Jak agencje seo, pogrywają z klientami – case study
Prowadzę tego bloga od ponad 10 lat i w tym czasie mnóstwo osób prosiło mnie o sprawdzenie, co się dzieje, że agencja seo pracuje dla nich np. od roku, ale nie widać żadnych efektów współpracy. Analizowałem wiele takich przypadków i nie da się ukryć, że brak efektów, to nie był wybryk ze strony Google, a raczej niekompetencja agencji lub chęć oszczędności i wyciągnięcia z klienta ostatniego grosza.
W tym artykule pokażę Ci, na przykładzie robionych przeze mnie raportów, dlaczego w sklepach klientów nie było widać efektów działań seo, prowadzonych przez agencje.
Spis treści
Dlaczego analizuję efektywność działań seo innych firm?
Klienci są często nieświadomi, jak powinno być robione seo i na czym polega, a agencje to wykorzystują. Klientom się nie dziwię, bo gdy odstawiam samochód do warsztatu, a nie naprawiam go samodzielnie, robię to dlatego, że się na tym nie znam. Chcę komuś zlecić i mieć go z głowy. Co do agencji, to wolę się nie wypowiadać. Z pewnością są agencje, robiące dobre seo, natomiast do mnie przychodzą klienci, u których to seo delikatnie mówiąc kuleje, o ile jest w ogóle robione.
Lata takich analiz skłaniają mnie do wniosków, że:
- klient powinien mieć większą świadomość odnośnie usług seo to staram się robić przy pomocy bloga, lub szkoleń,
- powinien raz na pół roku, rok, zlecić analizę skuteczności tych działań innej firmie, to robiłem na konsultacjach seo.
Zaznaczę od razu, że efektem moich analiz nie jest stwierdzenie:
i przekonanie za wszelką cenę, że klient ma przyjść do mnie.
W raporcie wykazuję, co konkretnie zostało źle zrobione lub wcale nie zrobione, jakie zaniedbania pojawiły się w badanym przypadku. Nie chodzi o dyskredytację agencji, która obecnie prowadzi działania seo, ale wskazanie, co konkretnie należy zrobić, aby seo dawało efekty.
Chcę, aby ludzie przestali tracić czas i pieniądze na nieefektywne działania seo. Czasami niezbędna jest zmiana firmy pozycjonującej, a czasami wystarczy tylko wskazać, co wymaga poprawy, aby prowadzone działania były skuteczniejsze, tak jak to było np. u Tomasza Szoguna.
Z usług Gdaq.pl skorzystałem w 2019 roku. Zlecenie dotyczyło oceny działań dotychczasowej agencji SEO. Otrzymana ocena mogła zwalić z nóg. Nawet stwierdzenie, że była negatywna, jest delikatnym ujęciem sytuacji sprzed dwóch lat. W wielkim skrócie chodziło o optymalizację strony oraz linkowanie, które było po prostu słabe tj. ze źródeł miernej jakości.
W takiej sytuacji można było pożegnać się z firmą i szukać nowej, ale to najprostsze rozwiązanie. Zdecydowaliśmy się jednak nie zmieniać agencji, ale zmienić współpracę z agencją, by działać inaczej. Oczywiste błędy zostały poprawione.
Ostatecznie zmiana zapoczątkowana raportem Gdaq.pl zaczęła wychodzić na dobre, a ruch organiczny wzrósł prawie 4-krotnie i szybko wyrównał niższe zaangażowanie w płatną reklamę.
Tomasz Szagun z Sas24.pl
Czym jest Raportów Efektywności Działań Seo?
Jako że w mojej firmie zajmuję się głównie pozycjonowaniem sklepów internetowych, to rok temu przygotowałem “Raport Efektywności Działań Seo”, skierowany głównie do właścicieli sklepów.
W raporcie zebrałem dane z: Google Analytics, Google Search Console, Senuto, oraz Ahrefs.
Dzięki temu powstał standard przygotowywania takich raportów. Mamy powtarzalny proces, podczas którego zawsze badamy te same elementy i jak na razie sprawdza się bardzo dobrze, choć cały czas myślimy nad dodawaniem do niego dodatkowych elementów, aby był jeszcze bardziej kompleksowy.
Celem “Raportu Efektywności Działań Seo” jest znalezienie powodu, dlaczego prowadzone działania seo są nieefektywne. W raporcie uwzględniliśmy takie informacje, jak:
- widoczność badanej strony w Google vs konkurencja,
- frazy z Top10 Google,
- frazy generujące największy ruch z Google,
- frazy poza Top10 z szansami na awans,
- poziom ruchu organicznego vs inne źródła ruchu,
- przychody z ruchu organicznego vs inne źródła ruchu,
- podstawowa analiza linków,
- podstawowa analiza optymalizacji.
Każdy z Was wiedząc, co badamy, może taką analizę wykonać samodzielnie ze wskazanych wcześniej narzędzi, a dalej to już wyciągnięcie wniosków z tych danych.
Zaznaczam, że nie jest to audyt seo, bo to zajęłoby dużo więcej czasu i musiało kosztować wielokrotnie więcej. Staramy się przy minimalnym nakładzie pracy uzyskać wnioski, które albo od razu pokażą, gdzie jest problem, albo gdzie trzeba go dalej szukać.
Raportu Efektywności Działań Seo casestudy
Nie będę opisywać wszystkiego, co analizowaliśmy w każdym case study, bo to znacznie wydłużyłoby ten artykuł, ale ograniczę się do kluczowych informacji dla konkretnego przykładu.
Za każdym razem, gdy biorę się za kolejną analizę, jestem bardzo podekscytowany i ciekaw co tym razem uda mi się znaleźć. To, co czasem widuję, przechodzi moje najśmielsze oczekiwania 🙂
Case study 1
Klient zlecił seo agencji w październiku 2019 roku. Efekty były, ale niestety zupełnie nie przełożyły się na przychody w sklepie. Biznes sezonowy, największy ruch to marzec, kwiecień. Naszym celem było sprawdzenie, dlaczego ten ruch z seo, nie generuje przychodów.
Badanie widoczności strony w Top10 Google pokazało, że dopiero od stycznia 2020 zaczęły się jakieś większe zmiany widoczności, czyli prawie po półtora roku.
Analizę co prawda przeprowadzałem w trakcie sezonu, ale już 20 kwietnia było widać, że poziom ruchu organicznego w marcu i kwietniu był o około 50% wyższy, niż w roku 2019, czyli zanim podjęto współpracę.
Jakież było moje zdziwienie, gdy okazało się, że przychody w marcu były tylko nieznacznie większe niż w 2019, a w kwietniu nawet niższe, a przypomnę, że ruch był dużo wyższy.
Sprawdzenie fraz w Top10 Google generujących największy ruch na stronie, praktycznie rozwiązało zagadkę. Zdecydowana większość fraz, to były frazy z bloga, a nie ze sklepu, stąd poprawa widoczności w Top10 Google nijak nie przełożyła się na zwiększenie przychodów z ruchu organicznego. W takich sytuacjach zawsze sugeruję, aby sprawdzić, czy na blogu umieszczono linki do kategorii sklepu, lub konkretnych produktów, bo skoro ruch jest, to warto go monetyzować.
Linki oraz optymalizacja niestety również wymagały zmian.
Case study 2
Klient zlecił seo w grudniu 2019 roku. Nie było żadnych efektów współpracy, co było “zwalane” na nie zoptymalizowaną stronę. Po jej zbudowaniu na nowo, zgodnie z wytycznymi seo, wciąż nie było efektów. Zniecierpliwiony klient zgłosił się do mnie, abym to zweryfikował.
Badanie widoczności strony w Top10 Google wskazało początkowy wzrost o około 25%, po kilku miesiącach powrót do poprzedniej sytuacji, a po wdrożeniu nowej strony, spadek o około 70%. Po tak dużych spadkach od razu wiedziałem, że optymalizacja w tym sklepie leży.
Konkurencja urosła od 27,7% aż do 207% w Top10 Google w tym samym czasie.
Frazy na pozycjach Top10 są bardzo niszowe, większość maksymalnie do 10 wyszukiwań, głównie frazy brandowe.
Ruch organiczny spadł bardzo mocno, co było efektem spadku widoczności w Top10 Google. Zabrakło informacji o przychodach, ale mogę się domyślać, że również drastycznie spadły.
W trakcie półtorarocznej współpracy pozyskano linki z 60 domen, co daje około 4 linków miesięcznie. Nie jest to dużo, biorąc pod uwagę fakt, że konkurencja ma ich od 130 do nawet 350 więcej. Musiałyby to być naprawdę wybitne źródła, aby pokonać konkurentów. Niestety, ale jakość linków nie była najlepsza.
Rzut okiem na błędy optymalizacyjne witryny pokazał bardzo duże zaniedbania w tym względzie. Znaleźliśmy m.in.:
- błędnie wdrożone adresy kanoniczne, przez co na stronie pojawiło się sporo duplikatów,
- ponad 1300 adresów wskazujących błąd 5xx,
- czy blisko 4000 adresów wskazujących błąd 404 (przez brak przekierowań).
Firma brak efektów seo tłumaczyła złą stroną, natomiast wdrożona przez nich nowa strona zawierała błędy optymalizacyjne, a sama migracja została błędnie przeprowadzona. Do tego pozyskano zbyt mało linków, słabej jakości i to po prostu nie mogło się udać!
Podsumowanie
Powyżej opisałem tylko 2 case studies z realizowanych w ostatnim czasie przeze mnie raportów, natomiast wcześniej podczas konsultacji spotykałem się z dziesiątkami takich i dużo gorszych sytuacji. Jako że na rynku jest sporo hochsztaplerów seo, którzy żerują na niewiedzy klientów, to każdemu, kto zleca pozycjonowanie, polecam raz na pół roku, a przynajmniej raz w roku weryfikację działań takiej osoby u mnie czy jakiegokolwiek innego specjalisty seo.
Zamów Raport Efektywności Działań Seo dla Twojego sklepu
Jeśli chciałbyś sprawdzić, czy w Twoim sklepie działania seo są prowadzone efektywnie, to
Dzięki temu raportowi:
- będziesz spać spokojniej, wiedząc, czy seo jest wykonywane poprawnie i czy pozycja Twojej strony w Google jest bezpieczna,
- dowiesz się, co poprawić w strategii pozycjonowania, aby seo dawało lepsze efekty,
- zaoszczędzisz czas na nieefektywnych działaniach seo,
- Twoja strona zacznie generować, lub zwiększy przychody z ruchu organicznego.
Sławku,
Zrób też taki (okrojony) raport ale dla osób, które nie chcą/nie mogą udostępnić danych z google analytics, ipt. Po prostu tylko na podstawie adresu strony.
Cena nie musi być okrojona, a nawet może być wyższa za to utrudnienie. 🙂
Myślę, że też byliby chętni.
Grzegorzu robię to na indywidualnych konsultacjach seo 1:1
W razie obawy podpisuję NDA.
Obserwuje tendecje, że coraz więcej firm z różnych branż zatrudnia indywidualnego seowca na etat. Może w końcu wyczyści się rynek z agencji, które stosowały dotychczas rozwiązania masowe z wykorzystaniem ograniczonych mocy przerobowych.
Kiedyś próbowałem wybić z głowy swojemu pracodawcy, po co wydaje prawie tysiaka miesięcznie za pozycjonowanie, które nie działa. Jedna firma robiła jakies smieszne zestawienie na koniec miesiąca z czego nic nie wynikało. Oni nawet nic nie robili na stronie. Wtedy zaproponowałem zmiany i wprowadzenie conetntu na stronie, no ale nie udało się przebić. Dziś wiadomo, że pieniądze zostały wywalone w błoto. POZDR
Na szczęście sytuacja na rynku powoli się zmienia – powstaje coraz więcej firm, które poważnie podchodzą do tematu pozycjonowania!