz, czy Twój sklep jest dostosowany do urządzeń mobilnych. Warto też skontrolować to w Page Speed Insight, a także monitorować na bieżąco błędy dla urządzeń mobilnych w Google Search Console.
Linkowanie wewnętrzne
Poprawne linkowanie wewnętrzne w sklepie jest kluczowe do uzyskania wysokich pozycji w Google.
13. Struktura sklepu
Sklep powinien być tak skonstruowany, aby użytkownik mógł dotrzeć do każdego produktu w 3 krokach. Ułatwia to potencjalnemu klientowi dotarcie do konkretnego produktu, a Google indeksowanie go w swoich zasobach.
Zwróć uwagę na coraz częściej pojawiające się menu, gdzie po najechaniu na nie np. w Allegro, Xkom, co skraca i ułatwia użytkowi dotarcie do poszukiwanego produktu.
14. Breadcrumbs
Breadcrumbs tzw. okruchy chleba, to nawigacja pokazująca miejsce w strukturze strony, w którym jest użytkownik. Dzięki temu może on w bez trudu cofnąć się w strukturze sklepu np. do wcześniejszej kategorii. Element ten ułatwia też Google zrozumienie struktury Twojego sklepu.
Jeśli wdrożysz odpowiednie dane strukturalne, to breadcrumbs może pojawiać się w wynikach wyszukiwań Google, a tam zawsze warto się wyróżnić, by zgarnąć większy ruch z serp’ów.
15. Linkowanie na stronie produktowej
Najczęściej na dole strony produktowej możesz zobaczyć coś takiego jak produkty podobne, polecane, inni, którzy kupili ten produkt, kupili też… właściciele sklepów robią to, by zachęcić klientów do kupienia innych produktów. Być może nie do końca zdają sobie sprawę z tego, ale to pomaga też w linkowaniu wewnętrznym tych produktów i w ich pozycjonowaniu. Jeśli jeszcze tego nie masz w swoim sklepie, to warto, żebyś to wdrożył, bo tak możesz nie tylko pozyskać klienta, ale też zwiększyć jego zaangażowanie na stronie.
Mnie bardzo podoba się, jak to zrobił X-kom. Gdy kupuję u nich np. telefon, to nie proponują mi 5 innych telefonów, bo niby po co (jeszcze się rozmyślę i nic nie kupię :), ale konkretne akcesoria do wybranego przeze mnie telefonu, co z dużym prawdopodobieństwem pozwala im zwiększać koszyk klienta.
Inne
16. Dane strukturalne
Dane strukturalne pozwalają wyróżnić sklep w wynikach wyszukiwania, zwiększyć jego CTR i ruch pozyskiwany z Google. W danych strukturalnych dla produktu możesz oznaczyć cenę, ocenę, liczbę recenzji, dostępność, markę, obrazek, numer sku…
Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: https://developers.google.com/search/docs/advanced/structured-data/product
17. Usuwanie produktów
Jeśli usuwasz produkt ze sklepu, zostawiając stronę 404, adres url, pod którym dany przedmiot był, traci całą moc seo i ruch potencjalnych klientów. Warto znaleźć produkt powiązany tematycznie, aby nie wyświetlać strony 404, tracąc przy tym ruch i moc seo, a zamiast tego przekierować przekierowaniem 301 na ten pokrewny i jemu przekazać wszystko.
Jeśli natomiast masz w swoim sklepie produkty sezonowe, co roku je usuwasz i dodajesz, zalecam, abyś w takiej sytuacji umieścił informację o ich niedostępności i poprosił o zostawienie adresu e-mail, aby móc powiadomić potencjalnego klienta o ponownej możliwości zakupu. Dzięki temu produkt będzie cały czas w sklepie, nie będzie tracił mocy seo, a Ty zyskasz adresy potencjalnych klientów i w przyszłości będziesz mógł sprzedać produkt.
Podsumowanie
Jak widzisz, żeby wypozycjonować strony produktowe w Twoim sklepie, musisz zadbać o bardzo wiele elementów. Pocieszające jest jednak to, że większość z nich, jeśli wdrożysz w jednym miejscu, to zostaną poprawione w obrębie całego Twojego sklepu, bo często jest to kwestia dokonania pewnych zmian w całym silniku sklepu.
Niech ta moja lista 17 pomysłów na optymalizację strony produktowej stanie się dla Ciebie bazą do pracy nad udoskonalaniem Twojego sklepu. Czasami bowiem wystarczy nieco dodatkowej pracy i zadbania o detale, by skutecznie poprawić stronę oraz być znacznie lepiej postrzeganym przez Google. To wszystko przekłada się później na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania, rosnące konwersje i zaufanie klientów. A przecież na tym chyba zależy wszystkich właścicielom sklepów internetowych, nieprawdaż?
Bardzo szczegółowy wpis, w zasadzie jedyna rzecz, do której się można przyczepić, to literówka w tytule punkt 4. Brawo Sławku!
Super artykuł, warto przeczytać na temat pozycjonowania w sklepie internetowym, jeśli ktoś taki posiada to polecam
Dziękuję bardzo za artykuł.
Sławek czy punkt 8 w 100% rozwiązuje canonical??
Czy są na to inne metody?
Czasami lepiej zrobić przekierowanie 301.
Dziękuję za odpowiedź
301 niestety tu nie da rady mam w sklepie:
Migdał 250 g
Migdał 500 g
Migdał 1000g
To, albo:
– robisz 1 produkt i na karcie produktu dajesz wybór, jakiej wielkości opakowanie klient wybiera,
– albo robisz unikalne opisy dla każdego produktu 🙂
[…] w postaci zwiększenia przychodów w sklepie. Zapraszam Cię też do mojego poprzedniego artykułu: “Jak wypozycjonować produkt w sklepie internetowym?”, jeśli chcesz poprawić pozycje Twoich produktów w […]
Myślę, że dobrze napisałeś ten poradnik, można się sporo dowiedzieć, jak wypozycjonować produkt w sklepie internetowym. Z pewnością będzie on pomocą dla tych, którzy będą chcieli przeprowadzić te działania na swojej witrynie. Mam tylko wątpliwości czy w przypadku, gdy pozwolimy naszym klientom na dodawanie opinii o produktach, to nie będziemy narażeni w pewnych stopniu na zalew negatywnych opinii? Wydaje mi się, że trzeba dobrze skalkulować ryzyko. Bo nawet gdy nasza oferta jest dobra jakościowo, to zawsze znajdzie się jakiś odsetek klientów, którzy i tak będą niezadowoleni.
Jeśli masz takie obawy, to możesz je moderować.
Polecam własne zaplecze blogowe najlepiej na kilku serwerach.
Hej,
Czy jeśli Nazwa produktu (tytuł) już jest (nazwa modelu) – i chcę ją rozbudować, by wy wyglądała lepiej np. małe litery poprawić na Duże i dodać kilka słów, bez resetowania linku to dobrze?
Czy lepiej nic nie ruszać?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Marcin
Adresu url nie musisz zmieniać.
Dla usuniętych produktów można też zrobić osobną sekcję/kategorię z archiwum produktów.