Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych
Książka jest z 2006 roku czyli już kilka lat na rynku jest, kosztuje 29,90zł i ma 216 stron.
Autor w dość niewielkiej książce (sporo ilustracji) starał się zawrzeć kwintesensję użyteczności stron www. Jak sam napisał, książka jest niewielka, aby swobodnie można było ją przeczytać podczas podróży samolotem.
Autor wiele tematów traktuje dość powierzchownie i nie zagłębia się w nie, jednak mimo wszystko książkę oceniam bardzo dobrze. Czyta się ja rewelacyjnie widać, że jej autor wie coś o użyteczności. Naprawdę ciężko się od niej oderwać. Jako projektant stron www byłem niezmiernie ciekaw jaki temat będzie kolejnego rozdziału i czego nowego się dowiem.
Wiele tematów z użyteczności stron www jest porównywanych do realnego naszego życia przykładowo menu strony porównywane jest do poszukiwania produktów po sklepie Praktiker.
Ogólnie rzecz biorąc książka jest o tym jak tworzyć witryny, które nie wymagają wysiłku od internauty i niepotrzebnego myślenia.
Autor dość dużą uwagę przywiązuje do testowania witryny na użytkownikach i opisuje krok po kroku jak to robić.
W jednym z rozdziałów pokazuje nam przykłady kilku witryn, które musimy sami ocenić, a następnie nasze uwagi możemy porównać z uwagami autora.
Są też przykłady poprawiania użyteczności kilku witryn internetowych zatem książka jest pełna przykładów i interakcji z czytelnikiem co moim zdaniem pozwala nam o wiele więcej “wynieść z lektury”.
Poruszane są też takie tematy: jak powinien wyglądać przycisk koszyka, jak skonstruować wyszukiwarkę, jakie są najważniejsze elementy witryny, jaka jest ścieżka klienta po stronie, rodzaje menu na stronach. Wszystko jednak raczej powierzchownie.
Jest to jedna z książek Helionu, które czyta się bardzo przystępnie, a wiedzę z niej się chłonie.
Ta pozycja jest dla osób, które zaczynają swoją przygodę z poprawianiem funkcjonalności stron www. Mimo to bez względu na to czy jesteś projektantem czy właścicielem witryny moim zdaniem lektura ta pomoże Ci zrozumieć jak myślą użytkownicy witryny na jakie problemy napotykają i być może na jakie natykają wchodząc na Twoją witrynę.
Wystawiam ocenę 5/5 tej książce.
Myślałem o 4/5 ze względu na dość powierzchowne traktowanie tematu jednak o to właśnie chodziło autorowi więc nie ma punktu mniej. Przydałaby się jednak pozycja tego autora dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Aktualnie jestem w trakcie lektury “Projektowanie stron www. Użyteczność w praktyce” Marka Kaskerskiego i Anny Boguskiej-Torbicz i ta lektura wygląda już na bardziej zgłębiającą problemy.
Jeszcze nie spotkałem się z drugą książką, która tak dobrze opisywałaby użyteczność strony. Toteż Twoja ocena 4/5 za “dość powierzchowne traktowanie tematu” mocno mnie zdziwiła. Temat nigdy nie będzie wyczerpany, ale trudno nawet po długim zastanowieniu się dodać coś więcej. Dla mnie ta książka jest takim wyznacznikiem, esencją zasad, jakimi powinni kierować się najlepsi projektanci.
Użyteczność strony to uważam jedna z najważniejszych kwestii, która oddziela ludzi którzy tworzą strony, od ludzi którzy robią to dobrze. Kwestia tak często niedoceniana przez naszych klientów, jednak bez użyteczności strona to tylko strona. Natomiast stosując się do zasad zawartych w omawianej książce, użytkownicy strony internetowej od razu poczują się na nowej stronie jakby używali jej on dawna. I o to właśnie chodzi.
Mnie jeszcze ujęła kwestia psychologii na stronach internetowych – jak zmusić użytkownika do myślenia w taki sposób, jak tego chcemy. Jeżeli to nie jest ostateczna użyteczność strony, to nie wiem co nią jest.
Polecam Ci jeszcze, jak podałem we wpisie “Projektowanie stron www. Użyteczność w praktyce” uważam, że jest to książka niezbędna dla każdego szanującego się projektanta stron www 🙂 Autorzy dość mocno zagłębili się w temat.